Σε μεγάλο βαρίδι έχει εξελιχθεί το κόστος μετακίνησης για τα ελληνικά νοικοκυριά και για τους εργαζόμενους. Οι αυξήσεις στις δαπάνες μεταφοράς, σε σχέση με πέρυσι, είναι διψήφιες και στην κούρσα των μεγαλύτερων αυξήσεων τερματίζουν στην πρώτη τριάδα.
Οι εργαζόμενοι για παράδειγμα καλούνται καθημερινά να πληρώσουν ένα υπέρογκο λογαριασμό για να μεταβούν στο χώρο εργασίας τους, με τους μισθούς να παραμένουν καθηλωμένοι. Οι τιμές στη βενζίνη στην Ελλάδα κάνουν πρωταθλητισμό σε όλη την Ευρώπη, ενώ οι αυξήσεις στα κόμιστρα των ταξί και στην κίνηση έχουν συνθέσει ένα κοκτέιλ ακρίβειας.
Διαβάστε επίσης: Η ακρίβεια αύξησε τους τζίρους των σούπερ μάρκετ
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει επεξεργαστεί ο ΟΤ, η Ελλάδα ανάμεσα σε επτά ευρωπαϊκές πόλεις βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα ως προς τις αυξήσεις και αναλογικά με το μέσο καθαρό μισθό. Με αφορμή την έναρξη του Μουντιάλ στο Κατάρ, στο δείγμα εντάχθηκε και η Ντόχα όπου η Αθήνα, αλλά και άλλες πόλεις είναι πιο ακριβές.
Στην Αθήνα η ελάχιστη χρέωση για την μετακίνηση με ταξί (όσο θα πληρωσει ο επιβάτης όσα χιλιόμετρα και αν κανει) είναι 4 ευρώ, όσο κοστίζει και στο Βερολίνο. Το αντίστοιχο ποσό στην Ντόχα είναι 2 ευρώ, στις Βρυξέλλες 4,90 ευρώ, στο Λονδίνο 4,59 ευρώ, στο Παρίσι 5 ευρώ, στη Ρώμη 4,25 ευρώ και στη Λισαβόνα 3,50 ευρώ.
Για παράδειγμα, στη Αθήνα, ένας επιβάτης που ξεκινά από το Παγκράτι το πρωί περίπου στις 11 π.μ και έχει προορισμό την Ν. Σμύρνη, διανύοντας 6,23 χιλιόμετρα η τελική τιμή είναι 9 ευρώ – μαζί με την ελάχιστη χρέωση, στην οποία περιλαμβάνεται ΦΠΑ 13%. Σημειώνεται πως στην Ελλάδα, ο μέσος καθαρός μισθός ( μετά τους φόρους) είναι 900 ευρώ. Αντίστοιχα, ο ίδιος επιβάτης στο Βερολίνο για τα ίδια χιλιόμετρα θα πληρώσει 16,9 ευρώ, με μέσο μισθό 3.000 ευρώ. Στις Βρυξέλλες θα πληρώσει 16,9 ευρώ με μισθό 2.625 ευρώ., στο Παρίσι 15, 17 ευρώ με καθαρό μισθό 1491 ευρώ και στη Λισαβόνα θα πληρώσει 6,38 ευρώ, με μισθό 1.054 ευρώ. Στην Ντόχα για έξι χλμ διαδρομή το κόστος είναι 5,3 ευρώ και ο καθαρός μισθός είναι 3.204 ευρώ.
Τσουχτερές οι αυξήσεις
Σύμφωνα με την ελληνική στατιστική αρχή, η κατηγορία με την μεγαλύτερη ετήσια αύξηση στον εγχώριο δείκτη τιμών καταναλωτή, ετησίως, καταγράφεται στη μεταφορά επιβατών με ταξί, με άλμα 32,9%. Πρωταθλήτρια των αυξήσεων παραμένει η τιμή του φυσικού αερίου στο 68,4%. Η μεταφορά των επιβατών με αεροπλάνο αυξήθηκε κατά 30,6%, η μεταφορά με πλοίο κατά 26,7%, τα καύσιμα και λιπαντικά κατά 17,8%.
Σε ένα χρόνο, όλη η κατηγορία «μεταφορές» του δείκτη καταναλωτή τερματίζει δεύτερη σε ποσοστό 13,8% σε σχέση με τον περσινό Οκτώβριο, ενώ πρώτη είναι η κατηγορία διατροφή (+14,8%) και τρίτη η στέγαση, με άνοδο 11,2%. Τα στοιχεία της στατιστικής αρχής για τον Οκτώβριο αποτυπώνουν την αύξηση του κόστους μετακίνησης καθώς μόνο σε μηνα, δηλαδή σε σχέση με τον Σεπτέμβριο οι τιμές των μεταφορών αυξήθηκαν κατά 2%, όταν οι τιμές στα τρόφιμα σημείωσαν άνοδο 1,3% και ο γενικός δείκτης κατά 1,2%.
