Μπορεί η συζήτηση για το ψηφιακό ευρώ να έχει ξεκινήσει, ωστόσο μέχρι την υλοποίησή του, τα μετρητά είναι επί του παρόντος η μόνη μορφή δημόσιου χρήματος στη ζώνη του ευρώ.
Στο πλαίσιο αυτό, το 2021 η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ξεκίνησε την πρώτη της έρευνα σχετικά με τη χρήση μετρητών μεταξύ εταιρειών, με στόχο να κατανοήσει τη στρατηγική άποψη των επιχειρήσεων για την τρέχουσα και μελλοντική χρήση και αποδοχή μετρητών.
Διαβάστε επίσης – Γιατί τα μετρητά θα έχουν την τύχη του γραμματόσημου
Το δείγμα περιελάμβανε εταιρείες που απασχολούν ένα ή περισσότερα άτομα στο λιανικό εμπόριο, τη διαμονή, τα τρόφιμα, τις τέχνες, την ψυχαγωγία και αναψυχή και άλλους τομείς εκτός του χρηματοοικονομικού τομέα (τράπεζες, ασφάλειες κ.λπ.)
Διαβάστε επίσης – Ψηφιακό ευρώ: Θέμα ευρωπαϊκής κυριαρχίας η υιοθέτησή του
Βασικά ευρήματα
Τα βασικά ευρήματα της Έρευνας Εταιρειών για τα μετρητά μπορούν να συνοψιστούν ως εξής.
- Οι εταιρείες έχουν διαφορετικές προτιμήσεις. Το 24% των εταιρειών προτιμά οι καταναλωτές να πληρώνουν με μετρητά και ακολουθούν οι ανέπαφες κάρτες με το 20% των προτιμήσεων, οι χρεωστικές κάρτες PIN με 17% και οι πιστωτικές κάρτες PIN με 16%. Συνολικά, οι κάρτες στο σύνολό τους (συμπεριλαμβανομένων των ανέπαφων καρτών) αντιπροσωπεύουν το 53% των προτιμήσεων.
- Σχεδόν όλες οι εταιρείες δέχονται μετρητά (96%) και επίσης γίνονται δεκτά διάφορα άλλα μέσα πληρωμής. Από τις εταιρείες που δέχονται μετρητά, το 5% αναμένει να σταματήσει να δέχεται μετρητά στο μέλλον.
- Όταν οι εταιρείες αποφασίζουν εάν θα αποδεχθούν ένα μέσο πληρωμής, η ασφάλεια πληρωμής (94%) και η αξιοπιστία των τρόπων πληρωμής (92%) είναι τα πιο σημαντικά κριτήρια. Οι εταιρείες γενικά θεωρούν ότι τα μετρητά είναι καλύτερα όσον αφορά το συνολικό κόστος, την ταχύτητα συναλλαγής και την αξιοπιστία σε σύγκριση με άλλους τρόπους πληρωμής.
- Η μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών καταθέτει μετρητά (85%), ενώ οι αναλήψεις χρησιμοποιούνται από περίπου το ένα τέταρτο των εταιρειών. Η εξωχρηματιστηριακή μέθοδος είναι η πιο κοινή μέθοδος (64%) για αναλήψεις μετρητών, ακολουθούμενη από ATM (45%).
- Πολύ λίγες εταιρείες προσφέρουν υπηρεσίες επιστροφής μετρητών ή μετρητά σε κατάστημα επί του παρόντος. Ομοίως, όταν ρωτήθηκαν, λίγες εταιρείες είπαν ότι σχεδίαζαν να εισαγάγουν αυτές τις υπηρεσίες στο μέλλον.
Προτιμώμενο μέσο πληρωμής
Οι εταιρείες ρωτήθηκαν με ποιο μέσο πληρωμής προτιμούσαν να πληρωθούν. Περίπου το ένα τέταρτο (24%) των επιχειρήσεων δήλωσαν ότι προτιμούν τα μετρητά.
Αλλά υπάρχει σημαντική διαφοροποίηση σε επίπεδο χώρας.
Η Σλοβακία ξεχωρίζει με περισσότερες από τέσσερις στις δέκα (45%) επιχειρήσεις που προτιμούν τα μετρητά, ακολουθούμενη από πάνω από το ένα τρίτο (36%) στη Γερμανία. Σε εννέα χώρες της ζώνης του ευρώ λιγότερες από το ένα πέμπτο (20%) των επιχειρήσεων προτιμούν οι πελάτες τους να πληρώνουν σε μετρητά, με μόνο το 4% στη Φινλανδία.
Η Ελλάδα είναι στην έκτη θέση με ποσοστό 26%.
Συγκρίνοντας τους τέσσερις τομείς ενδιαφέροντος δηλαδή το λιανικό εμπόριο, τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια και καφετέριες και τους τομείς των τεχνών, της ψυχαγωγίας και της αναψυχής, ο τομέας των εστιατορίων και των καφέ έχει το μεγαλύτερο ποσοστό επιχειρήσεων που προτιμούν μετρητά (38% ), ακολουθούμενη από τις τέχνες,
Αποδεκτά μέσα πληρωμής
Οι εταιρείες ρωτήθηκαν επίσης ποια μέσα πληρωμής δέχονται.
Οι περισσότερες εταιρείες της ζώνης του ευρώ που συμμετείχαν στην έρευνα στους τομείς ενδιαφέροντος δέχονται μετρητά (96%). Μετά τα μετρητά, λίγο λιγότερο από εννέα στις δέκα επιχειρήσεις (87%) δέχονται πιστωτικές κάρτες και περίπου οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις δέχονται ανέπαφες κάρτες (82%) ή χρεωστικές κάρτες (80%).
Η έρευνα δείχνει σχετικά μικρή διακύμανση σε επίπεδο χώρας όσον αφορά το ποσοστό των επιχειρήσεων που δέχονται μετρητά, και σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις τουλάχιστον εννέα στις δέκα επιχειρήσεις αποδέχονται αυτό το μέσο πληρωμής.
Στην Κύπρο όλες οι εταιρείες δέχονται μετρητά, ακολουθούμενη από τη Γερμανία (98%) και την Αυστρία (97%), ενώ η Μάλτα παρουσιάζει το χαμηλότερο ποσοστό αποδοχής (87%).
Το αντίστοιχο ποσοστό στην Ελλάδα είναι 95%.
Σε όλους τους τομείς ενδιαφέροντος εστιατόρια και καφετέριες (99%), ξενοδοχεία (97%) και εταιρείες λιανικού εμπορίου (97%) δέχονται μετρητά σημαντικά περισσότερα από τις εταιρείες τέχνης, αναψυχής και ψυχαγωγίας (79%).
Συμπεράσματα
Η έκθεση δείχνει ότι τα μετρητά είναι ευρέως αποδεκτά από εταιρείες στον τομέα του λιανικού εμπορίου, καθώς και στους τομείς των ξενοδοχείων, των εστιατορίων και των καφέ και των τεχνών, της ψυχαγωγίας και της αναψυχής. Σε αυτούς τους τομείς το 96% των εταιρειών δέχεται μετρητά. Αυτά τα αποτελέσματα παρέχουν περαιτέρω υποστήριξη για τη στρατηγική μετρητών του Ευρωσυστήματος, η οποία θα συνεχίσει να διασφαλίζει ότι τα μετρητά παραμένουν ευρέως διαθέσιμα και αποδεκτά ως μέσο πληρωμής και αποθήκευσης αξίας.
Από την άλλη πλευρά, οι πληρωμές με κάρτα (πιστωτικές κάρτες, χρεωστικές και ανέπαφες κάρτες) γίνονται επίσης αποδεκτές από τη μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών. Οι πληρωμές μέσω κινητού τηλεφώνου γίνονται δεκτές από σημαντικά μικρότερο ποσοστό (περίπου 30%) των εταιρειών.
