Οι πρώτες κατ’ αρχήν συμφωνίες για αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα στην σχεδιαζόμενη υπόγεια αποθήκη σε εξαντλημένο κοίτασμα του Πρίνου (που διαχειρίζεται η Energean) έχουν ήδη υπογραφεί, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, με επιχειρήσεις από τους κλάδους της τσιμεντοβιομηχανίας και των διυλιστηρίων ενώ έντονο είναι το ενδιαφέρον και από τον κλάδο της παραγωγής ενέργειας.
Καθώς ωριμάζει η τεχνολογία για δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα και πολλαπλασιάζονται διεθνώς τα πρότζεκτς αλλά και η χρηματοδότηση στον συγκεκριμένο τομέα, οι ελληνικές επιχειρήσεις που, λόγω της φύσης της παραγωγικής τους διαδικασίας εκπέμπουν σημαντικές ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα, πέρα από τις επενδύσεις για μείωση των εκπομπών στρέφονται και στη λύση της αποθήκευσης προκειμένου να περιορίσουν το κόστος που συνεπάγεται η εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου.
Αποθήκευση ενέργειας: Τον Ιούνιο ο πρώτος διαγωνισμός ένταξης μπαταριών στο σύστημα ηλεκτρισμού
Αποθήκευση CO2
Η υπόγεια αποθήκη σε εξαντλημένο κοίτασμα στην περιοχή του Πρίνου (διαφορετικό από εκείνο που σχεδιάζεται να μετατραπεί σε αποθήκη φυσικού αερίου / υδρογόνου) είναι το πρώτο αδειοδοτημένο έργο αποθήκευσης CO2 στη χώρα μας, το οποίο έχει ενταχθεί για χρηματοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης. Παράλληλα η Energean έχει υποβάλει αιτήσεις για υπαγωγή του έργου στη λίστα των πρότζεκτς ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (PCI, με την υποστήριξη του ΔΕΣΦΑ) καθώς και στο ευρωπαϊκό ταμείο χρηματοδότησης της καινοτομίας (Innovation Fund), στο οποίο έχουν υποβληθεί άλλες τρεις ελληνικές προτάσεις για συλλογή CO2.
Ως προς την αποθήκευση πέρα από τον Πρίνο υπάρχει γεωλογικό ενδιαφέρον στις περιοχές των Γρεβενών, της Δυτικής Θεσσαλονίκης και του Βόλου. Σύμφωνα με τις επισημάνσεις που έγιναν την περασμένη εβδομάδα σε εκδήλωση της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) η εξοικονόμηση πόρων για τις επιχειρήσεις με την πλήρη ανάπτυξη της αποθήκης του Πρίνου (που έχει χωρητικότητα 60 εκατ. τόνων) και με τις τρέχουσες τιμές των δικαιωμάτων εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα (περί τα 100 ευρώ ανά τόνο) μπορεί να φθάσει συνολικά στα 6 δισεκ. ευρώ.
Η «λευκή βίβλος»
Επιπλέον η επένδυση για την πλήρη ανάπτυξη της αποθήκης σύμφωνα με την Energean εκτιμάται σε 1 δισεκ. ευρώ. Όπως τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΔΕΥΕΠ Αριστοφάνης Στεφάτος σε εκδήλωση για την παρουσίαση της «Λευκής Βίβλου» για την συλλογή και αποθήκευση άνθρακα, η ανάπτυξη του κλάδου θα συμβάλει στην επίτευξη των κλιματικών στόχων, τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, την προσέλκυση ευρωπαϊκών κονδυλίων και την προστασία της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής βιομηχανίας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/data/data-viewers/greenhouse-gases-viewer) οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στη χώρα μας ήταν το 2021 72 εκατ. τόνοι ισοδύναμου διοξειδίου του άνθρακα (έναντι 133,5 εκατ. που ήταν το ιστορικό υψηλό το 2007), χωρίς ωστόσο μέχρι στιγμής να υπάρχει υποχρέωση αγοράς δικαιωμάτων ρύπων για το σύνολο των εκπομπών.
Η παραγωγή ενέργειας με 25,9 εκατ. τόνους είναι με διαφορά η μεγαλύτερη πηγή CO2 ενώ ακολουθούν οι μεταφορές (16,7 εκατ.) και η βιομηχανία (14,8 εκατ.). Η δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα κερδίζει και διεθνώς το ενδιαφέρον κυβερνήσεων και επιχειρήσεων. Σύμφωνα με την ΕΔΕΥΕΠ τα έργα που αναπτύσσονται διεθνώς αυξήθηκαν το 2022 κατά 44 % σε σχέση με το 2021 ενώ σημαντική πρόοδος καταγράφεται στην Ολλανδία, τη Δανία, τη Μ.Βρετανία, τη Νορβηγία (όπου λειτουργεί από το 1996 η πρώτη αποθήκη CO2 στον κόσμο) αλλά και τις ΗΠΑ όπου έχει αποφασιστεί κρατική στήριξη ύψους 12 δισεκ. δολαρίων στον τομέα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Χωρίς στόχο για μηδενικές εκπομπές, πάνω από τις μισές ιδιωτικές εταιρείες
Μεγαλώνει το χάσμα σε σχέση με τις εισηγμένες
Η Volvo λανσάρει φτηνό κινέζικο EV στις ΗΠΑ και ... ανησυχεί την Tesla
Το EX30 κατασκεύασε η Volvo Cars, η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία πολυτελών οχημάτων που ανήκει στην κινεζική Geely
Στο Ταμείο Ανακαμψης το έργο «Εξοικονόμηση ενέργειας σε επιχειρήσεις - Φωτοβολταϊκά στις επιχειρήσεις»
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 161.502.400 ευρώ
ΕΥ: Συνέδριο για την πράσινη φορολογία στην Ελλάδα
Πώς θα διαμορφωθεί η περιβαλλοντική φορολογική πολιτική στην Ελλάδα
Η Tesla φτιάχνει πιο πρόσιτα αυτοκίνητα και απογειώνει τις μετοχές της
Τι σχεδιάζει ο Ίλον Μασκ για το επόμενο διάστημα
Πρέπει να ανησυχούν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες από την πτώση πωλήσεων EV;
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν αυτή την επιβράδυνση της αγοράς για να καλύψουν τη διαφορά με τους Κινέζους ανταγωνιστές
Στάσσης: «Η ΔΕΗ θα οδηγήσει την ενεργειακή μετάβαση στη ΝΑ Ευρώπη» – Το μήνυμα από Ουάσιγκτον
Γνωρίζουμε πώς να αναπτύξουμε γρήγορα ΑΠΕ και ευέλικτη χωρητικότητα, πώς να επεκτείνουμε και να εκσυγχρονίσουμε τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και πώς να ανταποκριθούμε στη ζήτηση των πελατών για προσιτές τιμές, είπε ο κ. Στάσσης
ΔΕΗ blue: Με ανανεωμένη κοινή εφαρμογή ηλεκτροκίνησης «PPC blue» σε Ελλάδα και Ρουμανία
Η εφαρμογή ηλεκτροκίνησης, διαθέσιμη για συσκευές iOS και Android, αλλάζει και πλέον μετονομάζεται σε PPC blue, καθώς πλέον είναι κοινή για τους οδηγούς σε Ελλάδα και Ρουμανία
Σε κατήφορο οι μετοχές Tesla - Li Auto μετά τις... κόντρες μειώσεων στις τιμές
Κατρακύλησαν τη Δευτέρα οι μετοχές των κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο φόντο του εντεινόμενου «πολέμου των τιμών»
Με επιδοτήσεις 7 δισ. ο Μπάντεν προωθεί τα φωτοβολταϊκά στη στέγη
Το σχέδιο Μπάιντεν εκτιμάται ότι θα τροφοδοτήσει με ηλεκτρική ενέργεια σχεδόν ένα εκατομμύριο νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος