Εντονα προβληματισμένοι για την απότομη πτώση της ζήτησης στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων, εμφανίζονται διεθνείς οίκοι αναλύσεων, προειδοποιώντας για τα σύννεφα της ύφεσης που αυξάνονται. Τα χαλύβδινα κουτιά συσσωρεύονται στα λιμάνια ως μια παρενέργεια της πανδημίας που απομακρύνεται και όπως τονίζουν οι FT, ξεκίνησε σταδιακά να μειώνεται η παραγωγή τους.
Ενδεικτικά της κατάστασης που επικρατεί είναι και τα στοιχεία του οίκου Drewry, τα οποία δείχνουν ότι η παραγωγή εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 71% από 1,06 εκατομμύρια κουτιά σε 306.000 μεταξύ του πρώτου τριμήνου του 2022 και του αντίστοιχου διαστήματος φέτος.
Πώς αλλάζουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα τα mega containerships
Η πτώση σηματοδοτεί μια απότομη ανατροπή σε σχέση με πριν από δύο χρόνια, όταν η κατασκευή εμπορευματοκιβωτίων σημείωσε άνθηση ως απάντηση στην αύξηση της ζήτησης για φυσικά αγαθά, η οποία στη συνέχεια οδήγησε σε έλλειψη containers. Aφότου χαλάρωσαν οι περιορισμοί και οι οικονομίες άνοιξαν ξανά, η ζήτηση για εξαγωγές μειώθηκε αφήνοντας τη ναυτιλιακή βιομηχανία με το αντίθετο πρόβλημα: ένα πλεόνασμα εμπορευματοκιβωτίων που απειλεί να κατακλύσει τα λιμάνια της Κίνας, καθώς εκεί παράγεται έως και το 95% παγκοσμίως.
Stop στην παραγωγή
Η AP Møller-Maersk, ένας από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους στον κόσμο, έχει ανακοινώσει ότι σταματά την παραγωγή εμπορευματοκιβωτίων έως τουλάχιστον το 2024, αν και είπε ότι μπορεί να συνεχίσει να κατασκευάζει κιβώτια 20 ποδών, καθώς η ζήτησή φαίνεται να να είναι λίγο μεγαλύτερη.
Από την πλευρά της, η Anne-Sophie Zerlang Karlsen, επικεφαλής της Maersk για την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, τονίζει ότι η εταιρεία επιδιώκει να πουλήσει ή να ανακυκλώσει περισσότερα από τα παλαιότερα κουτιά της για να εκμεταλλευτεί τον κορεσμό.
Την ίδια ώρα, η πτώση της ζήτησης «χτυπά» ανελέητα τους κατασκευαστές. Τα κέρδη της China International Marine Containers, ενός από τους μεγαλύτερους παραγωγούς κιβωτίων της χώρας, μειώθηκαν κατά 91% από έτος σε έτος σε 23 εκατ. δολάρια) τους πρώτους τρεις μήνες του 2023. Οι πωλήσεις τυποποιημένων εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκαν κατά 77% κατά τη διάρκεια της ιδιας περιόδου και η εταιρεία με έδρα το Shenzhen, κατηγορεί τη «συνεχή πτώση του εμπορίου και την ανεπαρκή ζήτηση για νέα εμπορευματοκιβώτια».
Κίνδυνος για χάος στα λιμάνια
Πλέον, οι ναυτιλιακές εταιρείες containerships αντιμετωπίζουν μια σοβαρή μείωση των κερδών μετά από μια περίοδο ρεκόρ κατά τη διάρκεια των lockdown. Η μεγάλη άνθηση είχε οδηγήσει τους ναυτιλιακούς κολοσσούς να προμηθευτούν με νέα εμπορευματοκιβώτια, αφού τα σημεία συμφόρησης που προκλήθηκαν από την πανδημία σε πολλά λιμάνια οδήγησαν σε ελλείψεις.
Το 2021, η παγκόσμια παραγωγή είχε φτάσει τα 7,1 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια κανονικού μεγέθους, υπερδιπλάσια από την παραγωγή το 2020, σύμφωνα με τον Drewry.
Πλέον, οι «τεράστιες ποσότητες» άδειων εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να συνεχίσουν να συσσωρεύονται στα λιμάνια της Ασίας κατά τη διάρκεια αυτού του έτους.
