Ο έκτος πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) δεν είναι ξενοδόχος, -επιτέλους θα είπαν ορισμένοι τουριστικοί παράγοντες από την άλλη αγορά εκτός ξενοδοχείων-, δεν είναι όμως και επιχειρηματίας του τουρισμού αλλά manager.

Είναι ο Γιάννης Παράσχης διευθύνων σύμβουλος του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας του «Ελευθέριος Βενιζέλος».

ΣΕΤΕ: Νέος πρόεδρος ο Γιάννης Παράσχης – Το νέο ΔΣ

Μετά λοιπόν τον Σπύρο Κοκκοτό της αλυσίδας Elounda S.A. Hotels and Resorts, πρώτο πρόεδρο του ΣΕΤΕ, (1991-2001), τον Σταύρο Ανδρεάδη, του Ομίλου Sannni/Ikkos (2001−2008), τον Νίκο Αγγελόπουλο της Aldemar (2008-2011), τον Ανδρέα Ανδρεάδη του Ομίλου Sani/Ikkos (2011-2017) και τον Γιάννη Ρέτσο (2017-2023), ήρθε η σειρά του Γιάννη Παράσχης του πρώτου μη επιχειρηματία και μη ξενοδόχου προέδρου του ΣΕΤΕ.

Ο Γιάννης Παράσχης δεν είναι βέβαια κάποιος manager που δεν έχει ιδιαίτερη σχέση με τον τουρισμό, αφού δραστηριοποιείται στο τομέα των αερομεταφορών και ειδικότερα στο αεροδρόμιο εδώ και 16 χρόνια τουλάχιστον.

Όπως αντιγράφουμε το βιογραφικό του από τον Σύλλογο Αποφοίτων της Γερμανικής Σχολής Αθηνών, ο Γιάννης Παράσχης γεννήθηκε το 1960 στην Αθήνα και είναι απόφοιτος του 1978. Σπούδασε οικονομικά και απέκτησε M.Sc. σε Industrial Engineering και ακολούθως Διδακτορικό Δίπλωμα στην Επιχειρησιακή Έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Αμβούργου.

Έπειτα από έπειτα από επιτυχημένη πορεία στο χώρο του international management consulting προσελήφθη από την εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.» και τον Απρίλιο του 2007 ανέλαβε τα καθήκοντα του Γενικού Διευθυντή, έπειτα από τον καθοριστικό ρόλο που έπαιξε στην ανάπτυξη της εταιρείας από τα πρώτα της βήματα διαμορφώνοντας την εταιρική της στρατηγική.

Από το 2007 έως το 2009 διετέλεσε για δύο συνεχόμενες θητείες πρόεδρος του Συμβουλίου Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe) και το Νοέμβριο του 2009 εξελέγη αντιπρόεδρος του Παγκόσμιου Συμβουλίου Αεροδρομίων (ACI World), ενώ την 1η Νοεμβρίου 2011, εξελέγη πρόεδρος κατά τη Γενική Συνέλευση του Παγκόσμιου Συμβουλίου Αεροδρομίων (Airports Council International ACI-World), στο Μαρακές του Μαρόκου για την επόμενη διετία διαδεχόμενος τον τον πρόεδρο του Αεροδρομίου του Σίδνεϊ, Max Moore-Wilton.

Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Αεροδρομίων (ACI World) είναι η επίσημη παγκόσμια ένωση αεροδρομίων και αριθμεί 580 μέλη, τα οποία εκπροσωπούν 1.650 αεροδρόμια σε 179 χώρες και τα αεροδρόμια-μέλη του εξυπηρετούν άνω του 96% της παγκόσμιας επιβατικής αεροπορικής κίνησης, ενώ το 2010 υποδέχθηκαν πάνω από 5 δισ. επιβάτες.

Ο Γιάννης Παράσχης είναι, επίσης, πρόεδρος του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων Ευρώπης (Airports Council International Europe), μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Παγκόσμιου Συμβουλίου Αεροδρομίων (ACI World Governing Board) και πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρεία Αγωγού Καυσίμου Αεροδρομίου Αθηνών Α.Ε. (ΕΑΚΑΑ).

Ο ίδιος συμμετέχει στο διοικητικό συμβούλιο του ΣΕΤΕ από το 2011, έχει συνεπώς μια πολύ μεγάλη εμπειρία για τον τρόπο λειτουργίας του Συνδέσμου, και τις ισορροπίες που πρέπει να κρατήσει.

Κάποιοι κύκλοι πριν τις εκλογές υποστήριζαν ότι είναι λάθος ότι δεν είναι πρόεδρος κάποιος επιχειρηματίες του τουρισμού. Βέβαια δεν είχαν και κάποια αξιόλογη πρόταση να καταθέσουν. Πάντως το γεγονός ότι ο κ. Παρασχης δεν προέρχεται από τον ξενοδοχειακό χώρο αποτελεί μια πολύ καλή βάση για τον ίδιο να αναπτύξει πιο στενές σχέσεις και με τους ανθρώπους του ΣΕΤΕ που δεν εκπροσωπούν μόνο τις αερομεταφορές, που δεν προέρχονται από τα ξενοδοχεία, αλλά εκπροσωπούν και τα υπόλοιπα τμήματα της τουριστικής αγοράς.

Άλλωστε το αεροδρόμιο Αθηνών είναι ο μισός ελληνικός τουρισμός καθώς από τα Σπάτα περνούν οι μισές αφίξεις στη χώρα από το εξωτερικό, οι οποίες στη συνέχεια αφήνουν τον οβολό τους και σε ξενοδοχεία και Airbnb και ενοικιαζόμενα δωμάτια, και σε τουριστικά πρακτορεία, σε συνέδρια, σε πούλμαν, αεροπορικές εταιρείες, ακτοπλοϊκά πλοία, εστίαση και στα καταστήματα τουριστικών ειδών, εμπόριο, κα.  Ο ίδιος πάντως έστειλε ένα εύστοχο μήνυμα ενότητας, προς όλο τον τουριστικό κλάδο, στην πρώτη επίσημη ομιλία του ως πρόεδρος του ΣΕΤΕ.

Όπως είπε «Προερχόμενος από το χώρο των αερομεταφορών, έχω πλήρη επίγνωση ότι οι  σημερινές επιλογές της Γενικής Συνέλευσης σχετικά με την σύνθεση του νέου Διοικητικού Συμβουλίου και τον Προέδρο, εκφράζουν την εξέλιξη του ΣΕΤΕ, ο οποίος ως σύγχρονος κοινωνικός εταίρος καλείται να εκπροσωπήσει το σύνολο των παραδοσιακών δραστηριοτήτων αλλά και των νέων τάσεων και των εκπροσώπων τους,  σε μια διευρυμένη αντίληψη για το Ελληνικό Τουριστικό Επιχειρείν».

Οι πέντε πυλώνες

Στην ομιλία του ο κ. Παράσχης αναφέρθηκε σε πέντε (5) βασικούς πυλώνες στους οποίους, «θα επικεντρωθεί το έργο του Συνδέσμου και οι συνεργασίες μας με την νέα κυβέρνηση, την αυτοδιοίκηση, τους εργαζόμενους και τις τοπικές κοινωνίες».

Οι πυλώνες αυτοί συνδέονται άμεσα με το «Στρατηγικό Σχέδιο Ελληνικός Τουρισμός 2030» που έχει εκπονήσει ο ΣΕΤΕ.

1ος Πυλώνας: Επενδύσεις και ανταγωνιστικότητα

Ο κ. Παράσχσης είπε μεταξύ άλλων: «Σημαντικές επενδύσεις Ελλήνων επιχειρηματιών του κλάδου, η είσοδος μεγάλων  ξένων επενδυτών, η δραστηριοποίηση νέων μεγάλων διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων και ειδικότερα στην κατηγορία luxury, οι σημαντικές πράξεις εξαγορών και συγχωνεύσεων σε μεγέθη πρωτοφανή για την ελληνική πραγματικότητα, καθώς και το μεγάλο ενδιαφέρον από επιχειρήσεις και ιδιώτες για κάθε μορφής τουριστικό ακίνητο είναι εξαιρετικά μηνύματα από τις αγορές.

Οι τάσεις αυτές δεν θα πρέπει να οδηγήσουν στην εντύπωση ότι οι μελλοντικές επενδύσεις και η ανταγωνιστικότητα του Ελληνικού Τουριστικού προϊόντος είναι διασφαλισμένες. Επιχειρούμε σε μια χώρα του Ευρώ στην Νοτιοανατολική γωνιά της Μεσογείου και ανταγωνιζόμαστε γειτονικές αγορές εκτός Ευρώπης όπως η Τουρκία και η Αίγυπτος με χαμηλότερα κόστη και ασθενέστερα νομίσματα.

Ταυτόχρονα, η ακριβότερη χρηματοδότηση (ελλείψει επενδυτικής βαθμίδας) σε συνδυασμό με το κόστος της γραφειοκρατίας αλλά και τα θέματα φορολογικών επιβαρύνσεων σε σχέση με τους Ευρωπαίους ανταγωνιστές μας, διαμορφώνουν διαχρονικές προκλήσεις για την τουριστική επιχειρηματικότητα.

Προσδοκώντας στην ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας και την μείωση του κόστους χρηματοδότησης στο επόμενο διάστημα , κρίσιμα ζητήματα που έχει κατ’ επανάληψη θέσει ο ΣΕΤΕ, παραμένουν ανοιχτά.

Χαρακτηριστικά θα αναφερθώ σε κάποια από τα πιο σημαντικά , όπως:

-Η ανάγκη ενιαίου ΦΠΑ σε τουρισμό-μεταφορές στο 11%, κοντά στα επίπεδα των Ευρωπαίων ανταγωνιστών,

-Η επίλυση της χρονίζουσας εκκρεμότητας του χωροταξικού ζητήματος με συγκεκριμένες χρήσεις γης και με θεσμικές προϋποθέσεις που να διασφαλίζουν ένα αξιόπιστο περιβάλλον επενδύσεων με «ασφάλεια δικαίου»,

-Η ρύθμιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων, διαχωρίζοντας την επαγγελματική δραστηριότητα από τη περιστασιακή ιδιωτική εκμετάλλευση και

-Η αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, του ΕΣΠΑ της περιόδου 2021-2027, και του νέου Αναπτυξιακού Νόμου.

Τα ζητήματα αυτά θα αποτελέσουν προτεραιότητες του ΣΕΤΕ για τη  προσέλκυση και ανταγωνιστική λειτουργία νέων τουριστικών επενδύσεων τα επόμενα χρόνια».

2ος Πυλώνας: Υποδομές

Ο κ. Παράσχσης είπε μεταξύ άλλων: «Το στρατηγικό σχέδιο του ΣΕΤΕ περιλαμβάνει περίπου 2000 προτάσεις, εκ των οποίων το 50% αφορά σε δημόσιες υποδομές που αφορούν άμεσα τον τουρισμό, ενώ άλλο ένα 20% αναφέρεται σε υποδομές ευρύτερης ωφέλειας (όπως τα μικρά περιφερειακά αεροδρόμια, υποδομές υγείας, διαχείρισης νερού, λυμάτων, απορριμμάτων, κλπ.). Οι προτάσεις αυτές εξειδικεύονται για κάθε περιφέρεια της χώρας και συνδέονται με την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος στόχου.

Θα σταθώ εδώ χαρακτηριστικά σε μία πρόταση που αφορά στο τεράστιο έλλειμμα συνεδριακής υποδομής στην Αθήνα.

Ένα έλλειμμα που οδηγεί σε απώλειες θέσεων εργασίας και εσόδων, που καθιστά δυσχερή έως αδύνατη την προσέλκυση μεγάλων συνεδρίων στην πόλη και δεν επιτρέπει την άμβλυνση του φαινομένου της εποχικότητας.

Η αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και του ΕΣΠΑ 2021-2027 αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία την οποία οφείλει να αξιοποιήσει το κεντρικό κράτος και η τοπική αυτοδιοίκηση για να αποφύγουμε μια ασύμμετρη και κατ’ επέκταση μη βιώσιμη ανάπτυξη μεταξύ των τουριστικών ροών, των σημαντικών ιδιωτικών επενδύσεων για τις οποίες μιλήσαμε πριν από λίγο και των απαραίτητων υποδομών».

3ο Πυλώνας: Διαχείριση και Προώθηση Προορισμών

«Καλούμαστε τώρα να συνεχίσουμε στο δρόμο αυτό, ακολουθώντας τα πρότυπα πολλών άλλων ευρωπαϊκών πόλεων και τουριστικών προορισμών, όχι μόνο για την προώθηση και την προβολή,

αλλά κυρίως, για την ορθή διαχείριση των προορισμών και την περαιτέρω ανάπτυξή τους ακολουθώντας ένα πρακτικό και ρεαλιστικό μοντέλο Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμών (των γνωστών DMOs). Οι οργανισμοί αυτοί θα πρέπει να ασχοληθούν με τα ζητήματα της φέρουσας ικανότητας των προορισμών, τις υποδομές, τη συγκοινωνιακή διαχείριση αλλά και τη διαμόρφωση και ανάδειξη υφιστάμενων και νέων προϊόντων.

Στην προσπάθεια αυτή θα πρέπει να συμμετάσχουν και να ακουστούν οι παραδοσιακοί συνομιλητές της τοπικής αυτοδιοίκησης όπως ξενοδόχοι, τουριστικοί πράκτορες, αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια, η ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ αλλά και ταυτόχρονα σημαντικοί νέοι παίκτες, που επιδρούν στη φέρουσα ικανότητα και το σύγχρονο τουριστικό προϊόν όπως , οι ιδιοκτήτες και διαχειριστές τουριστικών ακινήτων και επαγγελματικής βραχυχρόνιας μίσθωσης, οι επιχειρήσεις outdoor experiences & θεματικού τουρισμού, οι εκπρόσωποι του yachting και του θαλάσσιου τουρισμού για να αναφέρω μόνο κάποιους από αυτούς ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ, Οι εργαζόμενοι του τουρισμού και οι μόνιμοι κάτοικοι.

Το πρόσφατο νομικό πλαίσιο του Υπουργείου Τουρισμού για τους Οργανισμούς Διαχείρισης Προορισμών, το οποίο όμως χρήζει ουσιώδους ενίσχυσης και βελτίωσης, σε συνδυασμό με το νομικό πλαίσιο για τη συνδιαφήμιση των περιφερειών, αποτελούν καινούργια εργαλεία για τη συνεργασία μεταξύ Δημόσιου, Ιδιωτικού Τομέα και Τοπικής Αυτοδιοίκησης που μένει να αξιοποιηθούν αλλά και να διευρυνθούν».

4ος Πυλώνας: Αγορά εργασίας

«Τη χρονιά που διανύουμε, με τις ενισχυμένες τουριστικές ροές και παρά τις αυξήσεις στα επίπεδα αμοιβών του κλάδου, το ζήτημα της αδυναμίας εύρεσης προσωπικού έχει ενταθεί. Με δεδομένο το οξύ δημογραφικό πρόβλημα της χώρας μας, το ζήτημα αυτό θα αποτελέσει σημαντική δομική πρόκληση για τα επόμενα χρόνια.

Η λύση του απαιτεί καινοτόμες παρεμβάσεις στην αγορά εργασίας, έτσι ώστε, με προγράμματα προσέλκυσης, κατάρτισης και συνεχούς βελτίωσης δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού να ανταποκριθούμε στις νέες απαιτήσεις στον χώρο της εργασίας και στις διεθνείς τάσεις που διαμορφώθηκαν μετά την πανδημία, αλλά και στις καλπάζουσες εξελίξεις της τεχνολογίας.

Κλείνοντας την αναφορά στα θέματα της αγοράς εργασίας, θα ήθελα να ξεκαθαρίσω με απόλυτη έμφαση ότι ο ΣΕΤΕ, ως υπεύθυνος Κοινωνικός Εταίρος που προάγει την υγιή επιχειρηματικότητα, βρίσκεται πάντοτε απέναντι και καταδικάζει οποιαδήποτε αθέμιτη πρακτική παραβιάζει την εργασιακή νομοθεσία και στρέφεται κατά των νόμιμων δικαιωμάτων των εργαζομένων του κλάδου μας.

Και βέβαια αναμένει από την Ελληνική Πολιτεία να συμβάλλει καθοριστικά, διενεργώντας τους απαραίτητους ελέγχους».

5ος Πυλώνας: Βιωσιμότητα

«Eίναι επιτακτική η ανάγκη διαμόρφωσης ενός τουριστικού προϊόντος που θα βασίζεται στη Κοινωνικά και Περιβαλλοντικά Βιώσιμη Ανάπτυξη?

Είναι μόνο θέμα δεοντολογικό και ηθικό απέναντι στον πλανήτη και τις επόμενες γενεές?

Προφανώς δεν είναι μόνο αυτό.

Είναι και μείζον θέμα ανταγωνιστικότητας του τουριστικού μας προϊόντος.

Ο ΣΕΤΕ δεν μπορεί παρά να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της προσπάθειας αυτής.

Θα ήθελα λοιπόν από αυτό το βήμα σήμερα να προαναγγείλω, την πρωτοβουλία του ΣΕΤΕ για τη Δημιουργία ενός Προγράμματος Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης, και την καθιέρωση αντίστοιχης εισηγητικής επιτροπής προς το Διοικητικό Συμβούλιο.

Στόχος της προσπάθειας αυτής θα είναι η παροχή μεθοδολογίας και εργαλείων που θα επιτρέπουν μέσα από συγκεκριμένα βήματα την στοχοθέτηση, την υλοποίηση και τη πιστοποίηση της εξέλιξης των τουριστικών επιχειρήσεων προς την βιωσιμότητα και τους μηδενικούς ρύπους».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Τουρισμός