Η μείωση της καταναλωτικής ζήτησης και η έλλειψη επαρκούς αριθμού εμπορευμάτων για αποστολή, κυρίως από την Κίνα, έχουν δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα παγκοσμίως. Σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Drewry, οι εταιρείες που διαχειρίζονται containerships παίρνουν την απόφαση να παρακάμψουν λιμάνια, επειδή δεν υπάρχει αρκετό φορτίο για να παραλάβουν ή φοβούνται καθυστερήσεις.

Οπως τονίζεται, η ασθενέστερη διεθνής ζήτηση για αγαθά από την Κίνα, τον μεγαλύτερο εξαγωγέα παγκοσμίως, έχει οδηγήσει σε αύξηση των ακυρώσεων δρομολογίων στα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, βάζοντας φρένο στην πολυπόθητη οικονομική ώθηση του «γίγαντα» της Ανατολής μετά τον τερματισμό των πολιτικών «zero – Covid». Μάλιστα, οι μεγάλες βιομηχανίες της περιοχής επισημαίνουν την αύξηση των «κενών δρομολογίων», όπου οι ναυτιλιακές εταιρείες αποφεύγουν τα λιμάνια εξαιτίας του μικρού όγκου εμπορευμάτων.

Πώς αλλάζουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα τα mega containerships

Αναλυτές του κλάδου σημειώνουν πως οι ακυρώσεις δρομολογίων δεν είναι κάτι το ασυνήθιστο και έχει παρατηρηθεί πως αυξάνονται κατά τη διάρκεια της κινεζικής Πρωτοχρονιάς. Ωστόσο, η Drewry αναφέρει ότι φέτος το ποσοστό είναι «εξαιρετικά αυξημένο» λόγω της πτώσης της ζήτησης στη Δύση. Στο πλαίσιο αυτό, αποκαλύπτει πως οι εξαγωγές της Κίνας μειώθηκαν για τρεις συνεχόμενους μήνες, αποδυναμώνοντας έναν βασικό πυλώνα ανάπτυξης για τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου.

Οπως φαίνεται στα επιμέρους στοιχεία, το ποσοστό ακύρωσης δρομολογίων για πλοία που ταξιδεύουν από την Ασία μέσω του Ειρηνικού προς τα ανατολικά ή προς την Ευρώπη θα φτάσει το 31% τις επόμενες εβδομάδες, σε σύγκριση με το 23% την ίδια περίοδο πέρυσι και το 16% το 2021.

Πίεση στις αλυσίδες εφοδιασμού

Εκτός από την αδύναμη καταναλωτική ζήτηση, είναι γεγονός πως υπάρχει μικρότερη αποστολή εμπορευμάτων εξαιτίας των δεκάδων εκατ. κρουσμάτων Covid-19 τον περασμένο μήνα που ενίσχυσαν την πίεση στις αλυσίδες εφοδιασμού της χώρας, οδηγώντας σε ελλείψεις προσωπικού και κλείσιμο εργοστασίων.

«Καθώς ο ιός εξαπλώθηκε παντού στην Κίνα, χτυπήθηκε η ναυτιλιακή αγορά, είναι ακόμη πιο δύσκολα τα πράγματα από τη χειρότερη πρόβλεψή μου», δήλωσε ο Mark Young, διευθύνων σύμβουλος της Asia Maritime Pacific με έδρα τη Σαγκάη, η οποία διαθέτει δεκάδες containerships. «Πλέον, η αγορά έχει πολύ περισσότερα πλοία αλλά λιγότερα φορτία προς αποστολή, σε σύγκριση με το κύμα πανδημίας του 2020», πρόσθεσε.

Σύμφωνα με τον πάροχο δεδομένων eeSea, τα πράγματα έχουν αλλάξει. Μπορεί την τελευταία τριετία – όπως τονίστηκε – η τεράστια κινεζική «μηχανή» να αντεπεξήλθε σε σημαντικό βαθμό, αυξάνοντας τις εξαγωγές. Ομως, αυτό συνέβη γιατί η ζήτηση για αγαθά εκτινάχθηκε στα ύψη. Ο Simon Sundboell, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της eeSea, επεσήμανε ότι η φύση των προβλημάτων έχει πλέον αλλάξει και ζούμε το σενάριο με διαταραχές και ασθενέστερη ζήτηση.

Χαρακτηριστική είναι και η μαρτυρία από μια γνωστή κατασκευάστρια εταιρεία με έδρα τη Σαγκάη, με το στέλεχος να επισημαίνει ότι οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες «απλώς δεν έρχονται στα λιμάνια επειδή δεν υπάρχει αρκετός όγκος εμπορευμάτων». Παράλληλα, η πτώση της ζήτησης «έχει ως αποτέλεσμα να μειώνεται ο αριθμός των πλοίων σε κυκλοφορία».

Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της Cargill Ocean Transportation, Jan Dieleman, τόνισε ότι το ξέσπασμα του κορωνοϊού συνέβαλε στην αύξηση των πλοίων που πλέουν κενά φορτίου. Οπως είπε, η εταιρεία του μείωσε τις αποστολές άνθρακα στην Κίνα τους τελευταίους μήνες, εν μέρει λόγω των αλλαγών στη ζήτηση.

Την αύξηση των «κενών» δρομολογίων παγκοσμίως επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία της Drewry, με τον δανέζικο «γίγαντα» μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Maersk να προβλέπει ότι η αστάθεια θα συνεχιστεί.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία