
Δίσεκτο θα είναι το 2024 για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και τα containerships σε αντίθεση με τα δεξαμενόπλοια που θα πλέουν με ούριο άνεμο. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από την ανάλυση της ναυτιλιακής οργάνωσης Bimco που αναφέρεται στις προοπτικές των τριών μεγαλύτερων ναυτιλιακών κλάδων για το υπόλοιπο του 2023 και για το 2024. Οι προοπτικές των ναυτιλιακών κλάδων αποτυπώνουν τόσο την πορεία της διεθνούς οικονομίας από την οποία καθορίζεται και η ζήτηση ναυτιλιακών υπηρεσιών όσο και την προσφορά χωρητικότητας από πλευράς της πλοιοκτησίας.
Όσον αφορά τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου που μεταφέρουν δηλαδή σιδηρομετάλλευμα, άνθρακα σιτηρά, κ.λ.π., η Bimco επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι συνολικά αναμένει οριακή βελτίωση του ισοζυγίου προσφοράς και ζήτησης πλοίων, μέχρι το τέλος του 2024. Η προσφορά αναμένεται να αυξηθεί κατά 1-2% το 2023 και το 2024, ενώ η αύξηση της ζήτησης προβλέπεται σε 1,5-2,5% το 2023 και 1-2% το 2024. Ωστόσο σύμφωνα με το σενάριό για χαμηλή ζήτηση, το ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης θα μπορούσε να αποδυναμωθεί, ιδίως το 2024.
Maersk: Δυσοίωνες προβλέψεις για το παγκόσμιο εμπόριο
Υπενθυμίζεται ότι οι μέσες τιμές των ναύλων χύδην ξηρού φορτίου έχουν εξασθενήσει από το δεύτερο εξάμηνο του 2022. Τον Αύγουστο, το τμήμα των capesize ήταν το μόνο όπου οι ναύλοι βελτιώθηκαν σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν. Αυτές υποστηρίχθηκαν από τις ισχυρότερες μεταφορές σιδηρομεταλλεύματος και βωξίτη, και από τη χαμηλή αύξηση του στόλου capesize κατά 2,2% σε ετήσια βάση. Σε όλα τα άλλα μικρότερου μεγέθους πλοία, οι ναύλοι υποχώρησαν λόγω της μείωσης του όγκου των σιτηρών, της χαμηλής αύξησης του όγκου των μικρών χύδην φορτίων και της μέσης αύξησης του στόλου κατά 3,5% ετησίως.
Οι τιμές στην spot αγορά θα μπορούσαν να αυξηθούν οριακά κατά το υπόλοιπο του 2023, σε σύγκριση με τα επίπεδα του Αυγούστου, υπό την προϋπόθεση ότι η κινεζική οικονομία δεν θα αποδυναμωθεί περαιτέρω. Πάντως η Bimco αναμένει ότι η αύξηση του όγκου των φορτίων κυρίως στο σιδηρομετάλλευμα αναμένεται να εξασθενήσει κατά το δεύτερο εξάμηνο, σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο, περιορίζοντας τα κέρδη. Το 2024, οι τιμές των ναύλων θα μπορούσαν να παραμείνουν γύρω στα επίπεδα του 2023 ή ακόμη και να εξασθενήσουν, καθώς η αύξηση της ζήτησης επιβραδύνεται.
Η προσφορά πλοίων
Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η Bimco επισημαίνει ότι ο όγκος του εμπορίου μειώθηκε κατά 4,9% σε ετήσια βάση κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023. Για το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους προβλέπει ωστόσο άνοδο του όγκου των φορτίων κατά 6,1% σε ετήσια βάση, ενώ για το σύνολο του έτους η άνοδος θα είναι αναιμική από 0%-1%. Για το 2024 οι συνθήκες είναι πιο ευνοϊκές και προβλέπεται άνοδος του εμπορίου μεταξύ 3,5% και 4,5%.
Όμως από την άλλη πλευρά η προσφορά πλοίων είναι συνολικά τα δυο χρόνια, πολύ μεγαλύτερη καθώς φτάνει το 10,9% το 2023 και το 2,8% το 2024. Οι χαμηλότερες ταχύτητες πλεύσης θα μειώσουν την αύξηση της προσφοράς σε σύγκριση με την αύξηση του στόλου και τα δύο έτη. Ωστόσο, η χαμηλότερη συμφόρηση στα λιμάνια σε σχέση με το 2022 προσθέτει στην αύξηση της προσφοράς το 2023. Η Bimco σημειώνει ότι παρόλο που προβλέπεται ότι η ζήτηση θα αυξηθεί ταχύτερα από την προσφορά το 2024, οι αγορές θα εξακολουθήσουν να δέχονται πιέσεις από τη σημαντική πλεονάζουσα χωρητικότητα που θα συνεχίσει να ταλαιπωρεί την αγορά.
Στα δεξαμενόπλοια τέλος μπορεί οι ναύλοι στην spot αγορά να έχουν υποχωρήσει κατά 28% από την αρχή του έτους, ωστόσο, παραμένουν υψηλότεροι από το μέσο όρο δεκαετίας. Οι ναύλοι στις χρονοναυλώσεις έχουν μειωθεί από τα υψηλά επίπεδα που επιτεύχθηκαν στα τέλη του 2022, αλλά παραμένουν σημαντικά υψηλότερες από ό,τι τους πρώτους επτά μήνες του 2022. Στα δεξαμενόπλοια η αύξηση της προσφοράς αναμένεται να είναι περιορισμένη το 2024, ενώ οι όγκοι φορτίου και τα τονοχιλιόμετρα προβλέπεται να συνεχίσουν να αυξάνονται. Συνεπώς, τονίζει η Bimco συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι οι συνθήκες της αγοράς θα βελτιωθούν, αν και οι περικοπές της παραγωγής ενδέχεται να περιορίσουν την ανάκαμψη κατά το υπόλοιπο του 2023.


Latest News

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες