
Μπορεί το G7 να εξακολουθεί να λαμβάνει μέτρα κατά της Ρωσίας και να επανεξετάζει θέματα της εφοδιαστικής αλυσίδας ώστε σταδιακά να μειώσουν οι δυτικές χώρες την εξάρτησή τους από την Κίνα, ωστόσο προς το παρόν δεν αναμένονται σημαντικές επιπτώσεις από τις αποφάσεις αυτές στις βασικές ναυτιλιακές αγορές του χύδην ξηρού φορτίου και των δεξαμενοπλοίων. Αντιθέτως οι αγορές επηρεάζονται από άλλες καταστάσεις, κυρίως συγκυριακές και εποχικές.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, στη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου το προηγούμενο διάστημα σημειώθηκε πτώση των ναύλων καθώς σταδιακά η αγορά επιστρέφει σε έναν κόσμο όπως ήταν πριν από την πανδημία.
Containerships: Μετά το «πάρτι» έρχεται το hangover
Ο μέσος ναύλος στα μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας πλοία, τα capesize, σε πέντε βασικές διαδρομές (Baltic Exchange Capesize 5TC) μειώθηκε κατά 13,9% την εβδομάδα και έφθασε τα 17.500 δολ. την ημέρα την προηγούμενη Παρασκευή, ενώ ο μέσος ναύλος των πλοίων panamax υποχώρησε 13,2%, σε περίπου 11.000 δολ. την ημέρα, την ίδια περίοδο. Πτώση σημείωσαν και οι ναύλοι των μικρότερης χωρητικότητας πλοίων, αν και οι αναλυτές επιμένουν ότι το αμέσως επόμενο διάστημα και μέχρι τις αρχές Αυγούστου αναμένεται άνοδος της αγοράς, όπως δείχνει η ιστορική εμπειρία. Ρόλο πάντως παίζουν και απρόσμενα γεγονότα, όπως μια ξηρασία στην Αργεντινή που μείωσε την παραγωγή σιτηρών και έπληξε τη ζήτηση πλοίων panamax.
Θετικές ειδήσεις
Ωστόσο, σύμφωνα με τους αναλυτές, υπάρχουν και άλλες «πηγές» θετικών ειδήσεων για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Οπως επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal, η Ινδία και οι εισαγωγές άνθρακα από τη χώρα αυτή είναι ένας παράγοντας που επηρεάζει θετικά τη ναυτιλία. Η Ινδία είναι ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς και εισαγωγείς άνθρακα στον κόσμο. Η χώρα χρησιμοποιεί άνθρακα κυρίως για παραγωγή ενέργειας και είναι ο τρίτος μεγαλύτερος καταναλωτής ενέργειας, καθιστώντας τον ζωτικό αγαθό. Σύμφωνα με το Reuters, η ζήτηση άνθρακα της χώρας για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας αναμένεται να είναι 821.000 χιλιάδες τόνοι το διάστημα 2023-2024, σημειώνοντας αύξηση 8% σε σύγκριση με πέρυσι.
Εξετάζοντας τις θαλάσσιες εισαγωγές άνθρακα της Ινδίας, ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal επισημαίνει ότι καταγράφεται αύξηση 19% από το 2021 έως το 2022, με τις εισαγωγές να ανέρχονται στους 208.034,13 χιλιάδες τόνους. Φέτος, η χώρα έχει ήδη εισαγάγει όγκους που ισοδυναμούν με το 37% των εισαγωγών του περασμένου έτους ή 76.728,95 χιλιάδες τόνους, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω καθώς στο δεύτερο εξάμηνο του έτους θα χρειαστεί περισσότερος άνθρακας για την κάλυψη της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας. Ρίχνοντας μια ματιά στους κορυφαίους εισαγωγείς της Ινδίας, οι τέσσερις κορυφαίοι είναι η Ινδονησία, η Αυστραλία, η Νότια Αφρική και η Ρωσία. Τα φορτία από Αυστραλία και Νότια Αφρική μειώθηκαν τα δύο τελευταία χρόνια, ενώ αντιθέτως αυξήθηκαν από Ινδονησία και Ρωσία.
Ωστόσο ειδικά φέτος τα περισσότερα φορτία που αποστέλλονται στην Ινδία προέρχονται από τη Νότια Αφρική και τη Ρωσία, υποδηλώνοντας έντονο ενδιαφέρον να συνεχιστεί αυτή η πορεία. Αυτό σημαίνει ότι η ζήτηση για τονομίλια αυξάνεται, γεγονός που με τη σειρά του υποστηρίζει τους ναύλους. Οι τύποι πλοίων που χρησιμοποιούνται περισσότερο σε αυτό το εμπόριο είναι τα πλοία kamsarmax και capesize. Εάν η τάση συνεχιστεί και η Ινδία συνεχίσει να εισάγει περισσότερο άνθρακα από μακρινές χώρες, οι ναύλοι των πλοίων αυτών θα επηρεαστούν θετικά.
Τα δεξαμενόπλοια
Οσον αφορά τα δεξαμενόπλοια, η Ευρωπαϊκή Ενωση πρότεινε στη σύνοδο του G7 την απαγόρευση της πρόσβασης στα λιμάνια της για πλοία που προσπαθούν να παρακάμψουν τις κυρώσεις κατά του ρωσικού πετρελαίου. Με τα ανώτατα όρια τιμών για το ρωσικό αργό και τα προϊόντα πετρελαίου να έχουν ήδη τεθεί σε ισχύ, η ΕΕ επικεντρώνεται τώρα στο κλείσιμο των κενών και στην αποτελεσματικότερη επιβολή των περιορισμών. Ανέφερε μια «απότομη αύξηση στις παραπλανητικές πρακτικές και τους σχετικούς περιβαλλοντικούς κινδύνους» από πλοία που προσπαθούν να παρακάμψουν το ανώτατο όριο τιμών του G7 και την απαγόρευση εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου στο μπλοκ. Τα πλοία που είναι ύποπτα ή διαπιστώνεται ότι παραβιάζουν τις κυρώσεις πραγματοποιώντας μεταφορές από πλοίο σε πλοίο θα πρέπει να απαγορευθούν από τα ευρωπαϊκά λιμάνια, σύμφωνα με την ΕΕ.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών