
Παρατηρώντας τη συζήτηση για τις αναγκαίες αλλαγές στην Παιδεία, διαπιστώνω ότι πέραν της επίκλησης της υποτίθεται αυτονόητης ανάγκης για μη κρατικά πανεπιστήμια, το βασικό επανερχόμενο αίτημα αφορά την αναβάθμιση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση, ουσιαστικά μια αντίληψη ότι αυτό που προέχει είναι ο βαθύτερος ψηφιακός μετασχηματισμός του εκπαιδευτικού συστήματος, τόσο ως προς τον ίδιο τον τρόπο που οργανώνεται η εκπαίδευση και επιτελείται η παιδαγωγική διαδικασία αλλά και στο επίπεδο των γνώσεων και δεξιοτήτων που αποτελούν προτεραιότητα.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι σε μια εποχή μεγάλων μετασχηματισμών, ιδίως με δεδομένη τη ραγδαία επέκταση των εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης, η τεχνολογική διάσταση της εκπαίδευσης αποκτά ξεχωριστή σημασία, ιδίως από τη στιγμή που ξεπεράσαμε τις δυσκολίες μιας μεταβατικής περιόδου όπου ο ψηφιακός αλφαβητισμός των μαθητών ιδίως της δευτεροβάθμιας ήταν υψηλότερος από αυτόν των εκπαιδευτικών.
Και σίγουρα οι ψηφιακές τεχνολογίες προσφέρουν άμεση πρόσβαση σε έναν τεράστιο όγκο γνώσεων και πληροφοριών, την ώρα που μάλλον διαψεύστηκαν οι Κασσάνδρες που έβλεπαν στην επέκταση των ψηφιακών τεχνολογιών μια γενικευμένη αλλοτρίωση – μια ματιά στο πόσο καθοριστική είναι η αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών για τη διευκόλυνση μορφών κοινωνικότητας ενίοτε και αγωνιστικότητας αρκεί.
Ομως, όλα αυτά δεν σημαίνουν ότι η απάντηση στη σημερινή κρίση του σχολείου μπορεί να είναι μόνο ή κυρίως τεχνολογική. Οι πραγματικές προκλήσεις εξακολουθούν να αφορούν το με ποιον τρόπο το σχολείο θα μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης.
Mιας σκέψης που να μπορεί να κατανοεί, να ερμηνεύει αλλά και να αμφισβητεί και να επιδιώξει να αλλάξει τον κόσμο, δημοκρατικής πολιτικής διανοητικότητας, δηλαδή της ικανότητας να μπορεί κάποιος να συμμετέχει, να κινητοποιείται, να διεκδικεί, να έχει λόγο γι’ αυτά που τον αφορούν, ικανότητα επαφής με τα πνευματικά και καλλιτεχνικά δημιουργήματα, ιδίως όσα αποφεύγουν τις ευκολίες ενός εμπορευματοποιημένου συρμού, και μια ταυτότητα που να αντιστοιχεί σε κοινωνίες πολυπολιτισμικές και έναν κόσμο όντως αλληλεξαρτημένο. Και αυτά δεν είναι τεχνικά ζητήματα


Latest News

Ο στόχος του χρέους
Το επόμενο που έρχεται και είναι ο μεγάλος εθνικός στόχος, γιατί όχι ένα χρέος κοντά στο 100% του ΑΕΠ λίγο μετά το 2030...

Σε μια κανονική χώρα η δικαιοσύνη θα έψαχνε την Αλήθεια για το πολιτικό χρήμα, και η αντιπολίτευση θα πρωτοστατούσε σε αυτό το αίτημα
Κάποια στιγμή πρέπει να εξετάσουμε τι σημαίνει θεσμική αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων. Και η διαφάνεια στο πολιτικό χρήμα είναι εξόχως κρίσιμο ζήτημα.

Η ελευθερία στην περιέργεια – Μια τεράστια μεταρρύθμιση
Σε εποχές μετασχηματισμού η ανάπτυξη δεν είναι, όπως κάποιοι νομίζουν, μία απλή τεχνική διαδικασία - Απαιτεί όραμα, τόλμη και ελεύθερο χώρο στην περιέργεια

Τα «μαύρα» ενοίκια
Αν κάτι ξένισε είναι η σπουδή για μια ακόμα φορά με την παρούσα κυβέρνηση να δώσει πρώτα νέα επιδόματα, αντί να προηγηθούν φοροελαφρύνσεις

Οταν διώχνεις έναν κεντρικό τραπεζίτη
Ο Τραμπ βλέπει τον εκπρόσωπο ενός ανεξάρτητου θεσμού, όπως είναι η κεντρική του τράπεζα, είτε ως κομματικό αντίπαλο είτε ως ένα απλό στέλεχος της διοίκησης

Η τεχνολογία και τα νέα σύνορα των επιχειρήσεων
Η ψηφιοποίηση δεν αλλάζει μόνον τον τρόπο που οι επιχειρήσεις λειτουργούν, αλλά υπαγορεύουν και πώς ή πού θα έπρεπε να λειτουργήσουν….

Φραγκίσκος: Ο Πάπας που ξανάδωσε ηθικό κύρος στην Καθολική Εκκλησία
Σε μια δύσκολη περίοδο για την Καθολική Εκκλησία ο Πάπας Φραγκίσκος κατάφερε να ξαναδώσει στην Καθολική Εκκλησία ένα μέρος από το χαμένο κύρος της

Τι κάνει η Ελλάδα;
Το πρόβλημά μας είναι ότι συνήθως όλα αυτά τα «θάβουμε κάτω από το χαλί» και όταν σκάει μια κρίση, αρχίζουμε να τα συζητάμε

Αδιέξοδη πολιτική
Η εισαγωγή των δασμών έχει ήδη προκαλέσει σημαντικές αρνητικές οικονομικές συνέπειες για την οικονομία των ΗΠΑ

Η πολιτική Τραμπ απειλεί το οικοδόμημα της Δύσης
Η δασμολογική πολιτική Τραμπ είναι βραχυπρόθεσμα στασιμοπληθωριστική για τις ΗΠΑ, αυξάνοντας τον εγχώριο πληθωρισμό και συρρικνώνοντας την οικονομική δραστηριότητα