
Πριν από δέκα περίπου μήνες είχαμε αναφερθεί στις πιο ενάρετες επιχειρήσεις για τον αγώνα που είχαν ξεκινήσει για το σεβασμό στο περιβάλλον, την κοινωνία και τη διακυβέρνηση (βλ. Κ. Ζοπουνίδης, Μ. Εσκαντάρ, Αιμ. Γαλαριώτης, κριτήρια ESG και επιδόσεις γαλλικών επιχειρήσεων, Οικονομικός Ταχυδρόμος, 11.12.2021).
Στο παρόν άρθρο αναφερόμαστε σε μια έρευνα του Advent-Capital για την κατάταξη των πιο ενάρετων επιχειρήσεων σύμφωνα με τη γνώμη των Γάλλων πολιτών. Η Advent-Capital ιδρύθηκε το 1995 και διαχειρίζεται πάνω από 9 δισεκατομμύρια δολάρια σε διάφορες παραδοσιακές και εναλλακτικές στρατηγικές για λογαριασμό τόσο θεσμικών επενδυτών όσο και ιδιωτών πελατών. Η εταιρεία έχει υπογράψει τις Αρχές των Ηνωμένων Εθνών για Υπεύθυνες Επενδύσεις (UNPRI) και είναι υποστηρικτής της Ομάδας Εργασίας για χρηματοοικονομικές γνωστοποιήσεις που σχετίζονται με το κλίμα (ΤCFD).
Διαβάστε επίσης: Κριτήρια ESG και Επιδόσεις Γαλλικών Επιχειρήσεων
Μεθοδολογία
Στην έρευνα αυτή, 53 επιχειρήσεις που ανήκαν στους τομείς της αυτοκινητοβιομηχανίας, των τραπεζών και των ασφαλίσεων, της μαζικής διανομής καθώς και της ενέργειας και των μεταφορών αξιολογήθηκαν από περισσότερους από 1000 Γάλλους πολίτες χρησιμοποιώντας 28 περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς δείκτες. Ως παράδειγμα μπορεί να αναφερθεί η επιχείρηση Carrefour. Σε διάστημα δύο ετών, 28,6% λιγότερες εκπομπές CO2. Το 2021 ανακτήθηκε το 62% των απορριμμάτων και αποφεύχθηκαν 4855 τόνοι συσκευασίας… Αυτή είναι η μάλλον κολακευτική βαθμολογία που πέτυχε η Carrefour στον αγώνα της για το περιβάλλον.
Αποτελέσματα
Η κατάταξη των επιχειρήσεων που θεωρούνται οι πιο πράσινες σε όλους τους τομείς είναι η ακόλουθη.
1. Biocoop μαζική διανομή
2. Naturalia μαζική διανομή
3. E. Leclerc μαζική διανομή
4. EDF ενέργεια
5. Intermarche μαζική διανομή
6. Carrefour μαζική διανομή
7. Tesla αυτοκινητοβιομηχανία
8. Engie ενέργεια
9. Lidl μαζική διανομή
10. Derichebourg ενέργεια
11. SNCF μεταφορές
12. Peugeot αυτοκινητοβιομηχανία
H κατάταξη των επιχειρήσεων των πιο πράσινων ανά κλάδο είναι η ακόλουθη (οι τρεις πρώτες).
Αυτοκινητοβιομηχανία
1. Tesla
2. Peugeot
3. Renault
Τράπεζες – Ασφάλειες
1. Credit Agricole
2. Credit Mutuel
3. La Banque Postale
Μαζική Διανομή
1. Biocoop
2. Naturalia
3. Leclerc
Μεταφορές & Ενέργεια
1. EDF
2. Engie
3. Derichebourg
Συνολικά, έξι επιχειρήσεις της λιανικής βρίσκονται στο top των δέκα με την καλύτερη βαθμολογία. Σύμφωνα με το Διευθύνοντα Σύμβουλο της Advent αυτό είναι λογικό αποτέλεσμα. Οι καινοτομίες που εφαρμόζονται στον κλάδο είναι συγκεκριμένες και ορατές.
Αυτό ισχύει πολύ λιγότερο για τις τράπεζες και τις ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες δυσκολεύονται να πείσουν όσον αφορά την ΕΚΕ. Τα μεγάλα ονόματα Generali, Boursorama και LCL βρίσκονται στο τέλος της βαθμολογίας. Ωστόσο μια τράπεζα προσπαθεί να βρεθεί ψηλά στην κατάταξη: 17η στην τελική κατάταξη, είναι το Credit Agricole που βρίσκεται στην πρώτη θέση στον κλάδο του. Δημιούργησε τα τελευταία χρόνια μια επιστημονική επιτροπή για να εκτιμήσει την πρόοδο που επιχειρεί σε όλα τα επίπεδα. Σταδιακή απόσυρση από τη βιομηχανία άνθρακα και χρηματοδότηση τοπικών έργων…
