Ένα από τα εμβληματικά μοντέλα της δεκαετίας του 1990, η Λίντα Εβαντζελίστα, είχε δηλώσει απερίφραστα ότι η ελίτ της πασαρέλας «δεν σηκώνεται από το κρεβάτι για λιγότερα από 10.000 δολάρια την ημέρα».

Αυτή τη δήλωση θυμίζει, όπως γράφουν οι FT, η στάση ορισμένων επικεφαλής επιχειρήσεων οι οποίοι μέσα στην περίοδο της πανδημίας δεν έπαιρναν καμία πρωτοβουλία εάν δεν εξασφάλιζαν ότι η οποιαδήποτε κίνηση θα τους απέφερε τουλάχιστον 100 εκατ. δολάρια.

Σουηδία: Μελέτη διερευνά τη σύνδεση μεταξύ ευφυίας και απλαβών

Ryanair, Boohoo, Wizz Air

Πρωτοπόρος σε αυτό ήταν το 2019 ήταν ο Μάικλ Ο’ Λίρι της Ryanair, του οποίου το μπόνους ήταν 100 εκατ. ευρώ για να φτάσει τη μετοχή της αεροπορικής εταιρείας στα 21 ευρώ “ή/και” σχεδόν διπλασιάζοντας τα κέρδη σε πέντε χρόνια.

Ακολούθησε η Boohoo, στη λιανική μόδας, το επόμενο έτος με ένα τριετές σχέδιο αξίας 100 εκατομμυρίων λιρών για τους συνιδρυτές του συν 50 εκατ. λίρες για στελέχη, πέραν των 50 εκατομμυρίων λιρών που ήδη προσφέρονται στον διευθύνοντα σύμβουλό του, με βάση την απόδοση της τιμής της μετοχής.

Ο József Váradi της Wizz Air πρέπει να υπερδιπλασιάσει την τιμή της μετοχής σε πέντε χρόνια για να πάρει τα 100 εκατομμύρια λίρες του, όπως συμφώνησε το 2021.

Ο Michael Murray, γαμπρός και διάδοχος του Mike Ashley στην Frasers Group, έχει ως κίνητρο την απόκτηση μετοχών αξίας 100 εκατομμυρίων λιρών εάν η μετοχή του ομίλου διπλασιαστεί σε 15 λίρες μέχρι τον Οκτώβριο του 2025.

Γιατί επικρίθηκαν

Όλοι οι παραπάνω επικρίθηκαν ουσιαστικά επειδή τα ποσά ήταν πολύ μεγάλα. Το πρόβλημα, όμως, επισημαίνουν οι FT, δεν είναι πραγματικά το μέγεθος των αμοιβών. Είναι ότι στους μετόχους «πούλησαν φύκια για μεταξωτές κορδέλες», όπως λέει η λαϊκή ρήση.

Τελικά…;

Η Ryanair πέρυσι επέκτεινε το συμβόλαιο του Ο’ Λίρι έως το 2028, δίνοντάς του επιπλέον τέσσερα χρόνια για να πετύχει τους στόχους του. Η αλήθεια είναι ότι το να παίζεις με τον χρόνο είναι απολύτως έξω από τους κανόνες των ιδιωτικών μετοχών όταν κάτι πάει στραβά, σε αυτήν την περίπτωση μια πανδημία. Η επέκταση της πληρωμής σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα δεν είναι κάτι τρομερό για τους επενδυτές, γράφουν οι FT.

Ο Ο’ Λίρι έχει επίσης έναν ελαφρώς υψηλότερο στόχο κέρδους να πετύχει και θα λάβει μόνο βασικό μισθό μέχρι τότε. Μετά από ένα πρόσφατο ράλι, ή μετοχή θα έπρεπε να αυξηθεί περισσότερο από 40% για να πετύχει τον στόχο.

Η Wizz Air φαίνεται να είναι η επόμενη που θα προχωρήσει σε επαναδιευθέτηση. Η πληρωμή του Varadi προϋποθέτει ότι η μετοχή θα πάει από 45 λίρες το 2021 σε 120 λίρες, αλλά αντ’ αυτού, είναι περίπου στις 25 λίρες.

Όλα αυτά καθιστούν αμφίβολο το επιχείρημα ότι οι συμφωνίες για παχυλές αμοιβές δίνουν κίνητρα για καλύτερες επιδόσεις.

Τα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια, λέει ο Tom Gosling στο London Business School, μπορεί τελικά να είναι καλύτερα εξοπλισμένα για να επαναδιαπραγματεύονται ή να “αποκεφαλίζουν” τα αφεντικά όταν απαιτείται: «Στις εισηγμένες εταιρείες ένας λόγος που έχουν θέσει αυτά τα σχέδια σε εφαρμογή είναι ότι έχουν έναν κυρίαρχο CEO που το θέλει, το οποίο από μόνο του είναι πιθανώς μια κόκκινη σημαία ως προς το εάν έχουν τη δύναμη διακυβέρνησης που απαιτείται για να χειριστούν αυτά τα υπερτροφοδοτούμενα κίνητρα».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή