Παγκόσμια πρωτιά χτυπά ο πετρελαιαγωγός Θεσσαλονίκης – Σκοπίων της Helleniq Energy όταν επαναλειτουργήσει.
Θα είναι ο πρώτος παγκοσμίως που θα μεταφέρει προϊόντα πετρελαίου και όχι μαζούτ.
Αυτό αναφέρουν στελέχη της Helleniq Energy αναφερόμενα στον αγωγό που συνδέει το διυλιστήριο του ομίλου στη Θεσσαλονίκη με τις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ στην περιοχή της πρωτεύουσας της Βόρειας Μακεδονίας.
Ριψοκίνδυνες ακροβασίες στις ενεργειακές αγορές
Ο αγωγός θα μεταφέρει ντίζελ ψαλιδίζοντας το κόστος μεταφοράς και παρέχοντας ανταγωνιστικές τιμές για τους καταναλωτές της γειτονικής χώρας.
Διαιτητικό δικαστήριο
Η υποδομή είναι έτοιμη να λειτουργήσει ξανά μετά από εννέα χρόνια όταν το 2013 η Helleniq Energy είχε αποφασίσει να διακόψει τη λειτουργία της που χρησίμευε για την μεταφορά ποσοτήτων μαζούτ. Το 2016 το θέμα για το άνοιγμα της βάνας του πετρελαιαγωγού επανήλθε, ωστόσο μεταξύ του ελληνικού ομίλου και του κράτους της Β. Μακεδονίας βρίσκονται σε εκκρεμότητα δικαστικές διενέξεις. Σύμφωνα με πληροφορίες η Helleniq Energy κέρδισε διαιτητικό δικαστήριο, το οποίο επιδίκασε στον όμιλο 24 εκ. ευρώ.
Η Helleniq Energy είναι διατεθειμένη μέρος του ποσού να το διαθέσει για την επαναλειτουργία του αγωγού.
Επαναλειτουργία
Πρόσφατα έγινε γνωστό από δημοσιεύματα του Τύπου της Β. Μακεδονίας πως η ΒΑΡΔΑΞ που ανήκει κατά 80% στον ελληνικό ενεργειακό όμιλο και κατά 20% στην κρατική Naftovod ότι κατέθεσε αίτηση για επανέκδοση άδειας λειτουργίας του πετρελαιαγωγού. Η αίτηση κατατέθηκε στη Ρυθμιστική Επιτροπή Ενέργειας.
Ο αγωγός Θεσσαλονίκης-Σκοπίων μήκους 213,5 χλμ, ονομαστικής διαμέτρου αγωγού προϊόντος 16 ιντσών και μεταφορικής ικανότητας 2,5 εκατομμυρίων τόνων πετρελαίου από το διυλιστήριο της Helleniq Energy στη Θεσσαλονίκη στο πρώην διυλιστήριο ΟΚΤΑ των Σκοπίων.
Οι προσπάθειες
Το θέμα της επαναλειτουργίας του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων συζητήθηκε επίσης κατά την τριμερή συνάντηση Ελλάδας, ΠΓΔΜ και ΗΠΑ κατά την επίσκεψη του τότε υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο το 2020.
Προσπάθειες για το άνοιγμα του έχουν ξεκινήσει από το 2016-2017.
Ως γνωστόν, ο αγωγός έχει κλείσει από το 2013, όταν τα Ελληνικά Πετρέλαια εκτίμησαν ότι η λειτουργία του ήταν ασύμφορη. Υπενθυμίζεται πως η Helleniq Energy διεκδικεί νομικά από τη Β. Μακεδονία, κι έχει δικαιωθεί, καταβολή αποζημίωσης, λόγω μη τήρησης της ρήτρας αγοράς αυστηρά προβλεπόμενων ποσοτήτων καυσίμων από την ελληνική εταιρεία την περίοδο 2008-2011.
Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.
Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί -καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού- και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.
Latest News
Μείωση παραγωγής άνθρακα στην κορυφαία περιοχή εξόρυξης της Κίνας
Η παραγωγή αυτή αντιστοιχούσε σε ποσοστό 24,6% της συνολικής κινεζικής παραγωγής κατά την ίδια περίοδο,
ΡΑΑΕΥ: Βροχή οι τηλεφωνικές απάτες σε βάρος καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας
Η ΡΑΑΕΥ, βάσει των αρμοδιοτήτων της, ενημερώνει τους καταναλωτές ότι ουδεμία αρμοδιότητα έχει να επικοινωνεί μαζί τους
Όλα τα σενάρια για την τύχη της Elpedison
Το σκληρό παζάρι HELLENiQ ENERGY – Edison και στο βάθος η Mytilineos (;)
Αύξηση 100,3% στα καθαρά κέρδη του ΑΔΜΗΕ για το 2023 – Προμέρισμα 0,058 ευρώ από ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών
Στα 391,9 εκατ. τα συνολικά έσοδα, στα 277,4 εκατ. τα EBITDA και στα 116,6 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη
Στοπ σε νέες έρευνες υδρογονανθράκων – Η ελληνική δέσμευση στη διάσκεψη για τους ωκεανούς
Στα 10 δισ. δολ. οι δεσμεύσεις των κρατών στην 9η Διεθνή Διάσκεψη της Αθήνας για τους ωκεανούς
Η μεγάλη αλλαγή των Big Oil - Οι γιγάντιες επενδύσεις στα... πλαστικά
Οι εταιρείες πετρελαίου στρέφονται προς έναν άλλον κλάδο χρήσης των ορυκτών καυσίμων, τα χημικά
Fast track αδειοδοτήσεις στα δίκτυα ηλεκτρισμού - Η Σδουκου στο συμβούλιο υπουργών Ενέργειας της ΕΕ
«Κοινό ευρωπαϊκό αγαθό τα ηλεκτρικά δίκτυα» τόνισε η κ. Σκούδου
Σαρωτικό comeback του ρωσικού φυσικού αερίου – Πάνω από 55% το μερίδιο στην ελληνική αγορά
Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για κατανάλωση, εισαγωγές και εξαγωγές φυσικού αερίου και LNG
ΔΕΣΦΑ: Αύξηση 30,91% της εγχώριας κατανάλωσης φυσικού αερίου [γράφημα]
Η συνολική ζήτηση μειώθηκε κατά 8,63%
Ο «χρησμός» SocGen και Citi για το πετρέλαιο – Ποιο σενάριο είναι το πιο επικίνδυνο
Σύμφωνα με αναλυτές οι σοβαροί κίνδυνοι για τις τιμές του αργού σχετίζονται με μια άμεση αντιπαράθεση μεταξύ των ΗΠΑ και του Ιράν