Σε πλήρη ανάπτυξη θα βρίσκονται εντός του 2023 τα δύο από τα συνολικά πέντε FSRUs (πλωτές μονάδες αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου – LNG) που σχεδιάζουν ιδιώτες επενδυτές.
Μέχρι το τέλος της επόμενης χρονιάς το ένα εξ αυτών είναι πολύ πιθανό να βρίσκεται σε θέση να εξάγει τις πρώτες ποσότητες φυσικού αερίου προς τα Βαλκάνια κάνοντας την αρχή για την πλήρη αντικατάσταση του ρωσικού καυσίμου από τις χώρες τις περιοχής.
Φυσικό αέριο: Στις χώρες με τη μεγαλύτερη αύξηση εισαγωγών LNG η Ελλάδα
Ο λόγος για το FSRU Αλεξανδρούπολης με τους μετόχους της Gastrade να δίνουν έναν αγώνα ταχύτητας ώστε η υποδομή να μπορέσει να κατασκευαστεί και να λειτουργήσει τον Δεκέμβριο του 2023.
Το δεύτερο FSRU που θα ακολουθήσει θα είναι αυτό της Motor Oil, το «Διώρυγα GAS», το οποίο ολοκληρώνει το δεσμευτικό market test στις 15 Ιανουαρίου. Οι εκτιμήσεις θέλουν τη συγκεκριμένη πλωτή μονάδα αποθήκευσης LNG και αεριοποίησης να είναι έτοιμη αν όχι στο τέλος του 2023 στις αρχές του 2024.
Κόμβος
Η Ελλάδα με τα πέντε FSRUs (πλωτοί σταθμοί αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου – LNG) που σταδιακά θα λειτουργούν από τα τέλη του 2023 μέχρι και το 2025 μετατρέπεται σε ενεργειακός κόμβος της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Οι ποσότητες αερίου, περίπου 22,5 δις. κυβικών μέτρων που θα διακινούν σε Ελλάδα, Βουλγαρία, Β. Μακεδονία, Ρουμανία, Σερβία, Μολδαβία και Ουκρανία αντιστοιχούν στο 45% του ρωσικού φυσικού αερίου (50 δις. κ.μ.). Τα 22,5 δις. υπερκαλύπτουν το αέριο της Gazprom (11 δισ. κ.μ.) που φτάνει μόνο στις χώρες των Βαλκανίων.
Οι πέντε πλωτές μονάδες
Αναλυτικά οι πέντε πλωτές μονάδες είναι:
FSRU Αλεξανδρούπολης:
Το έργο ύψους 380 εκ. ευρώ ξεκίνησε να κατασκευάζεται και ανήκει στην εταιρεία Gastrade.
Το FSRU, χωρητικότητας 153.500 κυβικών μέτρων LNG, θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Βαλκανικής και της Μολδαβίας και Ουκρανίας. Ο τερματικός σταθμός αναμένεται να λειτουργήσει στα τέλη του 2023, με τη συμβολαιοποιημένη δυναμικότητα αεριοποίησης να φθάνει ήδη μέχρι και το 50% της τεχνικής δυναμικότητάς των 5,5 δισ. κ.μ. ανά έτος.
Διώρυγα Gas:
Στην ανάπτυξη FSRU κινείται και ο όμιλος της Motor Oil. Το «Διώρυγα Gas» θα βρίσκεται νοτιοδυτικά του διυλιστηρίου της Motor Oil στην περιοχή των Αγ. Θεοδώρων Κορινθίας.
Η χωρητικότητα αποθήκευσης της μονάδας είναι έως 210.000 κυβικά, με δυναμικότητα αεριοποίησης 132.000 MWhs / ημέρα και ετήσια εκτιμώμενη ζήτηση 2,5 δισ. κ.μ..
Η Motor Oil λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος αγοραστών των ποσοτήτων αερίου που θα διαθέτει μέσω του FSRU έδωσε παράταση μέχρι τις 15 Ιανουαρίου για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών στο market test.
FSRU Θράκης:
Ανήκει επίσης στην Gastrade και θα αναπτυχθεί επίσης στο Θρακικό Πέλαγος, ανοικτά της Αλεξανδρούπολης. Είναι πιθανό να λειτουργήσει το 2024. Το FSRU θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. LNG και θα μπορεί να παραδώσει έως και 22,7 εκ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως ή 5,5 δισ. κ.μ. ετησίως
ARGO FSRU
Στο στάδιο της προετοιμασίας βρίσκεται και το ARGO FSRU της Mediterranean Gas ανοιχτά του Βόλου.
Η εταιρεία πρόσφατα έκανε γνωστό πως ολοκληρώθηκε με επιτυχία η πρώτη μη δεσμευτική φάση του market test με την εκδήλωση ενδιαφέροντος από ελληνικές & διεθνείς εταιρείες.
Η δυναμικότητα επαναεριοποίησης του ARGO θα ανέρχεται σε 5,2 δις. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως. «Βρίσκεται στην καρδιά της Ελλάδας, στη μέση του ΕΣMΦΑ, προσφέροντας υψηλή πίεση για τη σωστή λειτουργία και βιωσιμότητα του Εθνικού Συστήματος και ευελιξία στους χρήστες του τερματικού, καθώς και ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών», αναφέρει χαρακτηριστικά η εταιρεία.
Thessaloniki FSRU
Στην ανάπτυξη FSRU προχωρά και η Elpedison. Το νέο έργο, «Thessaloniki FSRU», θα αναπτυχθεί στον Θερμαϊκό Κόλπο, ανοικτά της Θεσσαλονίκης και αναμένεται να λειτουργεί εντός του 2025.
Το FSRU θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. LNG και θα μπορεί να παραδώσει έως και 20 εκ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως ή 5,5 δις. κ.μ. ετησίως.
Latest News
Όλα τα σενάρια για την τύχη της Elpedison
Το σκληρό παζάρι HELLENiQ ENERGY – Edison και στο βάθος η Mytilineos (;)
Αύξηση 100,3% στα καθαρά κέρδη του ΑΔΜΗΕ για το 2023 – Προμέρισμα 0,058 ευρώ από ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών
Στα 391,9 εκατ. τα συνολικά έσοδα, στα 277,4 εκατ. τα EBITDA και στα 116,6 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη
Στοπ σε νέες έρευνες υδρογονανθράκων – Η ελληνική δέσμευση στη διάσκεψη για τους ωκεανούς
Στα 10 δισ. δολ. οι δεσμεύσεις των κρατών στην 9η Διεθνή Διάσκεψη της Αθήνας για τους ωκεανούς
Η μεγάλη αλλαγή των Big Oil - Οι γιγάντιες επενδύσεις στα... πλαστικά
Οι εταιρείες πετρελαίου στρέφονται προς έναν άλλον κλάδο χρήσης των ορυκτών καυσίμων, τα χημικά
Fast track αδειοδοτήσεις στα δίκτυα ηλεκτρισμού - Η Σδουκου στο συμβούλιο υπουργών Ενέργειας της ΕΕ
«Κοινό ευρωπαϊκό αγαθό τα ηλεκτρικά δίκτυα» τόνισε η κ. Σκούδου
Σαρωτικό comeback του ρωσικού φυσικού αερίου – Πάνω από 55% το μερίδιο στην ελληνική αγορά
Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για κατανάλωση, εισαγωγές και εξαγωγές φυσικού αερίου και LNG
ΔΕΣΦΑ: Αύξηση 30,91% της εγχώριας κατανάλωσης φυσικού αερίου [γράφημα]
Η συνολική ζήτηση μειώθηκε κατά 8,63%
Ο «χρησμός» SocGen και Citi για το πετρέλαιο – Ποιο σενάριο είναι το πιο επικίνδυνο
Σύμφωνα με αναλυτές οι σοβαροί κίνδυνοι για τις τιμές του αργού σχετίζονται με μια άμεση αντιπαράθεση μεταξύ των ΗΠΑ και του Ιράν
Γιατί η Κίνα στοκάρει ρωσικό πετρέλαιο - Ο ρόλος των νέων αποθηκών της CNOOC
Η Κίνα, ο μεγαλύτερος αγοραστής αργού πετρελαίου στον κόσμο, φυλάσσει αυστηρά τις πληροφορίες σχετικά με το απόθεμα της κυβέρνησης έκτακτης ανάγκης
Πού θα πάνε οι τιμές των καυσίμων – Ο Αληγιζάκης στον ΟΤ μετά τη νέα κρίση στη Μέση Ανατολή
Πώς περιγράφει στον ΟΤ την αγορά ο πρόεδρος και CEO της ΕΛΙΝΟΙΛ και πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Γιάννης Αληγιζάκης