Η μείωση της καταναλωτικής ζήτησης και η έλλειψη επαρκούς αριθμού εμπορευμάτων για αποστολή, κυρίως από την Κίνα, έχουν δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα παγκοσμίως. Σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Drewry, οι εταιρείες που διαχειρίζονται containerships παίρνουν την απόφαση να παρακάμψουν λιμάνια, επειδή δεν υπάρχει αρκετό φορτίο για να παραλάβουν ή φοβούνται καθυστερήσεις.
Οπως τονίζεται, η ασθενέστερη διεθνής ζήτηση για αγαθά από την Κίνα, τον μεγαλύτερο εξαγωγέα παγκοσμίως, έχει οδηγήσει σε αύξηση των ακυρώσεων δρομολογίων στα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, βάζοντας φρένο στην πολυπόθητη οικονομική ώθηση του «γίγαντα» της Ανατολής μετά τον τερματισμό των πολιτικών «zero – Covid». Μάλιστα, οι μεγάλες βιομηχανίες της περιοχής επισημαίνουν την αύξηση των «κενών δρομολογίων», όπου οι ναυτιλιακές εταιρείες αποφεύγουν τα λιμάνια εξαιτίας του μικρού όγκου εμπορευμάτων.
Πώς αλλάζουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα τα mega containerships
Αναλυτές του κλάδου σημειώνουν πως οι ακυρώσεις δρομολογίων δεν είναι κάτι το ασυνήθιστο και έχει παρατηρηθεί πως αυξάνονται κατά τη διάρκεια της κινεζικής Πρωτοχρονιάς. Ωστόσο, η Drewry αναφέρει ότι φέτος το ποσοστό είναι «εξαιρετικά αυξημένο» λόγω της πτώσης της ζήτησης στη Δύση. Στο πλαίσιο αυτό, αποκαλύπτει πως οι εξαγωγές της Κίνας μειώθηκαν για τρεις συνεχόμενους μήνες, αποδυναμώνοντας έναν βασικό πυλώνα ανάπτυξης για τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου.
Οπως φαίνεται στα επιμέρους στοιχεία, το ποσοστό ακύρωσης δρομολογίων για πλοία που ταξιδεύουν από την Ασία μέσω του Ειρηνικού προς τα ανατολικά ή προς την Ευρώπη θα φτάσει το 31% τις επόμενες εβδομάδες, σε σύγκριση με το 23% την ίδια περίοδο πέρυσι και το 16% το 2021.
Πίεση στις αλυσίδες εφοδιασμού
Εκτός από την αδύναμη καταναλωτική ζήτηση, είναι γεγονός πως υπάρχει μικρότερη αποστολή εμπορευμάτων εξαιτίας των δεκάδων εκατ. κρουσμάτων Covid-19 τον περασμένο μήνα που ενίσχυσαν την πίεση στις αλυσίδες εφοδιασμού της χώρας, οδηγώντας σε ελλείψεις προσωπικού και κλείσιμο εργοστασίων.
«Καθώς ο ιός εξαπλώθηκε παντού στην Κίνα, χτυπήθηκε η ναυτιλιακή αγορά, είναι ακόμη πιο δύσκολα τα πράγματα από τη χειρότερη πρόβλεψή μου», δήλωσε ο Mark Young, διευθύνων σύμβουλος της Asia Maritime Pacific με έδρα τη Σαγκάη, η οποία διαθέτει δεκάδες containerships. «Πλέον, η αγορά έχει πολύ περισσότερα πλοία αλλά λιγότερα φορτία προς αποστολή, σε σύγκριση με το κύμα πανδημίας του 2020», πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τον πάροχο δεδομένων eeSea, τα πράγματα έχουν αλλάξει. Μπορεί την τελευταία τριετία – όπως τονίστηκε – η τεράστια κινεζική «μηχανή» να αντεπεξήλθε σε σημαντικό βαθμό, αυξάνοντας τις εξαγωγές. Ομως, αυτό συνέβη γιατί η ζήτηση για αγαθά εκτινάχθηκε στα ύψη. Ο Simon Sundboell, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της eeSea, επεσήμανε ότι η φύση των προβλημάτων έχει πλέον αλλάξει και ζούμε το σενάριο με διαταραχές και ασθενέστερη ζήτηση.
Χαρακτηριστική είναι και η μαρτυρία από μια γνωστή κατασκευάστρια εταιρεία με έδρα τη Σαγκάη, με το στέλεχος να επισημαίνει ότι οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες «απλώς δεν έρχονται στα λιμάνια επειδή δεν υπάρχει αρκετός όγκος εμπορευμάτων». Παράλληλα, η πτώση της ζήτησης «έχει ως αποτέλεσμα να μειώνεται ο αριθμός των πλοίων σε κυκλοφορία».
Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της Cargill Ocean Transportation, Jan Dieleman, τόνισε ότι το ξέσπασμα του κορωνοϊού συνέβαλε στην αύξηση των πλοίων που πλέουν κενά φορτίου. Οπως είπε, η εταιρεία του μείωσε τις αποστολές άνθρακα στην Κίνα τους τελευταίους μήνες, εν μέρει λόγω των αλλαγών στη ζήτηση.
Την αύξηση των «κενών» δρομολογίων παγκοσμίως επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία της Drewry, με τον δανέζικο «γίγαντα» μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Maersk να προβλέπει ότι η αστάθεια θα συνεχιστεί.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα
Το Ιράν διέσωσε ναυτικούς δεξαμενόπλοιου που κινδύνευσαν ανοιχτά του Ομάν
Οι ιρανικές αρχές διέσωσαν 21 ναυτικούς από δεξαμενόπλοιο που εξέπεμψε SOS
Κι αν κλείσουν τα στενά του Ορμούζ; - Οι κίνδυνοι για εμπόριο και ναύλους
Τα εφιαλτικά σενάρια υπό το πρίσμα δύο ναυλομεσιτικών οίκων
Δεσμεύσεις 580 εκατ. για πράσινη ναυτιλία από Στυλιανίδη
Οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των λιμενικών υποδομών
Μελίνα Τραυλού: Ακρογωνιαίος λίθος της πράσινης μετάβασης η ναυτιλία
Το μήνυμα της προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στο 9th «Our Ocean Conference 2024»
Στον διεθνή ανταγωνισμό για την ενεργειακή μετάβαση και η ναυτιλία
Τι είπαν η πρόεδρος του ECSA Karin Orsel και ο πρόεδρος της Intercargo Δημήτρης Φαφαλιός στη Διεθνή Διάσκεψη της Αθήνας για τους Ωκεανούς
Στη δεύτερη θέση των κορυφαίων ναυτιλιακών κέντρων η Αθήνα
Έχασε το 2024 την πρωτιά από τη Σιγκαπούρη
Αναταραχές στη Μέση Ανατολή - Διπλή απειλή για το παγκόσμιο εμπόριο
Οι γεωπολιτικές κρίσεις στη Μέση Ανατολή και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις δοκιμάζουν θαλάσσιες διαδρομές από τις διώρυγες του Παναμά και του Σουέζ
Sea Europe: Στόχος να κατασκευάσουν 10.000 πλοία μέχρι το 2035
Ο κλάδος της ναυτιλιακής τεχνολογίας είναι κομβικής σημασίας για τη στρατηγική ανεξαρτησία της Ευρώπης
Τι ζητούν οι εφοπλιστές κρουαζιερόπλοιων ενόψει της νέας σεζόν - Η επιστολή προς 65 λιμάνια
Ποια έργα υποδομής και ποιες συγκεκριμένες ρυθμίσεις ζητά η ΕΕΦΚΝ να προωθηθούν άμεσα προς επίλυση