«Παρά τις στρεβλώσεις του ανταγωνισμού οι οποίες δύνανται να προκληθούν από το μέτρο, αυτό κρίνεται αναλογικό, εν όψει της παρούσης δύσκολης συγκυρίας για τους καταναλωτές και δεδομένης της προσωρινότητάς του έως 31.3.2023», αναφέρει η Επιτροπή Ανταγωνισμού στη γνωμοδότησή της για τη ρύθμιση της κυβέρνησης αναφορικά με το «καλάθι του νοικοκυριού».
Διαβάστε επίσης: Καλάθι του νοικοκυριού: Πότε ξεκινάει, τι θα περιέχει, πότε θα «αλλάζει», πώς θα ξεχωρίζει
Στη γνωμοδότηση όμως η ανεξάρτητη Αρχή προχωρά σε μια σειρά επισημάνσεις:
– Το γεγονός ότι οι εταιρείες σούπερ μάρκετ θα επιλέγουν τα προϊόντα που επιθυμούν να εντάξουν στο καλάθι του νοικοκυριού ενδέχεται να τους δώσει τη δυνατότητα μόχλευσης στις διαπραγματεύσεις τους με τους προμηθευτές των προϊόντων αυτών, κυρίως με όσους έχουν μικρή διαπραγματευτική δύναμη.
Για παράδειγμα, δύνανται οι εταιρίες σούπερ μάρκετ να απαιτήσουν υψηλότερες προμήθειες- τέλη πρόσβασης (slotting allowances, upfront access payments, pay to stay fees ή άλλες πληρωμές/εκπτώσεις) από τους προμηθευτές προκειμένου να συμπεριλάβουν τα προϊόντα τους στο καλάθι του νοικοκυριού, ιδίως αν οι τελευταίοι δεν έχουν πρόσβαση στη λιανική αγορά.
Μια τέτοια κατάσταση ενδέχεται να προκαλέσει στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό μεταξύ των προμηθευτών: αφενός μεν θα ευνοούνται όσοι είναι σε θέση να «χρηματοδοτήσουν» την ένταξή τους στην πρωτοβουλία, αφετέρου ο εξαναγκασμός μικρών προμηθευτών να προβούν σε τέτοιες παροχές ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά τη βιωσιμότητά τους.
Ενδεχομένως η συστηματική λειτουργία του μηχανισμού παρακολούθησης περιθωρίου κέρδους για τα προϊόντα αυτά και μάλιστα κατά προτεραιότητα να περιορίσει αυτό το κίνδυνο.
– Ακολούθως, είναι ιδιαιτέρως σημαντικό η συγκεκριμένη πρωτοβουλία να μην οδηγήσει σε πρακτικές συστηματικής αυτοπροτίμησης (self-preferencing) από τα σουπερμάρκετ σε προϊόντα δικής τους ιδιωτικής ετικέτας, εις βάρος προϊόντων σήματος, τα οποία ενδεχομένως να προσφέρονται σε φθηνότερες τιμές για τους καταναλωτές αλλά επί των οποίων το περιθώριο κέρδους των σουπερμάρκετ να είναι ενδεχομένως υψηλότερο.
Ένα τέτοιο αποτέλεσμα θα λειτουργήσει εις βάρος τόσο των προμηθευτών, όσο και των καταναλωτών, οι οποίοι ενδεχομένως με αυτόν τον τρόπο δεν θα κατευθύνονται στα φθηνότερα προϊόντα (από πλευράς κόστους παραγωγής) και δεν θα επωφελούνται από ευρύτερη ποικιλία προϊόντων.
Ενδεχομένως, να εξεταστεί, λαμβάνοντας υπόψη την εφαρμογή του μέτρου και τα πραγματικά αποτελέσματά του στην αγορά, ύστερα από περίοδο 1 μηνός, η δυνατότητα να αξιολογηθούν τυχόν πρακτικές self-preferencing και να εξεταστεί η ανάγκη λήψης μέτρων.
– Μια άλλη πιθανή επίπτωση της πρωτοβουλίας είναι οι αυξήσεις τιμών σε προϊόντα ή κατηγορίες προϊόντων εκτός του καλαθιού (από τον ίδιο ή διαφορετικούς προμηθευτές) προκειμένου να αντισταθμίσουν τυχόν απώλειες από τη διάθεση των προϊόντων εντός του καλαθιού σε προσιτές τιμές (ή ενδεχομένως μείωσης τιμών).
Ενόψει τούτου, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερο βάρος στον τρόπο και στα κριτήρια επιλογής των κατηγοριών προϊόντων που θα ενταχθούν στο καλάθι, ώστε να αποφευχθούν περιπτώσεις όπου η ένταξη μιας κατηγορίας αυξάνει την τιμή σε άλλες κατηγορίες που απευθύνονται στο ίδιο καταναλωτικό κοινό (ευάλωτους καταναλωτές).
Για την επιλογή αυτή, ενδείκνυται η χρήση στοιχείων από ανεξάρτητη υπηρεσία (όπως πχ. η ΕΛΣΤΑΤ). Η 7ήμερη ή 15νθήμερη ανανέωση του καλαθιού εκτιμάται επίσης ως θετική ρύθμιση, καθώς με τον τρόπο αυτό μειώνονται οι πιθανότητες τιμολογιακών αυξήσεων προϊόντων εκτός καλαθιού σε μόνιμο και υπέρμετρο βαθμό. Ωστόσο, από τη διάταξη προκύπτει ότι η ανανέωση αυτή δεν είναι υποχρεωτική.
– Στο καλάθι του νοικοκυριού θα πρέπει να υπάρχει δυνατότητα να συμμετέχει κάθε είδους επιχείρηση που δραστηριοποιείται στη λιανική αγορά, τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό επίπεδο, ή/και με οποιοδήποτε τρόπο (π.χ. πώληση μέσω e-shop), ακόμα και εάν δεν εμπορεύεται το σύνολο των κατηγοριών των προϊόντων που απαριθμούνται στη λίστα (π.χ. κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, αρτοποιεία κ.λπ.).
– Είναι σημαντικό να δημοσιεύονται στο e-katanalotis και στην ιστοσελίδα του Υπουργείου ή άλλων εξουσιοδοτημένων φορέων οι σχετικές πληροφορίες, και να διευκρινιστεί εκ των προτέρων, το είδος και ο βαθμός λεπτομέρειάς τους.
Για παράδειγμα, η δημοσίευση μόνο μέσων τιμών λιανικής πώλησης πανελλαδικά ανά προϊόν δεν θα ασκήσει την επιδιωκόμενη πίεση στις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία.
– Τέλος, σημειώνεται ότι η πρωτοβουλία του καλαθιού του νοικοκυριού δεν θα πρέπει να συνιστά με κανένα τρόπο εργαλείο συνεννόησης μεταξύ των επιχειρήσεων για τα προϊόντα και τις τιμές που προσφέρουν στο καλάθι. Σημειώνεται δε ότι, η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα παρακολουθεί συστηματικά τη συμπεριφορά των επιχειρήσεων στην εφαρμογή του καλαθιού της νοικοκυράς και θα επεμβαίνει άμεσα σε περίπτωση ανίχνευσης πρακτικών που δύναται να αντίκεινται στον ελεύθερο ανταγωνισμό, όπως ενδεικτικά συμπράξεων μεταξύ ανταγωνιστών ή κάθετων συμπράξεων μεταξύ προμηθευτών και λιανοπωλητών για την επιβολή τιμών μεταπώλησης.
