
Το Eteron – Ινστιτούτο για την Έρευνα και την Κοινωνική Αλλαγή δημοσιεύει σήμερα την έρευνα με τίτλο «Η Νέα Γενιά μετά τα Τέμπη», η οποία στοχεύει στην καταγραφή των τάσεων που αποτυπώνονται στη νέα γενιά μετά το πιο θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα που έχει καταγραφεί στην Ελλάδα.
Πρόκειται για μια ποσοτική έρευνα με επιστημονική υπεύθυνη τη Λουκία Κοτρωνάκη, διδάσκουσα και μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε όλη τη χώρα τον Απρίλιο του 2023 (12 – 19 Απριλίου) και τα στοιχεία της έρευνας συνέλεξε η aboutpeople.
Εκλογές: Πόση άδεια δικαιούνται οι εργαζόμενοι
Οργή, απελπισία και ντροπή μετά τα Τέμπη – Η νέα γενιά αποδίδει πολιτικές ευθύνες
Τα κύρια ευρήματα της έρευνας, ανά θεματική ενότητα, έχουν ως εξής:
– Η οργή (43,7%) είναι το κυρίαρχο συναίσθημα που νιώθουν οι νέοι και οι νέες, ενάμιση μήνα μετά το θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα. Ακολουθεί η απελπισία (19,7%) και το αίσθημα της ντροπής (17,4%).
– Η νέα γενιά δεν αποδέχεται ότι η ευθύνη για το δυστύχημα περιορίζεται σε λάθος του σταθμάρχη, αλλά αποδίδει πολιτικές ευθύνες. Το 59,5% απαντά ότι την ευθύνη φέρει η τωρινή κυβέρνηση, το 58,3% όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις και μόλις το 13,1% απαντά ότι ο σταθμάρχης φέρει κυρίως την ευθύνη.
Συμμετοχή σε κινητοποιήσεις μετά το δυστύχημα
– 3 στα 8 άτομα απάντησαν ότι συμμετείχαν στις συλλογικές δράσεις διαμαρτυρίας για το δυστύχημα στα Τέμπη (διαδηλώσεις, απεργίες, συμβολικές δράσεις στη μνήμη των θυμάτων κ.ά.). Οι νέες γυναίκες είχαν μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχής στις κινητοποιήσεις από τους νέους άντρες.
– Tο 13,6% συμμετείχε για πρώτη φορά σε διαδήλωση. Το ποσοστό είναι ακόμη μεγαλύτερο στις γυναίκες (16,3%) και παραμένει υψηλό και στις ηλικίες 25 – 34 ετών (11,5%).
– 1 στα 3 άτομα απάντησε ότι συμμετείχε σε οργανωμένο μπλοκ μαθητικών συντονιστικών, φοιτητικών συλλόγων, εργατικών σωματείων ή πολιτικού κόμματος/οργάνωσης.
– 5 στα 10 άτομα ενημερώθηκαν για τις κινητοποιήσεις κυρίως από τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, με πιο δημοφιλείς πηγές πληροφόρησης το Facebook (67,4%) και το instagram (57,2%).
Επλήγη το αίσθημα ασφάλειας για τις μεταφορές
– Ανεξαρτήτως συμμετοχής ή μη στις κινητοποιήσεις, το δυστύχημα επηρέασε την άποψη των νέων σε μία σειρά από κρίσιμα ζητήματα (αξιοπιστία του κράτους, μέλλον της χώρας, κυβέρνηση, κόμματα, ιδιωτικοποιήσεις κ.ά.) σε υψηλά ποσοστά που κυμαίνονται από 60 – 80%.
– Περισσότερο επλήγη το αίσθημα ασφάλειας για τις μεταφορές (87,6%).
– Στην ερώτηση «τι πιστεύετε ότι πρέπει να αλλάξει για να είναι ασφαλείς οι μεταφορές;», οι απαντήσεις καταδεικνύουν την αποδοκιμασία των νέων απέναντι στην ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρόμων. Η πλειοψηφία τάσσεται υπέρ της επανακρατικοποίησης του επιβατικού έργου, στο σύνολό του, με ποσοστό 38,3%.
– Επίσης, το 70% των συμμετεχόντων και συμμετεχουσών στην έρευνα, συμφωνεί με την άποψη ότι η αστυνομία αντιμετώπισε με υπέρμετρη βία τις δράσεις διαμαρτυρίας για τα Τέμπη.
Κρίση εμπιστοσύνης στους θεσμούς
– Μετά το δυστύχημα εντείνεται η κρίση εμπιστοσύνης στους θεσμούς, με την κυβέρνηση (75,4%) και τα πολιτικά κόμματα (88,5%) να συγκεντρώνουν τα μεγαλύτερα ποσοστά δυσπιστίας.
– Ανάλογα είναι τα ευρήματα για τα ΜΜΕ, με τους νέους και τις νέες να γυρνούν την πλάτη στην τηλεόραση (86,7%) και τις εφημερίδες (72,2%), ενώ προκρίνουν τα ενημερωτικά sites (59,3%) και το κοινωνικό και οικογενειακό τους περιβάλλον (54%).
– Το μεγαλύτερο πρόβλημα που θεωρούν ότι αντιμετωπίζει η χώρα είναι η ακρίβεια (69,4%), με δεύτερο τη διαφθορά (58,3%).
Εκλογές
– Από τα ευρήματα της έρευνας αναδεικνύεται μια αριστερόστροφη τοποθέτηση των νέων, ενώ ο νεοφιλελευθερισμός καταγράφει πολύ χαμηλά ποσοστά δημοφιλίας (4,3%). Την ίδια στιγμή όμως το 22,2% απαντά «καμία ιδεολογία, πιστεύω στο άτομο», ενώ ένα 19,3% συγκεντρώνει το «δε γνωρίζω/δεν απαντώ».
– Το 82,1% των νέων δηλώνει ότι σκοπεύει να ψηφίσει στις εκλογές της 21ης Μαΐου. Το 77,5% σκοπεύει να ψηφίσει και σε ενδεχόμενη δεύτερη κάλπη, εάν δεν σχηματιστεί κυβέρνηση μετά τις προσεχείς εκλογές.
Κινητοποιήσεις καλλιτεχνών & πανεπιστημιακή αστυνομία
– Το 77,2% συμφωνεί με τις πολύμηνες κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών για τα επαγγελματικά δικαιώματα και τις σπουδές τους.
– Το 50,3% των νέων απαντά ότι διαφωνεί ή μάλλον διαφωνεί με την επιλογή της κυβέρνησης για την ίδρυση της πανεπιστημιακής αστυνομίας, ενώ το 35,2% συμφωνεί ή μάλλον συμφωνεί.
Που αποσκοπεί η έρευνα
Η έρευνα εντάσσεται στο νέο project του Eteron «Youth – Voice On», το οποίο αποτελεί συνέχεια του project «Gen Z – Voice On», εστιάζοντας σε ένα μεγαλύτερο ηλικιακό εύρος νέων 17 – 34 ετών. Τα ευρήματά της εμπλουτίζουν την οπτική γύρω από τη συμμετοχή των νέων σε δράσεις διαμαρτυρίας μετά το τραγικό δυστύχημα καθώς και τις ευρύτερες επιδράσεις που μπορεί να έχουν στις κοινωνικές και πολιτικές διεργασίες, όπως αναφέρεται σε σχετικό δελτίο τύπου.
Ο διευθυντής του Eteron, Γαβριήλ Σακελλαρίδης επισημαίνει σχετικά: «Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη προκάλεσε ένα κύμα ηθικού σοκ στην ελληνική κοινωνία και απελεύθερωσε μία σειρά εντονότατων αρνητικών συναισθημάτων. Η νεολαία ήταν η κοινωνική κατηγορία που βίωσε αυτό το σοκ με τον πιο έντονο τρόπο. Το Eteron, προσπαθώντας να ανιχνεύσει τις κοινωνικές και πολιτικές επιπτώσεις του δυστυχήματος των Τεμπών στη νεολαία, εκπόνησε μία αναλυτική μελέτη από την οποία προκύπτουν κρίσιμα και χρήσιμα συμπεράσματα. Μόλις δύο μήνες μετά το τραγικό δυστύχημα η μνήμη παραμένει νωπή παρά τον κατακερματισμό και τον αποπροσανατολισμό της κοινής γνώμης. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τη στάση της νεολαίας για αυτά τα γεγονότα – που έρχονται και επικάθονται σε μία σειρά από βιωμένες κρίσεις – για να μην πέφτουμε από τα σύννεφα από τις αντιδράσεις της».
Αναφερόμενη στα συμπεράσματα της έρευνας, η Λουκία Κοτρωνάκη τονίζει: «Τα συναισθήματα που κυριάρχησαν στη νέα γενιά μετά το τραγικό δυστύχημα ήταν η οργή και η ντροπή. Η μετουσίωση της οργής σε ηθική προσταγή για ενεργό δράση εξηγεί την μαζική είσοδο των ανθρώπων χωρίς προηγούμενη οργανωτική ένταξη στη διαμαρτυρία […]. Αποκλειστικά τα συναισθήματα δεν αρκούν για να προσδώσουν στη συλλογική δράση διάρκεια στο χρόνο. Είναι αναγκαία η ύπαρξη σταθερών (οργανωτικών) χώρων αλληλεγγύης και αμοιβαιότητας, χώρων επιτέλεσης της διαδικασίας συγκρότησης συλλογικών ταυτοτήτων και αξιακών πλαισιώσεων».
Πηγή: in.gr


Latest News

Ένα δαχτυλίδι για τον Πάπα Φραγκίσκο - Πώς έσπασε ακόμη μια παράδοση αιώνων
Τι συμβολίζει το «Δαχτυλίδι του Ψαρά» του Πάπα Φραγκίσκου και γιατί θα καταστραφεί μετά το θάνατό του

Έρευνα για τον θάνατο ναυτικού στο λιμάνι της Πάτρας
Για τον σκοπό αυτό μεταβαίνει στην Πάτρα, κλιμάκιο της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (ΕΛΥΔΝΑ), προκειμένου να διερευνήσει τα αίτια του συμβάντος

Βροχές και χαλαζοπτώσεις την Παρασκευή – Ισχυρές καταιγίδες στην Αττική
Άστατος θα είναι ο καιρός σήμερα Παρασκευή, με κύρια χαρακτηριστικά τις βροχές και τις καταιγίδες. Αναλυτική πρόγνωση

Ο Τραμπ διαψεύδει... τη διάψευση του Πεκίνου - «Σε εξέλιξη συνομιλίες με την Κίνα»
O αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υποστηρίζει το ακριβώς αντίθετο από αυτό που λέει το Πεκίνο

Οργιάζουν τα σενάρια για την τύχη του Ζελένσκι
Εν μέσω ασφυκτικής πίεσης βρίσκεται ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι που καλείται να λάβει κρίσιμες αποφάσεις για τη χώρα του.

ΒΗΜΑ της Κυριακής: Έρχεται στις 27 Απριλίου με συναρπαστικές προσφορές
Το ΒΗΜΑ κυκλοφορεί την Κυριακή 27 Απριλίου μαζί με το ΒΗΜΑ στην Ιστορία «1939-1945 Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος», το περιοδικό Vita, τη μαθητική εφημερίδα της Νάξου και φυσικά, το ΒΗΜΑGAZINO

Το ReArm της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας – Το παρασκήνιο της σύσκεψης στο Μαξίμου
Οι εκπρόσωποι της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας που συμμετείχαν στη σύσκεψη στο Μαξίμου και οι στόχοι που τέθηκαν

Τι αλλάζει στις συναλλαγές με το Δημόσιο – Ποια «δημοφιλή» πιστοποιητικά καταργούνται
Κοινό Δελτίο Τύπου των Υπουργείων Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Μητσοτάκης: Συνάντηση με εκπροσώπους εταιρειών της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας
Συζητήθηκαν οι δυνατότητες συνεργειών και οι προοπτικές συμμετοχής των ελληνικών εταιρειών αμυντικής τεχνολογίας σε εγχώρια και ευρωπαϊκά αμυντικά προγράμματα

Συναντήσεις Τζιτζικώστα με Airbus και Boeing
Αντικείμενο των συναντήσεων ήταν η νέα πολιτική της ΕΕ για τις αερομεταφορές και τη νέα Στρατηγική για τις Αερομεταφορές