Οι κατασκευαστές σε όλο τον κόσμο αγοράζουν περισσότερα ευρωπαϊκά εργοστάσια παρά την οικονομική ύφεση στην περιοχή, καθώς οι γεωπολιτικές ανησυχίες και οι ανησυχίες της αλυσίδας εφοδιασμού ωθούν τις επιχειρήσεις να φέρουν τις δραστηριότητές τους πιο κοντά στους πελάτες τους.
Σύμφωνα με στοιχεία της Cushman & Wakefield, που παρουσιάζουν οι Financial Times, οι επιχειρήσεις απέκτησαν ή μίσθωσαν 9,6 εκατομμύρια τετραγωνικά πόδια βιομηχανικού χώρου στην περιοχή το 2022, σημειώνοντας αύξηση 29% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Η ανάλυση του μεσίτη εμπορικών ακινήτων καλύπτει συναλλαγές σε εννέα ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γαλλίας και της Γερμανίας.
Ο Tim Crighton, επικεφαλής logistics στην Cushman στην Ευρώπη, είπε ότι πρόσφατα είδε κάποιους από τους πελάτες του να επενδύουν στην ευρωπαϊκή παραγωγή, ώστε να εξαρτώνται λιγότερο από την Κίνα καθώς και από άλλες μακρινές τοποθεσίες.
Τα νέα εργοστάσια τσιπ της Γερμανίας: στοίχημα για το μέλλον ή σπατάλη χρημάτων;
Μαζικές αγορές
Κατασκευαστές από την Ασία μέχρι την Ευρώπη αγόραζαν ευρωπαϊκά εργοστάσια ανταποκρινόμενοι στη ζήτηση πελατών στην ήπειρο, οι οποίοι τις τελευταίες δεκαετίες είχαν αναθέσει την παραγωγή πολλών από τα προϊόντα που αγοράζουν στην Κίνα και σε άλλους κόμβους παραγωγής χαμηλού κόστους.
Η αυξανόμενη ζήτηση για νέα εργοστάσια έρχεται καθώς η συνολική απορρόφηση του ευρωπαϊκού βιομηχανικού χώρου μειώνεται εν μέσω περιορισμού των καταναλωτικών δαπανών, που ώθησε τους λιανοπωλητές και τους ιδιοκτήτες αποθηκών να περικόψουν τις επενδύσεις τους.
Ωστόσο, οι εταιρείες επανεξετάζουν τη στρατηγική τους καθώς βαθαίνουν οι εντάσεις μεταξύ των δυτικών κυβερνήσεων και του Πεκίνου, αλλά και εξαιτίας της σοβαρής διαταραχής στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19.
Η έκθεση της Cushman αναφέρει ότι στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, όπου η εργασία ήταν σχετικά φθηνή παρατηρούνται «σημαντικές επενδύσεις στη μεταποίηση», και φέρνει ως παράδειγμα τα σχέδια της Mercedes-Benz για την κατασκευή του πρώτου εργοστασίου για την κατασκευή ηλεκτρικών φορτηγών στην Πολωνία, καθώς και τα σχέδια της BMW να ενισχύσει την παραγωγή μπαταριών αυτοκινήτων σε ένα νέο εργοστάσιο στην Ουγγαρία.
Και όμως, η Ευρώπη θα αποκτήσει 50 εργοστάσια μπαταριών
Ο Bert Hesselink, της ευρωπαϊκής ιδιοκτήτριας εμπορικών ακινήτων CTP, υπογράμμιζε στους FΤ ότι οι εγκαταστάσεις παραγωγής αποτελούν ένα αυξανόμενο μερίδιο του χαρτοφυλακίου της μετά τη μείωση της ζήτησης για χώρους αποθήκευσης.
«Λένε [στους πελάτες μας], «αν θέλετε να συνεχίσετε να μας προμηθεύετε, προτιμούμε να το κάνετε από την Ευρώπη αντί από την Κίνα», πρόσθεσε. Αν και οι επενδύσεις σε νέες εγκαταστάσεις αυξάνουν το κόστος των κατασκευαστών κατά τη διάρκεια μιας περιόδου ήδη αυξημένου πληθωρισμού, ότι οι εταιρείες δίνουν προτεραιότητα στη διασφάλιση των εργασιών τους από την επόμενη «καταστροφή» της αλυσίδας εφοδιασμού.
Ωστόσο, δεν φεύγουν όλες οι επιχειρήσεις από την Κίνα. Πολλοί έχουν δει τις αλυσίδες εφοδιασμού τους να επηρεάζονται από το αυξημένο ενεργειακό κόστος, το οποίο πρόσφατα βοήθησε να οδηγηθεί η βιομηχανική δυναμική της Γερμανίας σε ύφεση. Τον Απρίλιο, ο ιδιοκτήτης της Dulux, Akzo Nobel, δήλωσε ότι ο ολλανδικός όμιλος έπρεπε στην πραγματικότητα να προμηθεύεται περισσότερα από την Κίνα αφού το ενεργειακό κόστος ανάγκασε τους ευρωπαίους προμηθευτές του να κλείσουν τα εργοστάσια.
Έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού
Ενα άλλο μεγάλο πρόβλημα ωστόσο είναι ότι μετά από χρόνια, κατά τα οποία οι δυτικές πολυεθνικές επένδυαν στην Κίνα, οι επιχειρήσεις προειδοποιούν ότι η Ευρώπη δεν έχει το κατάλληλο εργατικό δυναμικό για να «τρέξει» αυτά τα εργοστάσια.
«Είναι μια πρόκληση [η εύρεση ανθρώπων με τις κατάλληλες δεξιότητες]», είπε ο Hesselink. «Και αυτό πρέπει να αντιμετωπιστεί, για παράδειγμα, με την εισαγωγή εργαζομένων από ξένες χώρες».
Latest News
O Ντόναλντ Τραμπ στη Wall Street - Χτύπησε το κουδούνι σε πανηγυρικό κλίμα
Ο Ντόναλντ Τραμπ υποσχέθηκε ότι η επερχόμενη κυβέρνησή του θα εγκαινιάσει «μια οικονομία που όμοιά της δεν έχει ξαναδεί κανείς»
Ρεκόρ επιβατών για την Emirates τη φετινή εορταστική περίοδο
Το 2023, περισσότεροι από 75.000 επιβάτες της Emirates αναχωρούσαν καθημερινά από το Διεθνές Αεροδρόμιο του Ντουμπάι
Ανησυχία Λαγκάρντ για ανάπτυξη - Τι είπε για δασμούς Τράμπ και μείωση 0,5% στα επιτόκια
Η Λάγκαρντ εξήγησε τους λόγους που το δ.σ αποφάσισε την παραδοσιακά ήπια μείωση - Οι αβεβαιότητες και η αναθεώρηση για την ανάπτυξη
Η σειρά του Ζάκερμπεργκ - Δωρίζει 1 εκατ. για την ορκωμοσία του Ντόναλντ Τραμπ
Οι εντάσεις ανάμεσα στον ιδρυτή του Facebook Μαρκ Ζάκερμπεργκ και του εκλεγμένου προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, ανήκουν στο παρελθόν
Φρένο στον πληθωρισμό της Ινδίας μετά από υψηλό 14 μηνών, αυξάνουν οι ελπίδες για μείωση επιτοκίων
Η κεντρική τράπεζα στην Ινδία διατήρησε τα επιτόκια στο 6,5% κατά την τελευταία της συνεδρίαση για τη νομισματική πολιτική της χώρας
Με μείωση επιτοκίων κατά 25 μ.β αποχαιρετά το 2024 η ΕΚΤ
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα αποφάσισε ως ήταν αναμενόμενο την τέταρτη για το 2024 μείωση των επιτοκίων - Αναθεωρεί προς τα κάτω τις προβλέψεις για την ανάπτυξη
Κίνηση-έκπληξη από την κεντρική τράπεζα της Ελβετίας - Μείωση 50 μ.β. στα επιτόκια
Το βασικό επιτόκιο διαμορφώνεται στο 0,5% - Η Ελβετία ήταν η πρώτη μεγάλη οικονομία που χαλάρωσε τη νομισματική της πολιτική
Αύξηση των αμυντικών δαπανών στο 3% του ΑΕΠ - Τι συζητούν οι Ευρωπαίοι
Αυξημένες στρατιωτικές δαπάνες θα μπορούσαν να συμφωνηθούν στη σύνοδο κορυφής του NATO, το 2025, εντείνοντας την πίεση στους εθνικούς προϋπολογισμούς
Τι θα αποφασίσει το ιερατείο της ΕΚΤ για τα επιτόκια - Πού ποντάρουν οι αγορές
Οι αγορές σταθμίζουν τα δεδομένα που έχουν στο τραπέζι οι αξιωματούχοι της ΕΚΤ και εκτιμούν πώς θα κινηθεί
Λίβανος: Πρώτη παράδοση κατεχομένου εδάφους από το Ισραήλ
Αμερικανός στρατηγός βρίσκεται στον Λίβανο για να επιβλέψει την παράδοση