Πέντε βασικούς παράγοντες διαβλέπει ο οίκος αναλύσεων Poten που θα επηρεάσουν την πορεία των ναύλων στα δεξαμενόπλοια το 2023 με κυρίαρχο αυτόν της Κίνας. Αν και στην αρχή της ανάλυσης σημειώνεται με σκωπτική διάθεση ότι είναι δύσκολες οι ακριβείς προβλέψεις – άλλωστε κανείς δεν προέβλεψε ούτε την πανδημία ούτε τον πόλεμο στην Ουκρανία -, σπεύδει να προσθέσει εντούτοις ότι καλό είναι να βάζουμε τις σκέψεις σε κάποια τάξη.
Μπορεί, συνεχίζει ο οίκος αναλύσεων Poten, οι περισσότερες ή όλες οι προβλέψεις να αποδειχθούν λανθασμένες στο τέλος του έτους, αλλά η άσκηση εκτιμήσεων είναι χρήσιμη.
Ο «χρησμός» της Bimco για τη ναυτιλία
Πέντε βασικοί οδηγοί
Σε κάθε περίπτωση οι πέντε βασικοί οδηγοί της αγοράς δεξαμενόπλοιων για το 2023 σύμφωνα με τον Poten είναι:
Η ζήτηση πετρελαίου από την Κίνα θα αυξηθεί:
Οπως εκτιμά, η ζήτηση θα ανακάμψει και θα δώσει ώθηση στους ναύλους των υπερδεξαμενόπλοιων (VLCC). Το 2022 ήταν μια χρονιά πτώσης για τη ζήτηση πετρελαίου στην Κίνα καθώς η αυστηρή πολιτική της χώρας κατά του μηδενικού COVID περιόρισε την οικονομική ανάπτυξη και η ζήτηση πετρελαίου μειώθηκε κατά 400.000 βαρέλια την ημέρα, στα 15 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας αναμένει ότι η ζήτηση πετρελαίου της Κίνας θα αυξηθεί κατά 800.000 βαρέλια την ημέρα το 2023 και θα φτάσει τα 15,8 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Σχεδόν όλη αυτή η ανάπτυξη θα μεταφραστεί σε πρόσθετες εισαγωγές με πλοία και δεδομένου ότι το 77% του θαλάσσιου αργού της Κίνας παραδίδεται σε VLCC, αυτή η ανάπτυξη θα ωφελήσει αυτή την κατηγορία δεξαμενόπλοιων.
Ακόμα κι αν μέρος των πρόσθετων εισαγωγών αργού προέρχεται από τη Ρωσία, αυτές οι παραδόσεις πιθανότατα θα γίνουν με VLCC, με την αξιοποίηση της μεθόδου μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο, στον Ατλαντικό Ωκεανό. Ο Poten αναμένει ότι οι ναύλοι των VLCC, που κατέγραψαν χαμηλότερες επιδόσεις από τα Aframaxes και Suezmaxes το 2022, θα ανακάμψουν το 2023.
Ο αριθμός αγοραπωλησιών πλοίων θα μειωθεί:
Ο αριθμός των συναλλαγών σε μεταχειρισμένα δεξαμενόπλοια θα μειωθεί ενώ η ζήτηση για νεότευκτα θα αρχίσει να αυξάνεται, εκτιμά ο Poten.
Ο οίκος αναλύσεων εκτιμά επίσης ότι ο «σκιώδης στόλος» δεξαμενόπλοιων που προετοιμάστηκε για τη μεταφορά ρωσικού αργού τελικά δεν θα παίξει πολύ σημαντικό ρόλο, καθώς ο μηχανισμός ανώτατου ορίου τιμής για το ρωσικό αργό πετρέλαιο που τέθηκε σε εφαρμογή από τις χώρες της ΕΕ και του G7 έχει ουσιαστικά ακυρώσει την απαγόρευση ασφάλισης της ΕΕ και αναμένει ότι το ίδιο θα συμβεί όταν η απαγόρευση των διυλισμένων προϊόντων τεθεί σε ισχύ στις 5 Φεβρουαρίου.
Ενα σημαντικό τμήμα του «νόμιμου» στόλου των τάνκερ θα συνεχίσει να εξυπηρετεί τις ρωσικές εξαγωγές, μειώνοντας την ανάγκη για τον «σκιώδη» στόλο.
Η αγορά δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων θα ξεπεράσει την αγορά των τάνκερ μεταφοράς αργού:
Τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αργού θα είναι πιο ωφελημένα από τις εξελίξεις που θα προκύψουν μετά την απαγόρευση εισαγωγής ρωσικών διυλισμένων προϊόντων από την ΕΕ στις 5 Φεβρουαρίου. Οι αυξημένες εμπορικές συναλλαγές προϊόντων πετρελαίου από μεγαλύτερες αποστάσεις (είτε πρόκειται για εξαγωγές από τη Ρωσία είτε για εισαγωγές στην Ευρώπη) θα αυξήσουν τη ζήτηση σε τονομίλια, ιδίως στα δεξαμενόπλοια τύπου LR1 και LR2 από την Ασία. Τα MR θα λάβουν ώθηση από τις αυξημένες διατλαντικές μετακινήσεις προς την Ευρώπη.
Οι εξαγωγές αργού πετρελαίου από τις ΗΠΑ θα φτάσουν σε νέα ρεκόρ: Το 2022, οι εξαγωγές αργού πετρελαίου των ΗΠΑ έφτασαν στο ύψος-ρεκόρ των 3,5 εκατ. βαρελιών την ημέρα λόγω κυρίως των όγκων που παραδόθηκαν στην Ευρώπη μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Καθώς η αύξηση της παραγωγής στις ΗΠΑ συνεχίζεται και το 2023 αναμένεται νέα άνοδος των εξαγωγών. Οι αυξανόμενες εξαγωγές πετρελαίου των ΗΠΑ θα ωφελήσουν όλα τα τμήματα των δεξαμενόπλοιων.
Οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί θα έχουν αυξανόμενο αντίκτυπο στις λειτουργίες των πλοίων:
Καθώς οι νέοι κανονισμοί συνεχίζουν να εισάγονται στη ναυτιλιακή βιομηχανία και οι παλιοί κανόνες γίνονται αυστηρότεροι, η ναυτιλία θα επηρεαστεί, εκτιμά ο Poten. Ισως κάποια πλοία βγουν εκτός παιχνιδιού αφού δεν θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda