Ολοένα και ακριβότερη καθίσταται η ζωή στο Ντουμπάι, καθώς η μητρόπολη των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων μετατρέπεται από έναν τόπο ευκαιριών, σε έναν «παράδεισο» για τους υπερπολουσίους του πλανήτη.
Ντουμπάι: Αυξήσεις φωτιά στα ενοίκια
Με την πρωτεύουσα του ομώνυμου Εμιράτου (ενός εκ των 7 συνολικά των ΗΑΕ) να έχει αναπτυχθεί κυρίως λόγω της μηδενικής φορολογίας σε μια σειρά δραστηριότητες, κάτι αδιανόητο σε άλλες περιοχές του κόσμου, η εισροή χιλιάδων εκατομμυριούχων – επενδυτών στον τομέα των κρυπτονομισμάτων και τραπεζιτών από την Ασία και πλούσιων Ρώσων, μεταξύ άλλων – έχει καταστήσει την πόλη μια «παιδική χαρά» για τους πλουσιότερους από τους πλούσιους αυτού του κόσμου.
Όπως περιγράφει το Bloomberg, τα δίδακτρα για τα ιδιωτικά σχολεία, που είναι υποχρεωτικά για τα παιδιά όσων έχουν μετακομίσει στην πόλη από άλλες περιοχές, έχουν ανέβει. Τα ψώνια στα καταστήματα μιας βρετανικής αλυσίδας πολυτελών σούπερ μάρκετ κοστίζουν όλο και περισσότερο, ενώ μια διαδρομή με όχημα Uber σε ώρες αιχμής κοστίζει όσο και ένα ταξί στη Νέα Υόρκη.
«Η φύση του Ντουμπάι αλλάζει», δήλωσε στο οικονομικό πρακτορείο ο Μετίν Μίτσελ, ιδρυτής μιας εταιρείας πρόσληψης στελεχών C-suite που εργάζεται στην περιοχή εδώ και δεκαετίες. «Γίνεται και πάλι μια σούπερ δυναμική οικονομία, αλλά γίνεται επίσης περισσότερο Μονακό, εξυπηρετώντας τις ανάγκες των εύπορων και πλούσιων ανθρώπων».
Η μεγάλη μετοίκηση
Όπως αναφέρει το Bloomberg, στο Ντουμπάι, περίπου το 90% των κατοίκων είναι αλλοδαποί η οποίοι μετακινήθηκαν στην πόλη για λόγους εργασίας. Λίγοι είναι αυτοί που έχουν καταφέρει να αποκτήσουν βίζες μακροχρόνιας διαμονής, με τους περισσότερους ξένους εργαζόμενους να βρίσκονται «στον αέρα» ως προς τη διάρκεια της νόμιμης παραμονής τους. Το 2018 μια απότομη αύξηση του κόστους διαβίωσης οδήγησε στη φυγή χιλιάδες κατοίκους της πόλης, ενώ πολλοί ακόμα έφυγαν το 2020, λόγω των απωλειών θέσεων εργασίας εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού.
Οι οικογένειες που πιέζονται οικονομικά είτε περικόπτουν δραστηριότητες είτε αναζητούν ευκαιρίες σε αγορές όπως η γειτονική Σαουδική Αραβία, η οποία ανταγωνίζεται το Ντουμπάι για προσέλκυση επιχειρήσεων και ταλέντων, ενώ σχεδιάζει να αναπτύξει και τον τουριστικό της τομέα. Η πανδημία οδήγησε σε πτώση των ενοικίων στο Ντουμπάι, όμως η επανεκκίνηση της οικονομικής δραστηριότητας ώθησε τα ενοίκια σε επίπεδα ακόμη υψηλότερα από αυτά της προ-covid εποχής.
Ο πληθωρισμός «καλπάζει» και στην πλούσια πόλη του περσικού κόλπου, αν και ηπιότερα από ό,τι σε μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα της Δύσης όπως το Λονδίνο ή η Νέα Υόρκη, με ένα ποσοστό μεγαλύτερο του 40% να οφείλεται στην αύξηση του κόστους στέγασης. Έπειτα, το γεγονός ότι στα άνυδρα ΗΑΕ τα περισσότερα είδη διατροφής εισάγονται, οδηγεί τις τιμές τους σημαντικά υψηλότερα από άλλες περιοχές.
Πίεση
Πλέον, όπως σημειώνει το Bloomberg, οι άνθρωποι που βρίσκονται στις χαμηλότερες βαθμίδες της οικονομικής ιεραρχίες – «οι εργαζόμενοι στις κατασκευές που χτίζουν τους αστραφτερούς ουρανοξύστες και οι οικιακές βοηθοί που φροντίζουν τα βρέφη και καθαρίζουν τα σπίτια των μετοίκων» αισθάνονται πολύ πιο έντονα τις επιπτώσεις της γενικευμένης ανόδου των τιμών. Με μόνη διαφορά, όπως σημειώνει το πρακτορείο, ότι τα βασικά είδη διατροφής επιδοτούνται από το κράτος, ενώ κύριος στόχος των ίδιων είναι να στέλνουν χρήματα στις οικογένειές τους και όχι να ξοδεύουν.
Για όσους εντάσσονται στα μεσαία στρώματα, το Λονδίνο φαντάζει πλέον πιο οικονομικό από το Ντουμπάι. Και αυτό γιατί, παρά το γεγονός ότι στα ΗΑΕ δεν έχει θεσπιστεί καν φόρος εισοδήματος, τα διαφόρων ειδών τέλη αφθονούν. Για παράδειγμα, η απόκτηση άδειας οδήγησης μπορεί να κοστίσει χιλιάδες δολάρια, οι λογαριασμοί ρεύματος περιλαμβάνουν ένα «τέλος στέγασης» ενώ σε άλλες δραστηριότητες επιβάλλονται τέλη «γνώσης» και «καινοτομίας». Έτσι, σε αντίθεση με τις δυτικές μητροπόλεις, δεν είναι εύκολο να προβεί κανείς σε έναν μεσοπρόθεσμο οικονομικό προγραμματισμό.
Η εκτόξευση του κόστους ζωής στο Ντουμπάι αποτυπώνεται πλέον και στην παγκόσμια κατάταξη της αραβικής μητρόπολης όσον αφορά το κόστος ζωής: Πριν δέκα χρόνια βρισκόταν στην 90η θέση, ενώ το 2022 είχε εκτοξευθεί στην 31η – μία θέση μπροστά από το Μαϊάμι.
Latest News
Ποιο είναι το καλύτερο αεροδρόμιο του κόσμου - Η θέση του Ελ. Βενιζέλος
Το Changi της Σιγκαπούρης έχασε την δωδεκαετή του πρωτοκαθεδρία σαν το καλύτερο αεροδρόμιο στα Skytrax World Airport Awards 2024
Το κινεζικό «χτύπημα» στον κολοσσό της Louis Vuitton – Πού ελπίζει σε αναχώματα
Η εταιρεία συμβούλων Bain αναμένει ότι η αγορά των προσωπικών ειδών πολυτελείας θα αυξηθεί κατά 1-4% το 2024, από 8-10% που εκτιμούσαν ότι θα αυξηθεί το 2023
Οι πέντε κρίσιμοι δείκτες για την ανάκαμψη της κινεζικής οικονομίας
Μπορεί η βιομηχανική παραγωγή να αυξήθηκε, αλλά οι εξαγωγές και η εγχώρια κατανάλωση παραμένουν ασταθείς
Τρεις δημοφιλείς πλατφόρμες ερωτικού περιεχομένου... στριμώχνονται από νέο νόμο της ΕΕ
Καλούνται άμεσα να συντάξουν εκθέσεις αξιολόγησης κινδύνου και να λάβουν μέτρα για την αντιμετώπιση συστημικών κινδύνων που συνδέονται με τις υπηρεσίες τους
Διπλή μάστιγα τα χρέη και οι ανισότητες - Η επισφαλής ανθεκτικότητα της παγκόσμιας οικονομίας
Ο γεωπολιτικός και οικονομικός κατακερματισμός του πλανήτη αποκλείει όλο και περισσότερους από το μέρισμα της ευημερίας
Ο Τζάστιν Τριντό φορολογεί τους πλούσιους Καναδούς
Στόχος του να μεταφερθούν σε μια πενταετία 20 δισ. δολάρια από τα πιο ευκατάστατα στα πιο φτωχά νοικοκυριά
Από γεράκι περιστέρι ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας
Οι traders τιμολογούν μειώσεις των βρετανικών επιτοκίων επιτοκίων κατά δύο τρίμηνα ως το τέλος του έτους
Η TAQA των ΗΑΕ θέλει να αποκτήσει την ισπανική εταιρεία φυσικού αερίου Naturgy
Η ισπανική κυβέρνηση δήλωσε ότι θα υπερασπιστεί τα στρατηγικά της συμφέροντα αλλα αυτό δεν σημαίνει ότι θα μπλοκάρει τη συμφωνία
Το ΔΝΤ καλεί Γαλλία και Ιταλία να σφίξουν το ζωνάρι - Τι ζητάει από τη Γερμανία
Τι αναφέρει το ΔΝΤ στην οικονομική του προοπτική για την Ευρώπη
ΔΝΤ: Ήπια προσγείωση της ευρωπαϊκής οικονομίας με αστερίσκους
Οι προτάσεις για τις κεντρικές τράπεζες της Γηραίας Ηπείρου