Πέντε βασικούς παράγοντες διαβλέπει ο οίκος αναλύσεων Poten που θα επηρεάσουν την πορεία των ναύλων στα δεξαμενόπλοια το 2023 με κυρίαρχο αυτόν της Κίνας. Αν και στην αρχή της ανάλυσης σημειώνεται με σκωπτική διάθεση ότι είναι δύσκολες οι ακριβείς προβλέψεις – άλλωστε κανείς δεν προέβλεψε ούτε την πανδημία ούτε τον πόλεμο στην Ουκρανία -, σπεύδει να προσθέσει εντούτοις ότι καλό είναι να βάζουμε τις σκέψεις σε κάποια τάξη.
Μπορεί, συνεχίζει ο οίκος αναλύσεων Poten, οι περισσότερες ή όλες οι προβλέψεις να αποδειχθούν λανθασμένες στο τέλος του έτους, αλλά η άσκηση εκτιμήσεων είναι χρήσιμη.
Ο «χρησμός» της Bimco για τη ναυτιλία
Πέντε βασικοί οδηγοί
Σε κάθε περίπτωση οι πέντε βασικοί οδηγοί της αγοράς δεξαμενόπλοιων για το 2023 σύμφωνα με τον Poten είναι:
Η ζήτηση πετρελαίου από την Κίνα θα αυξηθεί:
Οπως εκτιμά, η ζήτηση θα ανακάμψει και θα δώσει ώθηση στους ναύλους των υπερδεξαμενόπλοιων (VLCC). Το 2022 ήταν μια χρονιά πτώσης για τη ζήτηση πετρελαίου στην Κίνα καθώς η αυστηρή πολιτική της χώρας κατά του μηδενικού COVID περιόρισε την οικονομική ανάπτυξη και η ζήτηση πετρελαίου μειώθηκε κατά 400.000 βαρέλια την ημέρα, στα 15 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας αναμένει ότι η ζήτηση πετρελαίου της Κίνας θα αυξηθεί κατά 800.000 βαρέλια την ημέρα το 2023 και θα φτάσει τα 15,8 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Σχεδόν όλη αυτή η ανάπτυξη θα μεταφραστεί σε πρόσθετες εισαγωγές με πλοία και δεδομένου ότι το 77% του θαλάσσιου αργού της Κίνας παραδίδεται σε VLCC, αυτή η ανάπτυξη θα ωφελήσει αυτή την κατηγορία δεξαμενόπλοιων.
Ακόμα κι αν μέρος των πρόσθετων εισαγωγών αργού προέρχεται από τη Ρωσία, αυτές οι παραδόσεις πιθανότατα θα γίνουν με VLCC, με την αξιοποίηση της μεθόδου μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο, στον Ατλαντικό Ωκεανό. Ο Poten αναμένει ότι οι ναύλοι των VLCC, που κατέγραψαν χαμηλότερες επιδόσεις από τα Aframaxes και Suezmaxes το 2022, θα ανακάμψουν το 2023.
Ο αριθμός αγοραπωλησιών πλοίων θα μειωθεί:
Ο αριθμός των συναλλαγών σε μεταχειρισμένα δεξαμενόπλοια θα μειωθεί ενώ η ζήτηση για νεότευκτα θα αρχίσει να αυξάνεται, εκτιμά ο Poten.
Ο οίκος αναλύσεων εκτιμά επίσης ότι ο «σκιώδης στόλος» δεξαμενόπλοιων που προετοιμάστηκε για τη μεταφορά ρωσικού αργού τελικά δεν θα παίξει πολύ σημαντικό ρόλο, καθώς ο μηχανισμός ανώτατου ορίου τιμής για το ρωσικό αργό πετρέλαιο που τέθηκε σε εφαρμογή από τις χώρες της ΕΕ και του G7 έχει ουσιαστικά ακυρώσει την απαγόρευση ασφάλισης της ΕΕ και αναμένει ότι το ίδιο θα συμβεί όταν η απαγόρευση των διυλισμένων προϊόντων τεθεί σε ισχύ στις 5 Φεβρουαρίου.
Ενα σημαντικό τμήμα του «νόμιμου» στόλου των τάνκερ θα συνεχίσει να εξυπηρετεί τις ρωσικές εξαγωγές, μειώνοντας την ανάγκη για τον «σκιώδη» στόλο.
