Παγκόσμια παγωνιά λόγω Πούτιν

Παγκόσμιο θέμα, όπως αναμενόταν, έγινε το διάγγελμα Πούτιν, οι απειλές κατά της Δύσης και ο εφιάλτης ενός πυρηνικού πολέμου που επέστρεψε.

Η επιστράτευση στη Ρωσία, η πρώην μετά από τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο, προκάλεσε αναταραχή. Αλμα έως 10% στην τιμή του φυσικού αερίου, αύξηση 2,2% στο πετρέλαιο, το δολάριο σε υψηλό 20 ετών, και μια παγκόσμια ανησυχία για τις οικονομικές επιπτώσεις της κλιμάκωσης.

.

Αν σκεφτεί κανείς ότι στην Ευρώπη το κόστος της ενεργειακής κρίσης πλησιάζει τα 500 δις ευρώ, κι ακόμη δεν έχουμε δει όλο το «παγόβουνο», αντιλαμβάνεται κανείς για το μέγεθος της κρίσης.

Πρόκειται για τσουνάμι τεραστίων διαστάσεων που, πέραν των γεωπολιτικών συγκρούσεων, αναμένεται να αφήσει πίσω του μια παγκόσμια οικονομία «ρημαγμένη». Διεθνείς αναλυτές φοβούνται ότι ακόμη και τώρα να λήξει ο πόλεμος στην Ουκρανία, θα χρειαστούν μήνες για να υπάρξει εξομάλυνση και η ύφεση της παγκόσμιας οικονομίας θα είναι δύσκολο να αντιμετωπιστεί με τα κλασικά όπλα που χρησιμοποιούν οι κυβερνήσεις.

Η αγωνία στην πλατεία Συντάγματος

Στην Ελλάδα είδαν με μεγάλη ανησυχία τις εξελίξεις στο ρωσικό μέτωπο, οι οποίες προστίθενται στους προβληματισμούς της κυβέρνησης για τις απειλές της Τουρκίας έναντι της Ελλάδας.

Χθες ανακοινώθηκαν μέτρα 1,1 δις ευρώ για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, μέτρα για το ρεύμα και το φυσικό αέριο που, όμως, θα εφαρμοστούν χωρίς να γνωρίζει κανείς πόσος τελικά θα είναι ο λογαριασμός.

Οικονομικοί παράγοντες φοβούνται ότι η κυβέρνηση θα αναγκαστεί να δώσει ακόμη περισσότερα το χειμώνα για να στηρίξει τα νοικοκυριά. Πρόκειται, όμως, για μια τρύπα που όσα χρήματα κι αν ρίξεις δεν σταματάει να ζητά κι άλλα;

Και θα οδηγηθούμε σε δημοσιονομικό εκτροχιασμό, αν ορισμένα από τα παγκόσμια γεγονότα πάρουν άλλες διαστάσεις;

Η στήλη είναι σε θέση να γνωρίζει ότι το οικονομικό επιτελείο είναι εξαιρετικά προβληματισμένο για τις εξελίξεις. Και φοβάται ιδιαίτερα από το γεγονός ότι δεν μπορεί να προβλέψει τις επιπτώσεις στην οικονομία και στα νοικοκυριά. Ισως τελικά ο χειμώνας να είναι πιο δύσκολος απ’ ότι κάποιοι περιμένουν…

Οι «καταγγελίες» για αποδείξεις πέφτουν βροχή…

Περισσότερες από 700 αναφορές για «ύποπτες» αποδείξεις δέχθηκε η ΑΑΔΕ μέσα σε λίγες ώρες μετά την ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής εφαρμογής «Appodixi» στα κινητά τηλέφωνα. Οι πολίτες κατεβάζοντας την εφαρμογή στο κινητό τους μπήκαν αμέσως στο παιχνίδι του ελέγχου. Αρχισαν να σκανάρουν τις αποδείξεις που έχουν λάβει για τις συναλλαγές τους. Για περίπου 400 συναλλαγές έγιναν ανώνυμες καταγγελίες και για περίπου 330 περιπτώσεις οι αναφορές στην ΑΑΔΕ ήταν επώνυμες με την πλειονότητα των περιπτώσεων να αφορούν αποδείξεις οι οποίες είχαν εκδοθεί από ταμειακή μηχανή η οποία είναι ενεργή και δηλωμένη αλλά δεν είχαν διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ.

Με τη νέα εφαρμογή όλοι οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να ελέγχουν από το κινητό τους την εγκυρότητα της κάθε απόδειξης που λαμβάνουν για τις συναλλαγές τους σε πραγματικό χρόνο. Όλες οι αναφορές που στέλνονται στην ΑΑΔΕ θα ελεγχθούν από τους αρμόδιους υπαλλήλους ενώ χρηματική αμοιβή θα λάβουν όσοι βρουν «μαϊμού» αποδείξεις ή εντοπίσουν επιχειρήσεις οι οποίες εκδίδουν αποδείξεις αλλά δεν έχουν διαβιβάσει στην ΑΑΔΕ την πραγματική αξία των συναλλαγών τους, κρύβοντας έτσι τα πραγματικά τα έσοδά τους. Για παράδειγμα ενώ ο καταναλωτής έχει λάβει απόδειξη 100 ευρώ ο επιχειρηματίας έχει διαβιβάσει στην ΑΑΔΕ απόδειξη αξίας 10 ευρώ. Αυτές οι περιπτώσεις είναι «θησαυρός» για την ΑΑΔΕ, όπως μας λέει ανώτερο στέλεχος της Αρχής γιατί όπως εξηγεί ο έλεγχος που θα ακολουθήσει θα αποκαλύψει λαβράκια….

Πόσο κοστίζει σε χρόνο και χρήμα το μποτιλιάρισμα;

Ο χρόνος είναι χρήμα λέει το γνωστό ρητό και αυτό το γνωρίζουν καλύτερα όσοι χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους στους δρόμους της Αθήνας, καθώς στο κυκλοφοριακό κομφούζιο «χάνουν» και χρόνο και χρήματα.

Και για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, περνάμε τουλάχιστον μια ώρα της ημέρας στο αυτοκίνητό μας με το τυπικό κόστος του χρόνου μας να υπολογίζεται στα 8-10 ευρώ, οπότε ο καθένας δαπανά 10 ευρώ την ημέρα μέσα στο αυτοκίνητό του. Τάδε έφη ο Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, καθηγητής ΕΜΠ και πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, μιλώντας στο ραδιόφωνο της ΕΡΤ, για τους δρόμους του λεκανοπεδίου.

Για μια διαδρομή 40 λεπτών υπό κανονικές συνθήκες, ένας οδηγός μπορεί να χρειαστεί 60 λεπτά από τον χρόνο του σε ώρες αιχμής, δηλαδή 20 περισσότερα. «Σήμερα επιβαρύνεται ο χρόνος κατά ένα 20%-30% κατά την ώρα αιχμής, η οποία προφανώς τραβάει, καθώς έχουν επεκταθεί οι μετακινήσεις».

Ο ίδιος υποστήριξε ότι θεραπεία στο πρόβλημα της κίνησης στους δρόμους δεν υπάρχει, καθώς επιλέγουμε να μετακινούμαστε και να χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητό μας.  «Δεν έχουμε περιθώριο να φτιάξουμε και άλλους δρόμους. Ο μόνος τρόπος είναι η λελογισμένη χρήση ΙΧ, η προτίμηση σε άλλους τρόπους μετακίνησης και η χρήση ΜΜΜ», υπογράμμισε χαρακτηριστικά.

O τουρισμός μας έσωσε για άλλη μια χρονιά

Με το τουριστικό συνάλλαγμα καταπιάνονται οι αναλυτές της Eurobank στην εβδομαδιαία ανάλυσή τους. Και το συμπέρασμα που καταλήγουν είναι απλό. Αν δεν υπήρχαν τα λεφτά των τουριστών το έλλειμμα του εξωτερικού ισοζυγίου θα ήταν τεράστιο.

Συγκεκριμένα, το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών (ΙΤΣ) στην Ελλάδα από έλλειμμα €0,7 δισ. τον Ιούνιο 2022 διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα €1,1 δισ. τον Ιούλιο 2022, σημειώνοντας ετήσια αύξηση κατά €0,6 δισ. σύμφωνα με στοιχεία της ΤτΕ. Η βελτίωση του ΙΤΣ εδράζεται στην ισχυρή ανάκαμψη των ταξιδιωτικών εσόδων. Οι τουριστικές εισπράξεις τον Ιούλιο 2022 ανήλθαν στα €3,7 δισ., ενισχυμένες σε ετήσια βάση, εν μέρει και λόγω πληθωρισμού, κατά €1,4 δισ. ή 62,7%. Οι τουριστικές αφίξεις διαμορφώθηκαν σε 5,3 εκατ. ταξιδιώτες, ήτοι στο 93,0% των αφίξεων του Ιουλίου 2019, σημειώνοντας ετήσια άνοδο κατά 2,5 εκατ. ταξιδιώτες ή 87,3%. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το πλεόνασμα του ισοζυγίου υπηρεσιών να αυξηθεί κατά €1,4 δισ. ή 63,0% και να υπερκαλύψει τη διεύρυνση κατά €0,9 δισ. ή 38,7% του ελλείμματος του ισοζυγίου αγαθών.

Με απλά λόγια, για άλλη μια χρονιά ο τουρισμός σώζει την παρτίδα, καθώς δεν έχουμε άλλους κλάδους από τους οποίους θα μπορούμε να εισπράξουμε…

Επιδότηση για καλωδιώσεις στα κτίρια

Μαθαίνουμε ότι το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης θέλει να τρέξει ένα project που έχει μείνει πίσω, αν και η συζήτηση είχε ξεκινήσει από πέρυσι τον Οκτώβριο. Μιλάμε για την τοποθέτηση κάθετων καλωδιώσεων σε χιλιάδες κτίρια της χώρας, ειδικά σε περιοχές που τώρα «τρέχουν» συνδέσεις οπτικής ίνας.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα μπορούσαν να επιδοτηθούν οι ιδιοκτήτες των πολυκατοικιών για να εγκαταστήσουν τις καλωδιώσεις που θα έφερναν μεγαλύτερες ταχύτητες ίντερνετ.

Για να πετύχει κάτι τέτοιο σήμερα μια πολυκατοικία απαιτείται μια δαπάνη, κατά μέσο όρο, της τάξης του 1 εκατ. ευρώ. Γι αυτό και θα επιδοτηθούν.

Ενδεχομένως να είναι ένα πρόγραμμα στα πρότυπα του «Εξοικονομώ κατ’ οίκον» με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Θα δίνεται η επιδότηση με τη μορφή «κουπονιού», σε ένα επίπεδο της τάξης των 800 – 1.000 ευρώ με το τελικό ποσό να εξαρτάται από τον αριθμό των ορόφων, των διαμερισμάτων, των κοινόχρηστων χώρων που θα συνδεθούν.

Υπενθυμίζεται ότι στόχος της ΕΕ είναι να δημιουργηθεί μέχρι το 2025 η «Κοινωνία των Gigabit».

Βέβαια, στην Ελλάδα είναι πιο δύσκολο το εγχείρημα, αν σκεφτεί κανείς ότι πολλές περιοχές δεν έχουν ούτε την τυπική σύνδεση ίντερνετ, πόσο μάλλον υψηλές ταχύτητες.

Εγκαίνια με νόημα για τον αγωγό IGB

Με την ενεργειακή κρίση να είναι το νούμερο ένα πρόβλημα για όλη την Ευρώπη, αποκτά ιδιαίτερη σημασία η τελετή εγκαινίων του φυσικού αερίου IGB που θα γίνει στη Σόφια την 1η Οκτωβρίου, δηλαδή το μεθεπόμενο Σάββατο. Εκεί θα βρίσκεται και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, αλλά οι πληροφορίες λένε ότι θα πάει και ο Αζέρος πρόεδρος Αλίεφ, με τον οποίο θα έχει συνομιλίες για την περαιτέρω χορήγηση αζέρικου αερίου προς την Ελλάδα.

Η επίσημη τελετή έναρξης της εμπορικής λειτουργίας του διασυνδετηρίου αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας θα γίνει ένα 24ωρο πριν από τις εκλογές στη Βουλγαρία.

Να θυμίσουμε ότι στην Κομοτηνή, απ’ όπου ξεκινά ο αγωγός, είχαν γίνει τα εγκαίνια στις αρχές Ιουλίου και το έργο είχε χαρακτηριστεί ως σημαντικό βήμα απεξάρτησης από το ρωσικό αέριο.

Ο αγωγός φυσικού αερίου IGB, μήκους 182 χιλιομέτρων, συνδέει το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου της Ελλάδας, στην περιοχή της Κομοτηνής, με το αντίστοιχο δίκτυο της Βουλγαρίας στην περιοχή Στάρα Ζαγόρα.

Σε πρώτη φάση, ο αγωγός έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου ανά έτος, ενώ η δυναμικότητά του μπορεί να αυξηθεί σε 5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ανά έτος.

Ποιος ήταν ο «πατριάρχης» των δημοσιονομικών

Την επόμενη Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου η Τράπεζα της Ελλάδας, οργανώνει εκδήλωση προς τιμήν του καθηγητή Δημοσίων Οικονομικών και μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, Ανδρέα Ανδρεάδη. Θα μιλήσει ο Γιάννης Στουρνάρας, ο πρόεδρος του δ.σ. της Alpha Bank, Βασίλης Ράπανος και ο Μιχάλης Ψαλιδόπουλος, ομότιμος καθηγητής Οικονομικών Επιστημών στο ΕΚΠΑ.

Κι αν αναρωτιέστε ποιος ήταν ο Ανδρεάδης και του κάνουν τέτοια τιμή, σας λέμε ότι ήταν εκ των κορυφαίων οικονομολόγων που έβγαλε αυτός ο τόπος. Γεννήθηκε το 1876 και πέθανε το 1935, ζώντας σε ιδιαίτερα ταραγμένες για την Ελλάδα εποχές, και οικονομικά και πολιτικά.  Καθηγητής της Δημόσιας Οικονομικής, μελετητής της Δημοσιονομικής Ιστορίας του Ελληνισμού και Οικονομικός Ιστορικός σφράγισε με την διδασκαλία, το έργο και τη δημόσια δράση του την πολιτική και οικονομική ζωή της Ελλάδος από τις αρχές του 20ου αιώνα ως τον πρόωρο θάνατο του.

Χαρακτηρίστηκε ως «πατριάρχης» των δημόσιων οικονομικών, αφήνοντας σπουδαίο έργο, παρ’ ότι πέθανε νωρίς. Σπούδασε νομική και οικονομικά στο πανεπιστήμιο του Παρισιού, του οποίου αναγορεύθηκε και διδάκτωρ, και συμπλήρωσε τις οικονομικές σπουδές στο Λονδίνο.[4] Ακολούθησε ακαδημαϊκή καριέρα εκλεγόμενος αρχικά το 1902 στην θέση του υφηγητή της πολιτικής οικονομίας και στη συνέχεια (1906) στην θέση του καθηγητή της πολιτικής οικονομίας και στατιστικής του πανεπιστημίου Αθηνών.[4] Από το πανεπιστήμιο παραιτήθηκε το 1934 για λόγους υγείας. Διετέλεσε σύμβουλος του Ελευθέριου Βενιζέλου αλλά δεν εισήλθε στην πολιτική παρά τις προτάσεις που του έγιναν να αναλάβει τα υπουργεία οικονομικών και εξωτερικών.