Τελειώνουν οι «μέρες της δόξας» για τα containerships
Στο μεταξύ, νέα υποχώρηση της αγοράς των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σηματοδοτεί ο σύνθετος δείκτης China Containerized Freight Index (CCFI) της Κίνας για τις μεταφορές containers.
Ο CCFI υποχώρησε την εβδομάδα που έληξε στις 19 Μαΐου, σύμφωνα με το Shanghai Shipping Exchange κατά 1% από την προηγούμενη εβδομάδα στις 946,18 μονάδες, σύμφωνα με το κινεζικό ναυτιλιακό χρηματιστήριο. Ο επιμέρους δείκτης που αφορά στις γραμμές από Κίνα προς τη δυτική ακτή των ΗΠΑ κατέγραψε μείωση 5% ενώ αντιθέτως η γραμμή προς Νότιο Αφρική αυξήθηκε κατά 3,1% από την προηγούμενη εβδομάδα.
Ο δείκτης CCFI αποτυπώνει την πορεία των φορτίων και ναύλων στη spot αλλά και την αγορά χρονοναύλωσης από κινεζικά λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων σε 12 ναυτιλιακές διαδρομές σε όλο τον κόσμο με βάση δεδομένα από 22 διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών.
Latest News
Στο ρυθμό μείωσης των επιτοκίων και η κεντρική τράπεζα στο Πεκίνο
Με τη μείωση στα επιτόκια η κεντρική τράπεζα της Κίνα συνεχίζει τις προσπάθειες για να διευκολύνει την ανάκαμψη της χώρας
Θα έρθει η μεγάλη αναμόρφωση; Ρευστό 7 δισ. για το Εθνικό Σύστημα Υγείας στη Βρετανία
Τι προβλέπει η κυβέρνηση των Εργατικών στη Βρετανία για το NHS, πριν την επίσημη κατάθεση του προϋπολογισμού
Πώς το fast food ωθεί σφίγγει τον κλοιό στην αλυσίδα εστίασης TGI Friday's
Η TGI Friday's είναι μια από τις πολλές αλυσίδες casual-dining που πιέζονται από την εκτίναξη της τάσης για γρήγορο φαγητό
Η Tokyo Metro θα είναι η μεγαλύτερη ΙΡΟ στο Τόκιο την τελευταία εξαετία
Η Tokyo Metro αναμένει να εισαγάγει μετοχές στο χρηματιστήριο του Τόκιο στις 23 Οκτωβρίου.
Τα κέρδη της LVMH βουλιάζουν - Οι τιμές... στο ύψος τους
Η LVMH θα χάσει μακροπρόθεσμα αν βραχυπρόθεμα ακολουθήσει πιο προσιτές προτάσεις κέει ο CFO
Nέα εποχή στις σχέσεις Κίνας-Βρετανίας - Συνεργασία σε εμπόριο και πράσινη ανάπτυξη
Διάθεση αμοιβαίας συνεργασίας εξέφρασαν Βρετανία και Κίνα με επίκεντρο την εμβάθυνση της στρατηγικής επικοινωνίας των δύο χωρών
«Καμπανάκι» Σίσι σε ΔΝΤ και ΕΕ για τα προβλήματα που δημιουργεί ο πόλεμος
Η Αίγυπτος προειδοποιεί ότι το πρόγραμμα του ΔΝΤ εφαρμόζεται κάτω απο «δύσκολες περιφερειακές και παγκόσμιες συνθήκες»
Τι αλλάζει η Κίνα στο καθεστώς εξαγωγής αγαθών και τεχνολογιών «διπλής χρήσης»
Η Κίνα έχει κατηγορηθεί ότι υποστηρίζει την πολεμική προσπάθεια της Ρωσίας στην Ουκρανία παρέχοντάς της αγαθά διπλής χρήσης
Οι BRICS κηρύσσουν τον «πόλεμο» στο δολάριο από το Καζάν [γράφημα]
Η Ρωσία προωθεί επίσης τη δημιουργία ενός θεσμού για να διακανονισμούς ώστε οι χώρες της BRICS να έχουν πρόσβαση στις αγορές της ομάδας
Η Γερμανία διαψεύδει τα περί νόμου αποτροπής εξαγοράς των τραπεζών της
Η Γερμανία αιφνιδιάστηκε από την κίνηση της UniCredit να αποκτήσει μεγάλο ποσοστό στην κρατικά υποστηριζόμενη Commerzbank