«Την Άνοιξη αν δεν τη βρεις, τη φτιάχνεις», έγραψε ο Οδυσσέας Ελύτης (ποιητική συλλογή Εκ του πλησίον, εκδόσεις Ίκαρος, Αθήνα 1998), αλλά δεν είναι πάντα εύκολο.
Εφέτος, ουσιαστικά δεν υπήρξε άνοιξη, δεδομένου ότι ειδικά ο Απρίλιος και ο Μάιος ήταν ασυνήθιστα κρύοι και βροχεροί μήνες. Αποτέλεσμα οι πωλήσεις κυρίως στη μπύρα και δευτερευόντως στα αναψυκτικά να «φρενάρουν», με τις επιχειρήσεις να χάνουν τη «φόρα» που είχε καταγράψει ο τζίρος τους κατά το πρώτο – όχι και τόσο χειμερινό – τρίμηνο του έτους.
Βεβαίως όλοι φιλοδοξούν ότι το υπόλοιπο της σεζόν (αρχίζει από τα μέσα της άνοιξης και εκτείνεται σχεδόν μέχρι τον Οκτώβριο) θα τους αποζημιώσει ελέω και των υψηλών προσδοκιών που έχουν καλλιεργηθεί για τη φετινή τουριστική κίνηση.
Στη βροχή «γλίστρησαν» οι πωλήσεις αναψυκτικών
«Αυτή τη στιγμή κάνουμε διαχείριση οφειλών» αναφέρει χαρακτηριστικά στον ΟΤ ιδιοκτήτης μιας από τις μεγάλες εταιρείες αναψυκτικών, απαντώντας στην (κλασική) ερώτηση «πώς πάνε οι δουλειές». Κι αυτό γιατί οι αποθήκες των χονδρεμπόρων είναι «φορτωμένες» με προϊόντα, τα οποία μάλιστα έχουν τιμολογηθεί με υψηλότερες τιμές, ωστόσο η ζήτηση Απρίλιο και Μάιο δεν ήταν η αναμενόμενη, ειδικά για την εκτός σπιτιού κατανάλωση, καθώς την… έπνιξαν οι ανοιξιάτικες μπόρες.
Όσον αφορά την πορεία που έχουν οι πωλήσεις αναψυκτικών στα σούπερ μάρκετ, οι καταναλωτές ζορισμένοι από τη γενικότερη ακρίβεια αγοράζουν με βάση τις προσφορές.
Άλλωστε, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων για δύο στους τρεις καταναλωτές, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα κυλιόμενης έρευνας που πραγματοποίησε πρόσφατα το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) με δείγμα 1.000 καταναλωτές.
Εντός και – κυρίως – εκτός σπιτιού υπολογίζεται ότι το δίμηνο Απριλίου – Μαΐου οι πωλήσεις αναψυκτικών σε όγκο υποχώρησαν 10-15%.
Σημειώνεται ότι το 2022 οι πωλήσεις σε όγκο στη ζεστή αγορά (σούπερ μάρκετ) αυξήθηκαν περίπου 2% σε σχέση με το 2021 παρά τις ακριβότερες τιμές στο ράφι.
Η αγορά αναψυκτικών στην Ελλάδα προσεγγίζει τα 370 εκατ. ευρώ και αναπτύσσεται -σύμφωνα με εκτιμήσεις- περίπου κατά 5% ετησίως.
Εν αναμονή του καλοκαιριού και οι μπύρες
Χειρότερες συγκριτικά με τα αναψυκτικά εκτιμάται ότι ήταν οι πωλήσεις της μπύρας το δίμηνο Απριλίου – Μαΐου, καθώς η αγορά του HoReCa λόγω του άστατου καιρού δεν «έπιασε» τους αναμενόμενους στόχους.
Πέρυσι, αν και η αγορά μπύρας συνολικά σημείωσε διψήφια ανάπτυξη, οι πωλήσεις του κλάδου προς όλα τα κανάλια (λιανική, χονδρεµπόριο, HoReCa) άγγιξαν τα 3,9 εκατ. εκατόλιτρα, χωρίς να φτάσουν στα επίπεδα του 2019, όταν οι πωλήσεις όλων των εταιρειών ανήλθαν σε περίπου 4 εκατ. εκατόλιτρα.
Προσδοκία πάντως των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ζυθοποιίας είναι φέτος να υπερβούν τις επιδόσεις του 2019, χρονιά ορόσημο, καθώς ήταν η τελευταία «κανονική» πριν την πανδημία, ενώ είχε καταγραφεί και ιστορικό ρεκόρ σε επίπεδο τουριστικών ροών.
Το πρώτο τρίμηνο του 2023 η µπύρα κινήθηκε ανοδικά σε σύγκριση µε το αντίστοιχο τρίμηνο του 2022, τόσο στη ζεστή αγορά (σούπερ μάρκετ) όσο και στην κρύα (εστιατόρια, καφετέριες, μπαρ, ξενοδοχεία κ.λπ.).
Σε ό,τι αφορά τις ανατιμήσεις, πρόσφατα στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Ζυθοποιών δείχνουν αυξήσεις τιμών που θα αγγίξουν έως και το 15% κατά τη διάρκεια του 2023 στη µπύρα.
Ο παράγοντας του τουρισμού
Εκτός από την… καιρική εξάρτηση, οι πωλήσεις της μπύρας και των αναψυκτικών συνδέονται σε μεγάλο βαθμό και με την πορεία της βαριάς βιομηχανίας της χώρας, που δεν είναι άλλη από τον τουρισμό.
Για εφέτος, ο ελληνικός τουρισμός, κυριαρχείται μεν από θετικές προσδοκίες για μια νέα χρονιά ρεκόρ, αλλά κάποια «σύννεφα» που καταγράφονται στην ατμόσφαιρα μετριάζουν λίγο τον ενθουσιασμό, όπως έχει αναφέρει ο ΟΤ.
Έτσι, αν και ξεκίνησαν δυναμικά οι κρατήσεις στους πρώτους μήνες του χρόνου, τώρα παρατηρείται (με εξαίρεση κάποια εμβληματικά καταλύματα) ένα «σχετικό κράτημα».
Πάντως, συνολικά, κατά το διάστημα Ιανουαρίου- Μαΐου εφέτος, η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος ανήλθε σε 9,15 εκατ., αυξημένη κατά 39,9% σε σύγκριση με το 2022, αλλά και κατά 5,9% σε σύγκριση με το 2019.
Για τους Έλληνες από την άλλη, οι διακοπές δεν είναι δεδομένες. Λόγω περικοπής δαπανών από τα νοικοκυριά, 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές το 2023, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες. 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50% (στοιχεία ΙΕΛΚΑ).
Latest News
Στη Newsphone το κτίριο της Ράδιο Κορασίδης στον Πειραιά μετά από πλειστηριασμό
Ο σημερινός πλειστηριασμός για το κτίριο της Ράδιο Κορασίδης στον Πειραιά, είχε μειωμένη τιμή πρώτης προσφοράς στα 3.417.000 ευρώ
Πράσινο φως από την Κομισιόν για παράταση του «Ηρακλή» - Στα 3 δισ. ο προϋπολογισμός
Η Κομισιόν ενέκρινε νέα παράταση του προγράμματος έως το τέλος του Ιουνίου
«Πράσινο φως» στην Ικτίνος για υπόγειο λατομείο στη Δράμα - Η ανακοίνωση
Η νέα αυτή εκμετάλλευση του υπόγειου λατομείου από την Ικτίνος θα αυξήσει κατά 20% την παραγωγή δολομίτικου Μαρμάρου του Βώλακα
Σε επαφή με τράπεζα η Μουζάκης για το ομολογιακό έως 5 εκατ. ευρώ
Τη σχετική απόφαση ενέκρινε τον περασμένο Αύγουστο η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της Μουζάκης
Βραβεία «Κούρος 2024»: Ποιες επιχειρήσεις τιμήθηκαν για τις επιδόσεις τους
Η Λέσχη Επιχειρηματικότητας τίμησε για 27η χρονιά την επιχειρηματικότητα της καινοτομίας απονέμοντας τα βραβεία Κούρος 2024
«Ένωση» των Entersoft- Softone υπό ενιαίο οργανισμό
Η ένωση των Entersoft-Softone θα περιλαμβάνει ένα διευρυμένο portfolio λύσεων, περισσότερους από 90.000 πελάτες, πανελλαδικό δίκτυο 700 συνεργατών και θα απασχολεί 1.500 και πλέον εργαζομένους
Δεσμεύεται η περιουσία του Πηλαδάκη - Κατηγορίες για φοροδιαφυγή και απάτη από την «Αρχή για το Ξέπλυμα» - Τι απαντά ο επιχειρηματίας
Περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι αποκόμισε ο επιχειρηματίας Κ. Πηλαδάκης από παράνομες δραστηριότητες - Τι απαντά στις κατηγορίες ο επιχειρηματίας με ανακοίνωσή του
Globalsat: Πρωτοπόρος στον Ψηφιακό και Ενεργειακό Μετασχηματισμό των Επιχειρήσεων
H Globalsat ανέδειξε την ηγετική της θέση στο κορυφαίο αυτό Συνέδριο της Οικονομίας με θέμα «Ένα Νέο Παραγωγικό Μοντέλο – Ελλάδα 2030»
Τι είπαν τα στελέχη των ελληνικών τραπεζών στη Ν. Υόρκη
Οι προοπτικές του κλάδου που παρουσίασαν σε ξένους επενδυτές στο επενδυτικό συνέδριο της Capital Link
Για μεγαλύτερη εξοικονόμηση και αξιοπιστία η θέρμανση είναι Fujitsu
Ένα σύγχρονο κλιματιστικό δημιουργεί την κατάλληλη ατμόσφαιρα όλο το χρόνο, έτσι είναι η καλύτερη επιλογή για μέγιστη άνεση κάθε εποχή