
Με φόντο τον επίμονο πληθωρισμό στα τρόφιμα, που πλέον καθορίζει τις αγοραστικές συνήθειες για δύο στους τρεις Έλληνες, ολοένα και περισσότερες «παραδοσιακές» βιομηχανίες υιοθετούν το δυναμικό trend των προϊόντων φυτικής προέλευσης (plant-based).
Παρά τις δυσκολίες που εμφανίζει αυτή την περίοδο η αγορά των plant-based προϊόντων, με τη διαφορά της τιμής σε σχέση με τα συμβατικά προϊόντα να αποτελεί τον βασικό ανασταλτικό παράγοντα, η επέκταση στην αγορά των εναλλακτικών πρωτεϊνών, τόσο στο φυτικό κρέας όσο και στα φυτικά γαλακτοκομικά, είναι ψηλά στην επενδυτική ατζέντα των επιχειρήσεων τροφίμων και ποτών.
Τrikalinos Αυγοτάραχο: Πώς στης ακρίβειας τον καιρό το ελληνικό χαβιάρι κάνει ρεκόρ πωλήσεων
Πρόκειται για έναν κλάδο που βρίσκεται ακόμη σε πολύ αρχικά στάδια στη χώρα μας, με τον συνολικό τζίρο να μην ξεπερνά σε επίπεδο λιανικής τα 50 – 60 εκατ. ευρώ για όλες τις κατηγορίες: ροφήματα, κρέας, επιδόρπια, τυρί, παγωτό, ωστόσο θεωρείται ότι έχει σημαντικές προοπτικές.
Ποιοι επενδύουν στο φυτικό κρέας
Όσον αφορά το φυτικό κρέας οι εταιρείες στοχεύουν αρχικά στους vegan, αλλά επιδιώκουν να κερδίσουν και τους flexitarians, οι οποίοι συνειδητά έχουν μειώσει την εβδομαδιαία κατανάλωση κρέατος ωστόσο δεν τοποθετούν υποχρεωτικούς περιορισμούς στη διατροφή τους. Οι flexitarians αποτελούν, άλλωστε, μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας των φυτικών τροφίμων.
Τις προηγούμενες μέρες πρεμιέρα στην κατηγορία του φυτικού κρέατος έκανε η κρητική αλλαντοβιομηχανία Creta Farms Τροφίμων – το νέο επίσημο όνομα της άλλοτε Creta Farms – λανσάροντας το σήμα Vegan4you με nuggets (μπουκιές κοτόπουλου) και φυτικά μπιφτέκια.
Η επέκταση στα προϊόντα εναλλακτικής πρωτεΐνης αποτελεί μέρος της στρατηγικής του επενδυτή της Creta Farms, Δημήτρη Βιντζηλαίου, για την επόμενη μέρα της εταιρείας, η οποία κατέγραψε υψηλούς ρυθμούς αύξησης πωλήσεων (+18-20%) το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Από το 2020 στα προϊόντα meatless έχει επενδύσει η Megas Yeeros, που παρουσίασε αυξημένες πωλήσεις εντός και εκτός Ελλάδας το 2022 αν και τα αυξημένα κόστη «έριξαν» την κερδοφορία της. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας, το 2022 οι ενοποιημένες πωλήσεις ανήλθαν σε 56,84 εκατ. ευρώ, έναντι 45,56 εκατ. το 2021, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους έκλεισαν στα 1,96 εκατ. ευρώ, έναντι 2,90 εκατ. ευρώ την προηγούμενη οικονομική χρήση.

Στον πολλά υποσχόμενο κλάδο του φυτικού κρέατος έχει επεκταθεί και o όμιλος Υφαντής, καθώς κάτω από την ομπρέλα του σήματος esti διαθέτει vegan μπιφτέκια και κεφτεδάκια.
Μερίδιο στην αγορά του εναλλακτικού κρέατος επιδιώκει να αποσπάσει και η Foodelco, η εταιρεία που αποτελεί τον αποκλειστικό εισαγωγέα της Beyond Meat στην Ελλάδα.
Plant based σειρά με «καταγωγή και ταυτότητα από την Κρήτη» προωθεί και η Krivek, η οποία απευθύνεται σε καταναλωτές που ακολουθούν εναλλακτικό μοντέλο διατροφής.
Φυτικά κεφτεδάκια διαθέτει επίσης και η Nestlé Ελλάς. Παρότι στην παρούσα φάση η κατηγορία έχει πολύ μικρό μερίδιο αγοράς, η πολυεθνική θεωρεί ότι υπάρχει προοπτική.
Την ίδια ώρα, η Μπαρμπα Στάθης με την καινοτόμο σειρά «360οPlant Based Meals» συνδυάζει φυτικά κεφτεδάκια από πρωτεΐνη αρακά, σε αγαπημένα ελληνικά πιάτα.
Μπιφτέκια με πρωτεΐνη σόγιας έχει λανσάρει και η Ελαΐς – Unilever Hellas, ενώ ήδη από το 2019 η Goody’s Burger House ανανέωσε το μενού της και πρόσθεσε τα φυτικά μπιφτέκια.
Ταυτόχρονα τη μόνη plant-based πρόταση φυτικού υποκατάστατου ψαριού στην ελληνική αγορά διαθέτει Konva ΑΕΒΕ.
Εκτίναξη μεγεθών
Παρότι συγκυριακά οι καταναλωτές είναι περισσότερο ευαίσθητοι για το πορτοφόλι τους παρά για την υγεία τους και την υγεία του πλανήτη στο πλαίσιο μιας ευρύτερης εξάπλωσης της οικολογικής απαξίας, η όρεξη για εναλλακτικές πρωτεΐνες προβλέπεται να αυξηθεί θεαματικά.
Συγκεκριμένα, η παγκόσμια αγορά τροφίμων φυτικής προέλευσης εκτιμάται πως θα φτάσει στα 103,56 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2027, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Research And Markets.
Την ίδια ώρα, η ευρωπαϊκή αγορά plant based τροφίμων αναμένεται να αγγίξει τα 16,70 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2029, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 10,1%.
Οι πιο πρόσφατες πληροφορίες του SkyQuest δείχνουν ότι περίπου 2,5 εκατομμύρια vegan ζούσαν στην Ευρώπη το 2022. Επιπλέον, περισσότερο από το 39% των ευρωπαίων είχαν είτε μειώσει δραστικά είτε πλήρως την κατανάλωση κόκκινου κρέατος.
Άλλωστε, σύμφωνα με έκθεση του Ινστιτούτου Good Food (GFI), η αγορά εναλλακτικού κρέατος έχει τεράστια περιθώρια επέκτασης, κυρίως με το να γίνει οικονομικά πιο προσιτή, να αυξήσει τα σημεία πώλησης, να πολλαπλασιάσει τα προσφερόμενα προϊόντα, αλλά και να βελτιώσει τη γεύση των προϊόντων.


Latest News

Ανοίγει η πλατφόρμα για επιδοτήσεις ρεύματος σε 1 εκατ. επιχειρήσεις - Αναλυτικά οι όροι και οι προϋποθέσεις
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου ξεκαθάρισε πως εκτός επιδοτήσεων θα μείνουν όσες επιχειρήσεις έχουν προβεί διαπιστωμένα σε ρευματοκλοπή

«Ταύρος» για τις ελληνικές τράπεζες η JP Morgan - Υψηλότερες τιμές στόχους για Alpha, Εθνική
Η JP Morgan προχώρησε σε αύξηση των εκτιμήσεων για την κερδοφορία του τραπεζικού κλάδου

Μείωση τζίρου και κερδών για τον Όμιλο ΒΙΟΚΑΡΠΕΤ το 2024 - Οι προοπτικές για το 2025
Το 2024 αποτέλεσε μια χρονιά προκλήσεων για τη ΒΙΟΚΑΡΠΕΤ, καθώς ολοκληρώθηκε η μεταφορά της παραγωγικής διαδικασίας της θυγατρικής «ΕΞΑΛΚΟ Α.Ε. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ»

Το στοίχημα της Lavipharm με την κάνναβη – Προς νέες εξαγορές και επενδύσεις
Τι ανέφερε η διοίκηση της Lavipharm για την πορεία της εταιρείας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών – Τι μέρισμα θα προτείνει στους μετόχους

Γιατί τελικά οι Έλληνες αγαπούν τις πολωνικές αλυσίδες - Η «μάχη» Pepco-Sinsay στην ελληνική αγορά
Ποιο είναι το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή, που εδώ και τρία χρόνια έχει δώσει ώθηση σε Pepco και Sinsay

Τι φέρνει το «T» δίπλα στην Cosmote – Οι συνέργειες που… ξεκλειδώνουν
H «νέα» Cosmote Telekom αναμένεται να έχει ως προίκα τις δεκάδες διεθνείς συνεργασίες που κουβαλά το brand Telekom, σαν διεθνής τηλεπικοινωνιακός πάροχος

Revoil: Το μέρισμα για το 2024 – Από 6 Μαΐου η καταβολή του
Από τη Τρίτη 29 Απριλίου 2025 οι μετοχές θα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα είσπραξης μερίσματος

Καρέλιας: Αύξηση στα κέρδη - Πρόταση για μέρισμα 14 ευρώ
Βασικός παράγοντας για τα αποτελέσματα ήταν η πορεία των σημάτων στις διεθνείς αγορές

Η Cosmote γίνεται Cosmote Telekom - Η αλλαγή στο ιστορικό brand μετά από 27 χρόνια
«Μέσα από την Cosmote Telekom, θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε ακόμα περισσότερο την τεχνογνωσία, τις καινοτομίες και τις διεθνείς συνεργασίες της Telekom», δήλωσε ο Κώστας Νεμπής, πρόεδρος και CEO του Ομίλου ΟΤΕ

Νέα πραγματικότητα στη διαχείριση απορριμμάτων - Η επένδυση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στη Μεσσηνία
Με τη ΜΕΑ στην Καλλιρρόη Μεσσηνίας εφαρμόζεται ενιαίο, βιώσιμο σύστημα διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων στην Πελοπόννησο