Ευθείες βολές για τις στρεβλώσεις στην αγορά υγρών καυσίμων και τον ανταγωνισμό εξαπέλυσε ο διευθύνων σύμβουλος της ελίν κ. Γιάννης Αληγιζάκης.
Στη διάρκεια της ετήσιας τακτικής γενικής συνέλευσης των μετόχων της εισηγμένης ο CEO αφιέρωσε μεγάλο μέρος της ομιλίας του στις επιπτώσεις που έχουν αποφάσεις και ολιγωρίες του κράτους στη λειτουργία της αγοράς των υγρών καυσίμων.
Το πλαφόν
Ο κ. Αληγιζάκης, αναφέρθηκε στο πλαφόν που επέβαλε η πολιτεία το 2020 στο μικτό περιθώριο κέρδους πρατηρίων και εταιρειών εμπορείας πετρελαιοειδών για να αντιμετωπιστούν πιθανές κερδοσκοπικές τάσεις εξαιτίας της πανδημίας. Ωστόσο τρία χρόνια μετά διατηρείται: «Το πλαφόν αποτελεί στρέβλωση της αγοράς.Περιορίζει τον ανταγωνισμό, διότι όλοι πάνε και τοποθετούνται στην ίδια τιμή», είπε χαρακτηριστικά και συνέχισε: «Η Πολιτεία επικαλούμενη πλέον την ενεργειακή κρίση, τις τιμές στην αντλία και το ότι δεν πέρναγαν οι μειώσεις στον καταναλωτή, αποφάσισε να συνεχίσει την επιβολή του πλαφόν. Η ενεργειακή κρίση εξακολουθεί να υπάρχει αλλά τα δεδομένα σήμερα είναι τελείως διαφορετικά από πέρυσι», παρατήρησε κι έγινε πιο σαφής: «Οι τιμές από τα 128 δολάρια πέρυσι, σήμερα είναι στο επίπεδο των 76. Κινούνται εδώ και αρκετούς μήνες σε φυσιολογικά επίπεδα. Όμως το πλαφόν εξακολουθεί να υπάρχει».
Ρεκόρ οικονομικών επιδόσεων για την ΕΛΙΝΟΙΛ – Αύξηση 110% στα EBITDA του ομίλου
Ζημιά
Ο κ. Αληγιζάκης μίλησε και για τις επιπτώσεις στα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών: «Όταν η Πολιτεία επέβαλε το πλαφόν, είχε σαν στόχο να διατηρήσει ο Κλάδος τα ίδια περιθώρια κέρδους με εκείνα που είχε τον Αύγουστο του 2021, που χαρακτηριζόταν σαν μια κανονική περίοδο της αγοράς και τα περιθώρια κέρδους κανονικά. Όμως, με την ενεργειακή κρίση αυξήθηκε το χρηματοοικονομικό κόστος, είχαμε 4 αυξήσεις επιτοκίων, αυξήθηκε το μεταφορικό κόστος, και είχαμε πληθωρισμό 9% το 2022 και 5% σήμερα, το οποίο σημαίνει μισθοί και υπηρεσίες αυξήθηκαν.Και σε εμάς και στα Πρατήρια.Καμιά από αυτές τις αυξήσεις δεν αναγνωρίζεται από την Πολιτεία, καμιά δεν πέρασε στην τιμή του προϊόντος. Συνεπώς, το μικτό περιθώριο στην Εσωτερική Αγορά, είναι σήμερα σαφώς μικρότερο από το περιθώριο που το ίδιο το Κράτος θεωρεί λογικό», διαμαρτυρήθηκε ο CEO της ελίν.
Πρατήρια με παραβατικότητα
Ο ίδιος μίλησε και για την παραβατικότητα στον κλάδο των βενζινάδικων. Επί της ουσίας έκανε λόγο για συνδυασμό πλαφόν και παραβατικότητας που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό: «Και η επιβολή του πλαφόν δεν συνάδει σε μια αγορά με 5.500 πρατήρια, 18 εταιρείες αλλά και με έντονη παραβατικότητα.Διότι εκτός από το πλαφόν στην Εσ. Αγορά υπάρχει και η παραβατικότητα, τα νούμερα της οποίας σταδιακά αυξάνονται και επεκτείνεται και στην περιφέρεια», τόνισε και αποκάλυψε: «Ο αριθμός των παραβατικών πρατηρίων στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη ξεπερνά τα 130 κατά τις εκτιμήσεις τόσο της ΟΒΕ όσο και της ΠΟΠΕΚ. Η ΑΑΔΕ έχει ανακοινώσει ότι από πέρυσι έκλεισε 66 πρατήρια.Τα περισσότερα στην Αθήνα».
Επενδύσεις
Πέραν αυτών, ο κ. Αληγιζάκης μίλησε και για την πορεία της ελίν στην αγορά το 2023.
