Περαιτέρω άνθηση αναμένεται να γνωρίσει ο «αόρατος» ρωσικός στόλος, μετά το επίσημο «μπλόκο» της Ευρώπης στο πετρέλαιο diesel από τη Μόσχα.

Λίγες μετά την απαγόρευση από τις χώρες της ΕΕ να εισάγουν προϊόντα διύλισης πετρελαίου από τη Ρωσία (ντίζελ, βενζίνη, μαζούτ, κηροζίνη κ.λπ.), στο πλαίσιο των κυρώσεων που επέβαλε η Γηραιά Ηπειρος, πολλοί αναρωτιούνται το πώς θα διαχειριστεί η Μόσχα τη νέα εξέλιξη και αν το μπλοκ οδεύει προς μία κρίση καυσίμων.

Νέος «χάρτης» στην ενέργεια: Πώς η Ινδία μετατρέπει το ρωσικό πετρέλαιο σε καύσιμο της Δύσης

Εκτός από την απαγόρευση των θαλάσσιων εισαγωγών βαρύνουσα σημασία έχει το θέμα του πλαφόν στις τιμές. Τα ρωσικά καύσιμα μπορούν ακόμα να πωλούνται νόμιμα πάνω από το ανώτατο όριο, απλώς όχι σε εταιρείες που χρησιμοποιούν δυτικές χρηματοοικονομικές υπηρεσίες.

600 πλοία

Για το σκοπό αυτό έχει δημιουργηθεί ένας μεγάλος σκιώδης στόλος από δεξαμενόπλοια, που υπολογίζονται σε 600 πλοία, σύμφωνα με την Trafigura. Ωστόσο, όλα αυτά μπορεί να μην είναι αρκετά για να καλύψουν όλη την παραγωγή της Ρωσίας. Η Wood Mackenzie εκτιμά ότι οι εξαγωγές ντίζελ της χώρας θα μειωθούν περίπου κατά 200.000 βαρέλια την ημέρα αυτό το τρίμηνο σε σύγκριση με το τελευταίο τρίμηνο του 2022.

Η ανάλυση Trafigura δείχνει ότι από την έναρξη της απαγόρευσης των προϊόντων πετρελαίου, ο «αόρατος» στόλος που μεταφέρει ρωσικά προϊόντα πετρελαίου ανέρχεται  σε περίπου 200 δεξαμενόπλοια, ή το 7% του παγκόσμιου συνόλου.

Ανοδος των τιμών

Την ίδια ώρα, ο Mark Williams, αναλυτής της Woodmac, αναμένει μια άνοδο της τιμής του diesel, αν και όχι αρκετά στα επίπεδα το 2022. «Υπήρξε χρόνος για τη δημιουργία αποθεμάτων και την εξεύρεση εναλλακτικών προμηθειών», εξηγεί.

Οι αναλυτές παραμένουν διχασμένοι σχετικά με το τι θα σημαίνει για τη Μόσχα η απαγόρευση της Κυριακής.

Οι ρωσικές εξαγωγές προϊόντων πετρελαίου, μέσω θαλάσσης, έφτασαν περίπου τα 2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2022, αντιπροσωπεύοντας το 9% του παγκόσμιου συνόλου, σύμφωνα με την Clarksons Research. Ο Wood Mackenzie, σύμβουλος με έδρα το Λονδίνο, αναμένει ότι οι εξαγωγές diesel της Ρωσίας θα μειωθούν κατά περίπου 200.000 βαρέλια την ημέρα αυτό το τρίμηνο σε σύγκριση με τους τελευταίους τρεις μήνες του 2022.

Σε αναζήτηση νέων αγοραστών

Ηδη, οι χώρες της Βόρειας Αφρικής έχουν  αρχίσει να αυξάνουν τις εισαγωγές ρωσικού diesel, αλλά περίπου 600.000 βαρέλια ημερησίως πρέπει ακόμα να βρουν νέους αγοραστές μετά το «αντίο» της Ευρώπης, σύμφωνα με τη Vortexa.

«Πιστεύουμε ότι είναι πολύ νωρίς για να μιλήσουμε περί κρίσης στο diesel, καθώς τα παγκόσμια αποθέματα εξακολουθούν να παραμένουν πολύ χαμηλά, εκτός Ευρώπης», ανέφερε έκθεση της Arctic Securities.

Ενώ οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου ήταν σε κακή κατάσταση τις πρώτες εβδομάδες του έτους, οι τιμές για vintage χωρητικότητα (παλαιά πλοία) παραμένουν εξαιρετικά υψηλές με εταιρείες που συνδέονται με τη Ρωσία να πληρώνουν τα υψηλότερα ναύλα για οποιαδήποτε διαθέσιμη χωρητικότητα.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ενέργεια