
Οι συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες για μεταφορά, αποθήκευση και διανομή των λεγόμενων καθαρών –κλιματικά ουδέτερων στην παραγωγή- καυσίμων αυξάνουν σημαντικά τις επενδύσεις στον τομέα αυτό. Πρόκειται μεταξύ άλλων για εγκαταστάσεις αποθήκευσης και διανομής σε βιοκαύσιμα, καθαρά αεροπορικά καύσιμα, υδρογόνο, πράσινη αμμωνία και μεθανόλη.
Δίκτυα υποδοχής πλοίων, αγωγοί, αλλά και μεγάλες δεξαμενές έχουν αρχίσει να κάνουν όλο και περισσότερο την εμφάνισή τους σε λιμάνια –και ειδικά σε λιμάνια της βορείου Ευρώπης σε αυτή τη φάση. Πρωταθλητής στις επενδύσεις αυτές που ήδη ανέρχονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ είναι το λιμάνι το Ρότερνταμ, το μεγαλύτερο της Ευρώπης, αλλά και αυτό το Άμστερνταμ. Μαζί με την Αντβέρπη στο Βέλγιο, αυτά αποτελούν τον αποκαλούμενο κόμβο ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerp) που τροφοδοτούν τη βιομηχανική καρδιά της Γερμανίας και άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
ΟΛΗ: Πώς το Ηράκλειο θα μετατραπεί σε «έξυπνο» λιμάνι
Καθώς όλο και μεγαλύτερες ποσότητες από τέτοια πράσινα καύσιμα αρχίζουν να ρέουν προς την Ευρώπη, οι ανάγκες για τη διαχείρισή τους έχουν δημιουργήσει πολλές νέες εταιρείες που προσελκύουν επενδυτές οι οποίοι θέλουν μερίδιο από την πίτα. Η τάση αυτή είναι ιδιαίτερα αισθητή στην Ολλανδία όπου συναντώνται όλο και περισσότεροι παίκτες της αγοράς καθαρών καυσίμων.
Το παράδειγμα του Ρότερνταμ
Με «σημαία» τη θέση του ως το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, το Ρότερνταμ έχει ήδη ξεκινήσει την κατασκευή υποδομών διακίνησης και αποθήκευσης υδρογόνου με στόχο να γίνει στο πολύ κοντινό μέλλον ο βασικός κόμβος υδρογόνου για όλη την Ευρώπη. Το λιμάνι έχει παρουσιάσει πλάνο με βάση το οποίο μέχρι το 2030 θα μπορεί να εισάγει 4 εκατομμύρια τόνους υδρογόνου. Επίσης οι αρχές εκεί σχεδιάζουν να παράγουν επιπλέον 0,6 εκατομμύρια τόνους υδρογόνου. Μεγάλες εταιρείες ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των Shell, BP, E.ON και Engie, έχουν ανακοινώσει εννέα διαφορετικά έργα για υποδομές στον τομέα της εισαγωγής, αποθήκευσης και διανομής υδρογόνου μέσω του Ρότερνταμ.
Η δυνατότητα εισαγωγής υδρογόνου ταπό το λιμάνι του Ρότερνταμ αναμένεται ότι θα εξυπηρετήσει επίσης τη γερμανική αγορά, η οποία θέλει να επενδύσει 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ στο υδρογόνο, δείχνουν στοιχεία της Ντόιτσε Βέλλε.
Την ίδια στιγμή, καθώς η μόνη εταιρεία που εισάγει επί του παρόντος αμμωνία στο Ρότερνταμ είναι η εισηγμένη στο Ολλανδικό χρηματιστήριο OCI Global και επειδή η αγορά αμμωνίας αναμένεται να τριπλασιαστεί μέχρι το 2050, έχουν ήδη ξεκινήσει εργασίες υποδομών και κατασκευών για να αυξηθεί η σχετική διακίνηση στον τερματικό σταθμό της OCI Global στο Ρότερνταμ στους 1,2 εκατομμύρια τόνους ετησίως, σημειώνεται.
Στην κούρσα και το Άμστερνταμ
Άλλο παράδειγμα αποτελεί το λιμάνι του Άμστερνταμ το οποίο έχει προσελκύσει επενδύσεις από οντότητα του Πανεπιστημίου του Erlangen, την Hydrogenious. Η εταιρεία αυτή από κοινού με την εταιρεία που ειδικεύεται στην αποθήκευση με τη χρήση δεξαμενών Evos και την ίδια την Αρχή του Λιμένα του Άμστερνταμ, θέλουν να κατασκευάσουν μεγάλες εγκαταστάσεις εισαγωγής υδρογόνου στο λιμάνι, αναφέρουν στοιχεία της Ντόιτσε Βέλλε. Τον Μάρτιο, η εξειδικευμένη στο υδρογόνο εταιρεία Electriq Global και ο ειδικευμένος όμιλος στην αποθήκευση, Zenith Energy Terminals, ανακοίνωσαν σχέδια για τη δημιουργία στο λιμάνι μονάδας παραγωγής ενέργειας με τη χρήση υδρογόνου, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.
Έργα σε σπήλαια αλατιού στο Γκρόνινγκεν
Από την πλευρά της η ολλανδική εταιρεία φυσικού αερίου Gasunie θέλει να επαναχρησιμοποιήσει άλλες υπάρχουσες υποδομές για αποθήκευση καθαρών καυσίμων –και ειδικά σε υπόγεια σπήλαια αλατιού. Το έργο HyStock στην επαρχία του Γκρόνινγκεν σχεδιάζει να ετοιμάσει έως το 2028 το πρώτο από τα τέσσερα σπήλαια για αποθήκευση υδρογόνου που έχει στα σκαριά.


Latest News

Έρευνα για τον θάνατο ναυτικού στο λιμάνι της Πάτρας
Για τον σκοπό αυτό μεταβαίνει στην Πάτρα, κλιμάκιο της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (ΕΛΥΔΝΑ), προκειμένου να διερευνήσει τα αίτια του συμβάντος

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)