Με ένα επενδυτικό μπαράζ άνω των 2 δισ. ευρώ η Δυτική Αττική θα αλλάξει πρόσωπο την επόμενη δεκαετία. Με τη σύμβαση για το Θριάσιο Ι να παίρνει επιτέλους τον δρόμο για τη Βουλή εντός Νοεμβρίου, μπαίνουν οι βάσεις για μια νέα αναπτυξιακή σελίδα στην περιοχή, που σε επίπεδο δηλώσεων έχει λάβει εδώ και χρόνια τα σκήπτρα του αναδυόμενου logisticshub, αλλά παραμένει σε αναμονή.

Παράλληλα, σημαντικά έργα υποδομών, όπως η επέκταση της Γραμμής 2 του μετρό προς Ίλιον και ο Προαστιακός Δυτικής Αττικής, θα βελτιώσουν την καθημερινότητα κατοίκων κι εργαζομένων, βγάζοντας από την απομόνωση τον Ασπρόπυργο, την Ελευσίνα, τον Λουτρόπυργο, τη Νέα Πέραμο, τα Μέγαρα.

Η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης για την ανάπτυξη Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου στο Θριάσιο παρουσιάστηκε εχθές στο υπουργικό συμβούλιο από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή. Η κύρωση της τροποποίησης, η οποία υπογράφηκε στις 30 Μαρτίου 2022, θα ανοίξει τον δρόμο για να περάσει η επένδυση, ύψους 200 εκατ. ευρώ, σε φάση υλοποίηση τέσσερα χρόνια μετά την υπογραφή της πρώτης σύμβασης στην οποία μπήκε «στοπ» από την Κομισιόν.

Διαβάστε επίσης: Γιατί «ξέχασαν» τη μεγάλη επένδυση στο Θριάσιο;

Κόμβος διαμετακόμισης εμπορευμάτων

Το Θριάσιο Ι, όπως συνήθως ονομάζεται η έκταση των 588 στρ. της ΓΑΙΑΟΣΕ, θα βάλει τις βάσεις για τη δημιουργία του πρώτου LogisticsParkστην Ελλάδα σε συνδυασμό με το όμορο ακίνητο του ΟΣΕ, έκτασης 1.450 στρ. Το πρότζεκτ για το εμπορευματικό κέντρο ιδιωτών περιλαμβάνει αποθήκες και υποστηρικτικά κτήρια συνολικής έκτασης 240.000 τ.μ. Με αποθήκες ξηρού και ψυχόμενου φορτίου, χώρους γραφείων, χώρους τελωνείου και στάθμευσης αυτοκινήτων και φορτηγών.

Το πάρκο θα διαθέτει σύγχρονες υποδομές, οδικά δίκτυα, καθώς και σιδηροδρομική σύνδεση στη νότια πλευρά εντός του πάρκου, την οποία θα κατασκευάσει ο παραχωρησιούχος, ώστε να συνδεθεί με την εθνική σιδηροδρομική υποδομή.

Διαβάστε ακόμα: Τα έργα που θα αλλάξουν τη Δυτική Ελλάδα

Στην τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ο διπλασιασμός του εφάπαξ οικονομικού ανταλλάγματος από 10 εκατ. ευρώ στα 20 εκατ. ευρώ. Ακόμη, αυξάνεται η ετήσια πληρωμή του παραχωρησιούχου προς τον κύριο του έργου, δηλαδή τη ΓΑΙΑΟΣΕ, από 2,51% σε 5% επί των ακαθάριστων ετήσιων εσόδων για όλη την περίοδο παραχώρησης, ενώ το ετήσιο εγγυημένο αντάλλαγμα διπλασιάζεται από 350.000 ευρώ σε 700.000 ευρώ.

Εισάγεται, παράλληλα, μηχανισμός κατανομής των κερδών μετά φόρων 50-50 με τον παραχωρησιούχο, όταν η απόδοση των ιδίων κεφαλαίων του υπερβαίνει ένα ποσοστό. Η διάρκεια παραχώρησης από τα 60 έτη μειώθηκε στα 37. Τα έργα της πρώτης φάσης, πενταετούς διάρκειας, έχει αναλάβει η Μυτιληναίος.

Μια ακόμα ευκαιρία για το Θριάσιο ΙΙ

Μετά και τη δεύτερη ατελέσφορη προσπάθεια για την παραχώρηση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ), του Θριασίου ΙΙ, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχώρησε σε επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για το ακίνητο του ΟΣΕ. Ο τελευταίος διαγωνισμός παρά το φημολογούμενο μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, τελικώς ατύχησε.

Το ύψος της επένδυσης για την 30ετή παραχώρηση του ακινήτου εκτιμάται σε 561 εκατ. ευρώ. Στην έκταση έχουν ήδη κατασκευαστεί οι βαριές υποδομές, όπως σιδηροδρομική σύνδεση, οδοί πρόσβασης, σιδηροδρομικός σταθμός διαλογής, αποθήκες.

Ο παραχωρησιούχος καλείται να ολοκληρώσει τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις, με την υλοποίηση χώρων εναπόθεσης φορτίων, χώρων τελωνείου και γραφείων, επιπλέον αποθηκευτικών χώρων, καθώς και την προμήθεια γερανογεφυρών. Η προθεσμία κατάθεσης προσφορών είναι η 28ηΝοεμβρίου 2022.

