Η Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου θα είναι μια ενδιαφέρουσα μέρα. Θα αρχίσει να φαίνεται ποια πλοία θα φορτώνουν πετρέλαιο από τα ρωσικά λιμάνια και πού θα κατευθύνονται, αν ο «σκοτεινός» στόλος δεξαμενοπλοίων που υπολογίζεται σε 1.000 πλοία θα είναι πολύ ή λιγότερο ενεργός, αν θα γίνουν προσπάθειες τήρησης του ανώτατου ορίου τιμών, αναρωτιούνται οι αναλυτές εξετάζοντας τη νέα κατάσταση που διαμορφώνεται από σήμερα στην αγορά πετρελαίου και δεξαμενοπλοίων.

Η έναρξη της ισχύος του πλαφόν των 60 δολ. το βαρέλι στις πωλήσεις ρωσικού αργού πετρελαίου από την ΕΕ, την G7 και την Αυστραλία διαμορφώνει μια νέα κατάσταση και θα χρειαστεί κάποιο διάστημα όπως εκτιμά ο ναυλομεσιτικός οίκος Poten για να φανεί πώς και σε ποιον θα εξάγουν οι Ρώσοι, από πού θα προμηθεύεται το αργό η ΕΕ.

Διαβάστε επίσης: 10 ερωταπαντήσεις για το πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο: Στόχοι και κίνδυνοι

Αβεβαιότητα

H αβεβαιότητα είναι το συναίσθημα που κυριαρχεί αναφορικά με τον αντίκτυπο που θα έχει στη ναυλαγορά δεξαμενοπλοίων η επιβολή του πλαφόν των 60 δολ. το βαρέλι στις πωλήσεις ρωσικού αργού, από την ΕΕ, σημειώνουν οι αναλυτές και συμφωνούν  ότι η ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων παραμένει ασταθής και απρόβλεπτη. Όπως αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Poten η Ρωσία προς το παρόν πουλάει το πετρέλαιο της πολύ χαμηλότερα από το πλαφόν των 60 δολ το βαρέλι.

Νωρίτερα την προηγούμενη εβδομάδα, το ρωσικό πετρέλαιο  τύπου Urals, πουλήθηκε κάτω από τα 50 δολ το βαρέλι. Επομένως, αυτή τη στιγμή, η εφαρμογή ανώτατου ορίου τιμής 60 δολ/βαρέλι μπορεί να μην έχει καμία επίδραση στα έσοδα της Ρωσίας από το πετρέλαιο. Για πολλούς αναλυτές η ρεαλιστική προσέγγιση είναι το Κρεμλίνο να συνεργαστεί και να συνεχίζει τις πωλήσεις σε επίπεδα κάτω των 60 δολ. Σε αυτή την περίπτωση οι Ρώσοι θα μπορούν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τον διεθνή στόλο δεξαμενόπλοιων και τις θαλάσσιες υπηρεσίες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της ασφάλισης, για την μεταφορά του πετρελαίου, και συνεπώς δεν θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στις ναυλαγορές.

Κάτι ανάλογο φαίνεται να προκρίνει και ο ναυλομεσιτικός οίκος Gibson που σημειώνει ότι το πλαφόν έχει σχεδιαστεί για να παρέχει πρόσθετη διαπραγματευτική ισχύ σε αγοραστές από τρίτες χώρες, και να μην προκαλεί διακοπές στη ροή του αργού.

Ως εκ τούτου, οι επόμενες εβδομάδες θα είναι κρίσιμες, καθώς θα ξεκαθαριστεί η στάση της Ρωσίας, η διάθεση τρίτων χωρών να αποκτήσουν ρωσικό πετρέλαιο  σε υψηλότερη τιμή και τέλος ποια ακριβώς θα είναι η στάση ναυτιλιακών εταιρειών, αν δηλαδή θα δρομολογήσουν τα πλοία τους για τη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου με τιμή πώλησης υψηλότερη ή χαμηλότερη του πλαφόν.

Οι «άγνωστοι» πλοιοκτήτες

Στο μεταξύ εκατοντάδες είναι οι «άγνωστοι» πλοιοκτήτες που απέκτησαν πρόσφατα δεξαμενόπλοια, προκειμένου να τα χρησιμοποιήσουν για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου. Σχεδόν 400 πετρελαιοφόρα ή περίπου το 43% των συνολικών συναλλαγών, αφορούν πωλήσεις σε άγνωστους αγοραστές ή νεοεισερχόμενους στον κλάδο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, σύμφωνα με έρευνα για την TradeWinds.

Εισβολή που οδήγησε τις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων στα ύψη και ώθησε τους ναύλους των δεξαμενόπλοιων σε υψηλά 18 ετών, σύμφωνα με στοιχεία της VesselsValue.

Συνολικά υπολογίζεται ότι περισσότερα από 1.000 πλοία περιλαμβάνονται στο «σκοτεινό» στόλο που εξυπηρετεί το ρωσικό, το ιρανικό και το πετρέλαιο της Βενεζουέλας. Ο συνολικός παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων ανέρχεται σε 11.716 πλοία, σύμφωνα με την Clarksons Research.

Σε κάθε περίπτωση πάντως όπως εκτιμούν οι αναλυτές, θα σημειωθεί αύξηση των τονομιλίων, λόγω των μεγαλύτερων αποστάσεων που θα καταγράφουν τα πλοία, ενώ θα καταγραφεί χαμηλότερη χρησιμοποίηση του επίσημου στόλου εάν ο «σκοτεινός» στόλος κερδίσει μερίδιο αγοράς στις ρωσικές εξαγωγές. Οι παραδόσεις νεότευκτων το 2023 είναι επίσης λίγες, επομένως αυτό θα δημιουργήσει το έδαφος για μια συνεχιζόμενη ισχυρή, αλλά αβέβαιη αγορά δεξαμενόπλοιων το επόμενο έτος, εκτιμά ο Poten.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων
Επιχειρήσεις |

Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα