
Σε μαζικές αγορές δεξαμενοπλοίων προχώρησαν πλοιοκτήτες από τη Μέση Ανατολή και την Κίνα με τη προσδοκία ότι θα κερδίσουν από το εμπόριο ρωσικού αργού πετρελαίου, αφού θα το απέφευγαν παραδοσιακοί πλοιοκτήτες από την ΕΕ, λόγω του εμπάργκο. Βέβαια με δεδομένο ότι οι τιμές πώλησης του ρωσικού αργού τύπου Urals είναι κάτω από τα 60 δολ. το βαρέλι που προβλέπει το πλαφόν που έχει επιβάλει η ΕΕ και η G7, τελικά στο θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου παρέμειναν και άλλες πλοιοκτήτριες εταιρείες από τις χώρες της ΕΕ με αποτέλεσμα ο ανταγωνισμός να είναι έντονος.
Ναυτιλία: Aνοδο των ναύλων στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων φέρνει το ρωσικό εμπάργκο
Πάντως σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarkson’s στη διάρκεια του 2022 οι αγοραστές δεξαμενοπλοίων με έδρα ευρωπαϊκές χώρες μειώθηκαν κατά 15% έως 25% σε μία χρονιά που σημειώθηκε ρεκόρ πωλήσεων καθώς περισσότερα από 700 δεξαμενόπλοια άλλαξαν χέρι σε σύγκριση με 400 περίπου το 2021.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία οδήγησε σε βελτιωμένες συνθήκες αγοράς και προσέλκυσε νέους πλοιοκτήτες στον κλάδο, εκτιμά ο Clarkson’s. Ο όγκος των πωλήσεων σε αγοραστές που έχουν έδρα την Κίνα και τη Μέση Ανατολή αυξήθηκε, ενώ το μεγαλύτερο μερίδιο των πωλήσεων αντιπροσωπεύουν «μη αποκαλυπτόμενους» αγοραστές, ανέφερε στη μηνιαία έκθεσή του για το εμπόριο πετρελαίου και δεξαμενόπλοιων, ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος. Οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες επωφελήθηκαν από τις αυξανόμενες αξίες των περιουσιακών στοιχείων και πούλησαν πλοία ως μέρος της ανανέωσης του στόλου, σημείωσε ο ναυλομεσίτης.
Μεγάλης ηλικίας
Στο μεταξύ η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία συνέβαλε και στην αύξηση του αριθμού των δεξαμενοπλοίων που εντάσσονται στον λεγόμενο σκοτεινό στόλο (dark fleet). Πρόκειται για δεξαμενόπλοια μεγάλης ηλικίας, «άγνωστης» πλοιοκτησίας, που πολλές φορές «εξαφανίζονται» από τα συστήματα έλεγχοι όπως το AIS προκειμένου να συνεχίσουν ανενόχλητα το εμπόριο πετρελαίου. Μεταφέρουν πετρέλαιο χωρών που αντιμετωπίζουν κυρώσεις από τη διεθνή κοινότητα, όπως είναι η Βενεζουέλα το Ιράν και τώρα η Ρωσία.
Οι κυρώσεις στη Ρωσία, το Ιράν και τη Βενεζουέλα δημιούργησαν κατά κάποιον τρόπο μια ναυτιλία δύο ταχυτήτων με τα «σκιώδη» δεξαμενόπλοια να αυξάνονται σε αριθμό. Η τάση αυτή αναμένεται να ενταθεί μετά τις 5 Φεβρουαρίου όταν μπει σε ισχύ και το νέο εμπάργκο στα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου (ντίζελ, κ.λπ.).
Η Rystad Consultancy εκτιμά ότι περισσότερα από 100 δεξαμενόπλοια εργάζονται τώρα με τον συγκεκριμένο ρόλο της παράκαμψης των κυρώσεων μόνο στη Ρωσία.
Ο συνολικός αριθμός πλοίων στον παγκόσμιο «σκιώδη» στόλο είναι δύσκολο να υπολογιστεί, αν και σύμφωνα με το Tradewinds σχεδόν 300 δεξαμενόπλοια είναι αυτά που θα μπορούσαν να εργάζονται μόνο για την Τεχεράνη.
Ωστόσο η μεγέθυνση του «σκιώδους» στόλου δεξαμενοπλοίων εντείνει και τις ανησυχίες σχετικά με την ασφάλειά τους και το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Ο ναυλομεσιτικός οίκος Barry Rogliano Salles, με έδρα το Παρίσι, προειδοποιεί για ενδεχόμενα ατυχήματα από πλοία του dark fleet και τη δημιουργία μεγάλων πετρελαιοκηλίδων, γεγονός που θα βλάψει συνολικά την εικόνα της ναυτιλίας.
Πηγή: Έντυπη έκδοση ΤΟ ΒΗΜΑ


Latest News

Έρευνα για τον θάνατο ναυτικού στο λιμάνι της Πάτρας
Για τον σκοπό αυτό μεταβαίνει στην Πάτρα, κλιμάκιο της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (ΕΛΥΔΝΑ), προκειμένου να διερευνήσει τα αίτια του συμβάντος

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα