Με φόντο τον επίμονο πληθωρισμό στα τρόφιμα, που πλέον καθορίζει τις αγοραστικές συνήθειες για δύο στους τρεις Έλληνες, ολοένα και περισσότερες «παραδοσιακές» βιομηχανίες υιοθετούν το δυναμικό trend των προϊόντων φυτικής προέλευσης (plant-based).

Παρά τις δυσκολίες που εμφανίζει αυτή την περίοδο η αγορά των plant-based προϊόντων, με τη διαφορά της τιμής σε σχέση με τα συμβατικά προϊόντα να αποτελεί τον βασικό ανασταλτικό παράγοντα, η επέκταση στην αγορά των εναλλακτικών πρωτεϊνών, τόσο στο φυτικό κρέας όσο και στα φυτικά γαλακτοκομικά, είναι ψηλά στην επενδυτική ατζέντα των επιχειρήσεων τροφίμων και ποτών.

Τrikalinos Αυγοτάραχο: Πώς στης ακρίβειας τον καιρό το ελληνικό χαβιάρι κάνει ρεκόρ πωλήσεων

Πρόκειται για έναν κλάδο που βρίσκεται ακόμη σε πολύ αρχικά στάδια στη χώρα μας, με τον συνολικό τζίρο να μην ξεπερνά σε επίπεδο λιανικής τα 50 – 60 εκατ. ευρώ για όλες τις κατηγορίες: ροφήματα, κρέας, επιδόρπια, τυρί, παγωτό, ωστόσο θεωρείται ότι έχει σημαντικές προοπτικές.

Ποιοι επενδύουν στο φυτικό κρέας

Όσον αφορά το φυτικό κρέας οι εταιρείες στοχεύουν αρχικά στους vegan, αλλά επιδιώκουν να κερδίσουν και τους flexitarians, οι οποίοι συνειδητά έχουν μειώσει την εβδομαδιαία κατανάλωση κρέατος ωστόσο δεν τοποθετούν υποχρεωτικούς περιορισμούς στη διατροφή τους. Οι flexitarians αποτελούν, άλλωστε, μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας των φυτικών τροφίμων.

Τις προηγούμενες μέρες πρεμιέρα στην κατηγορία του φυτικού κρέατος έκανε η κρητική αλλαντοβιομηχανία Creta Farms Τροφίμων – το νέο επίσημο όνομα της άλλοτε Creta Farms – λανσάροντας το σήμα Vegan4you με nuggets (μπουκιές κοτόπουλου) και φυτικά μπιφτέκια.

Η επέκταση στα προϊόντα εναλλακτικής πρωτεΐνης αποτελεί μέρος της στρατηγικής του επενδυτή της Creta Farms, Δημήτρη Βιντζηλαίου, για την επόμενη μέρα της εταιρείας, η οποία κατέγραψε υψηλούς ρυθμούς αύξησης πωλήσεων (+18-20%) το πρώτο εξάμηνο του 2023.

Από το 2020 στα προϊόντα meatless έχει επενδύσει η Megas Yeeros, που παρουσίασε αυξημένες πωλήσεις εντός και εκτός Ελλάδας το 2022 αν και τα αυξημένα κόστη «έριξαν» την κερδοφορία της. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας, το 2022 οι ενοποιημένες πωλήσεις ανήλθαν σε 56,84 εκατ. ευρώ, έναντι 45,56 εκατ. το 2021, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους έκλεισαν στα 1,96 εκατ. ευρώ, έναντι 2,90 εκατ. ευρώ την προηγούμενη οικονομική χρήση.

Στον πολλά υποσχόμενο κλάδο του φυτικού κρέατος έχει επεκταθεί και o όμιλος Υφαντής, καθώς κάτω από την ομπρέλα του σήματος esti διαθέτει vegan μπιφτέκια και κεφτεδάκια.

Μερίδιο στην αγορά του εναλλακτικού κρέατος επιδιώκει να αποσπάσει και η Foodelco, η εταιρεία που αποτελεί τον αποκλειστικό εισαγωγέα της Beyond Meat στην Ελλάδα.

Plant based σειρά με «καταγωγή και ταυτότητα από την Κρήτη» προωθεί και η Krivek, η οποία απευθύνεται σε καταναλωτές που ακολουθούν εναλλακτικό μοντέλο διατροφής.

Φυτικά κεφτεδάκια διαθέτει επίσης και η Nestlé Ελλάς. Παρότι στην παρούσα φάση η κατηγορία έχει πολύ μικρό μερίδιο αγοράς, η πολυεθνική θεωρεί ότι υπάρχει προοπτική.

Την ίδια ώρα, η Μπαρμπα Στάθης με την καινοτόμο σειρά «360οPlant Based Meals» συνδυάζει φυτικά κεφτεδάκια από πρωτεΐνη αρακά, σε αγαπημένα ελληνικά πιάτα.

Μπιφτέκια με πρωτεΐνη σόγιας έχει λανσάρει και η Ελαΐς – Unilever Hellas, ενώ ήδη από το 2019 η Goody’s Burger House ανανέωσε το μενού της και πρόσθεσε τα φυτικά μπιφτέκια.

Ταυτόχρονα τη μόνη plant-based πρόταση φυτικού υποκατάστατου ψαριού στην ελληνική αγορά διαθέτει Konva ΑΕΒΕ.

Εκτίναξη μεγεθών

Παρότι συγκυριακά οι καταναλωτές είναι περισσότερο ευαίσθητοι για το πορτοφόλι τους παρά για την υγεία τους και την υγεία του πλανήτη στο πλαίσιο μιας ευρύτερης εξάπλωσης της οικολογικής απαξίας, η όρεξη για εναλλακτικές πρωτεΐνες προβλέπεται να αυξηθεί θεαματικά.

Συγκεκριμένα, η παγκόσμια αγορά τροφίμων φυτικής προέλευσης εκτιμάται πως θα φτάσει στα 103,56 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2027, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Research And Markets.

Την ίδια ώρα, η ευρωπαϊκή αγορά plant based τροφίμων αναμένεται να αγγίξει τα 16,70 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2029, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 10,1%.

Οι πιο πρόσφατες πληροφορίες του SkyQuest δείχνουν ότι περίπου 2,5 εκατομμύρια vegan ζούσαν στην Ευρώπη το 2022. Επιπλέον, περισσότερο από το 39% των ευρωπαίων είχαν είτε μειώσει δραστικά είτε πλήρως την κατανάλωση κόκκινου κρέατος.

Άλλωστε, σύμφωνα με έκθεση του Ινστιτούτου Good Food (GFI), η αγορά εναλλακτικού κρέατος έχει τεράστια περιθώρια επέκτασης, κυρίως με το να γίνει οικονομικά πιο προσιτή, να αυξήσει τα σημεία πώλησης, να πολλαπλασιάσει τα προσφερόμενα προϊόντα, αλλά και να βελτιώσει τη γεύση των προϊόντων.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις