Μπορεί οι τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ) να έχουν υποχωρήσει σημαντικά από τα χωρίς προηγούμενο επίπεδα που είχαν φτάσει το Σεπτέμβριο του 2021 λόγω του Covid19, αλλά εξακολουθούν να παραμένουν σχεδόν 25% πιο υψηλές από το μέσο όρο που καταγράφονταν το 2019, την προ πανδημίας εποχή. Μάλιστα από τις αρχές του μήνα η αύξηση αυτή ξεπερνά το 10%.
Πρόκειται για τις τιμές σε ιδιαίτερα δημοφιλείς διαδρομές, από το λιμάνι της Σαγκάης προς τα μεγάλα εμπορικά λιμάνια του Ρότερνταμ και τη Γένοβας από όπου τροφοδοτείται το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης. Πρόκειται επίσης για τις τιμές από την Κίνα προς τα λιμάνια στη Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες που τροφοδοτούν την τεράστια αγορά των ΗΠΑ.
Τα «έξυπνα» εμπορευματοκιβώτια αλλάζουν το θαλάσσιο εμπόριο
Ο Οικονομικός Ταχυδρόμος παρουσιάζει σήμερα το πώς διαμορφώνονται οι τιμές για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ) από την Ασία -και συγκεκριμένα την Κίνα- προς τα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης και των ΗΠΑ, με βάση στοιχεία από την εξειδικευμένη εταιρείας σε ναύλους και άλλα ναυτιλιακά κόστη, την Drewry.
Που διαμορφώνονται οι τιμές
Οι τιμές είναι χαρακτηριστικές, όπως τις παρουσιάζει η Drewry. Το κόστος μεταφοράς ενός στάνταρντ εμπορευματοκιβωτίου από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ αυξήθηκε την περίοδο αυτή κατά 25% φτάνοντας τα 1.600 δολάρια. Οι τιμές για τη διαδρομή από τη Σαγκάη στο Λος Άντζελες αυξήθηκαν κατά 11% στα 2.300 δολάρια. Οι τιμές από τη Σαγκάη στη Γένοβα και τη Σαγκάη προς τη Νέα Υόρκη αυξήθηκαν κατά 9% και έφτασαν τα 2.070 και 3.330 δολάρια αντίστοιχα, ανά κοντέινερ 40 ποδών. Πολύ καλύτερη –για εμπόρους και καταναλωτές- είναι η κατάσταση όσον αφορά τις τιμές για την αντίθετη διαδρομή, από την Ευρώπη ή τις ΗΠΑ προς την Κίνα. Για μεταφορά από το Ρότερνταμ στη Σαγκάη οι τιμές έφτασαν τα 520 δολάρια με πτώση 1%.
Οι αυξήσεις και οι μειώσεις
Πλέον και μετά από αύξηση 11,8% στο κόστος τις πρώτες ημέρες του μήνα που διανύουμε, η μέση τιμή μεταφοράς ενός στάνταρντ κοντέινερ 40 ποδών (12,2 μέτρων) έχει φτάσει τα 1.760 δολάρια ΗΠΑ με βάση στοιχεία για τις 3 Αυγούστου 2023, ενώ η μέση τιμή του 2019 διαμορφωνόταν στα 1.420 δολάρια.
Σε σύγκριση με τα ιστορικά υψηλά, όταν πρωτοάνοιξε η παγκόσμια οικονομία μετά την πανδημία και όλοι προσπαθούσαν να μεταφέρουν τα εμπορεύματά τους, οι τιμές μεταφοράς κοντέινερ έχουν καταγράψει μεγάλη πτώση. Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία του σύνθετου δείκτη Drewry WCI της αγοράς αυτής, οι τιμές μεταφοράς για κοντέινερ 40 ποδών είναι 83% από τα υψηλά των 10.370 δολαρίων που καταγράφηκαν το Σεπτέμβριο του 2021.
Είναι επίσης φέτος 73,4% πιο χαμηλές από τα επίπεδα στα οποία διαμορφώνονταν ακριβώς τέτοια εποχή πέρσι. Ακόμη οι τιμές είναι 34% πιο χαμηλές από το μέσο όρο των τελευταίων δέκα ετών, που διαμορφώνεται στα 2.680 δολάρια. Η πτώση αυτή δείχνει ότι οι τιμές στον κλάδο κινούνται προς εξορθολογισμό, αν και παραμένουν αρκετά υψηλότερες από την περίοδο πριν να ξεσπάσει η πανδημία.
Τις τελευταίας τέσσερις εβδομάδες οι τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καταγράφουν συνεχή άνοδο και πλέον έχουν σκαρφαλώσει στα υψηλότερα επίπεδα από το Μάιο του 2023.
Ο παράγοντας ναυτιλιακές
Οι ναυτιλιακές αύξησαν τις τιμές και είχαν κέρδη ρεκόρ κατά τη διάρκεια της πανδημίας λόγω της αύξησης της ζήτησης για ναυτιλιακές υπηρεσίες. Η τάση άρχισε να αλλάζει προς τα τέλη του περασμένου έτους λόγω της πτώσης των εισαγωγών λιανικών προϊόντων όπως έπιπλα, συσκευές και προϊόντων ένδυσης, καθώς αυξανόταν ο πληθωρισμός.
Πλέον, εταιρείες όπως ο ναυτιλιακός γίγαντας Maersk με έδρα τη Δανία ανακοίνωσε απότομη πτώση στα κέρδη του δεύτερου τριμήνου λόγω της πτώσης των τιμών των εμπορευματοκιβωτίων. Προειδοποίησε επίσης για ακόμη μεγαλύτερη υποχώρηση της παγκόσμιας ζήτησης κοντέινερ και τώρα αναμένει ότι οι όγκοι αυτοί θα μειωθούν έως και 4% καθώς οι εταιρείες μείωσαν τα αποθέματά τους εν μέσω κινδύνων ύφεσης στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Το προηγούμενο δυσμενές σενάριο έκανε λόγο για μείωση τον όγκων αυτών κατά 2,5%.
Οι τιμές μεταφοράς ενός στάνταρντ κοντέινερ 40 ποδών
Latest News
Reuters: Το κενό ηγεσίας επιδεινώνει την οικονομική δυσπραγία της Ευρώπης
Αν και η Ευρώπη υπερηφανεύεται για την ανοικτή οικονομία της, οι πιο άμεσες προκλήσεις εντοπίζονται στο εμπόριο, αναφέρει το Reuters
Περιστέρια και γεράκια στην ΕΚΤ - Όταν η βασική διαφωνία δεν είναι στα επιτόκια
Την Πέμπτη πραγματοποιείται η τελευταία για φέτος συνεδρίαση της ΕΚΤ - Τα στοιχήματα για τα επιτόκια
Η οικονομική πολιτική του Τραμπ θα φέρει «καταστροφή», προειδοποιεί ο Μπάιντεν
Ο Τζο Μπάιντεν προειδοποίησε εναντίον της εφαρμογής του προγράμματος Project 2025 που φέρεται να ενστερνίζεται ο Ντόναλντ Τραμπ
Είναι ένας ανταγωνιστικός κόσμος - Ποιοι πληρώνονται καλύτερα σήμερα;
Η διεθνής αγορά εργασίας αναγκάζει ορισμένες εταιρείες να πληρώνουν περισσότερα σε... φθηνότερες περιοχές
Πώς οι κινεζικές αεροπορικές βρέθηκαν να κυριαρχούν στις πτήσεις από Ευρώπη σε Ασία
Οι κινεζικές αεροπορικές εκμεταλλεύονται τις ρωσικές αντι-κυρώσεις και επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους
Το κεφάλαιο για το λίθιο στη συμφωνία ΕΕ - Mercosur που πέρασε «στα ψιλά»
Αναλυτές της ολλανδικής τράπεζας ING δήλωσαν ότι η σημασία των κρίσιμων πρώτων υλών
Merger Monday: Σε μία ημέρα έκλεισαν deals 35 δισ. δολαρίων
Η επανεκλογή Τραμπ προκαλεί ευφορία στις επιχειρήσεις και τονώνει εξαγορές και συγχωνεύσεις
Η φιλοδοξία του Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου ίσως αποδειχθεί ένα όνειρο - Ανάλυση Economist
Η φιλοδοξία του Ντόναλντ Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου μπορεί να αποδειχθεί ένα όνειρο, καταλήγει ο Economist
Η Ισπανία θα νομιμοποιήσει 900.000 μετανάστες σε τρία χρόνια
Η Ισπανία αναμορφώνει τη νομοθεσία που διέπει τα δικαιώματα παραμονής ξένων μεταναστών στη χώρα
Πόσα επενδύουν ΗΠΑ, Κίνα και ΕΕ σε έρευνα και ανάπτυξη (R&D)
Πρώτες σε δαπάνες για έρευνα ( R&D) έρχονται οι ΗΠΑ, ακολουθεί η Κίνα και στην τρίτη θέση είναι οι 27 χώρες της ΕΕ με πρώτη τη Γερμανία