Και κάτι που λίγοι ξέρουν. Ο σπουδαίος οικονομολόγος ήταν κι εξαιρετικός θεατρικός κριτικός, χρησιμοποιώντας το ψευδώνυμο Αλκ.

Οι Γερμανοί ψάχνουν εργαζόμενους

Εξαιρετικά ενδιαφέρον το ρεπορτάζ του Bloomberg για την αγορά εργασίας στη Γερμανία. Παρ’ ότι η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης περνά δύσκολα, λόγω της ενεργειακής κρίσης, η αγορά εργασίας έχει διαφορετικούς ρυθμούς.

Σε έρευνα που έκανε η εταιρεία Indeed, οι γερμανικές επιχειρήσεις δεν μπορούν να βρουν υψηλά καταρτισμένους εργαζόμενους.

Ενώ η ζήτηση είναι υψηλή, δεν μπορεί να καλυφθεί από την προσφορά. Μάλιστα, επικρατεί και το εξής φαινόμενο. Οι εργαζόμενοι εξαφανίζονται κατά τη διαδικασία επιλογής, καθώς τελικά πηγαίνουν σε άλλες εταιρείες από εκείνες που αρχικά προτίμησαν.

Γιατί, όμως, η Γερμανία των 83 εκατ. πολιτών δεν έχει εργαζόμενους με υψηλές δεξιότητες; Οι λόγοι αρκετοί, κυρίως δε η γήρανση του πληθυσμού της χώρας, η «μεγάλη παραίτηση», η εργασιακή κόπωση, οι ανατροπές που έφερε η πανδημία στις εργασιακές σχέσεις.

Οι γερμανοί εργοδότες ρίχνουν ήδη δίχτυα σε άλλες χώρες για να «ψαρέψουν» νέους με υψηλή κατάρτιση. Και βάζουν ακόμη και «κυνηγούς ταλέντων» σε πανεπιστήμια ζητώντας φοιτητές – ταλέντα, δίνοντάς τους καλούς μισθούς κι εργασιακές συνθήκες.

 Δέκα επαγγέλματα για 15χρονους

Την πρώτη θέση στην Ευρώπη σε ποσοστό φοιτητών (46% έναντι περίπου 33% στην ΕΕ-28) αλλά την 28η σε ποσοστό αποφοιτήσεων (8,9% έναντι 25%) κατέχει η Ελλάδα, σύμφωνα με ανάλυση του ΣΕΒ για τον κρίσιμο ρόλο των επιχειρήσεων στο θέμα του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού. Σύμφωνα με τη μελέτη, οι προτιμήσεις των 15χρονων μαθητών για τη μελλοντική σταδιοδρομία τους συγκεντρώνονται σε μόλις 10 επαγγέλματα. Τα επαγγέλματα που προτιμούν τα αγόρια είναι αξιωματικός Αστυνομίας, αθλητής ή παίκτης ομάδας, μηχανικός, γενικός ιατρός, ανώτερο στέλεχος / διευθυντής επιχειρηματικών υπηρεσιών και διοίκησης, μηχανικός αυτοκινήτων – τεχνικός συνεργείου, μέλος Ενόπλων Δυνάμεων – άλλες βαθμίδες, ανώτερο στέλεχος χάραξης στρατηγικής και σχεδιασμού, δικηγόρος, εκπαιδευτικός. Οι προτιμήσεις των κοριτσιών είναι οι εξής: ειδικευμένη ιατρός, γενική ιατρός, δικηγόρος, εκπαιδευτικός, νοσηλεύτρια, ιατρός, ψυχολόγος, αξιωματικός Αστυνομίας, κτηνίατρος, ανώτερο στέλεχος χάραξης στρατηγικής και σχεδιασμού.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories