
Από την εξόφληση των λογαριασμών ρεύματος και τηλεφωνίας μέχρι το γέμισμα του ντεπόζιτου και από τους σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών ΙΧ μέχρι τις θυρίδες για την παραλαβή δεμάτων (smart lockers). Τα σούπερ μάρκετ της νέας εποχής τείνουν να μετατραπούν σε καταστήματα για όλες τις χρήσεις, ενσωματώνοντας διαρκώς νέες υπηρεσίες… «προς άγρα πελατών».
Η «μετάλλαξη» των σούπερ μάρκετ σε… one stop shop ξεκίνησε πριν από αρκετά χρόνια, ωστόσο οι περισσότερες αλλαγές συντελέστηκαν την τελευταία πενταετία. Και το κυριότερο αθόρυβα… «Μια πραγματική κοσμογονία συντελέστηκε στη φυσιογνωμία των καταστημάτων την τελευταία 5ετία. Πράγματα που δεν φανταζόμασταν ποτέ…», σημειώνουν άνθρωποι του κλάδου, προσθέτοντας πως η ανανέωση είναι διαρκής και εντάσσεται στη διαδικασία προσαρμογής στις σύγχρονες καταναλωτικές συνήθειες. «Όταν σε λίγα χρόνια τα ψώνια θα παραδίδονται στα σπίτια με drones, δεν μπορείς να μείνει πίσω…», αναφέρουν με νόημα.
Τι αλλάζει στα ράφια των σούπερ μάρκετ από τις 15 Μαΐου – Τα νέα δεδομένα στην αγορά
Στην… πρίζα με ταχυφορτιστές
Από τις πρώτες… παρεμβάσεις που έκαναν οι άνθρωποι του λιανεμπορίου ήταν να ανοιχθούν στην ηλεκτροκίνηση. Διαβλέποντας τη δυναμική της ηλεκτροκίνησης (και τα κίνητρα που δίδει η Πολιτεία και στην Ελλάδα) άρχισαν να εγκαθιστούν φορτιστές ηλεκτρονικών οχημάτων στους χώρους στάθμευσης των καταστημάτων.
Αρχικά στα καταστήματα μεγαλύτερου εμβαδού και σταδιακά και σε μικρότερα. Από τους πρώτους που μπήκαν… στην πρίζα ήταν τα MyMarket του ομίλου METRO, η ΑΒ Βασιλόπουλος, τα Lidl και η Σκλαβενίτης. Στο παιχνίδι εκτιμάται ότι θα μπουν και άλλοι και μάλιστα με όλο πιο προηγμένους φορτιστές και περισσότερες θέσεις…

Έξυπνες θυρίδες για παράδοση 24ώρες το 24ώρο
Από τις τελευταίες προσθήκες είναι οι «έξυπνες θυρίδες» ή αλλιώς smart lockers. Οι έξυπνες θυρίδες αποτελούν ένα νέο μοντέλο παράδοσης προϊόντων στο τελευταίο μίλι προς τους καταναλωτές. Μόλις ένα δέμα παραδοθεί σε μια έξυπνη θυρίδα από έναν διανομέα, ο πελάτης – καταναλωτής ενημερώνεται αυτόματα (με email ή SMS) ότι είναι έτοιμο να παραληφθεί και μπορεί να πάει να το παραλάβει.
Η τοποθέτηση ενός smart locker στον εξωτερικό χώρο ενός σούπερ μάρκετ μπορεί να αποτελέσει ένα ακόμη κίνητρο για να μπει και να ψωνίσει στο συγκεκριμένο κατάστημα ο καταναλωτής που έχει πάει να παραλάβει το δέμα του από την έξυπνη θυρίδα. Smart lockers μπορεί να βρει κανείς σε καταστήματα της ΑΒ Βασιλόπουλος, του Μασούτη, της My Market και της κρητική αλυσίδα Χαλκιαδάκης. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Μασούτης είχε «πειραματισθεί» πάνω στην εγκατάσταση ψυχόμενων lockers στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Ένα project που όμως δεν προχώρηση.
Ηλεκτρονικό εμπόριο, ίσως με πληρωμή
Η πιο μεγάλη ωστόσο αλλαγή ήταν η μαζική στροφή των ισχυρών σούπερ μάρκετ στην κατ’ οίκων διανομή των προϊόντων μετά από ηλεκτρονικές παραγγελίες. Η πανδημία έφερε στο επίκεντρο τη συγκεκριμένη υπηρεσία, η οποία για χρόνια αντιμετωπίζονταν με αρκετή δυσπιστία από τους… παραδοσιακούς λιανέμπορους.
Όλες σχεδόν οι αλυσίδες δημιούργησαν ηλεκτρονικό κατάστημα και μπήκαν στη διαδικασία δημιουργίας των ανάλογων αποθηκευτικών εγκαταστάσεων. Μια διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη. Ακόμη και ο Σκλαβενίτης που ήταν από τους πλέον επιφυλακτικούς μπήκε στο χορό, και μάλιστα με σημαντικές επενδύσεις.
Με βάση τα στοιχεία της Convert Group το πρώτο τρίμηνο του 2023 ο τζίρος των online σούπερ μάρκετ – χωρίς να συμπεριλαμβάνονται στις μετρήσεις οι Q-Commerce παίκτες Box, eFood Market, Instashop, Pop Market, Rabbit & Wolt– αυξήθηκε κατά 10% στα 76 εκατ. ευρώ.
Το τελευταίο διάστημα πάντως συζητείται έντονα η επιβολή χρέωσης, αφού πρόκειται για ένα αρκετά απαιτητικό και κοστοβόρο εγχείρημα. Στελέχη του λιανεμπορίου δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους για το υψηλό κόστος που «συνοδεύει» την αποστολή προϊόντων μέχρι την πόρτα των νοικοκυριών και υποστηρίζουν πως δεν μπορούν να συνεχίσουν να το επωμίζονται ολόκληρο μόνο τους.
Θεωρούν πως αργά ή γρήγορα θα αναγκαστούν να το μετακυλήσουν στους καταναλωτές, όπως ακριβώς κάνουν οι γνωστές πλατφόρμες delivery όταν παραδίδουν είδη παντοπωλείου (έχουν ελάχιστη χρέωση αποστολής…). Αυτό που τους κρατάει και δεν έχουν προχωρήσει είναι η γενικευμένη αύξηση των τιμών, η οποία πιέζει την κατανάλωση.


Latest News

Ανοίγει η πλατφόρμα για επιδοτήσεις ρεύματος σε 1 εκατ. επιχειρήσεις - Αναλυτικά οι όροι και οι προϋποθέσεις
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου ξεκαθάρισε πως εκτός επιδοτήσεων θα μείνουν όσες επιχειρήσεις έχουν προβεί διαπιστωμένα σε ρευματοκλοπή

«Ταύρος» για τις ελληνικές τράπεζες η JP Morgan - Υψηλότερες τιμές στόχους για Alpha, Εθνική
Η JP Morgan προχώρησε σε αύξηση των εκτιμήσεων για την κερδοφορία του τραπεζικού κλάδου

Μείωση τζίρου και κερδών για τον Όμιλο ΒΙΟΚΑΡΠΕΤ το 2024 - Οι προοπτικές για το 2025
Το 2024 αποτέλεσε μια χρονιά προκλήσεων για τη ΒΙΟΚΑΡΠΕΤ, καθώς ολοκληρώθηκε η μεταφορά της παραγωγικής διαδικασίας της θυγατρικής «ΕΞΑΛΚΟ Α.Ε. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ»

Το στοίχημα της Lavipharm με την κάνναβη – Προς νέες εξαγορές και επενδύσεις
Τι ανέφερε η διοίκηση της Lavipharm για την πορεία της εταιρείας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών – Τι μέρισμα θα προτείνει στους μετόχους

Γιατί τελικά οι Έλληνες αγαπούν τις πολωνικές αλυσίδες - Η «μάχη» Pepco-Sinsay στην ελληνική αγορά
Ποιο είναι το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή, που εδώ και τρία χρόνια έχει δώσει ώθηση σε Pepco και Sinsay

Τι φέρνει το «T» δίπλα στην Cosmote – Οι συνέργειες που… ξεκλειδώνουν
H «νέα» Cosmote Telekom αναμένεται να έχει ως προίκα τις δεκάδες διεθνείς συνεργασίες που κουβαλά το brand Telekom, σαν διεθνής τηλεπικοινωνιακός πάροχος

Revoil: Το μέρισμα για το 2024 – Από 6 Μαΐου η καταβολή του
Από τη Τρίτη 29 Απριλίου 2025 οι μετοχές θα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα είσπραξης μερίσματος

Καρέλιας: Αύξηση στα κέρδη - Πρόταση για μέρισμα 14 ευρώ
Βασικός παράγοντας για τα αποτελέσματα ήταν η πορεία των σημάτων στις διεθνείς αγορές

Η Cosmote γίνεται Cosmote Telekom - Η αλλαγή στο ιστορικό brand μετά από 27 χρόνια
«Μέσα από την Cosmote Telekom, θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε ακόμα περισσότερο την τεχνογνωσία, τις καινοτομίες και τις διεθνείς συνεργασίες της Telekom», δήλωσε ο Κώστας Νεμπής, πρόεδρος και CEO του Ομίλου ΟΤΕ

Νέα πραγματικότητα στη διαχείριση απορριμμάτων - Η επένδυση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στη Μεσσηνία
Με τη ΜΕΑ στην Καλλιρρόη Μεσσηνίας εφαρμόζεται ενιαίο, βιώσιμο σύστημα διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων στην Πελοπόννησο