Νέες αποκαλύψεις για το ασυντήρητο ΟΑΚΑ έρχονται στο «φως» της δημοσιότητας, την ώρα που αναμένονται τα αποτελέσματα της δεύτερης μελέτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας στα στέγαστρα Καλατράβα.
Όπως φαίνεται υπήρχε και προηγούμενη μελέτη για την κατάσταση του Ολυμπιακού Σταδίου που ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2020 που εντόπιζε σοβαρά προβλήματα λόγω έλλειψης συντήρησης, τα οποία όπως ανέφερε θα έπρεπε να αντιμετωπιστούν το συντομότερο δυνατόν. Η μελέτη, είχε ανατεθεί στην ίδια ελληνική τεχνική εταιρεία, τη ΔΟΜΗ ΑΕ, και είχε υποβληθεί στη συνέχεια στη γενική γραμματεία Αθλητισμού και στο υπουργείο Υποδομών.
Η μελέτη, είχε αναθέσει στην ίδια ελληνική τεχνική εταιρεία, τη ΔΟΜΗ ΑΕ, και είχε υπεβλήθη στη συνέχεια στη γενική γραμματεία Αθλητισμού και στο υπουργείο Υποδομών.
Η συγκεκριμένη έκθεση κατέληγε, σύμφωνα με τον Σκάι σε δύο βασικά συμπεράσματα σχετικά με το στέγαστρο του σταδίου.
Πότε θα λειτουργήσει ξανά το ΟΑΚΑ – Το σχέδιο για ανακαίνιση και επαναλειτουργία
Α) Κατά την επιθεώρηση της γερμανικής Bust την περιόδου 2007-2008 δεν εντοπίστηκαν προβλήματα ευστάθειας. Η επιθεώρηση πραγματοποιήθηκε ενόψει τις οριστικής παραλαβής του γηπέδου από το ελληνικό δημόσιο
Β) Ωστόσο, το 2020 η ελληνική εταιρεία ΔΟΜΗ ΑΕ εντόπισε σοβαρότερα προβλήματα λόγω έλλειψης συντήρησης τα οποία μάλιστα όπως ανέφερε θα έπρεπε να αντιμετωπιστούν το συντομότερο δυνατόν, κρούοντας το κώδωνα του κινδύνου. Πρόκειται για οξειδώσεις, προβλήματα στη βαφή και διάφορες κακοτεχνίες.
Μια νέα μελέτη όμως ανετέθη τον Νοέμβριο του 2022 στην ίδια εταιρεία, τη ΔΟΜΗ ΑΕ και ολοκληρώθηκε την περίοδο Αυγούστου -Σεπτεμβρίου του 2023 και αφορούσε μόνο την μεταλλική κατασκευή Καλατράβα. Η μελέτη κατέληγε στο συμπέρασμα ότι η μεταλλική κατασκευή δεν ανταποκρίνεται στο ελάχιστο επιτρεπόμενο επίπεδο στατικής επάρκειας. Μάλιστα, το πρόβλημα εντοπίστηκε από την κατασκευή του μεταλλικού στεγάστρου το οποίος όπως ανέφερε δεν πληροί τις προδιαγραφές ασφαλείας.
Πρόβλημα και στις κερκίδες
«Καταλάβαμε ότι υπάρχει ένα σοβαρότατο πρόβλημα, το οποίο έχει τεκμηριωθεί από μία νέα αρχική μελέτη. Αυτό έχουμε καταλάβει. Και ορθώς έγινε αυτή η εκκένωση η οποία έγινε» δήλωσε ο καθηγητής Αντισεισμικών Κατασκευών ΕΜΠ, Κώστας Σπυράκος, στην ΕΡΤ.
Επιπλέον υπογράμμισε πως είναι και οι κερκίδες που παρουσιάζουν πρόβλημα, και όχι μόνο το στέγαστρο, συμπληρώνοντας πως το να αντικατασταθεί το σκέπαστρο θα ήταν αποτέλεσμα μιας μελέτης οικονομοτεχνικής.
Ερωτηθείς για το εάν φοβάται και για άλλες κατασκευές της χώρας, ανέφερε πως «από τη στιγμή που δεν έχουμε ελέγχους όπως πρέπει να γίνονται σε τακτά διαστήματα, θα αντιμετωπίζουμε συνεχώς προβλήματα αυτού του είδους, όχι μόνο σε κτίρια, όπως το στάδιο, αλλά και σε γέφυρες».
«Εγχειρίδιο υπήρχε. Το θέμα αν αυτό το εγχειρίδιο είχε χρησιμοποιηθεί ή όχι. Προφανώς δεν έχει χρησιμοποιηθεί, και αυτό φαίνεται από το ότι φτάσαμε στα σημερινά δεδομένα».
