Η Ευρώπη πρέπει να σταματήσει να ξοδεύει δισεκατομμύρια σε επιδοτήσεις για την κατανάλωση ορυκτών καυσίμων, και να επικεντρωθεί στη μείωση της ζήτησης και στη μετάβαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, σύμφωνα με κορυφαίους ευρωπαίους βιομήχανους.
«Υπάρχει κάτι λάθος στο πού πάνε τα χρήματα», δήλωσε στους Financial Times ο Philippe Delorme, επικεφαλής ευρωπαϊκών επιχειρήσεων στον βιομηχανικό όμιλο Schneider Electric.
«Καταλαβαίνω τον πόνο. [Οι άνθρωποι] είναι οργισμένοι γιατί δεν μπορούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους. Αλλά ξοδεύουμε όλα τα χρήματά μας σε βραχυπρόθεσμα παυσίπονα αντί να θεραπεύουμε την ασθένειά μας» υπογράμμισε και πρόσθεσε: «Υπάρχει επείγουσα ανάγκη να περιοριστεί η εξάρτηση από αυτά τα καύσιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε άνθρακα και να αντιμετωπιστούν οι ανεπάρκειες στη χρήση ενέργειας».
Ευρώπη: Ο νόμος Μπάιντεν προσελκύει επενδύσεις – Γιατί ανησυχούν οι επιχειρήσεις
Από την πλευρά του ο Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, πρόεδρος του ομίλου Τιτάν και αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Στρογγυλής Τραπέζης για τη Βιομηχανία, είπε ότι είναι κατανοητό το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις προσπαθούν να απαλύνουν τον πόνο από την εκτίναξη των τιμών της ενέργειας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις αυτόν τον χειμώνα, αλλά αυτές οι επιδοτήσεις δεν είναι βιώσιμες .
Επιδοτήσεις – μαμούθ για ορυκτά καύσιμα το 2022
«Δεν δίνεται αρκετή προσοχή σε ορίζοντα πέντε έως οκτώ ετών», είπε. Και πρόσθεσε ότι θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην επιτάχυνση της μετάβασης στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος της αξίας της καινοτομίας θα παραμένει στην Ευρώπη.
Επιδοτήσεις ρεκόρ
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, οι παγκόσμιες επιδοτήσεις για την κατανάλωση ορυκτών καυσίμων ήταν πάνω από 1 τρισ. δολάρια πέρυσι, το υψηλότερο ποσό που έχει καταγραφεί.
Η οικονομική ομάδα σκέψης Bruegel εκτιμά ότι περισσότερα από 657 δισ. ευρώ έχουν διατεθεί από τα κράτη μέλη της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών από το αυξανόμενο κόστος ενέργειας από τον Σεπτέμβριο του 2021, με τη Γερμανία μόνο να αντιπροσωπεύει 265 δισ. ευρώ.
Το ενεργειακό μείγμα
Δεν θα επιδοτήσουν όλα αυτά την κατανάλωση ορυκτών καυσίμων, δήλωσε η Simone Tagliapietra, συντάκτης της έκθεσης Bruegel. Ωστόσο, τα ορυκτά καύσιμα αποτελούν σήμερα περίπου το 70% του ενεργειακού μείγματος της Ευρώπης, υποδηλώνοντας ότι μεγάλο μέρος των δαπανών θα πάει με αυτόν τον τρόπο.
«Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να έχουμε γενικευμένες επιδοτήσεις για την ενέργεια», είπε η Tagliapietra. «Όλες οι κυβερνήσεις θα πρέπει να στοχεύουν μόνο σε ευάλωτους καταναλωτές και να τους δίνουν κίνητρα να επενδύουν σε πράσινη ενέργεια. Αυτό θα βοηθήσει διαρθρωτικά την Ευρώπη να βγει από αυτήν την κατάσταση μακροπρόθεσμα».
Ο Benoit d’Iribarne, επικεφαλής του τμήματος κατασκευής στον κολοσσό δομικών υλικών Saint-Gobain, συμφώνησε. «Οι γενικές επιδοτήσεις δεν είναι ο καλύτερος τρόπος για να δαπανηθούν χρήματα», είπε. «Αν μπορούσαμε να ξοδέψουμε το μισό ή το ένα τρίτο αυτού για να επιταχύνουμε τη μετάβαση, αυτό θα ήταν πολύ καλύτερο για την Ευρώπη και τις βιομηχανίες της. Αν μειώσουμε τη ζήτηση, μειώνουμε και το κόστος της ενέργειας».
Αντίβαρο στον αμερικανικό IRA
Τα σχόλια έρχονται καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βάζει τις τελευταίες πινελιές σε ένα πακέτο μέτρων που έχει σχεδιαστεί για να ανταποκριθεί στον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού στις ΗΠΑ, ο οποίος προσφέρει περίπου 369 δισεκατομμύρια δολάρια σε κίνητρα για καθαρή ενέργεια .
Η ευρωπαϊκή βιομηχανία ελπίζει ότι το σχέδιο θα αντιμετωπίσει ορισμένες μακροχρόνιες προκλήσεις, όπως το υψηλό ενεργειακό κόστος του μπλοκ σε σύγκριση με τις ΗΠΑ και την Ασία, μια κατακερματισμένη ενεργειακή αγορά και πολύπλοκες ρυθμίσεις.
Ο Jori Ringman, γενικός διευθυντής της Cepi, του εμπορικού φορέα για την ευρωπαϊκή βιομηχανία χαρτιού και χαρτοπολτού με τζίρο 95 δισ. ευρώ ετησίως, είπε ότι η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης ήταν ένα από τα πρώτα και πιο σημαντικά βήματα στη μετάβαση. «Ξεκινάμε με την ενεργειακή απόδοση γιατί γνωρίζουμε ότι η καθαρή ενέργεια θα είναι ένα σπάνιο εμπόρευμα», είπε.
Η χαρτοβιομηχανία δεν ζητούσε ενεργειακές επιδοτήσεις, πρόσθεσε. «Πρέπει να απαλλαγούμε από την εξάρτησή μας από το φυσικό αέριο. Έχουμε ευκαιρίες, αλλά χρειαζόμαστε ένα καλύτερο ρυθμιστικό και αδειοδοτητικό περιβάλλον. Εάν θέλετε απλώς να τοποθετήσετε μερικά ηλιακά πάνελ στην οροφή του εργοστασίου σας, δεν θα χρειαστούν χρόνια και χρόνια για να λάβετε άδεια».
Latest News
Έγραψε ρεκόρ η Xiaomi με την παράδοση του SU7 - Πόσες παραγγελίες έχει «κλειδώσει»
Η Xiaomi στοχεύει σε περισσότερες από 100.000 παραδόσεις για το SU7 της εντός του 2024
Ποιες είναι οι παγκόσμιες φιολοδοξίες της κινεζικής BYD
Τα παγκόσμια σχέδια της εταιρείας κυμαίνονται από ηλιακές μονάδες και ηλεκτρικά λεωφορεία, φορτηγά και τρένα έως πολύπλοκα συστήματα μεταφορών. Αλλά μήπως προσπαθεί να κάνει πάρα πολλά;
Η Ιταλία πιέζει την G7 για ημερομηνία σταδιακής κατάργησης του άνθρακα
Η Ιταλία, η οποία ηγείται της εκ περιτροπής προεδρίας της G7 φέτος, σχεδιάζει επί του παρόντος να απενεργοποιήσει τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας από άνθρακα έως το 2025
Τα καλά και τα άσχημα νέα για τις τιμές αερίου - Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
Η Ελλάδα πέτυχε πέρυσι μείωση 42% στις τιμές φυσικού αερίου για νοικοκυριά, τη μεγαλύτερη μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκή Ενωσης
Σκρέκας: Στο τέλος του 2025 οι πρώτες γεωτρήσεις νοτιοδυτικά της Κρήτης
«Η Ελλάδα δεσμεύτηκε για τη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων ήδη από το 2019», τόνισε ο υπουργός
Η κλιματική αλλαγή απειλεί το αγαπημένο κηπευτικό των Ιρλανδών
Η κλιματική αλλαγή ευθύνεται για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μεγαλύτεροι καταναλωτές του κόσμου
Πώς ο απρόβλεπτος Μασκ βυθίζει την Tesla στο χάος
Χιλιάδες απολύσεις, μια πτωτική πορεία πωλήσεων και αποτίμησης και η απόσυσρση προγράμματος φτηνού EV κλονίζουν εταιρεία και μετόχους
Η ηλεκτροκίνηση της Ευρώπης μένει από... ρεύμα
Το ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο εξηγεί γιατί η ΕΕ χάνει τον στόχο της απανθρακοποίησης έως το 2035
Ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων του Παν. Δυτικής Μακεδονίας
Η ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων του Παν. Δυτικής Μακεδονίας εντάσσεται στο Πρόγραμμα «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση 2021-2027»
Ανησυχία αρχών για τον «αυτόματο πιλότο» στα Τesla - Τι δείχνει η ανάκληση 2 εκατ. οχημάτων
H NHTSA ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε έρευνα μετά από την καταγραφή νέων συμβάντων σύγκρουσης οχημάτων Tesla