Παρότι ολοένα και περισσότερες mainstream βιομηχανίες τροφίμων υιοθετούν το δυναμικό trend των προϊόντων φυτικής προέλευσης (plant-based), η ακρίβεια δοκιμάζει την ευαισθησία των καταναλωτών, με την εγχώρια αγορά των εναλλακτικών πρωτεϊνών να βάζει «φρένο».

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πωλήσεις σε όγκο στα φυτικά ροφήματα, τη μεγαλύτερη κατηγορία στην νέα αυτή αγορά, υποχώρησαν κατά 9,3% το 2022, ενώ σε αξία η μείωση ήταν 3,1% (στοιχεία Circana). Σημειώνεται ότι ο τζίρος της κατηγορίας των ροφημάτων διαμορφώθηκε σε 33,3 εκατ. ευρώ, αποτελώντας το 66% του συνόλου των εσόδων των φυτικών προϊόντων στην ελληνική αγορά της οργανωμένης λιανικής.

Από την πτώση «διασώθηκαν» το φυτικό κρέας και τα φυτικά παγωτά, καταγράφοντας διψήφιο ρυθμό ανόδου στους όγκους πωλήσεων (+36,3% στα 2,8 εκατ. ευρώ το φυτικό κρέας και +27,1% στις 171 χιλ. ευρώ το φυτικό παγωτό).

Πού ποντάρουν τώρα εταιρείες κολοσσοί – Η νέα μόδα στη μαγειρική

Ποιοι επενδύουν

Παρά τις δυσκολίες που εμφανίζει αυτή την περίοδο η αγορά των plant-based προϊόντων, με τη διαφορά της τιμής σε σχέση με τα συμβατικά προϊόντα να αποτελεί το βασικό ανασταλτικό παράγοντα, οι βιομηχανίες τροφίμων δεν εγκαταλείπουν το στόχο να γίνουν κομμάτι της νέας τάσης.

«Μάχη» για τα τρόφιμα των vegan καταναλωτών

Τις προηγούμενες μέρες πρεμιέρα στην κατηγορία των φυτικών ροφημάτων έκανε η FrieslandCampina Hellas, η οποία λανσάρισε δυο διαφορετικές σειρές στην επαγγελματική στη λιανική αγορά.

Είχε προηγηθεί η ελληνική βιομηχανική εταιρεία επεξεργασίας και εμπορίας καφέ, Kafea Terra, με τέσσερα ξεχωριστά φυτικά ροφήματα για τους επαγγελματίες της καφεστίασης, ενώ τη γκάμα των προϊόντων της στην κατηγορία των plant-based εμπλούτισε και η Οικογένεια Χριστοδούλου με δύο νέους κωδικούς.

Υπενθυμίζεται ότι η Ελληνικά Γαλακτοκομεία με τα brands Όλυμπος, Ροδόπη, ΤΥΡΑΣ, Καρπός ήταν από τις πρώτες ελληνικές εταιρείες στον χώρο που έκαναν άνοιγμα και στην κατηγορία των plant-based ροφημάτων και επιδορπίων γιαουρτιού και ήδη έχει προχωρήσει στη μετατροπή του εργοστασίου τής Γαλακτοβιομηχανίας Ροδόπη στην Ξάνθη σε μονάδα αποκλειστικής παραγωγής των φυτικών προϊόντων του ομίλου.

Σημαντικός παίκτης στη κατηγορία είναι και η ΔΕΛΤΑ (Vivartia), ενώ δυναμική είσοδο στα προϊόντα φυτικής προέλευσης έχει κάνει και η ηπειρώτικη γαλακτοβιομηχανία Δωδώνη.

Επίσης στα ράφια των εγχώριων σούπερ μάρκετ ισχυρή παρουσία στα φυτικά ροφήματα έχουν τα σήματα των πολυεθνικών εταιρειών Arivia ( Upfield Hellas) και Alpro (Danone).

Πέρα από τη παραδοσιακή γαλακτοβιομηχανία, τα φυτικά ροφήματα έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον και άλλων ισχυρών βιομηχανιών από τον χώρο των τροφίμων – ποτών. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι είσοδο στην κατηγορία έχει κάνει από το 2018 η Coca Cola, μέσα από το σήμα Adez αλλά και η Γιώτης που λάνσαρε ρόφημα αμυγδάλου υπό το brand Fytro.

Στην κατηγορία του plant-based κρέατος αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για την κυκλοφορία των πρώτων vegan αλλαντικών της Creta Farms, ενώ εδώ και χρόνια στα προϊόντα meatless έχει επενδύσει η Μέγα Γύρος.

Ταυτόχρονα τη μόνη plant-based πρόταση φυτικού υποκατάστατου ψαριού στην ελληνική αγορά διαθέτει Konva ΑΕΒΕ.

Προς το παρόν, ωστόσο, η ελληνική αγορά τροφίμων φυτικής προέλευσης βρίσκεται σε πολύ αρχικά στάδια, με τον συνολικό τζίρο να μην ξεπερνά σε επίπεδο λιανικής τα 50 εκατ. ευρώ για όλες τις κατηγορίες: ροφήματα, κρέας, επιδόρπια, τυρί, παγωτό.

Εκτίναξη μεγεθών

Παρότι συγκυριακά οι καταναλωτές είναι περισσότερο ευαίσθητοι για το πορτοφόλι τους παρά για την υγεία τους και την υγεία του πλανήτη στο πλαίσιο μιας ευρύτερης εξάπλωσης της οικολογικής απαξίας, η όρεξη για εναλλακτικές πρωτεΐνες προβλέπεται να αυξηθεί θεαματικά.

Συγκεκριμένα, η παγκόσμια αγορά τροφίμων φυτικής προέλευσης εκτιμάται πως θα φτάσει στα 103,56 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2027, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Research And Markets.

Την ίδια ώρα, η ευρωπαϊκή αγορά plant based τροφίμων αναμένεται να αγγίξει τα 16,70 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2029, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 10,1% κατά την προβλεπόμενη περίοδο 2022-2029.

Οι πιο πρόσφατες πληροφορίες του SkyQuest δείχνουν ότι περίπου 2,5 εκατομμύρια vegan ζούσαν στην Ευρώπη το 2022. Επιπλέον, περισσότερο από το 39% των ευρωπαίων είχαν είτε μειώσει δραστικά είτε πλήρως την κατανάλωση κόκκινου κρέατος.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις
Στάσσης: «Η ΔΕΗ θα οδηγήσει την ενεργειακή μετάβαση στη ΝΑ Ευρώπη» – Το μήνυμα από Ουάσιγκτον
Green |

Στάσσης: «Η ΔΕΗ θα οδηγήσει την ενεργειακή μετάβαση στη ΝΑ Ευρώπη» – Το μήνυμα από Ουάσιγκτον

Γνωρίζουμε πώς να αναπτύξουμε γρήγορα ΑΠΕ και ευέλικτη χωρητικότητα, πώς να επεκτείνουμε και να εκσυγχρονίσουμε τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και πώς να ανταποκριθούμε στη ζήτηση των πελατών για προσιτές τιμές, είπε ο κ. Στάσσης