Ανήγγειλε σημαντικές επενδύσεις για την τρέχουσα χρονιά που στοχεύουν:
1. Σε ανάπτυξη νέων πρατηρίων (ήδη έχουν αποκτηθεί 6 πρατήρια στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη).
2. Στη σταδιακή μετατροπή πρατηρίων σε ενεργειακούς σταθμούς – Ανάπτυξη των non-fuel προϊόντων στο δίκτυο.
3. Συνέχιση του προγράμματος συνεργασίας με τη ΔΕΗ για τοποθέτηση φορτιστών σε 30 νέα σημεία.
4. Λειτουργία, μαζί με την BlueGrid, του πρώτου σταθμού ανεφοδιασμού LNG-CNG στο Θριάσιο.
5. Τρία φωτοβολταϊκά πάρκα.
«Παράλληλα, χωρίς να βιαζόμαστε, ερευνούμε τις νέες τεχνολογίες. Όταν οι συνθήκες είναι ώριμες και το τοπίο ξεκαθαρίσει, θα προχωρήσουμε στην υλοποίηση του σχεδιασμού, χρηματοδοτώντας, ως επί το πλείστον, με ίδια κεφάλαια τις νέες επενδύσεις», τόνισε για να καταλήξει: «Όμως όλα αυτά προϋποθέτουν ένα υγιές επιχειρηματικό περιβάλλον, που θα λειτουργεί σε συνθήκες ελεύθερης αγοράς. Η Πολιτεία πρέπει να προχωρήσει άμεσα σε ενέργειες για έλεγχο της παραβατικότητας και όχι σε ενέργειες όπως η συνέχιση του πλαφόν που αποτελεί περιορισμό της επιχειρηματικότητας».
Latest News
Παγκόσμια κυριαρχία των ΗΠΑ στο LNG - Πότε ξεκινά το όγδο εργοστάσιο παραγωγής
Οι ΗΠΑ εδραιώνονται πλέον ο μεγαλύτερος προμηθευτής LNG στον κόσμο
Τουρκία και ExxonMobil ετοιμάζουν deal πολλών δισ. δολαρίων στο LNG
Η Τουρκία επιδιώκει να δημιουργήσει ένα «νέο χαρτοφυλάκιο εφοδιασμού» που θα την κάνει λιγότερο εξαρτημένη από οποιονδήποτε μεμονωμένο εταίρο,
Η Ιταλία μπορεί να τα καταφέρει χωρίς ρωσικό αέριο - Τι υποστηρίζει ο ιταλός υπουργός Ενέργειας
Η Ρώμη δεν έχει κανένα λόγο να αντιταχθεί στις κυρώσεις της ΕΕ που στοχεύουν το ρωσικό LNG, δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας
Πώς θα διαμορφωθούν τα τιμολόγια ρεύματος τον Μάιο
Σύμμαχος των καταναλωτών είναι κατά κύριο λόγο οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
Game changer για την αγορά πετρελαίου ο σχιστόλιθος των ΗΠΑ
Η αναταραχή στη Μέση Ανατολή δεν αποτελεί πλέον τέτοια απειλή για τους καταναλωτές βενζίνης στον κόσμο
Exxon: Χαμηλότερη κερδοφορία από τις προσδοκίες - Βουτιά στα κέρδη από καύσιμα
Τα αποτελέσματα της Exxon επηρεάστηκαν από τις χαμηλότερες τιμές του φυσικού αερίου και τα συμπιεσμένα περιθώρια διύλισης
Βουτιά 22% στα καθαρά κέρδη της Total - Πλήγμα από τις χαμηλές τιμές στο αέριο
Τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη για τους τρεις πρώτους μήνες του 2024 ανήλθαν σε 5,1 δισ. δολάρια
Υποχωρούν οι τιμές ρεύματος στην ΕΕ - Πρωταθλήτρια στις μειώσεις η Ελλάδα [γραφήματα]
Τι δείχνουν τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Eurostat για το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας
Αλλάζει... «πίστα» ο σταθμός της Ηλεκτροπαραγωγή Αλεξανδρούπολης
Σύμπραξη Ομίλου ΔΕΗ, ΔΕΠΑ Εμπορίας και Damco Energy του Ομίλου Κοπελούζου στην ΒΙ.ΠΕ. Αλεξανδρούπολης
Πώς η Βρετανία «βοηθά» τη Ρωσία στον πόλεμο της Ουκρανίας - Οι μπίζνες με το ρωσικό πετρέλαιο
Η Global Witness κατηγορεί τη Βρετανία για «ξέπλυμα» ρωσικού πετρελαίου που υπονομεύει την αντίσταση της Ουκρανίας στη Ρωσία