Τους τομείς στους οποίους η παγκόσμια οικονομία βασίζει τις ελπίδες της για ανάπτυξη κατά το 2023, παρουσιάζουν οι αναλυτές της Atradius. Στο πλαίσιο σχετικής έρευνας και παρά τις αρνητικές οικονομικές προβλέψεις λόγω της γεωπολιτικής κρίσης, του υπερπληθωρισμού και της αύξησης των επιτοκίων, η Atradius εντόπισε τα «φωτεινά σημεία» της παγκόσμιας οικονομίας, τους κλάδους δηλαδή οι οποίοι θα εμφανίσουν φέτος από χαμηλούς έως ιδιαιτέρως υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Ευρώπη
Η Ευρώπη, παρότι εκτεθειμένη λόγω της εγγύτητάς της στον πόλεμο στην Ουκρανία και της μεγάλης εξάρτησής της από τα εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα, εξακολουθεί να εμφανίζει ορισμένα «φωτεινά σημεία» στους τομείς της αυτοκινητοβιομηχανίας, των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) και των φαρμακευτικών προϊόντων.
Ειδικότερα, η παραγωγή αυτοκινήτων στην Ευρώπη θα αυξηθεί κατά 7% το 2023, έναντι 3,2% παγκοσμίως, με τη Γαλλία να προηγείται με 13% και τις αγορές της Γερμανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου να αναπτύσσονται με ρυθμό υψηλότερο του 9%.
Απορίες των αντιπληθωριστικών πολιτικών
Καθώς τα επίπεδα αποθεμάτων ανακάμπτουν, οι διακοπές του εφοδιασμού μειώνονται και η απειλή της ενέργειας εξασθενεί, ο κλάδος θα ενισχυθεί, αν και οι ανησυχίες παραμένουν για την ασθενέστερη ζήτηση και τα χαμηλότερα διαθέσιμα εισοδήματα των νοικοκυριών.
Οι ΤΠΕ συνεχίζουν να αναπτύσσονται στην Ευρώπη το 2023, αν και με χαμηλότερο ρυθμό (+1,5%) λόγω του γεγονότος ότι προηγήθηκαν δύο έτη ισχυρής ανάπτυξης της παραγωγής. Σύμφωνα με όλες τις προβλέψεις, ανάπτυξη θα καταγραφεί σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές παρά τον υψηλό πληθωρισμό και την οικονομική αβεβαιότητα, ενώ αναμένεται επιτάχυνση του ρυθμού αύξησης της παραγωγής πάνω από 3% το 2024.
Στην αγορά φαρμάκου θα υπάρξει ισχυρή ανάπτυξη σε ορισμένες ευρωπαϊκές αγορές και ειδικότερα στην Ιταλία, την Ολλανδία, τη Σουηδία και την Ελβετία, ως συνέχεια, μάλιστα των ισχυρών ετήσιων ρυθμών ανάπτυξης των ετών 2021 και 2022.
Αμερικανική ήπειρος
Στην αμερικανική ήπειρο η εικόνα δεν αναμένεται ιδιαιτέρως θετική, με τις ΗΠΑ να εμφανίζουν ήπια ύφεση στις αρχές του 2023, καθώς οι αυξανόμενες τιμές και τα επιτόκια «πνίγουν» την εγχώρια ζήτηση. Πρόκειται για εξέλιξη η οποία θα επηρεάσει αναπόφευκτα και τις γειτονικές χώρες των ΗΠΑ.
Ειδικότερα, η παραγωγή αυτοκινήτων στην Αμερική θα αυξηθεί κατά 2,9% το 2023, καταγράφοντας επίδοση αντίστοιχη με την παγκόσμια ανάπτυξη του κλάδου, με τις εκκρεμότητες από τις υψηλές παραγγελίες και τα χαμηλά αποθέματα να ενισχύουν την ανάπτυξη. Ωστόσο, η χαμηλή καταναλωτική εμπιστοσύνη και ο υψηλός πληθωρισμός δημιουργούν σχετική επιφυλακτικότητα.
Ο Καναδάς και το Μεξικό αναμένουν το 2023 αύξηση της παραγωγής κατά περίπου 4,5% και η Βραζιλία 4,9%.
Στον τομέα των μεταφορών, ΗΠΑ και Μεξικό κατέγραψαν διψήφια αύξηση το 2022, ενώ ανάλογα θα κινηθούν και φέτος, αν και με κάπως χαμηλότερο ρυθμό.
Ο τομέας των μεταφορών στις ΗΠΑ αντιμετώπισε ήπια ύφεση κατά το α΄ εξάμηνο του 2022, ωστόσο ο κλάδος ανέκαμψε με υψηλούς ρυθμούς στο δεύτερο μισό του έτους, ενώ φέτος η ζήτηση για μεταφορές και logistics θα τονωθεί αισθητά με την εφαρμογή του νέου νομοσχεδίου για τις υποδομές, το οποίο θα στηρίξει τη βιομηχανία.
Ασία
Στην Ασία, η επιβράδυνση της ανάπτυξης πρόκειται να συνεχιστεί, καθώς η παγκόσμια ζήτηση εξασθενεί, ωστόσο οι προοπτικές παραμένουν θετικές. Όσον αφορά τους επιμέρους τομείς, οι κατασκευές, οι Τεχνολογίες Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών και οι αγορές τροφίμων και μεταφορών, έχουν όλες ισχυρές προβλέψεις ανάπτυξης.
Ειδικότερα, η κατασκευαστική παραγωγή στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού θα αυξηθεί κατά 6,4% το 2023 από 1,9% παγκοσμίως, καθώς οι αναδυόμενες οικονομίες οδηγούν την ανάπτυξη. Κύριος μοχλός στην περιοχή υπολογίζεται ο κλάδος των πολιτικών μηχανικών, καθώς οι κυβερνήσεις επενδύουν σε έργα βελτίωσης των υποδομών.
ΟΙ κατασκευές στην Ινδονησία και το Βιετνάμ θα ενισχυθούν κατά 11% και 7,5% αντίστοιχα, ενώ στην Κίνα οι Αρχές θα συνεχίσουν να προωθούν επενδύσεις σε υποδομές για να αντισταθμίσουν τον προβληματικό τομέα των ακινήτων, οδηγώντας σε αύξηση 7% την κατασκευαστική παραγωγή, φέτος.
Η παραγωγή των ΤΠΕ στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού θα αυξηθεί κατά 6,5% το 2023, έναντι 3,3% παγκοσμίως, με την Ινδία -έχοντας ξεπεράσει όλες τις μεγάλες οικονομίες την τελευταία δεκαετία- να αναπτύσσεται φέτος κατά 19%, επωφελούμενη από ένα μεγάλο, νέο, έμπειρο στην τεχνολογία και σχετικά φθηνό εργατικό δυναμικό.
Η Κίνα θα σημειώσει άνοδο 7,4%, λόγω της μεγάλης κρατικής υποστήριξης για την καινοτομία και τις επιχειρήσεις σε αυτόν τον τομέα, ενώ αναδυόμενες οικονομίες όπως το Βιετνάμ, η Ταϊλάνδη και η Ινδονησία ενισχύθηκαν από υποστηρικτικές κυβερνητικές πολιτικές και ιδιωτικές επενδύσεις.
Η παραγωγή τροφίμων στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού θα αυξηθεί κατά 4% το 2023, σε σύγκριση με 1,2% παγκοσμίως, με την Κίνα να σημειώνει τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης στην περιοχή (6,5%). Η πρόσφατη χαλάρωση των περιορισμών που σχετίζονται με τον COVID θα ενθαρρύνει την υψηλότερη κατανάλωση, ενώ σε όλες τις αναδυόμενες αγορές της περιοχής, μια ανερχόμενη μεσαία τάξη αντικαθιστά τα βασικά προϊόντα χαμηλής προστιθέμενης αξίας με τρόφιμα υψηλότερης προστιθέμενης αξίας.
