Οι νέοι τρόποι εργασίας και η ψηφιακή εμπειρία των εργαζόμενων βρέθηκαν στο «μικροσκόπιο» εκπαιδευτικού webcast της ΕΥ Ελλάδος, που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα. Τις προκλήσεις, αλλά και τις ευκαιρίες που δημιουργεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός, τόσο για τις επιχειρήσεις, όσο και τους εργαζόμενους, ανέλυσαν η Ευτυχία Κασελάκη, Εταίρος, Συμβουλευτικές Υπηρεσίες και Συμβουλευτικές Υπηρεσίες Ανθρώπινου Δυναμικού, η Ευγενία Σιμώνη, Senior Manager, Technology Consulting, και η Alexia Robertson, Manager, Συμβουλευτικές Υπηρεσίες Ανθρώπινου Δυναμικού.
Το μέλλον της εργασίας είναι ήδη εδώ
Σήμερα, ο κόσμος της εργασίας έχει αλλάξει ριζικά. Όπως ανέφερε στην παρουσίασή της η κυρία Κασελάκη, μιλάμε, πλέον, για ένα εργασιακό περιβάλλον που φιλοξενεί περίπου 5 διαφορετικές γενιές (traditionalists, boomers, Gen X, millennials και Gen Z) που καλούνται να συνυπάρξουν και να συνεργαστούν. Παράλληλα, ο ρυθμός υιοθέτησης νέων τεχνολογιών – δεδομένης και της εμπειρίας της πανδημίας – έχει ξεπεράσει τον ρυθμό προσαρμογής σε αυτές, με πολλούς εργαζόμενους να δυσκολεύονται να τον ακολουθήσουν. Περιβαλλοντικά και κοινωνικά υπεύθυνοι οργανισμοί, με σαφώς διατυπωμένο εταιρικό σκοπό, προσελκύουν το νέο ταλέντο στην αγορά, την ίδια στιγμή που τάσεις όπως η εξ αποστάσεως εργασία και η χρήση robots αλλάζουν τον ορισμό του εργαζόμενου.
Η παγκοσμιοποίηση, οι δημογραφικές μεταβολές, η εκθετική τεχνολογική πρόοδος και οι εντεινόμενες ρυθμιστικές πιέσεις, έχουν δημιουργήσει την ανάγκη για ένα πιο ευέλικτο και προσαρμοστικό ανθρώπινο κεφάλαιο, όμως οι επιχειρήσεις δυσκολεύονται να προσελκύσουν, να διαχειριστούν, να εμπνεύσουν και, τελικώς, να διατηρήσουν το ταλέντο, ενώ καλούνται να συγκρατήσουν παράλληλα τα λειτουργικά κόστη.
Ο εργαζόμενος στο επίκεντρο
Σε αυτή τη νέα πραγματικότητα, σημείωσε η κυρία Robertson, οι επιχειρήσεις προσπαθούν να μετασχηματιστούν για να ανταποκριθούν στις ολοένα αυξανόμενες προσδοκίες των εργαζομένων.
Το 2022, η EY διεξήγαγε την έρευνα Work Reimagined Survey σε 22 χώρες, 26 κλάδους της οικονομίας και με τη συμμετοχή 17.000 εργαζόμενων και 1.500 ηγετών μεγάλων εταιρειών, καταγράφοντας πώς οραματίζονται το μέλλον της εργασίας, αλλά και τις προκλήσεις που εντοπίζουν όσον αφορά την κινητικότητα και τη διατήρηση του ανθρώπινου δυναμικού. Βασικό εύρημα της έρευνας ήταν ότι, σήμερα, η ισορροπία δυνάμεων έχει μετατοπιστεί προς όφελος των εργαζομένων. Πρόκειται για μία τάση που παρατηρούνταν ήδη σε ώριμες αγορές, όμως η πανδημία την επέτεινε, καθώς πλέον οι ανάγκες και οι προτεραιότητες των εργαζομένων έχουν αλλάξει ραγδαία.
Η έρευνα καταδεικνύει ότι η ευελιξία είναι η νέα σταθερά για τους εργαζόμενους, καθώς το ποσοστό όσων είχαν επιφυλάξεις για την απομακρυσμένη εργασία μειώθηκε από το 34% το 2021 στο 20% το 2022, με το 80% να επιθυμούν να εργάζονται εξ αποστάσεως περισσότερο από 2 ημέρες την εβδομάδα και κατά μέσο όρο 2-3 μέρες. Αντίστοιχα, οι επιχειρήσεις φαίνεται πως είναι πλέον ανοικτές σε αυτές τις απαιτήσεις, με τους εργοδότες που απαιτούν οι εργαζόμενοι να δουλεύουν στο γραφείο πέντε μέρες την εβδομάδα, να αποτελούν μειοψηφία, με 22%.
Παράλληλα, οι εργαζόμενοι αισθάνονται μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση να εξερευνήσουν νέες ευκαιρίες στην αγορά, με το 43% να υποστηρίζουν ότι είναι πιθανό να αποχωρήσουν από την τωρινή τους εργασία στους επόμενους 12 μήνες. Οι ευκαιρίες για μεγαλύτερες απολαβές (34%) και καλύτερες προοπτικές εξέλιξης (25%) αποτελούν τους βασικούς καταλύτες των επιδιώξεών τους.
Επαναπροσδιορίζοντας τον τρόπο εργασίας
Παρότι οι εργαζόμενοι βλέπουν θετικά τις αλλαγές που έφερε η πανδημία στην εταιρική κουλτούρα, οι εργοδότες, σύμφωνα με την έρευνα της ΕΥ, δε μοιράζονται την ίδια αισιοδοξία, με το 68% να αναφέρουν ότι οι αποχωρήσεις προσωπικού αυξήθηκαν τους τελευταίους 12 μήνες.
Οι τάσεις απαιτούν από τις επιχειρήσεις να εστιάσουν στους ανθρώπους, οι οποίοι αποτελούν και το κλειδί για τη δημιουργία μακροπρόθεσμης αξίας. Σε αυτό το πλαίσιο, παρουσιάστηκαν πέντε περιοχές στις οποίες θα πρέπει να επικεντρωθούν οι επιχειρήσεις, για να αμβλύνουν το φαινόμενο της αποχώρησης και να «κερδίσουν» τους εργαζόμενούς τους – ειδικά τις νεότερες γενιές: η θέσπιση και εφαρμογή υβριδικών μοντέλων λειτουργίας και εργασίας, ο επανασχεδιασμός του φυσικού χώρου εργασίας ώστε να συνάδει με την εξ αποστάσεως εργασία, ο καθορισμός μιας διακριτής εταιρικής κουλτούρας και οργανωτικών δικτύων, η αναδιαμόρφωση και βελτιστοποίηση των προγραμμάτων που αφορούν τις συνολικές αμοιβές και την εξέλιξη της σταδιοδρομίας, και η δημιουργία μίας τεχνολογικά προηγμένης εμπειρίας για τους εργαζόμενους (work-technology experience).
Παράλληλα, όμως, με την ανάγκη για έναν νέο τρόπο εργασίας, όπως υπογράμμισε η κυρία Σιμώνη, αυξάνεται και η πολυπλοκότητα, με το 50% των εργαζομένων να δυσκολεύονται να χρησιμοποιήσουν τα υπάρχοντα τεχνολογικά εργαλεία και λύσεις που τους παρέχονται, αναφέροντας ότι, κατά μέσο όρο, αναγκάζονται να εναλλάσσονται μεταξύ 10 διαφορετικών εφαρμογών, έως και 25 φορές την ημέρα. Στην κατεύθυνση της βελτιστοποίησης της εμπειρίας χρήστη, η τελευταία ενότητα του webcast περιείχε μία παρουσίαση των δυνατοτήτων που προσφέρει η one-stop-shop λύση SAP SuccessFactors Work Zone, που υλοποιούν οι ομάδες της EY. Μέσω του Work Zone δίνεται η δυνατότητα να δημιουργηθούν προσωποποιημένα Workspaces (βασισμένα σε personas), τα οποία μπορούν να συνδυάσουν οθόνες και δράσεις από διαφορετικά συστήματα (SAP ή non-SAP), προσφέροντας ευελιξία και αποτελεσματικότητα στη διεκπεραίωση όλων των ενέργειων που καλείται να κάνει ένας εργαζόμενος. Παράλληλα, συνδυάζεται άρρηκτα η αποτύπωση της εμπειρίας των εργαζομένων μέσω του SAP Qualtrics και η άμεση εξυπηρέτηση μέσω της σύνδεσης με ticketing tools και chatbots.
Τις παρουσιάσεις ακολούθησε γύρος Q&A, όπου οι συμμετέχοντες, ανώτερα στελέχη ελληνικών και πολυεθνικών εταιρειών και επαγγελματίες από τον χώρο της διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, είχαν τη δυνατότητα να απευθύνουν ερωτήσεις στις ομιλήτριες.
Latest News
«Σφίγγουν το ζωνάρι» οι εργοδότες - Μειώνουν τις προσλήψεις [γραφήματα]
Η Ελλάδα κατέχει την 3η θέση παγκοσμίως για τις προθέσεις προσλήψεων του κλάδου Υπηρεσιών Επικοινωνίας, ξεπερνώντας τον παγκόσμιο μέσο όρο κατά 21 μονάδες
Μελέτη ΙCAP CRIF: Οι γυναίκες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην επαγγελματική τους ανέλιξη
Σε πέντε μόνο οικονομίες το ποσοστό των γυναικών που ίδρυσαν ή «έτρεξαν» μια νέα επιχείρηση ήταν ίδιο ή υψηλότερο από το αντίστοιχο των ανδρών
Η άνοδος των διευθυντών προϊόντος - Κερδίζουν έδαφος στην εποχή της AI
Πολλοί υποστηρίζουν ότι ο διευθυντής προιόντος θα ξανακερδίσει την αίγλη του στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης