Ένας νέος χρόνος προκλήσεων είναι μπροστά μας. Η παγκόσμια κοινότητα κλυδωνίζεται πολυεπίπεδα. Γεωπολιτικές εντάσεις, ενεργειακές ελλείψεις, περιβαλλοντικές ανάγκες, οικονομική αστάθεια, επισιτιστική κρίση, κυριαρχούν στη διεθνή πραγματικότητα. Οι αντίξοες αυτές συνθήκες αναδεικνύουν, για ακόμα μία φορά, το στρατηγικό ρόλο της ναυτιλίας και στην αντιμετώπιση κρίσεων. Όντας η αξιόπιστη μεταφορική δύναμη του 90% του διεθνούς εμπορίου, συμβάλλει καθοριστικά στην ομαλή λειτουργία της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, της παγκόσμιας οικονομίας.
Η ελληνική ναυτιλία, ως ηγέτιδα δύναμη με πάνω από 5.500 πλοία, είναι ο εγγυητής της λειτουργίας της παγκόσμιας ναυτιλίας, που αναδεικνύεται για ακόμα μία φορά «παντός καιρού».
Η υπεροχή της ναυτιλίας των Ελλήνων είναι ιστορικά καταγεγραμμένη. Έχει αντιμετωπίσει αποτελεσματικά, πολλές και δυσεπίλυτες κρίσεις στη μακραίωνη ιστορία της. Το 2022 η ελληνόκτητη ναυτιλία επιβεβαίωσε, για ακόμα μια φορά, την ηγετική μας παρουσία, διατηρώντας την πρωτοκαθεδρία μας έναντι των μεγάλων και ισχυρών ανταγωνιστών κυρίως από την Άπω Ανατολή.
Η ηγεσία των Ελλήνων δεν είναι μόνο ποσοτική, αλλά και ποιοτική. Ο ελληνόκτητος στόλος είναι ένας από τους πλέον σύγχρονους, με τη μέση ηλικία των πλοίων μας να είναι χαμηλότερη από τον παγκόσμιο μέσο όρο. Υιοθετούμε συνεχώς νέες, ασφαλείς και πράσινες περιβαλλοντικά λύσεις. Η θετική περιβαλλοντική απόδοση του στόλου μας είναι δεδομένη. Επενδύουμε συνεχώς σε νέες τεχνολογίες και νεότευκτα πλοία, που εξασφαλίζουν τη διακίνηση του εμπορίου σε όλα τα λιμάνια του κόσμου.
Η ναυτιλία μας αποτελεί το στρατηγικό εταίρο πολλών χωρών του πλανήτη σε κρίσιμους τομείς. Καταρχάς, στην ενεργειακή επάρκεια του παγκόσμιου οικοσυστήματος και κυρίως της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατέχοντας πάνω από το 30% του παγκόσμιου στόλου στα δεξαμενόπλοια και πάνω από το 20% του παγκόσμιου στόλου στα πλοία μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου. Παράλληλα, ιδιαίτερα ισχυρό είναι και το μερίδιό μας στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων.
Σε αυτό το πλαίσιο, προτεραιότητα για τη ναυτιλία σε ευρωπαϊκό, αλλά και σε διεθνές επίπεδο είναι να κατανοηθεί από τους θεσμούς, αλλά και από την κοινωνία ο στρατηγικός της αυτός ρόλος. Να συνειδητοποιήσουν οι έχοντες τις ευθύνες χάραξης πολιτικών, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ναυτιλίας, ώστε οι προτεινόμενες ρυθμίσεις να εναρμονίζονται με την παράμετρο του ρεαλισμού και της βιωσιμότητας του κλάδου. Να διαμορφώνουν συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού, χωρίς αποκλεισμούς και περιφερειακά μέτρα.
Ιδιαίτερης σημασίας είναι και η ολιστική αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών προκλήσεων. Στην εποχή της κλιματικής κρίσης το πλοίο παραμένει ο πιο φιλικός προς το περιβάλλον τρόπος μεταφοράς αγαθών. Ναυλωτές, ναυπηγεία, προμηθευτές καυσίμων, πλοιοκτήτες, όλοι οι εμπλεκόμενοι στη ναυτιλιακή βιομηχανία, οφείλουν να συμβάλλουν αποτελεσματικά και δίκαια, ανάλογα με το μερίδιο ευθύνης που έχει ο κάθε ένας, στη μετάβαση σε ένα πιο «πράσινο» πλοίο, σε μια πιο «πράσινη» ναυτιλία.
Η ικανότητα της ελληνικής ναυτιλίας να προσαρμόζεται και να αντιμετωπίζει με επιτυχία τις προκλήσεις κάθε εποχής συνδέεται με το ανθρώπινο αποτύπωμά μας. Ο ελληνικός εφοπλισμός λειτουργεί ανθρωποκεντρικά, τόσο σε ατομικό, όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Θεματοφύλακας του ήταν, είναι και θα είναι οι άνθρωποί του. Κοινός παρονομαστής όλων μας είναι η αγάπη μας για τη θάλασσα, το όραμα και η πίστη στη ναυτιλία μας, η αφοσίωση στη δουλειά μας, στην αποστολή μας.
Συνεπώς, θεωρούμε καθήκον μας να διατηρήσουμε ζωντανή τη στενή σχέση των Ελλήνων με τη θάλασσα. Κομβικό ρόλο στην επίτευξη της εξέλιξης της παράδοσης και του εκσυγχρονισμού της ναυτοσύνης μας αποτελεί η συμμετοχή των νέων μας – γυναικών και ανδρών – στη ναυτιλία μας. Στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών εργαζόμαστε με ολοκληρωμένες πρωτοβουλίες ενημέρωσης και προσέλκυσης των νέων στο ναυτικό επάγγελμα. Η αποτελεσματική αντιμετώπιση του θέματος προϋποθέτει συνέργειες και με την Πολιτεία για να μπορέσει το ναυτικό επάγγελμα να βρει την αντάξιά του ανταπόκριση από τις νέες και τους νέους της πατρίδας μας.
Η ναυτιλία μας προσφέρει πάνω από 200.000 θέσεις εργασίας στο ευρύτερο πεδίο λειτουργίας της. Παράλληλα, ο ελληνικός εφοπλισμός επενδύει και συμμετέχει δυναμικά στην ανάπτυξη και άλλων κλάδων της οικονομίας μας. Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι το 2022 οι εισροές στο ελληνικό ισοζύγιο πληρωμών από τις θαλάσσιες μεταφορές προσέγγισαν τα 20 δισ. ευρώ.
Είναι σαφές ότι η ελληνική ναυτιλία αποτελεί ιστορικά έναν πολυεπίπεδα ζωτικό κλάδο για την εθνική μας οικονομία κι έναν διαχρονικό, συνεπή, ισχυρό εταίρο κοινωνικής αλληλεγγύης. Ένα μοναδικό φαινόμενο ατομικής αλλά και συλλογικής προσφοράς προς την κοινωνία από έναν και μόνο επιχειρηματικό κλάδο. Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, μαζί με το συλλογικό όχημα κοινωνικής αλληλεγγύης της ναυτιλιακής οικογένειας, τη ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ, έχουν προσφέρει, τα τελευταία χρόνια, πάνω από 80.000.000 ευρώ για την υλοποίηση δράσεων κι έργων στους τομείς της υγείας, της παιδείας, της πρόνοιας και της στήριξης των ευπαθών ομάδων και της αντιμετώπισης κρίσεων.
Η ναυτιλία μας είναι εθνικό κεφάλαιο για την πατρίδα μας. Εθνική υπερηφάνεια και παγκόσμια αναγνώριση για τη ναυτοσύνη μας, για την Ελλάδα, για την πατρίδα μας.
Η Μελίνα Τραυλού είναι Πρόεδρος Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Latest News
Οχήματα: Όσα πρέπει να ξέρετε για την άρση ψηφιακής ακινησίας
Ποια είναι η διαδικασία για την άρση ακινησίας για ΙΧ οχήματα
Ψηφιακή έκδοση και διαβίβαση παραστατικών διακίνησης (ΣΤ’ Μέρος)
Τύποι παραστατικών ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών
Οι διεθνείς οργανισμοί απέναντι στο «America First 2.0»
Οι νέες συνθήκες και το δόγμα America First
Αθλητές της παραγωγής Redux
Τι αφορά το αντικίνητρο της υψηλής φορολογίας της ειδικευμένης μισθωτής εργασίας
Η αναγκαιότητα της Ελεγκτικής του Δημοσίου και τα σύγχρονα εργαλεία ορθολογικής διαχείρισης του δημοσίου χρήματος
Η Ελεγκτική του Δημοσίου αποτελεί «θεμέλιο λίθο» στο πλαίσιο της σύγχρονης δημοσιονομικής διαχείρισης,
Τα ελληνικά ομόλογα... αλλάζουν πίστα - Η αναβάθμιση της Scope και η απόδοση του 10ετούς
Πώς φθάσαμε στην αναβάθμιση του ελληνικού αξιόχρεου από τη Scope Ratings - Τα ελληνικά ομόλογα αλλάζουν επίπεδο
Πότε θα καταβληθεί το δώρο Χριστουγέννων - Πόσα χρήματα θα πάρετε [παραδείγματα]
Το δώρο Χριστουγέννων πρέπει να καταβληθεί μέχρι 21 Δεκεμβρίου 2024 και η μη καταβολή του διώκεται ποινικά
Η προφητεία των 100 χιλιάδων δολαρίων στο Bitcoin ανοίγει την όρεξη για το Ethereum
Το επενδυτικό κλίμα παραμένει καλό σε παγκόσμιο επίπεδο και επιτρέπει ανάληψη πιο ριψοκίνδυνων θέσεων, όπως σε διάφορα κρυπτονομίσματα.
Ψηφιακή πλατφόρμα για τα οχήματα myCAR – Άρση ακινησίας
Προϋποθέσεις – Τέλη Κυκλοφορίας και Ασφαλιστήριο Συμβόλαιο
Κατώτατος μισθός, συλλογικές συμβάσεις και συντάξεις
Mε διαφορετικούς όρους κρατικής παρέμβασης παρατείνεται η μνημονιακή κατάργηση (Φεβρουάριος 2012) της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΕΓΣΣΕ) που καθόριζε στην Ελλάδα επί δεκαετίες τον κατώτατο μισθό