Η παραγωγή μεταφορών και logistics στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού θα αυξηθεί κατά 7% το 2023 έναντι 3,8% παγκοσμίως, με την ανάπτυξη να καθοδηγείται από την αυξημένη μεταφορά επιβατών και τη συνεχή άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Στην Ινδία αναμένεται να καταγραφεί ένας εκρηκτικός ρυθμός (+26,5%), μετά από μια μεγάλη και απροσδόκητη συρρίκνωση το πρώτο εξάμηνο του 2022, ενώ ο τομέας των μεταφορών στην Ιαπωνίας θα αυξηθεί κατά 15% φέτος, καθώς ο τερματισμός των περιορισμών στα σύνορα για τους ξένους ταξιδιώτες και η επανεισαγωγή της εισόδου επισκεπτών στη χώρα χωρίς βίζα θα τονώσει τη δραστηριότητα.
Latest News
Ισχυρό ξεκίνημα για την Inditex στην εορταστική περίοδο
Η Inditex φαίνεται πως πηγαίνει καλύτερα μετά τα αποτελέσματα τρίτου τριμήνου τα οποία ήταν κάτω από τις προβλέψεις
Economist: Στην πεντάδα του χρυσού «μεταλλίου» για το 2024 η Ελλάδα [πίνακες]
Η καθιερωμένη ανάλυση του Economist για το ποια οικονομία τα πήγε καλύτερα το έτος που ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες
Reuters: Το κενό ηγεσίας επιδεινώνει την οικονομική δυσπραγία της Ευρώπης
Αν και η Ευρώπη υπερηφανεύεται για την ανοικτή οικονομία της, οι πιο άμεσες προκλήσεις εντοπίζονται στο εμπόριο, αναφέρει το Reuters
Περιστέρια και γεράκια στην ΕΚΤ - Όταν η βασική διαφωνία δεν είναι στα επιτόκια
Την Πέμπτη πραγματοποιείται η τελευταία για φέτος συνεδρίαση της ΕΚΤ - Τα στοιχήματα για τα επιτόκια
Η οικονομική πολιτική του Τραμπ θα φέρει «καταστροφή», προειδοποιεί ο Μπάιντεν
Ο Τζο Μπάιντεν προειδοποίησε εναντίον της εφαρμογής του προγράμματος Project 2025 που φέρεται να ενστερνίζεται ο Ντόναλντ Τραμπ
Είναι ένας ανταγωνιστικός κόσμος - Ποιοι πληρώνονται καλύτερα σήμερα;
Η διεθνής αγορά εργασίας αναγκάζει ορισμένες εταιρείες να πληρώνουν περισσότερα σε... φθηνότερες περιοχές
Πώς οι κινεζικές αεροπορικές βρέθηκαν να κυριαρχούν στις πτήσεις από Ευρώπη σε Ασία
Οι κινεζικές αεροπορικές εκμεταλλεύονται τις ρωσικές αντι-κυρώσεις και επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους
Το κεφάλαιο για το λίθιο στη συμφωνία ΕΕ - Mercosur που πέρασε «στα ψιλά»
Αναλυτές της ολλανδικής τράπεζας ING δήλωσαν ότι η σημασία των κρίσιμων πρώτων υλών
Merger Monday: Σε μία ημέρα έκλεισαν deals 35 δισ. δολαρίων
Η επανεκλογή Τραμπ προκαλεί ευφορία στις επιχειρήσεις και τονώνει εξαγορές και συγχωνεύσεις
Η φιλοδοξία του Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου ίσως αποδειχθεί ένα όνειρο - Ανάλυση Economist
Η φιλοδοξία του Ντόναλντ Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου μπορεί να αποδειχθεί ένα όνειρο, καταλήγει ο Economist