Εντονα προβληματισμένοι για την απότομη πτώση της ζήτησης στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων, εμφανίζονται διεθνείς οίκοι αναλύσεων, προειδοποιώντας για τα σύννεφα της ύφεσης που αυξάνονται. Τα χαλύβδινα κουτιά συσσωρεύονται στα λιμάνια ως μια παρενέργεια της πανδημίας που απομακρύνεται και όπως τονίζουν οι FT, ξεκίνησε σταδιακά να μειώνεται η παραγωγή τους.
Ενδεικτικά της κατάστασης που επικρατεί είναι και τα στοιχεία του οίκου Drewry, τα οποία δείχνουν ότι η παραγωγή εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 71% από 1,06 εκατομμύρια κουτιά σε 306.000 μεταξύ του πρώτου τριμήνου του 2022 και του αντίστοιχου διαστήματος φέτος.
Πώς αλλάζουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα τα mega containerships
Η πτώση σηματοδοτεί μια απότομη ανατροπή σε σχέση με πριν από δύο χρόνια, όταν η κατασκευή εμπορευματοκιβωτίων σημείωσε άνθηση ως απάντηση στην αύξηση της ζήτησης για φυσικά αγαθά, η οποία στη συνέχεια οδήγησε σε έλλειψη containers. Aφότου χαλάρωσαν οι περιορισμοί και οι οικονομίες άνοιξαν ξανά, η ζήτηση για εξαγωγές μειώθηκε αφήνοντας τη ναυτιλιακή βιομηχανία με το αντίθετο πρόβλημα: ένα πλεόνασμα εμπορευματοκιβωτίων που απειλεί να κατακλύσει τα λιμάνια της Κίνας, καθώς εκεί παράγεται έως και το 95% παγκοσμίως.
Stop στην παραγωγή
Η AP Møller-Maersk, ένας από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους στον κόσμο, έχει ανακοινώσει ότι σταματά την παραγωγή εμπορευματοκιβωτίων έως τουλάχιστον το 2024, αν και είπε ότι μπορεί να συνεχίσει να κατασκευάζει κιβώτια 20 ποδών, καθώς η ζήτησή φαίνεται να να είναι λίγο μεγαλύτερη.
Από την πλευρά της, η Anne-Sophie Zerlang Karlsen, επικεφαλής της Maersk για την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, τονίζει ότι η εταιρεία επιδιώκει να πουλήσει ή να ανακυκλώσει περισσότερα από τα παλαιότερα κουτιά της για να εκμεταλλευτεί τον κορεσμό.
Την ίδια ώρα, η πτώση της ζήτησης «χτυπά» ανελέητα τους κατασκευαστές. Τα κέρδη της China International Marine Containers, ενός από τους μεγαλύτερους παραγωγούς κιβωτίων της χώρας, μειώθηκαν κατά 91% από έτος σε έτος σε 23 εκατ. δολάρια) τους πρώτους τρεις μήνες του 2023. Οι πωλήσεις τυποποιημένων εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκαν κατά 77% κατά τη διάρκεια της ιδιας περιόδου και η εταιρεία με έδρα το Shenzhen, κατηγορεί τη «συνεχή πτώση του εμπορίου και την ανεπαρκή ζήτηση για νέα εμπορευματοκιβώτια».
Κίνδυνος για χάος στα λιμάνια
Πλέον, οι ναυτιλιακές εταιρείες containerships αντιμετωπίζουν μια σοβαρή μείωση των κερδών μετά από μια περίοδο ρεκόρ κατά τη διάρκεια των lockdown. Η μεγάλη άνθηση είχε οδηγήσει τους ναυτιλιακούς κολοσσούς να προμηθευτούν με νέα εμπορευματοκιβώτια, αφού τα σημεία συμφόρησης που προκλήθηκαν από την πανδημία σε πολλά λιμάνια οδήγησαν σε ελλείψεις.
Το 2021, η παγκόσμια παραγωγή είχε φτάσει τα 7,1 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια κανονικού μεγέθους, υπερδιπλάσια από την παραγωγή το 2020, σύμφωνα με τον Drewry.
Πλέον, οι «τεράστιες ποσότητες» άδειων εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να συνεχίσουν να συσσωρεύονται στα λιμάνια της Ασίας κατά τη διάρκεια αυτού του έτους.
Τελειώνουν οι «μέρες της δόξας» για τα containerships
Στο μεταξύ, νέα υποχώρηση της αγοράς των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σηματοδοτεί ο σύνθετος δείκτης China Containerized Freight Index (CCFI) της Κίνας για τις μεταφορές containers.
Ο CCFI υποχώρησε την εβδομάδα που έληξε στις 19 Μαΐου, σύμφωνα με το Shanghai Shipping Exchange κατά 1% από την προηγούμενη εβδομάδα στις 946,18 μονάδες, σύμφωνα με το κινεζικό ναυτιλιακό χρηματιστήριο. Ο επιμέρους δείκτης που αφορά στις γραμμές από Κίνα προς τη δυτική ακτή των ΗΠΑ κατέγραψε μείωση 5% ενώ αντιθέτως η γραμμή προς Νότιο Αφρική αυξήθηκε κατά 3,1% από την προηγούμενη εβδομάδα.
Ο δείκτης CCFI αποτυπώνει την πορεία των φορτίων και ναύλων στη spot αλλά και την αγορά χρονοναύλωσης από κινεζικά λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων σε 12 ναυτιλιακές διαδρομές σε όλο τον κόσμο με βάση δεδομένα από 22 διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών.
Latest News
Πώς θα κινηθεί η ΕΚΤ στις μειώσεις επιτοκίων - Οι καταλύτες για τα επόμενα βήματα
Η ΕΚΤ θα συνεχίσει να κινείται με βάση τις αξιολογήσεις και τις διαθέσιμες πληροφορίες που υπάρχουν σε κάθε συνεδρίαση και μετά τον Μάρτιο
Ριζοσπαστικό πείραμα στο Τόκιο για το δημογραφικό μέσω... 4ήμερης εργασίας
Το Τόκιο ξεκινά ριζοσπαστικά πειράματα καθώς προσπαθεί να αντιμετωπίσει το τεράστιο δημογραφικό πρόβλημα στην Ιαπωνία
Γιατί η Amazon δώρισε 1 εκατομμύριο δολάρια στο ταμείο Τραμπ
Η δωρεά για την τελετή ορκωμοσίας έρχεται καθώς ο ιδρυτής Τζεφ Μπέζος και άλλοι προσπαθούν να οικοδομήσουν δεσμούς με τον εκλεγμένο πρόεδρο
Οι Σύριοι στη Γερμανία δεν βιάζονται να φύγουν - Η ζήτηση για εργατικά χέρια είναι μεγάλη
Σε μια οικονομία, όπως αυτή της Γερμανίας, η οποία αντιμετωπίζει μεγάλες ελλείψεις σε εργατικό δυναμικό δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια απωλειών εργαζομένων
Κωλοτούμπα Τραμπ για ακρίβεια - Δύσκολο να ρίξουμε τις τιμές
Σε άτακτη υποχώρηση ο εκλεγείς πρόεδρος Τραμπ, λιγότερο από 40 ημέρες πριν αναλάβει την προεδρία της χώρας, ισχυριζόμενος πως δεν μπορεί να καταπολεμήσει την ακρίβεια
Επένδυση 1 δισ. από την Boeing στις ΗΠΑ - Στόχος τα δέκα «787» το μήνα έως το 2026
Η Boeing προσπαθεί να επαναφέρει την παραγωγή των αεροσκαφών τύπου 787 σε πέντε το μήνα μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους
Ο κούκος... αηδόνι στοίχισε στον Ταϊλανδό συνιδιοκτήτη το Selfridges
Ο επικεφαλής του οικογενειακού ομίλου Central Group λέει ότι τα υψηλότερα παγκόσμια επιτόκια κάνουν την αρχική τιμή των 4 δισ. λιρών για το Selfridges λιγότερο ελκυστική
Ο «πυρετός του χρυσού» στην Κίνα γίνεται εύφορο πεδίο για απατεώνες και ξέπλυμα χρήματος
Ο χρυσός γίνεται όλο και πιο προσφιλής στην Κίνα ως επένδυση, όμως συγκεντρώνει και
Οι άλλες μπίζνες της οικογένειας Hermès - Επενδύσεις στη γαλλική ασφαλιστική εταιρεία Albingia
Η συμφωνία Hermès - Albingia υπόκειται στην έγκριση διαφόρων αρμόδιων αρχών και αναμένεται να ολοκληρωθεί την άνοιξη του 2025
Η Macy’s αποκαλύπτει λεπτομέρειες για τη λογιστική απάτη των 159 εκατ. δολ.
Η Macy's μειώνει την πρόβλεψη κερδών καθώς η ασθενής ζήτηση επισκιάζει τις πωλήσεις των γορτών