Ενέργεια και μεταφορές
Η ενέργεια και οι μεταφορές είναι πολύπλοκοι τομείς. Από τη μια πλευρά, η EOF και η Engie είναι αντίστοιχα στη 4η και την 8η θέση στην κατάταξη και κορυφαίοι στον κλάδο τους, ενώ από την άλλη πλευρά, η Total Energies βρίσκεται στην 21η θέση συνολικά, παρά τις μεγάλες επικοινωνιακές προσπάθειές της.
Τον περασμένο Μάρτιο, για παράδειγμα, η Greenpeace οδήγησε την πολυεθνική στα δικαστήρια, κατηγορώντας την για greenwashing και παραπλανητική διαφήμιση. Αυτό αμαύρωσε την πράσινη εικόνα που ήθελε να κατασκευάσει ο πετρελαϊκός γίγαντας. Ακόμα και αν η Total Energies είναι σήμερα στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ο όμιλος εξακολουθεί να συμβολίζει το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο. Επειδή στον κλάδο αυτό οι βιομηχανικές επιλογές έχουν δεκαετή και εικοσαετή ορίζοντα, είναι δύσκολο οι επιχειρήσεις του κλάδου αυτού να επηρεάσουν τους καταναλωτές βραχυπρόθεσμα.
Υπάρχει, ωστόσο, μια επιχείρηση που κατάφερε έξοχα να εισέλθει στο μαγεμένο κόσμο της κοινωνικά υπεύθυνης επένδυσης: η Tesla. Τα αποτελέσματά της μιλούν από μόνα τους: το 2021, τα ηλεκτρικά της οχήματα απέφυγαν την εκπομπή περισσότερων από 8 εκατομμύρια τόνους CO2. Οι γαλλικές επιχειρήσεις Peugeot και Renault συμπληρώνουν το βάθρο των νικητών του κλάδου. Η αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει άλλη επιλογή, πρέπει να αλλάξει τα πάντα πολύ γρήγορα διότι οι καταναλωτές το αντιλαμβάνονται.
Οι άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες ακολουθούν με την ακόλουθη σειρά:
4η Toyota
5η Citroen
6η Mercedes-Benz
7η Audi
8η ΒΜW
9η Hyundai
10η Nissan
11η Ford
12η Kia
13η Volvo
14η Volkswagen
15η Suzuki
16η Seat
Συμπερασματικά, εδώ και μερικά χρόνια τα θέματα του περιβάλλοντος και της κοινωνίας έχουν γίνει πολύ σημαντικοί παράγοντες στην εικόνα μιας επιχείρησης. Το ESG δεν είναι πλέον πρόβλημα του αύριο, αλλά του σήμερα (βλ. Κ. Ζοπουνίδης, Μ. Εσκαντάρ, κοινωνικά υπεύθυνη επένδυση: μέθοδοι και κριτήρια ESG, εκδόσεις Κλειδάριθμος, 2022). Υπάρχει ένα χάσμα μεταξύ αυτού που υπόσχεται κάποιος και αυτού που υλοποιεί. Και οι επιχειρήσεις είναι όμηροι αυτού, γιατί βρίσκονται στην υποχρέωση να εκφραστούν για το θέμα.
Εάν μια πολυεθνική επικοινωνεί για μια από τις χειρονομίες της υπέρ του περιβάλλοντος, θα υπάρχει πάντα κάποιος που θα επισημαίνει τις λιγότερο ενάρετες πτυχές της δράσης της. Υπάρχει μια μάλλον ριζοσπαστική πλευρά του ευρύτερου κοινού που θεωρεί ότι οι εταιρείες μπορούν να εκφράζονται μόνο εάν είναι 100% ενάρετες. Επομένως, πρέπει να θεσπιστούν νόρμες ώστε να μπορεί το ευρύ κοινό να τοποθετηθεί.
Καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, Ακαδημαϊκός
Βασιλική Ακαδημία Οικονομικών & Χρηματοοικονομικών
Βασιλική Ευρωπαϊκή Ακαδημία των Διδακτόρων
Επίτιμος Δρ. ΑΠΘ
Πολυτεχνείο Κρήτης & Audencia Business School, France
CIHEAM – International Center for Advanced Mediterranean Agronomic Studies, France, Greece
Υποψήφια Δρ. Μαριάννα Εσκαντάρ
Μέλος του Εργαστηρίου Financial Engineering
Πολυτεχνείο Κρήτης


