Αυτές τις μέρες πριν από 27 χρόνια (25-31 Ιανουαρίου 1996) σημειώθηκε η κορύφωση της κρίσης των Ιμίων που παρ’ ολίγον να καταλήξει σε πολεμική σύγκρουση Ελλάδας – Τουρκίας με ολέθριες ίσως συνέπειες και για τις δύο χώρες.
Το γεγονός ότι δεν κατέληξε οφείλεται στη σωφροσύνη του τότε πρωθυπουργού – που μόλις είχε αναλάβει την εξουσία – Κ. Σημίτη και στον ρόλο που μπόρεσαν διαμεσολαβητικά να διαδραματίσουν οι Ην. Πολιτείες (πρόεδρος Μπιλ Κλίντον και υφυπουργός Εξωτερικών Ρ. Χόλμπρουκ).
Η κρίση ξεκίνησε ως γνωστόν από το μάλλον φαινομενικά ασήμαντο γεγονός-ατύχημα (;): την προσάραξη του τουρκικού πλοίου «Φίγκεν Ακάτ» στη μικρή Ιμια και με το ποια χώρα θα προσέφερε βοήθεια (ρυμουλκά κ.λπ.) για τη διάσωσή του.
Τελικά τη βοήθεια ως έπρεπε προσέφερε η Ελλάδα, αλλά τα όσα ακολούθησαν έφεραν την κατάσταση στο χείλος του πολέμου, ενώ άνοιξε από πλευράς Τουρκίας το θέμα των «γκρίζων ζωνών» στο Αιγαίο.
Ωστόσο η κρίση των Ιμίων θα μπορούσε να μην είχε συμβεί εάν μια σειρά από ενέργειες ή παραλείψεις δεν είχαν λάβει χώρα ανεύθυνα ή σχεδιασμένες ίσως. Ενέργειες και παραλείψεις που οδηγούν σε σημαντικά διδάγματα:
Δεύτερον, τα μαζικά μέσα επικοινωνίας (ΜΜΕ) δεν μπορούν «να ασκούν ή επιβάλλουν» πολιτική, πολύ περισσότερο εξωτερική πολιτική. Ο ρόλος τους είναι να πληροφορούν, να κριτικάρουν, να εκφράζουν απόψεις. Η κλιμάκωση της κρίσης σημειώθηκε όταν τούρκοι δημοσιογράφοι της «Χουριέτ» με τηλεοπτικό συνεργείο κατέβασαν την ελληνική σημαία και ύψωσαν την τουρκική στη μικρή Ιμια.
Ενέργεια που δικαίως αποτελούσε αιτία πολέμου για την ελληνική πλευρά (πολύ περισσότερο που η τουρκική ενέργεια θεωρήθηκε ως κατευθυνόμενη). Ενώ από την άλλη μεριά ο απόπλους του ελληνικού στόλου από τν ναύσταθμο Σαλαμίνας γινόταν σε απευθείας μετάδοση από τα ελληνικά τηλεοπτικά δίκτυα! Σοβαρή πολεμική επιχείρηση.
Τρίτον, ανεξάρτητα από το εάν κάποια γεγονότα ήταν στημένα ή μη (από πλευράς Τουρκίας, κυβέρνησης Τσιλέρ) ως (δήθεν) ατυχήματα ή ιδιωτικές πρωτοβουλίες, το γεγονός είναι ότι δεν υπήρχαν δίαυλοι και δυνατότητες επικοινωνίας μεταξύ των δύο κυβερνήσεων σε πολιτικό επίπεδο. Εάν υπήρχαν, ίσως είχε αποφευχθεί η κλιμάκωση (και ίσως είχε αποφευχθεί και η απώλεια ανθρώπινων ζωών, των τριών ελλήνων αξιωματικών του Ναυτικού). Το δίδαγμα προφανές για τη σημερινή ένταση.
Τέταρτον, η ανάγκη ενός ισχυρού έντιμου διαμεσολαβητή (honest broker) μεταξύ Ελλάδας – Τουρκίας πιστοποιήθηκε από τον αποφασιστικό ρόλο που διαδραμάτισαν τότε οι ΗΠΑ στην αποτροπή του πολέμου. Ρόλο που δεν μπορούν ή ενδεχομένως δεν θέλουν να παίξουν σήμερα (και που θα έπρεπε να αναλάβει η ΕΕ εάν μπορούσε).
Η κρίση των Ιμίων μπορεί ενδεχομένως (δεν το γνωρίζουμε με βεβαιότητα) να ήταν μια σκηνοθετημένη κίνηση από πλευράς Τουρκίας προκειμένου να θέσει επίσημα (όπως έκανε με τη ρηματική διακοίνωση της 29ης Ιανουαρίου 1996) το ζήτημα των γκρίζων ζωνών. Αλλά 27 χρόνια μετά προσφέρει χρήσιμα διδάγματα.
*Ο καθηγητής Π.Κ. Ιωακειμίδης είναι πρώην πρεσβευτής – σύμβουλος του ΥΠΕΞ και μέλος της συμβουλευτικής επιτροπής του ΕΛΙΑΜΕΠ
Latest News
Γιατί δεν πληρώνει;
Το σύγχρονο «γεφύρι της Αρτας», συνεχώς το «άδειαζαν» και συνεχώς αυτό ξαναγέμιζε
Η Δύση και το Ισραήλ
Η ισραηλινή κυβέρνηση, θα πρέπει να καταλάβει ότι ο δυτικός κόσμος που την στηρίζει, εξυπηρετεί την ιστορία και όχι προσωπικές φιλοδοξίες και διάφορες άλλες επιδιώξεις
Ευρωεκλογές στην κόψη του ξυραφιού
Οσον αφορά τα πρόσωπα που επιλέγονται για υποψήφια, ελάχιστα τηρούν τα απαραίτητα κριτήρια
Η χώρα «πάει καλά», αλλά αυτό δεν είναι αρκετό
Να κάνουν «εικόνα» τη βελτίωση που υπάρχει σε επίπεδο μεγεθών
Ευρωψηφοδέλτια με όρους casting «μαϊντανών»
Ο τρόπος που τα κόμματα φτιάχνουν τα ευρωψηφοδέλτιά τους είναι ενδεικτικός του πώς αντιμετωπίζουν τους πολίτες
Μπορούμε να αλλάξουμε;
Ο κόσμος έχει αλλάξει. Νέες δυνάμεις έχουν δημιουργηθεί που δεν μπορεί κανείς να τις υποτιμήσει.
Θεσσαλία: Η επόμενη μέρα…
Ολα τα μαθηματικά μοντέλα δείχνουν ότι, ακολουθώντας την πεπατημένη, σε 10-15 χρόνια ο Θεσσαλικός κάμπος θα έχει ερημοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό
Πόσο έτοιμοι είμαστε;
Για όσους δεν κατάλαβαν, τα χαρακτηριστικά μιας κρίσης αρχίζουν και σχηματίζονται
Ορφανές υποδομές
Τι αποκαλύπτει η περίπτωση του Flyover
De Imbecillitate: Ο Μέγας Κίνδυνος
Η ανησυχητική επικαιρότητα ενός σημαντικού άρθρου του Ευάγγελου Λεμπέση, που γράφτηκε το 1941.