Στο επίκεντρο της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας βρίσκονται για ακόμη μία φορά τα γιγάντια πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία, σύμφωνα με τους ειδικούς, αποτελούν θαύμα της ναυπηγικής εξέλιξης.
Οπως επισημαίνεται, τα νέα «μεγαθήρια» χαρακτηρίζονται ως ένα βαρόμετρο της εφοδιαστικής αλυσίδας, ικανά να οδηγήσουν το μερίδιο μιας σειράς χωρών στις παγκόσμιες εξαγωγές αγαθών.
Liners: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι για το 2022
Μεταφέροντας 24.004 κοντέινερ, έναν όγκο εμπορευματοκιβωτίων τόσο μεγάλο που μέχρι σήμερα κανένα άλλο πλοίο δεν έχει μεταφέρει, το «Ever Alot» πραγματοποιεί δρομολόγια μεταξύ Ασίας και Ευρώπης και αναγκάζει επιχειρήσεις και κυβερνήσεις να θέσουν ως προτεραιότητα την ενίσχυση των λιμενικών υποδομών, προκειμένου να μπορούν να φιλοξενήσουν τα νέα containerships.
Μιλώντας με αριθμούς, τα μεγαλύτερα πλοία έχουν φτάσει σε μήκος τα 400 μέτρα και πλάτος περίπου τα 60 μέτρα, ενώ πλέον υπάρχουν περισσότερα από 50 containerships χωρητικότητας 21.000 TEU και άνω. Παράλληλα, παγκοσμίως πλέουν περίπου 5.500 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία είναι ικανά να μεταφέρουν 25 εκατομμύρια TEU, την ώρα που μόνο την τελευταία δεκαετία η μέση χωρητικότητα ενός containership αυξήθηκε από 3.000 TEU σε περίπου 4.500 TEU.
Οπως καταγράφει και το Bloomberg, ενώ μόνο το 0,7% του λειτουργικού παγκόσμιου στόλου containerships αποτελείται από πλοία με βύθισμα 17 μέτρων ή μεγαλύτερο, η αξιοποίηση των γιγάντων γίνεται ολοένα και πιο ζωτικής σημασίας για το εμπόριο της Ευρώπης και της Κίνας.
Το παράδειγμα της Ινδίας
Σε αυτή τη διαδρομή επιδιώκει να ενταχθεί και η Ινδία, δεδομένης της στρατηγικής της θέσης μεταξύ της Διώρυγας του Σουέζ και των στενών Μαλάκα. Ωστόσο, ο μεγαλεπήβολος στόχος του πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι να κάνει την Ινδία «παγκόσμιο εργοστάσιο» κινδυνεύει να χαθεί από την αδυναμία της χώρας να προσελκύσει μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων λόγω ανεπαρκούς λιμενικής υποδομής.
Τα περισσότερα λιμάνια κατά μήκος της ακτής της Ινδίας δεν είναι αρκετά βαθιά για να χειριστούν πλοία όπως το «Ever Alot», ενώ ο μεγαλύτερος τερματικός σταθμός, το Jawaharlal Nehru Port Trust, διαθέτει και αυτός μικρό βύθισμα.
Καθώς η τρίτη μεγαλύτερη οικονομία της Ασίας κινδυνεύει να μείνει πίσω στον ανταγωνισμό λόγω υποδομών, υπονομεύεται και ο στόχος του Μόντι για αύξηση του μεριδίου της μεταποίησης στο 25% του ΑΕΠ από 14%. «Η υπάρχουσα λιμενική υποδομή στην Ινδία περιορίζει τη δυνατότητα αξιοποίησης της πλήρους ισχύος των εξαιρετικά μεγάλων σκαφών» ανέφερε η AP Moller-Maersk.
Ζωτικής σημασίας
Η δραστηριότητα των πλοίων αυτών, όπως αναφέρει ο ΟΟΣΑ, είναι ζωτικής σημασίας, επισημαίνοντας πως τα οφέλη εξακολουθούν να υπερτερούν του κόστους τους για ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα. Παράλληλα, επισημαίνεται πως τα εμπορεύματα που διακινήθηκαν με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω λιμένων της κατηγορίας αυτής αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια του 2022, παρά τις διαταραχές λόγω της πανδημίας, με τα mega-containerships να διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι νέες παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα αυξήσουν τη συνολική χωρητικότητα του κλάδου κατά 25% σε λίγα μόλις χρόνια, με αναλυτές να επισημαίνουν πως «το ποσοστό των νέων πλοίων που διακινούν πάνω από 14.000 κοντέινερ είναι εκπληκτικό».
Βέβαια, η κούρσα για το ποιος θα είναι ο κάτοχος του μεγαλύτερου containership συνεχίζεται, με τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κλάδο να έχουν μπει σε έναν άτυπο αγώνα χωρητικότητας, προκειμένου να δημιουργήσουν πολύ μεγάλα πλοία και να πετύχουν ταυτόχρονα οικονομίες κλίμακας. Τα 24.000 TEU, μάλιστα, είχαν χαρακτηριστεί ως «ταβάνι», ωστόσο ολοένα και πιο συχνά προκύπτουν σχέδια για μεγαλύτερες χωρητικότητες.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ «ΤΑ ΝΕΑ»
Latest News
Γκίκας: «Ο προϋπολογισμός του 2025 βελτιώνει την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ειδικότερα, στο Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, οι πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού είναι αυξημένες σε σχέση με το 2024
Υψηλή κερδοφορία για 8 στις 10 πιο μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες
Στο διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2024 τα καθαρά κέρδη για τις κορυφαίες εταιρείες έφτασαν κοντά στα 20 δισ. δολάρια
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα