Τα λιμάνια της Τουρκίας φαίνεται να είναι οι καλύτεροι πελάτες των δύο μεγαλύτερων ελληνικών λιμανιών, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με την τέταρτη έκδοση της κλαδικής μελέτης για την Ελληνική Λιμενική Βιομηχανία, GREPORΤ2022, που επιμελούνται οι Γιώργος Κ. Βαγγέλας, Θάνος Α. Πάλλης και Εύη Κλαδάκη.
Εξετάζοντας τη άμεση συνδεσιμότητα βάσει των ανά μήνα προσεγγίσεων διαφορετικών λιμένων πριν και μετά την προσέγγιση των πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης το 2021, προκύπτουν ορισμένα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα, μεταξύ των οποίων ότι ο μεγαλύτερος αριθμός προσεγγίσεων και στα δύο μεγάλα ελληνικά λιμάνια έχει προέλευση ή προορισμό λιμάνι της γείτονος χώρας, γεγονός που δείχνει και το δέσιμο των ελληνικών με τα τουρκικά λιμάνια.
Ο Πειραιάς
Ειδικότερα το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, ο Πειραιάς, συνδέεται μηνιαίως απευθείας με 73 διαφορετικούς λιμένες, 31 διαφορετικών χωρών, δύο περισσότερες χώρες σε σχέση με το 2020. Οι 16 χώρες ήταν ευρωπαϊκές, οι 9 ασιατικές, οι 5 αφρικανικέ, και μία στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Το 28% των προσεγγίσεων είχε προέλευση ή προορισμό λιμένα της Τουρκίας, ενώ η Ιταλία κατείχε τη δεύτερη θέση με το 14% των προσεγγίσεων. Το 6% των μηνιαίων προσεγγίσεων προέρχονταν ή είχαν επόμενο προορισμό ελληνικό λιμένα.
Στη πεντάδα συμπεριλαμβάνονται η Αίγυπτος και η Σιγκαπούρη (6% των προσεγγίσεων). Ο Πειραιάς συνδέεται άμεσα με ορισμένους από τους κυριότερους λιμένες – κόμβους στα παγκόσμια δίκτυα μεταφορών.
Ειδικότερα, συνδέεται (προέλευση – προορισμός) με τη Σιγκαπούρη με 25 δρομολόγια ανά μήνα, το Port Klang (Μαλαισία) με τέσσερις συνδέσεις και με τα ευρωπαϊκά λιμάνια του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας με 16 και 13 μηνιαίες συνδέσεις αντίστοιχα. Το λιμάνι με το οποίο διατηρεί περισσότερες συνδέσεις είναι αυτό της Σμύρνης και ακολουθούν η Σιγκαπούρη, η Λεμεσός, η Θεσσαλονίκη και το Αμπαρλί (Τουρκία).
Η Θεσσαλονίκη
Εξετάζοντας τη συνδεσιμότητα του λιμένα, η Θεσσαλονίκη συνδέεται μηνιαίως απευθείας με 12 χώρες και συνολικά 21 εμπορικούς λιμένες. Το 31% των προσεγγίσεων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης προέρχεται από ή έχει κατεύθυνση λιμάνι της Τουρκίας. Στη δεύτερη θέση είναι η Ελλάδα με το 30% των προσεγγίσεων, ενώ ακολουθεί η Κύπρος με 11%.
Στην πρώτη πεντάδα συμπεριλαμβάνονται η Αίγυπτος (8%) και η Μάλτα 6%. Ο συχνότερος λιμένας σύνδεσης με τη Θεσσαλονίκη είναι το λιμάνι του Πειραιά, καθώς σχεδόν μία στις τρεις προσεγγίσεις (28%) έχει προορισμό ή προέρχεται από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.
Το δεύτερο σε συνδεσιμότητα λιμάνι είναι η Λεμεσός, με το 9% των προσεγγίσεων να προέρχονται από, ή να κατευθύνονται προς το μεγαλύτερο λιμάνι της Κύπρου. Στην τρίτη θέση είναι το Asyaport στην Τουρκία (8% των προσεγγίσεων), ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι εννέα λιμένες της Τουρκίας συνδέονται με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Με βάση τα ανωτέρω στοιχεία, η Θεσσαλονίκη αποτελεί λιμένα – δορυφόρο βασικών λιμενικών κόμβ ων στην περιοχή (Πειραιάς, Asyaport,), από τους οποίους τροφοδοτείται με φορτία transit και εισαγωγές, και τους οποίους τροφοδοτεί είτε με φορτία transit και εξαγωγές.
Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»
Latest News
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Ξεκινάει ο διαγωνισμός για την ανέγερση νέου Σταθμού Επιβατών στον λιμένα της Σούδας
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 12,29 εκατ. ευρώ
Στην τελική ευθεία το master plan για το λιμάνι της Πάτρας - Το άνοιγμα στην κρουαζιέρα
Στόχο η καλύτερη διαχείριση των επισκεπτών κρουαζιέρας και στα δύο λιμάνια στην Πάτρα - Αναμένεται η έγκριση προεδρικού διατάγματος
Τρέχει το project αναβάθμισης της Μαρίνας Ερμιόνης δια χειρός Ν. Βαρδινογιάννη
Το έργο διαχειρίζεται το family office Tethys του Νίκου Θ. Βαρδινογιάννη
Υποχώρησε η διακίνηση εμπορευμάτων στα λιμάνια της ΕΕ - «Κόντρα στο ρεύμα« η Ελλάδα [γράφημα]
H Ελλάδα μέσα από τα λιμάνια της διακίνησε 171,9 εκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων το 2023, επίδοση βελτιωμένη σε ετήσια βάση
Στη Χαλκίδα πραγματοποιήθηκε η συνεδρίαση του ΔΣ της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος
Μεταξύ των άλλων αποφασίστηκε πως η Ενωση Λιμένων Ελλάδος θα συμμετέχει στα Posidonia Sea Tourism Forum που θα διεξαχθούν 6 και 7 Μαΐου 2025
Άνω-κάτω τα λιμάνια της Ευρώπης από τους Χούθι – Η κατάταξη του Πειραιά [πίνακας]
Ο Πειραιάς και τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες επιπτώσεις από την κρίση στην Ερυθρά θάλασσα