– Κατά την άποψη της Αντιπροέδρου της ΕΑ κας Χ. Νικολοπούλου, η ΕΑ πρέπει να τοποθετηθεί άμεσα στον αρμόδιο φορέα επί της εν θέματι πρωτοβουλίας και η θετική της θέση και το γεγονός ότι θα εξακολουθήσει να επιβλέπει αρμοδίως την αγορά, να δημοσιοποιηθούν με δελτίο τύπου προκειμένου η σχετική πρωτοβουλία να προχωρήσει το συντομότερο. Ωστόσο εν προκειμένω δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις του αρ. 23 Ν.3959/2011 για την έκδοση γνωμοδότησης και αρκεί η τοποθέτηση στον αρμόδιο φορέα .[…]
Latest News
ΟΤ FORUM - Φραγκογιάννης: Παλεύουμε να αλλάξουμε τις εντυπώσεις των ξένων για εμάς
Ο υφυπουργός εξωτερικών, αρμόδιος για την Οικονομική Διπλωματία και Εξωστρέφεια, μίλησε στο στούντιο του ΟΤ, στο πλαίσιο της 88ης ΔΕΘ
ΟΤ FORUM – Δημητριάδης: «Παράθυρο» για στρατηγικό επενδυτή στα ΕΛΤΑ
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Υπερταμείου Γρηγόρης Δημητριάδης, μίλησε στο στούντιο του ΟΤ - Δεκαετής η λειτουργία του νέου fund
Στην κυριότητα του Δήμου Αλεξανδρούπολης το κτήριο της Τράπεζας της Ελλάδος
Η συμβολαιογραφική πράξη μεταβίβασης του κτιρίου υπεγράφη από τον υποδιοικητή της ΤτΕ Θεόδωρο Πελαγίδη και τον δήμαρχο Αλεξανδρούπολης Γιάννη Ζαμπούκη
Θεοδωρικάκος: Στο στόχαστρο για το πλαφόν κέρδους 26 μεγάλες εταιρείες
Ο υπουργός Ανάπτυξης επισήμανε πως η χώρα μας έχει μια πολύ σκληρή νομοθεσία και ότι έχουν εξαπλασιαστεί τα ανώτατα πρόστιμα για την παραβίασή της
Ακριβές και δυσπρόσιτες οι υπηρεσίες υγείας στην Ελλάδα [πίνακες]
Τι αναφέρει νέα ανάλυση της σειράς Focus ENA | Oικονομία του Ινστιτούτου ΕΝΑ, η οποία θέτει στο επίκεντρο τις υπηρεσίες υγείας στην Ελλάδα
Reuters: Στα 8-10 δισ. ο στόχος δανεισμού της Ελλάδας το 2025
«Σχεδιάζουμε να αντλήσουμε 8-10 δισ. ευρώ από τις αγορές ομολόγων το επόμενο έτος», δήλωσε Έλληνας αξιωματούχος στο Reuters
Η «ακτινογραφία» των αυξήσεων στους μισθούς - Ποιοι και πόσα θα πάρουν [πίνακες]
Η ανάλυση των 12 παρεμβάσεων της κυβέρνησης που αφορά μισθούς, συντάξεις, επιδόματα για το 2024 και κυρίως το 2025 - Τι ισχύει για τους ενστόλους
Πώς υποδέχθηκαν οι εταιρείες Airbnb τις εξαγγελίες Μητσοτάκη
Υπερβολική, η απόφαση να ανασταλεί η έκδοση νέων Αριθμών Μητρώου Ακινήτου σε συγκεκριμένες περιοχές της Αθήνας λέει ο Stama
Χατζηδάκης: Έρχονται 12 αυξήσεις αποδοχών και 12 νέες μειώσεις φόρων
Οι πρωτογενείς δαπάνες μπορεί να φτάσουν τα 3,5 δισ. ευρώ
Ιδιοκτήτες ακινήτων: Ποιοι και πώς «κλειδώνουν» έκπτωση έως 20% στο λογαριασμό του ΕΝΦΙΑ
Οι προϋποθέσεις, οι «κόφτες» και η παγίδα για τους ιδιοκτήτες ακινήτων