Σαν να μην έφταναν τα υπόλοιπα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις μεταφορές από τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία, την πανδημία και τον υψηλότατο πληθωρισμό, τώρα έχουν αρχίσει να καταγράφονται πολύ μεγάλες ανατιμήσεις ή ακόμη και ελλείψεις σε ένα ακόμη προϊόν που χρησιμοποιείται για την κίνηση ιδιωτικών και κυρίως επαγγελματικών οχημάτων: το υγρό AdBlue. Η παραγωγή του έχει επηρεαστεί κι αυτή σημαντικά στην Ευρώπη -ειδικά στη Γερμανία- από τις ελλείψεις φυσικού αερίου. Το αποτέλεσμα είναι να καταγράφονται μεγάλες αυξήσεις στις τιμές μέσα σε λίγες μόνο εβδομάδες.
Το φαινόμενο των ελλείψεων και των μεγάλων αυξήσεων έχει ήδη αρχίσει να παρατηρείται στη Γερμανία, όπου οι οδηγοί και ιδιοκτήτες-εταιρείες φορτηγών που αποτελούν την κινητήρια δύναμη της εφοδιαστικής αλυσίδας καλούνται να βάλουν πλέον ακόμη πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη. Πρόκειται για βαρέα φορτηγά οχήματα που εφοδιάζουν τα πάντα, από σουπερ μάρκετ μέχρι τη βιομηχανία.
Διαβάστε επίσης: Γερμανία – Κίνδυνος κατάρρευσης της αλυσίδας εφοδιασμού λόγω AdBlue
Το AdBlue είναι υγρό με βάση την ουρία που έχουν επιβάλλει οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί και οι κατασκευαστές να συμπληρώνεται, εκτός από το καύσιμο, σε πετρελαιοκίνητα οχήματα ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Αυτό μειώνει περισσότερο τις εκπομπές ρύπων. Με τις νέες τεχνολογίες που έχουν υιοθετηθεί εάν αδειάσει το σχετικό δοχείο το όχημα μπορεί να μην παίρνει καν εμπρός για να κινηθεί.
Πηγή Γραφήματος: FT
Μεγάλες αυξήσεις και έλλειψη
Τα στοιχεία που καταφτάνουν από τη Γερμανία είναι ενδεικτικά για το νέο κίνδυνο που απειλεί πλέον τις μεταφορές σε όλη την Ευρώπη. Εκεί το AdBlue είναι απαραίτητο για το 90% περίπου των φορτηγών που κυκλοφορούν στη χώρα καθώς οι στόλοι ανανεώνονται αρκετά τακτικά.
Οι τιμές για το υγρό, το οποίο βοηθά στην εξουδετέρωση των επιβλαβών εκπομπών από τους κινητήρες ντίζελ έχουν πολλαπλασιαστεί από πέρυσι, καθώς η κρίση φυσικού αερίου κατέστησε ασύμφορη την παραγωγή αμμωνίας, βασικού συστατικού για το AdBlue.
Η προσφορά AdBlue στα πρατήρια καυσίμων είναι επί του παρόντος σε επίπεδα ανησυχίας και θα είναι περιορισμένη τους επόμενους μήνες, δήλωσε στο Bloomberg ο Juergen Ziegner, εκτελεστικός διευθυντής της ένωσης πρατηρίων καυσίμων της Γερμανίας, της ZTG.
Είναι ενδεικτικό ότι την περασμένη εβδομάδα οι προμηθευτές δεν δέχτηκαν να παραλάβουν κάποιες παραγγελίες δοχείων AdBlue, καθώς οι τιμές αυξήθηκαν κατά 45% περίπου σε λίγες μέρες, είπε ο Ziegner. Ο ίδιος είπε στο διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο ότι οι τιμές του AdBlue που πωλείται σε πρατήρια καυσίμων έχουν αυξηθεί σε έως και 1,50 ευρώ ανά λίτρο, από περίπου 0,25 ευρώ πριν από δύο χρόνια. Ενδεικτικά στην Ελλάδα οι τιμές στο διαδίκτυο φαίνεται να κυμαίνονται από 19 έως 22 ευρώ για τα 10 λίτρα.
Απειλή και για τις εταιρείες παραγωγής
Η SKW Piesteritz Holding GmbH, η οποία προμηθεύει περίπου το 40% του AdBlue που πωλείται στη Γερμανία από το εργοστάσιό της στη Βιτεμβέργη, λέει τώρα ότι χρειάζεται κρατική διάσωση. Η εταιρεία διέκοψε την παραγωγή τον Αύγουστο καθώς οι μηνιαίες ζημίες ανήλθαν σε περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ, δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας της Σαξονίας Sven Schulze. Αιτία η τεράστια αύξηση στις τιμές του φυσικού αερίου που χρησιμοποιείται για την παραγωγή.
Η SKW Piesteritz έγινε ένα από τα πιο υψηλού προφίλ θύματα της αύξησης των τιμών του φυσικού αερίου το καλοκαίρι. Μετά τον Αύγουστο επανέφερε τη μία από τις δύο γραμμές παραγωγής της σε «ελάχιστα επίπεδα», είπε ο εκπρόσωπος Christopher Profitlich, αλλά η δεύτερη παραμένει εκτός σύνδεσης. «Αν συνεχίζαμε να παράγουμε, θα είχαμε ζημίες 100 εκατ. ευρώ κάθε μήνα», είπε στους Financial Times.
Ο ίδιος αποκάλυψε ότι άνω του 90% των 800.000 φορτηγών της Γερμανίας χρειάζονται το υγρό και πως καταναλώνουν συνολικά 2,5 με 5 εκατομμύρια λίτρα AdBlue την ημέρα.
Ανησυχία στα σούπερ μάρκετ
Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ στη Γερμανία που έχουν δεχτεί πλήγμα από τις ανατιμήσεις εκφράζουν ήδη ανησυχία. Εκπρόσωπος της αλυσίδας Aldi Süd ανέφερε στη βρετανική εφημερίδα πως η εταιρεία «λαμβάνει πολύ σοβαρά υπόψη την τρέχουσα κατάσταση».
Μεγάλη χρήση και σε ΙΧ
Η Γερμανία εξαρτάται περισσότερο από το AdBlue από πολλές γειτονικές χώρες καθώς έχει επίσης σχεδόν 15 εκατ. ιδιωτικής χρήσης οχήματα που κινούνται με πετρέλαιο. Πρόκειται για περίπου το ένα τρίτο του συνολικού στόλου αυτοκινήτων της χώρας. Μεγάλο ποσοστό πετρελαιοκίνητων οχημάτων παραμένει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Latest News
Το κεφάλαιο για το λίθιο στη συμφωνία ΕΕ - Mercosur που πέρασε «στα ψιλά»
Αναλυτές της ολλανδικής τράπεζας ING δήλωσαν ότι η σημασία των κρίσιμων πρώτων υλών
Merger Monday: Σε μία ημέρα έκλεισαν deals 35 δισ. δολαρίων
Η επανεκλογή Τραμπ προκαλεί ευφορία στις επιχειρήσεις και τονώνει εξαγορές και συγχωνεύσεις
Η φιλοδοξία του Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου ίσως αποδειχθεί ένα όνειρο - Ανάλυση Economist
Η φιλοδοξία του Ντόναλντ Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου μπορεί να αποδειχθεί ένα όνειρο, καταλήγει ο Economist
Η Ισπανία θα νομιμοποιήσει 900.000 μετανάστες σε τρία χρόνια
Η Ισπανία αναμορφώνει τη νομοθεσία που διέπει τα δικαιώματα παραμονής ξένων μεταναστών στη χώρα
Πόσα επενδύουν ΗΠΑ, Κίνα και ΕΕ σε έρευνα και ανάπτυξη (R&D)
Πρώτες σε δαπάνες για έρευνα ( R&D) έρχονται οι ΗΠΑ, ακολουθεί η Κίνα και στην τρίτη θέση είναι οι 27 χώρες της ΕΕ με πρώτη τη Γερμανία
Άνοιξε ξανά η συριακή Κεντρική Τράπεζα – Για πρώτη φορά μετά την ανατροπή Άσαντ
Η συριακή Κεντρική Τράπεζα ανακοίνωσε ότι οι καταθέσεις των Σύρων πολιτών στις τράπεζες στη Συρία είναι ασφαλείς
Lazard: Το 2025 «σημείο καμπής» για τη διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων της
Οι εκτιμήσεις του διευθύνοντος συμβούλου της Lazard, Peter Orszag
Ο χορός των τραπεζικών συγχωνεύσεων καλά κρατεί στην Σκανδιναβία - Το νέο deal Nykredit - Spar Nord
Οι τράπεζες συγχωνεύονται και γίνονται πιο ισχυρές στη Δανία - Πώς η Nykredit αποκτά την Spar Nord και γίνεται η τρίτη μεγαλύτερη τράπεζα
Απεργιακά... Χριστούγεννα στo Harrods - Τι ζητούν οι εργαζόμενοι
Οργή στους εργαζόμενους του Harrods για το μέρισμα ύψους 180 εκατ. λιρών που μοιράστηκε στους μετόχους παρά την πτώση κερδών
Τσουνάμι ομολόγων απειλεί τις αγορές το 2025 - Η προειδοποίηση της BIS
Το παγκόσμιο χρέος αυξήθηκε κατά πάνω από 12 τρισ. δολάρια το εννεάμηνο του 2024 φτάνοντας το ποσό των 323 τρισ. δολαρίων