Ακριβή μου βενζίνη, υψηλοί μου φόροι
Η Ελλάδα έχει την ακριβότερη αμόλυβδη βενζίνη στην Ευρωζώνη και από τις υψηλότερες τιμές ντίζελ κίνησης σε όλη τη ζώνη του ευρώ, ενώ βρίσκεται στις κορυφαίες θέσεις της ακρίβειας στα υγρά καύσιμα και σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Οι υψηλές τιμές αποδίδονται και στους υψηλούς φόρους. Η τάση αυτή παραμένει σταθερή, με τους οδηγούς να καλούνται να συνεισφέρουν μεγάλο μέρος των εσόδων του δημόσιου κορβανά, παρά το γεγονός ότι σε άλλες χώρες της ζώνης έχουν βρει και άλλες λύσεις. Όταν μάλιστα σε μεγάλο μέρος της Ευρωζώνης τα εισοδήματα είναι υψηλότερα από αυτά στην Ελλάδα. Με βάση τα στοιχεία για τις 13 Νοεμβρίου από το Παρατηρητήριο Τιμών διαμορφώνονται σε 2,110 ευρώ για την απλή αμόλυβδη, σε 2,277 ευρώ για την αμόλυβδη των 100 οκτανίων και σε 2,081 ευρώ το λίτρο για το πετρέλαιο κίνησης. Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαικής Επιτροπής στο διάστημα 31 Οκτωβρίου – 7 Νοεμβρίου στη χώρα μας καταγράφηκε σημαντική άνοδος τιμών πάνω από το μέσο όρο, με τη μέση αύξηση ήταν 0,057 ευρώ ανά λίτρο σε σχέση με τις 31 Οκτωβρίου, όταν στο σύνολο της Ε.Ε. των 27 χωρών η μέση αύξηση ήταν 0,013 ευρώ ανά λίτρο.
Latest News
Πότε ξεκινούν «Σπίτι μου 2» και «Ανακαινίζω ενεργειακά το σπίτι μου» – Τα ποσά των επιδοτήσεων
Η στρατηγική για την στέγαση είναι πέντε δισ. ευρώ, είπε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφία Ζαχαράκη
Ο «χάρτης» των πληρωμών από e-ΕΦΚΑ, ΔΥΠΑ για την περίοδο 16 έως 20 Δεκεμβρίου
Αναλυτικά τα ποσά που θα καταβληθούν - Οι ημερομηνίες και οι δικαιούχοι
Περιμένοντας την «έκπληξη» από τον Μητσοτάκη στη Βουλή
Οσο η αντιπολίτευση έχει πάρει θέση μάχης, παράλληλα στο κυβερνητικό μέτωπο έχουν βάλει «κάτω» τα περιθώρια για παρεμβάσεις ξορκίζοντας την ακρίβεια
Με ομιλίες κορυφαίων υπουργών συνεχίζεται για 4η μέρα η συζήτηση στη Βουλή
Ο προϋπολογισμός που συζητείται στη Βουλή έχει ανεβάσει τους τόνους μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης
Οι πληρωμές του Δεκεμβρίου - Ποιοι έχουν λαμβάνειν
Αναλυτικά οι προγραμματισμένες πληρωμές συντάξεων και επιδομάτων
Η πρόωρη αποπληρωμή της τριπλής δόσης και το διπλό μήνυμα της Ελλάδας στις αγορές
Η Ελλάδα στέλνει ισχυρό μήνυμα στις αγορές ότι μπορεί να αποπληρώνει με ταχείς ρυθμούς παλαιά χρέη της και να αναπτύσσεται με ρυθμούς πολύ υψηλότερους από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο
Πώς να αποφύγουν έξοδα και ταλαιπωρία οι ιδιοκτήτες ακινήτων – 10 ερωταπαντήσεις
Τι πρέπει να κάνουν όσοι έχουν εκκρεμότητες με το Κτηματολόγιο και υπάρχει κίνδυνος τα ακίνητα που κατέχουν να χαρακτηριστούν ως «αγνώστου ιδιοκτήτη» και να περιέλθουν στο κράτος
Έρχονται μειωμένες δόσεις για 400.000 στεγαστικά δάνεια
Περισσότερο κερδισμένοι δανειολήπτες θα είναι αυτοί των οποίων το επιτόκιο αναφοράς θα υποχωρήσει περισσότερο και έχουν σχετικά νέα στεγαστικά δάνεια
Φόβοι για καθίζηση στην κατασκευαστική αγορά – Τι λέει στον ΟΤ ο Στασινός του ΤΕΕ
Ο Γιώργος Στασινός πρόεδρος του ΤΕΕ μιλά στον ΟΤ για την απόφαση του ΣτΕ -Αντικρουόμενες αντιδράσεις στον απόηχο της απόφασης
Με δύο εκπλήξεις ο προϋπολογισμός 2025 και το «ψαλίδι» στις προμήθειες των τραπεζών
Ο Προϋπολογισμός 2025 ψηφίζεται αύριο Κυριακή 15 Δεκεμβρίου – Τα μέτρα της τελευταίας στιγμής από Μητσοτάκη