Εκδικάστηκε σήμερα στο Συμβούλιο της Επικρατείας η αίτηση για την ακύρωση της υπουργικής απόφασης περιβαλλοντικής έγκρισης του προγράμματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στις θαλάσσιες περιοχές «Νοτιοδυτικά Κρήτης» και «Δυτικά Κρήτης».
Την προσφυγή είχαν καταθέσει στις 24 Μαΐου 2019 οι περιβαλλοντικές οργανώσεις WWF Ελλάς, Greenpeace και Ινστιτούτο Κητολογικών Ερευνών «Πέλαγος». Η σχετική απόφαση αναμένεται να εκδοθεί το επόμενο διάστημα.
«Περιοχές παγκόσμιας σημασίας για τα κητώδη»
Όπως σημειώνει η WWF, οι θαλάσσιες περιοχές «Νοτιοδυτικά Κρήτης» και «Δυτικά Κρήτης», για τις οποίες έχουν εγκριθεί από το 2019 προγράμματα έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων, έχουν χαρακτηριστεί ως περιοχές παγκόσμιας σημασίας για τα κητώδη (ΙΜΜΑ) και έχουν προταθεί από την ACCOBAMS προς την Ελλάδα για δημιουργία προστατευόμενης περιοχής για τα κητώδη.
Διαβάστε επίσης: ΕΛΠΕ: Στην ExxonMobil το ποσοστό της Total στους υδρογονάνθρακες της Κρήτης
Σύμφωνα με την περιβαλλοντική οργάνωση, οι λόγοι ακύρωσης που προέβαλαν οι οργανώσεις «εστιάζουν στις εξής πλημμέλειες της στρατηγικής περιβαλλοντικής μελέτης και της υπουργικής απόφασης:
- Σοβαρά ελλείμματα στη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, με κυριότερα:
-την απουσία στρατηγικής εκτίμησης για ένα από τα σημαντικότερα σκέλη του προγράμματος που αφορά τη μεταφορά των υδρογονανθράκων (εάν βρεθούν κοιτάσματα),
-την απουσία της κατάλληλης (δέουσας) εκτίμησης επιπτώσεων σε περιοχές και είδη που προστατεύονται από την ευρωπαϊκή οδηγία για τους οικοτόπους 92/43/ΕΟΚ,
-επιστημονικά σφάλματα και παραλείψεις, όπως το ότι παραλείφθηκε αναφορά σε κάποιες περιοχές Natura 2000,
- Στο μεροληπτικό σύστημα παρακολούθησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων (οι ίδιες οι πετρελαϊκές παρακολουθούν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των εργασιών τους), μολονότι οι δραστηριότητες του προγράμματος, όπως είναι οι σεισμικές έρευνες, προκαλούν μεγάλη περιβαλλοντική ζημιά στη θαλάσσια βιοποικιλότητα.
- Στην έγκριση προγράμματος εξόρυξης που καλύπτει τεράστια θαλάσσια περιοχή και εγκυμονεί σοβαρότατους κινδύνους για το περιβάλλον, χωρίς να έχει προηγουμένως εκπονηθεί και εγκριθεί ο προβλεπόμενος από τη νομοθεσία της ΕΕ θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός.»
«Την εκδίκαση καθυστέρησε η διοίκηση»
Η WWF υπογραμμίζει ότι «την εκδίκαση της υπόθεσης καθυστέρησε η διοίκηση, προκαλώντας συνεχείς αναβολές, καθώς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) και η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρία Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ) δεν υπέβαλαν στο Δικαστήριο, όπως είχαν υποχρέωση, τον απαιτούμενο διοικητικό φάκελο με τις απόψεις τους».
Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις επισημαίνουν ότι ενώ πλησίαζε η ημερομηνία εκδίκασης, το ΥΠΕΝ και η ΕΔΕΥ επέλεξαν να ξεκινήσουν εργασίες σεισμικής έρευνας, τόσο στη θαλάσσια περιοχή Δυτικά και Νοτιοδυτικά της Κρήτης, όσο και στο Ιόνιο, με πλοία της εταιρείας Petroleum Geo-Services.
«Οι εργασίες αυτές διεξάγονται κατά παράβαση του (ήδη ανεπαρκούς) όρου της ίδιας της υπουργικής απόφασης που κρίνεται από το Συμβούλιο της Επικρατείας, σύμφωνα με τον οποίο οι σεισμικές έρευνες θα πρέπει να πραγματοποιούνται μόνο τον χειμώνα, ώστε να αποφευχθούν οι επιπτώσεις στα ευαίσθητα θαλάσσια θηλαστικά της οικολογικά πολύ σημαντικής αυτής περιοχής», καταλήγει η WWF.
Latest News
HELLENiQ ENERGY: Έναρξη λειτουργίας της ΕΚΟ Energy στην Κύπρο ως προμηθευτής πράσινης ενέργειας
Ξεκίνησε η εμπορική δραστηριότητα στην προμήθεια ηλεκτρισμού από ΑΠΕ
ΑΙΓΙΣ και AntiNero στη μάχη για τις πυρκαγιές - Οι διαγωνισμοί που «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ
ΑΙΓΙΣ και AntiNero στη μάχη της Ελλάδας για τις πυρκαγιές - Πώς προχωρά η εξέλιξη των προγραμμάτων
Στα τέλη του 2024 το πρώτο πρατήριο υδρογόνου από την Motor Oil
Στα τέλη του 2025 θα λειτουργήσει και το δεύτερο στην Ακράτααι- Και οι δύο σταθμοί θα είναι δημοσίως προσβάσιμοι
Κυνηγώντας τα πράσινα... ταλέντα - Η μάχη της πληροφορικής για green θέσεις
Ερευνα του ομίλου ManpowerGroup
Χωρίς στόχο για μηδενικές εκπομπές, πάνω από τις μισές ιδιωτικές εταιρείες
Μεγαλώνει το χάσμα σε σχέση με τις εισηγμένες
Η Volvo λανσάρει φτηνό κινέζικο EV στις ΗΠΑ και ... ανησυχεί την Tesla
Το EX30 κατασκεύασε η Volvo Cars, η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία πολυτελών οχημάτων που ανήκει στην κινεζική Geely
Στο Ταμείο Ανακαμψης το έργο «Εξοικονόμηση ενέργειας σε επιχειρήσεις - Φωτοβολταϊκά στις επιχειρήσεις»
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 161.502.400 ευρώ
ΕΥ: Συνέδριο για την πράσινη φορολογία στην Ελλάδα
Πώς θα διαμορφωθεί η περιβαλλοντική φορολογική πολιτική στην Ελλάδα
Η Tesla φτιάχνει πιο πρόσιτα αυτοκίνητα και απογειώνει τις μετοχές της
Τι σχεδιάζει ο Ίλον Μασκ για το επόμενο διάστημα
Πρέπει να ανησυχούν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες από την πτώση πωλήσεων EV;
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν αυτή την επιβράδυνση της αγοράς για να καλύψουν τη διαφορά με τους Κινέζους ανταγωνιστές