Όταν αποφασίζουν να αποδεχτούν ένα μέσο πληρωμής, η ασφάλεια πληρωμής (94%) και η αξιοπιστία των τρόπων πληρωμής (92%) είναι τα πιο σημαντικά κριτήρια για τις επιχειρήσεις, ενώ το συνολικό κόστος και η ευκολία χειρισμού αναφέρονται από το 90% των εταιρειών. Οι εταιρείες θεωρούν ότι τα μετρητά είναι καλύτερα όσον αφορά το συνολικό κόστος, την ταχύτητα συναλλαγής και την αξιοπιστία από άλλες μεθόδους πληρωμής.
Latest News
Ο Τραμπ δίνει «γη και ύδωρ» κινήτρων για να φέρει μεγάλες επενδύσεις πίσω στις ΗΠΑ
Ο Τραμπ αποσκοπεί σε μια κοσμογονία εγχώριων επενδύσεων στις ΗΠΑ - Η πρόταση για διευκολύνσεις στις επενδύσεις άνω του 1 δισ.
Η Ινδία κατασκευάζει το δικό της «Χόνγκ Κονγκ» - Το φαραωνικό project των 9 δισ.
Ανησυχία ότι το σχέδιο θα εξαλείψει μερικές από τις απομονωμένες φυλές που ζουν στα νησιά του αρχιπελάγους Νικομπάρ - Τι λέει η Ινδία
Από ένα KFC στην αυτοκρατορία των 3 δισ. - Ποιος είναι ο Αυστραλός επιχειρηματίας Τζακ Κάουιν
Σήμερα, ο Τζακ Κάουιν κατέχει το 98% της εταιρείας του, ενώ το υπόλοιπο 2% ανήκει σε ορισμένους από τους αρχικούς επενδυτές και μετόχους του
Οι τρεις αδύναμοι κρίκοι της ευρωοικονομίας το 2025
Θα παλέψουν με την ύφεση τη νέα χρονιά οι μεγαλύτερες οικονομίες της ΕΕ, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία
Ενοίκια σοκ για τους φοιτητές στο Λονδίνο μετά τις νέες αυξήσεις [γράφημα]
Τι αποκαλύπτει έρευνα για τους φοιτητές στη Βρετανία
Η πλειοψηφία των startups δεν μακροημερεύει - Η ωμή αλήθεια είναι ότι κανείς δεν νοιάζεται
Γιατί αποτυγχάνουν τόσες πολλές startups; Φυσικά, δεν υπάρχει μόνο ένας λόγος
Safran: Με το βλέμμα στις συμβάσεις του αμερικανικού στρατού
Η γαλλική εταιρεία αναμένει αύξηση των πωλήσεων κατά περίπου 10% το 2025, καθώς και τρέχοντα λειτουργικά κέρδη μεταξύ 4,7 και 4,8 δισ. ευρώ σε συγκρίσιμη βάση
Έφοδος τελωνιακών και της ευρωπαικής εισαγγελίας στα γραφεια της Adidas
Tο ένταλμα έρευνας για την Adidas ανέφερε την (ύποπτη) σωρευτική φορολογική ζημία σε περισσότερα από 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ
Τιμές-φωτιά οι Χριστουγεννιάτικες αγορές στη Γερμανία
Ο υψηλός πληθωρισμός δεν μπορεί παρά να επηρεάσει και τις Χριστουγεννιάτικες Αγορές στη Γερμανία. Έως 7 ευρώ στοιχίζει το περίφημο «ζεστό κρασί» με μπαχαρικά.
Η αβεβαιότητα της εμπορικής πολιτικής των ΗΠΑ αρχίζει να «δαγκώνει» την Ευρώπη - Τι εκτιμά η Goldman Sachs
H Goldman Sachs επιχειρεί να εξετάσει την επίδραση της αβεβαιότητας της εμπορικής πολιτικής του Ντόναλντ Τραμπ εντός κι εκτός ΗΠΑ