Σημειώνεται ότι ο ΟΣΕ προχωρά στην εξέταση εναλλακτικών σεναρίων για την αξιοποίηση των αποθηκών Κ1, Κ2 και Κ3, που βρίσκονται μεν εντός της έκτασης, αλλά δεν έχουν περιληφθεί στην παραχώρηση. Οι πρώτες δύο αποτελούν το μήλον της έριδος με την HellenicTrain, ιστορία που εδράζεται στη συμφωνία για την πώληση της άλλοτε κρατικής ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους Ιταλούς. Θεωρείται δε, ότι μαζί με την τεράστια καθυστέρηση της επένδυσης στο Θριάσιο Ι, αποτέλεσαν τα δύο μεγαλύτερα αγκάθια για τη συνολική αξιοποίηση της έκτασης.

Έναν επιπλέον διαμετακομιστικό πόλο στην ευρύτερη περιοχή ωριμάζει αυτή την περίοδο το PPFτου ΤΑΙΠΕΔ για λογαριασμό του Δήμου Φυλής. Το πρότζεκτ που αναμένεται ότι θα προσεγγίσει σε ύψος τα 500 εκατ. ευρώ, αφορά αρχικά σε μία έκταση 447 στρ., πλησίον της Αττικής Οδού, σε μέρος της οποίας θα μετεγκατασταθούν από τον Ελαιώνα περί τις 350 μεταφορικές επιχειρήσεις. Στην έκταση μπορούν να αναπτυχθούν χρήσεις logistics, εμπορικές κ.ά.

Σταθερές συγκοινωνίες και υποθαλάσσια ζεύξη

Το μεγαλύτερο και σίγουρα το εντυπωσιακότερο έργο υποδομής που αναμένεται στα δυτικά της πρωτεύουσας είναι η πολύπαθη υποθαλάσσια ζεύξης Σαλαμίνας – Περάματος. Το έργο θα αποσυμφορήσει σε μεγάλο βαθμό κυκλοφοριακά το Πέραμα, ενώ θα ανοίξει νέες αναπτυξιακές προοπτικές για τη Σαλαμίνα, κάνοντας πιο εύκολες και οικονομικές τις μετακινήσεις. Τα εμπόδια, πηγή των οποίων ήταν η έλλειψη μελετητικής και διαγωνιστικής ωριμότητας, ξεπερνιούνται ένα – ένα και στόχος είναι το έργο, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 400-450 εκατ. ευρώ, να έχει ανάδοχο μέσα στο 2023.

Όπως έχει αναφέρει ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννης, «η Ζεύξη Σαλαμίνας είναι ένα έργο ταλαιπωρημένο, που αρχικά σχεδιάστηκε τη δεκαετία του ‘90, επανασχεδιάστηκε το 2012 και από τότε είναι κολλημένο. Το έργο αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό, γιατί θα αναβαθμίσει όλη τη Δυτική Αττική και κυρίως, την ευρύτερη περιοχή του Περάματος, αλλά και της Σαλαμίνας».

Εντωμεταξύ, η κυκλοφοριακή απομόνωση μεγάλων δήμων της Δυτικής Αττικής θα σπάσει με δύο έργα που πρόκειται να μπουν στην εκκίνηση. Το πρώτο είναι η επέκταση της Γραμμής 2 του μετρό της Αθήνας με τρεις σταθμούς σε Παλατιανή, Ίλιον και Άγιο Νικόλαο. Η προκήρυξη της νέας επέκτασης, μήκους 4,1 χλμ. και προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ, αναμένεται ως το τέλος του 2022. Εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί 50.000 επιβάτες ημερησίως, μειώνοντας αξιοσημείωτα τον χρόνο που απαιτείται για να φτάσουν στο κέντρο της πόλης.

Μελετάται, επίσης, η επόμενη φάση επέκτασης της γραμμής με τρεις σταθμούς προς Καματερό και Άνω Λιόσια, όπου θα συνδεθεί με τον προαστιακό επί της Αττικής Οδού, και τελική κατάληξη στις Αχαρνές (κέντρο Μενιδίου).

Στις αρχές Νοεμβρίου, θα προκηρυχθεί, όπως προανήγγειλε ο κ. Καραγιάννης στο Olympia Forum III, ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής της Δυτικής Αττικής σε μονή γραμμή υψηλών ταχυτήτων, που θα λειτουργεί και ως Προαστιακός. Η νέα γραμμή, μήκους 36 χλμ., που θα ενώσει τα Άνω Λιόσια με τα Μέγαρα, έχει συμπεριληφθεί στις εθνικές προτάσεις του Ταμείου Ανάκαμψης, με 85 εκατ. ευρώ. Θα διαθέτει οκτώ σταθμούς: ΕΛΠΕ Ασπροπύργου, Ασπρόπυργος, Βαμβακιά, Ελευσίνα, ΕΛΠΕ Ελευσίνας, Λουτρόπυργος, Νέα Πέραμος και τελικά Μέγαρα. Θα εξυπηρετεί, ακόμα, τα εμπορευματικά φορτία για τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ Ασπροπύργου και Ελευσίνας. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 135 εκατ. ευρώ.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Κατασκευές