Σε μαζικές αγορές δεξαμενοπλοίων προχώρησαν πλοιοκτήτες από τη Μέση Ανατολή και την Κίνα με τη προσδοκία ότι θα κερδίσουν από το εμπόριο ρωσικού αργού πετρελαίου, αφού θα το απέφευγαν παραδοσιακοί πλοιοκτήτες από την ΕΕ, λόγω του εμπάργκο. Βέβαια με δεδομένο ότι οι τιμές πώλησης του ρωσικού αργού τύπου Urals είναι κάτω από τα 60 δολ. το βαρέλι που προβλέπει το πλαφόν που έχει επιβάλει η ΕΕ και η G7, τελικά στο θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου παρέμειναν και άλλες πλοιοκτήτριες εταιρείες από τις χώρες της ΕΕ με αποτέλεσμα ο ανταγωνισμός να είναι έντονος.
Ναυτιλία: Aνοδο των ναύλων στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων φέρνει το ρωσικό εμπάργκο
Πάντως σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarkson’s στη διάρκεια του 2022 οι αγοραστές δεξαμενοπλοίων με έδρα ευρωπαϊκές χώρες μειώθηκαν κατά 15% έως 25% σε μία χρονιά που σημειώθηκε ρεκόρ πωλήσεων καθώς περισσότερα από 700 δεξαμενόπλοια άλλαξαν χέρι σε σύγκριση με 400 περίπου το 2021.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία οδήγησε σε βελτιωμένες συνθήκες αγοράς και προσέλκυσε νέους πλοιοκτήτες στον κλάδο, εκτιμά ο Clarkson’s. Ο όγκος των πωλήσεων σε αγοραστές που έχουν έδρα την Κίνα και τη Μέση Ανατολή αυξήθηκε, ενώ το μεγαλύτερο μερίδιο των πωλήσεων αντιπροσωπεύουν «μη αποκαλυπτόμενους» αγοραστές, ανέφερε στη μηνιαία έκθεσή του για το εμπόριο πετρελαίου και δεξαμενόπλοιων, ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος. Οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες επωφελήθηκαν από τις αυξανόμενες αξίες των περιουσιακών στοιχείων και πούλησαν πλοία ως μέρος της ανανέωσης του στόλου, σημείωσε ο ναυλομεσίτης.
Μεγάλης ηλικίας
Στο μεταξύ η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία συνέβαλε και στην αύξηση του αριθμού των δεξαμενοπλοίων που εντάσσονται στον λεγόμενο σκοτεινό στόλο (dark fleet). Πρόκειται για δεξαμενόπλοια μεγάλης ηλικίας, «άγνωστης» πλοιοκτησίας, που πολλές φορές «εξαφανίζονται» από τα συστήματα έλεγχοι όπως το AIS προκειμένου να συνεχίσουν ανενόχλητα το εμπόριο πετρελαίου. Μεταφέρουν πετρέλαιο χωρών που αντιμετωπίζουν κυρώσεις από τη διεθνή κοινότητα, όπως είναι η Βενεζουέλα το Ιράν και τώρα η Ρωσία.
Οι κυρώσεις στη Ρωσία, το Ιράν και τη Βενεζουέλα δημιούργησαν κατά κάποιον τρόπο μια ναυτιλία δύο ταχυτήτων με τα «σκιώδη» δεξαμενόπλοια να αυξάνονται σε αριθμό. Η τάση αυτή αναμένεται να ενταθεί μετά τις 5 Φεβρουαρίου όταν μπει σε ισχύ και το νέο εμπάργκο στα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου (ντίζελ, κ.λπ.).
Η Rystad Consultancy εκτιμά ότι περισσότερα από 100 δεξαμενόπλοια εργάζονται τώρα με τον συγκεκριμένο ρόλο της παράκαμψης των κυρώσεων μόνο στη Ρωσία.
Ο συνολικός αριθμός πλοίων στον παγκόσμιο «σκιώδη» στόλο είναι δύσκολο να υπολογιστεί, αν και σύμφωνα με το Tradewinds σχεδόν 300 δεξαμενόπλοια είναι αυτά που θα μπορούσαν να εργάζονται μόνο για την Τεχεράνη.
Ωστόσο η μεγέθυνση του «σκιώδους» στόλου δεξαμενοπλοίων εντείνει και τις ανησυχίες σχετικά με την ασφάλειά τους και το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Ο ναυλομεσιτικός οίκος Barry Rogliano Salles, με έδρα το Παρίσι, προειδοποιεί για ενδεχόμενα ατυχήματα από πλοία του dark fleet και τη δημιουργία μεγάλων πετρελαιοκηλίδων, γεγονός που θα βλάψει συνολικά την εικόνα της ναυτιλίας.
Πηγή: Έντυπη έκδοση ΤΟ ΒΗΜΑ
Latest News
«Ναυτιλιακός Πρεσβευτής» του ΙΜΟ ξανά ο Λ. Δημητριάδης - Ευγενίδης
Ο Λεωνίδας Δημητριάδης – Ευγενίδης ανανέωσε τη θητεία του ως «Ναυτιλιακός Πρεσβευτής» του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού
Καμπανάκι Lloyd's: Η καταστροφή της Βαλτιμόρης θα φέρει αποζημιώσεις ρεκόρ
Οι αναλυτές έχουν προβλέψει ότι οι ασφαλισμένες απώλειες από την καταστροφή θα ανέρχονται σε μονοψήφια δισεκατομμύρια
Σε λειτουργία η μεγαλύτερη πλωτή δεξαμενή της χώρας
Χάρη στην επαναλειτουργία της «Σταύρος Νιάρχος» δημιουργούνται πάνω από 500 θέσεις εργασίας
Ποια λιμάνια χάνουν, ποια κερδίζουν απο τις... ρουκέτες των Χούθι - Η εικόνα του Πειραιά [γραφήματα]
Τον Ιανουάριο του 2024, οι όγκοι που διακινήθηκαν στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά μειώθηκαν κατά 13% σε ετήσια βάση
Το MSC Group επισκέπτεται 400 φορές, 21 ελληνικά λιμάνια, με έξι κρουαζιερόπλοια
Τα κρουαζιερόπλοια της MSC Cruises προσεγγίζουν τα ελληνικά λιμάνια από τον Μάρτιο, σηματοδοτώντας την επέκταση της λειτουργίας τους στην περιοχή όλο τον χρόνο
«Πράσινο φως» σε τρία έργα υποδομών στο λιμάνι του Λαυρίου άνω των 30 εκατ. ευρώ
Ένα από τα έργα αφορά στην τοποθέτηση πλωτών λιμενοβραχιόνων και πλωτών προβλητών στον Τομέα Τουριστικών Σκαφών
Στο στόχαστρο τέσσερα εμπορικά πλοία τις τελευταίες 72 ώρες - Τι υποστηρίζουν οι Χούθι
Στο στόχαστρο των ανταρτών μπήκαν με μη επανδρωμένα αεροσκάφη δύο αμερικανικά αντιτορπιλικά στην Ερυθρά Θάλασσα καθώς και το λιμάνι Eilat του Ισραήλ
Βαλτιμόρη: Το ίδιο πλοίο είχε εμπλακεί σε συμβάν και στο λιμάνι της Αμβέρσας
Το πλοίο είχε χρειαστεί να παραμείνει στην αποβάθρα για επισκευές
Ιταλική συμμαχία για την απαλλαγή των θαλάσσιων μεταφορών από τον άνθρακα
Οι τρεις εταιρείες θα προβούν σε ολοκληρωμένη ανάλυση και αξιολόγηση των πιο βιώσιμων εναλλακτικών λύσεων
Προχωρά η αξιοποίηση του λιμανιού του Λαυρίου
Έως τις 14 Μαΐου η υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος - Άνοδος στους επιβάτες κρουαζιέρας και ακτοπλοΐας