Latest News

ΑΟΖ και Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός
Ο Πέτρος Λιάκουρας γράφει στο in για το Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό και τις εκκρεμότητες που κλείνει – Γιατί είναι καλή στιγμή να επανακκινήσει ο διάλογος με την Τουρκία
![Ελάχιστο ετήσιο εισόδημα αυτοαπασχολούμενων [Β’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/taxpayers-600x337.jpg)
Ελάχιστο ετήσιο εισόδημα αυτοαπασχολούμενων [Β’ Μέρος]
Προσαύξηση βάσει ετήσιου κόστους μισθοδοσίας

Ο Δαίδαλος και οι Μινώταυροι
Η ανθρώπινη δημιουργικότητα – στο πλαίσιο της Τεχνητής Νοημοσύνης – επιβάλλεται να σέβεται ηθικούς κανόνες και αξίες.

Η ΕΚΤ επιμένει σε χαμηλότερα επιτόκια – Πώς το αντιλαμβάνονται οι επενδυτές
Μολονότι η Πρόεδρος της ΕΚΤ, Christine Lagarde, προτείνει αυξημένη προσοχή σχετικά με την επόμενη ημέρα της Ευρωζώνης, η μείωση των επιτοκίων αποδεικνύει ότι η ευρωπαϊκή οικονομία δεν αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα.

Αναδιάταξη της οικονομικής τάξης
Ο κίνδυνος που ενέχει αυτή η ανορθόδοξη οικονομική πολιτική είναι ότι η προσδοκώμενη αύξηση εσόδων από δασμούς είναι πιθανό να μην αποδώσει

Αναπάντεχη η ανθεκτικότητα στην αγορά κρυπτονομισμάτων – Τί αναμένεται για τη συνέχεια
Σε μια αγορά όπου κυριαρχεί η έντονη μεταβλητότητα, θα περίμενε κανείς να δει υπερβολές μετά από τέτοια αναταραχή στις χρηματαγορές. Κι όμως, φαίνεται ότι οι μεγάλοι πάικτες κρυπτονομισμάτων κάτι περιμένουν.

Η «παγίδα Kindleberger» και η κινεζική απάντηση στους δασμούς Τραμπ
Η ίδια δυναμική που χαρακτήρισε τον πρώτο εμπορικό πόλεμο του Τραμπ εμφανίζεται ξανά

Άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις
Η απόφαση του Τραμπ να κλιμακώσει τον εμπορικό πόλεμο έχει άμεσες επιπτώσεις στις διεθνείς αγορές και στις στρατηγικές μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών

Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός – Στην αφετηρία μιας νέας φάσης στις ελληνοτουρκικές σχέσεις
Ο Κώστας Υφαντής γράφει στο in για το Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό και τι θεωρεί η Ελλάδα νομικά διεκδικήσιμο
![Οι αλλαγές που υπάρχουν στα φορολογικά έντυπα για τα εισοδήματα του φορολογικού έτους 2024 από ακίνητα [Β]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/akinita15-1-600x400.jpg)
Πώς να συμπληρώσετε το έντυπο Ε2 και Ε1 για τα ακίνητα
Φορολογία εισοδημάτων από ακίνητα και οι αλλαγές στα έντυπα Ε2 και Ε1 για την απεικόνιση των εισοδημάτων από ακίνητα