«Πιστεύω ότι υπήρχε μια παρακολούθηση της κατάστασης του σταδίου. Είχαν χτυπήσει το κουδούνι αρκετές φορές του κινδύνου οι υπηρεσίες, αλλά νομίζω ότι δεν είχαν ληφθεί τα κατάλληλα μέτρα για διάφορους λόγους που δεν θέλω να επεκταθώ. Τώρα, το αν θα έχουμε απότομες αστοχίες και να θρηνήσουμε θύματα, εξαρτάται από το είδος της κατασκευής. Είναι κατασκευές οι οποίες εμφανίζουν βλάβες σιγά σιγά, και αυτή είναι η πλειονότητα των κατασκευών, γιατί έτσι μελετάμε όποτε προλαβαίνουμε να παρέμβουμε. Είναι όμως και περιπτώσεις, ιδιαίτερα σε παλιές κατασκευές, όπου η αστοχία είναι απότομη.
«Πρέπει να γίνονται έλεγχοι σε τακτά διαστήματα»
«Από την πρώτη μέρα που αρχίζει να λειτουργεί το στάδιο πρέπει να αρχίσει και η διαδικασία ελέγχου του. Το 2006 εγώ συμμετείχα σε μία επιστημονική επιτροπή η οποία ετοίμασε ένα τέτοιο εγχειρίδιο το οποίο έγραφε λεπτομερώς τι έλεγχοι πρέπει να γίνουν, τι όργανα πρέπει να τοποθετηθούν, έτσι ώστε έγκαιρα να εντοπίζονται το μέγεθος και η θέση των βλαβών, ώστε να μπορεί κανείς να επεμβαίνει άμεσα και αποτελεσματικά», σημείωσε μεταξύ άλλων ο κ. Σπυράκος υπογραμμίζοντας μάλιστα πως: «Εγχειρίδιο υπήρχε. Το θέμα αν αυτό το εγχειρίδιο είχε χρησιμοποιηθεί ή όχι. Προφανώς δεν έχει χρησιμοποιηθεί, και αυτό φαίνεται από το ότι φτάσαμε στα σημερινά δεδομένα».
Επιπλέον, ο καθηγητής τόνισε πως «είναι διεθνής πρακτική η παρακολούθηση έργων αυτής της εμβέλειας, αυτού του μεγέθους. Στο μεσοδιάστημα, επειδή φαίνεται μεν το κτίριο είναι σύνθετο και είναι σύνθετο, έχει όμως ορισμένα στοιχεία, όπως είναι τα καλώδια τα οποία μπορεί κανείς να ελέγξει εύκολα και με τον έλεγχο αυτών των καλωδίων να οδηγηθεί σε ορισμένες αποφάσεις και στη λήψη ορισμένων μέτρων. Αρα βλέπω ότι δεν πρέπει να έχει ακολουθηθεί μία διαδικασία λεπτομερής για τον έλεγχο και την παρέμβαση».
«Ενώ πρέπει να γίνεται έλεγχος των κατασκευών, και μάλιστα σε τακτά χρονικά διαστήματα, υπάρχουν μάλιστα από τον κανονισμό προτάσεις για το πότε πρέπει να γίνονται, ανάλογα με τη σπουδαιότητα του κτιρίου και το είδος κατασκευής του, σε ορισμένες χώρες αυτό επιβάλλεται διά νόμου, δηλαδή πότε πρέπει να γίνονται οι έλεγχοι, τι είδους έλεγχοι να γίνονται και σε ποια χρονικά διαστήματα. Διότι, αν δεν γίνει αυτό, τα μικρά προβλήματα, όπως στον άνθρωπο, επιδεινώνονται. Είναι η ίδια συμπεριφορά και οι κατασκευές και το κόστος είναι μεγαλύτερο. Το κόστος λοιπόν αυτής της παρακολούθησης και της τοποθέτησης των οργάνων είναι υποπολλαπλάσιο του κόστους των επεμβάσεων που πιστεύω ότι θα οδηγηθούμε», τόνισε ο κ. Σπυράκος.
Σε εξέλιξη οι έρευνες
Σε εξέλιξη βρίσκεται στο μεταξύ, η έρευνα του εισαγγελέα για το ΟΑΚΑ, με τα ερωτήματα για την έλλειψη συντήρησης να είναι σοβαρά.
Η έρευνα θα εστιάσει στα εξής ερωτήματα:
-Ποιες ήταν οι εισηγήσεις του κατασκευαστή για τη συντήρηση κι αν τηρήθηκαν
-Εάν υπήρχαν εισηγήσεις άλλων οργάνων για περιοδική συντήρηση
-Γιατί έγινε τώρα η μελέτη και με ποια αφορμή ξεκίνησε
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, από τον Νοέμβριο του 2021 έως και τον Νοέμβριο του 2022 το ΤΑΙΠΕΔ «έτρεχε» τον διαγωνισμό για την επιθεώρηση της στέγης Καλατράβα και άλλων στεγάστρων.
Τον Απρίλιο του 2023 οι έλεγχοι στο ΟΑΚΑ βρίσκονταν σε πλήρη εξέλιξη και αφορούσαν το στέγαστρο του Κεντρικού Σταδίου, το στέγαστρο του ποδηλατοδρομίου, τις δύο εισόδους του ΟΑΚΑ, το Τείχος των Εθνών και την αγορά.
Πλέον, τα συνεργεία ελέγχουν για την ύπαρξη προβλημάτων στις εγκαταστάσεις, όπως διαβρώσεις, αποφλοιώσεις, συγκολλήσεις και αναρτήρες.
Στις 29 Σεπτεμβρίου 2023 το ΤΑΙΠΕΔ παρέδωσε το πόρισμα στη διοίκηση του ΟΑΚΑ, με τα ευρήματα να είναι ανησυχητικά. Σύμφωνα με το πόρισμα, τα στέγαστρα Καλατράβα και ποδηλατοδρομίου δεν έχουν την απαιτούμενη στατική επάρκεια.
Πότε θα ανοίξει το ΟΑΚΑ
Η διοίκηση του ΟΑΚΑ, βρίσκεται εν αναμονή αναμονή των αποτελεσμάτων της δεύτερης μελέτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας στα στέγαστρα Καλατράβα. Η επαναξιολόγηση θα ξεκινήσει άμεσα προκειμένου να ερευνηθεί και να επιβεβαιωθεί το πρώτο πόρισμα του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο αναφέρει πρόβλημα στατικής επάρκειας. Ειδική ομάδα του ΤΕΕ σε συνεργασία με επιστήμονες του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, θα πραγματοποιήσουν νέα αυτοψία.
Στο μεταξύ σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Δευτέρας (02/10), ο αναπληρωτής υπουργός Αθλητισμού δεν έδωσε κάποια ημερομηνία για το πότε θα επαναλειτουργήσει το ΟΑΚΑ. Για το Ποδηλατοδρόμιο, δήλωσε ότι αναμένεται να αποκατασταθεί η λειτουργία του εντός του 2024.
Πάντως, την πεποίθησή του ότι ο ένας χρόνος ίσως δεν είναι αρκετός για την αποκατάσταση του στεγάστρου Καλατράβα εξέφρασε (ΕΡΤ) ο ομότιμος Καθηγητής και πρώην Διευθυντής του Εργαστηρίου Μεταλλικών Κατασκευών του ΕΜΠ Ιωάννης Βάγιας.
Ωστόσο ο κ. Βάγιας επισήμανε ότι δεν έχει δει τα συμπεράσματα της μελέτης, ούτε τι εργασίες αποκατάστασης υπάρχουν και δεν ξέρει τι θα χρειαστεί να γίνει.
Καταθέτοντας την εμπειρία του από την αντίστοιχη μελέτη αποτίμησης και ενίσχυσης της συρταρωτής γέφυρας της Χαλκίδας του 1960, ένα σαφώς μικρότερο έργο, δήλωσε ότι για να ολοκληρωθεί η αποκατάστασή της χρειάζεται μία πενταετία. Και αναφερόμενος στο στέγαστρο Καλατράβα στο ΟΑΚΑ υπογράμμισε: «Δεν ξέρω λεπτομέρειες για το έργο, δεν έχω ασχοληθεί με το έργο και δεν το ξέρω σε βάθος. Πάντως εκτιμώ ότι αν πράγματι είναι επικίνδυνο, τότε θα χρειαστούν εκτεταμένες εκτεταμένες ενέργειες αποκατάστασης. Ο ένας χρόνος είναι σύντομος».
Τέλος σημείωσε ότι οι μεταλλικές κατασκευές είναι οι αρχαιότερες στον κόσμο. Στη μεταλλική κατασκευή οι βλάβες είναι επιφανειακές και συνήθως αποκαθίστανται πολύ πιο εύκολα, με συγκολλήσεις και ενισχύσεις, ενώ αντιθέτως οι ενισχύσεις των κατασκευών από σκυρόδεμα είναι αρκετά πιο δυσχερείς.
Πηγή: in.gr
Latest News
Έπεσαν οι υπογραφές για την υδροδότηση του Ρεθύμνου από το φράγμα Αμαρίου
Το έργο έχει ζωτική σημασία για το Ρέθυμνο και τον Μυλοπόταλο καθώς προβλέπεται να καλύψει τις ανάγκες της 20ετίας σε πόσιμο νερό
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Στο 23,01% το μερίδιο της AVAX στην Ολυμπία Οδό - Οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ
Ο Όμιλος AVAX στοχεύει σε παραπάνω από 25 νέους διαγωνισμούς για συμβάσεις ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενη αξία άνω των €4 δισ.
Ελληνικό: Αλλαγές στο σχεδιασμό της παραλίας του Αγίου Κοσμά
Τι προβλέπει νέα υπουργική απόφαση για το παράκτιο μέτωπο της επένδυσης της Lamda Development στο Ελληνικό
Μιτζάλης (AVAX): Απαιτείται εθνικός σχεδιασμός για τα έργα υποδομών του μέλλοντος
Ο CEO της AVAX, Κ. Μιτζάλης τόνισε ότι υπάρχει ανεκτέλεστο 3,3 δισ. ευρώ και ότι η εταιρεία τρέχει πολλά μεγάλα έργα αυτό το διάστημα
Άλμα 55,5% για τα EBITDA της Alumil – Τι δήλωσε ο Μυλώνας
Ο επικεφαλής της Alumil σημείωσε ότι το εννεάμηνο του 2024 αναδεικνύει την ALUMIL ως πρωταγωνιστή στον κλάδο