Η αγορά δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων θα ξεπεράσει την αγορά των τάνκερ μεταφοράς αργού:
Τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αργού θα είναι πιο ωφελημένα από τις εξελίξεις που θα προκύψουν μετά την απαγόρευση εισαγωγής ρωσικών διυλισμένων προϊόντων από την ΕΕ στις 5 Φεβρουαρίου. Οι αυξημένες εμπορικές συναλλαγές προϊόντων πετρελαίου από μεγαλύτερες αποστάσεις (είτε πρόκειται για εξαγωγές από τη Ρωσία είτε για εισαγωγές στην Ευρώπη) θα αυξήσουν τη ζήτηση σε τονομίλια, ιδίως στα δεξαμενόπλοια τύπου LR1 και LR2 από την Ασία. Τα MR θα λάβουν ώθηση από τις αυξημένες διατλαντικές μετακινήσεις προς την Ευρώπη.
Οι εξαγωγές αργού πετρελαίου από τις ΗΠΑ θα φτάσουν σε νέα ρεκόρ: Το 2022, οι εξαγωγές αργού πετρελαίου των ΗΠΑ έφτασαν στο ύψος-ρεκόρ των 3,5 εκατ. βαρελιών την ημέρα λόγω κυρίως των όγκων που παραδόθηκαν στην Ευρώπη μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Καθώς η αύξηση της παραγωγής στις ΗΠΑ συνεχίζεται και το 2023 αναμένεται νέα άνοδος των εξαγωγών. Οι αυξανόμενες εξαγωγές πετρελαίου των ΗΠΑ θα ωφελήσουν όλα τα τμήματα των δεξαμενόπλοιων.
Οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί θα έχουν αυξανόμενο αντίκτυπο στις λειτουργίες των πλοίων:
Καθώς οι νέοι κανονισμοί συνεχίζουν να εισάγονται στη ναυτιλιακή βιομηχανία και οι παλιοί κανόνες γίνονται αυστηρότεροι, η ναυτιλία θα επηρεαστεί, εκτιμά ο Poten. Ισως κάποια πλοία βγουν εκτός παιχνιδιού αφού δεν θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Το μέτρο αφορά στη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στον τόπο μόνιμης διαμονής τους για τις εορτές του Πάσχα
Εκπέμπουν SOS τα λιμάνια της Μεσόγειου - Δεν έχουν να αποθηκεύσουν τα εμπορεύματα
Νέες προκλήσεις δημιουργεί η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα
Συνάντηση Στυλιανίδη με τον εκτελεστικό διευθυντή του FRONTEX
Συζητήθηκε η προοπτική ενίσχυσης των διεξαγόμενων επιχειρήσεων και βελτίωσης της ανταπόκρισης της ΕΕ στις προκλήσεις που έχουν προκύψει λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων
Τι αλλάζει στην ασφάλεια των πλοίων - Αυξημένη ζήτηση για ενόπλους και συμβουλές
Οι νέες εστίες που αλλάζουν τα δεδομένα
Πέφτουν οι πωλήσεις των superyachts - Αυξάνονται οι κατασχέσεις
Παρόλα αυτά, οι παραδόσεις superyacht αυξήθηκαν κατά 31% το 2023
«Αχαρτογράφητα νερά» για την αγορά δεξαμενoπλοίων
Το αδιέξοδο των συζητήσεων για την επανέναρξη των ροών πετρελαίου από το Τζεϊχάν δημιουργεί νέα δεδομένα στη Μεσόγειο
Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα
Το Ιράν διέσωσε ναυτικούς δεξαμενόπλοιου που κινδύνευσαν ανοιχτά του Ομάν
Οι ιρανικές αρχές διέσωσαν 21 ναυτικούς από δεξαμενόπλοιο που εξέπεμψε SOS
Κι αν κλείσουν τα στενά του Ορμούζ; - Οι κίνδυνοι για εμπόριο και ναύλους
Τα εφιαλτικά σενάρια υπό το πρίσμα δύο ναυλομεσιτικών οίκων
Δεσμεύσεις 580 εκατ. για πράσινη ναυτιλία από Στυλιανίδη
Οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των λιμενικών υποδομών