Κανένας δεν περίμενε ότι η κίνηση της Novo Nordisk το 2012 να αναπτύξει στα εργαστήριά της την ουσία σεμαγλουτίδη –εναλλακτική λύση μακράς δράσης στη λιραγλουτίδη ως αντιδιαβητική θεραπεία μία φορά την εβδομάδα-, θα προκαλούσε δέκα χρονια μετά τέτοιο θόρυβο γύρω από την εμπορική της ονομασία –Ozempic– και τόσες αντιδράσεις από κολοσσούς της βιομηχανίας τροφίμων και ποτών.

Αυτή η νέα κατηγορία φαρμάκων για την απώλεια βάρους, γνωστή ως GLP-1, έχει αναστατώσει τις παγκόσμιες αγορές , στέλνοντας τις μετοχές από εταιρείες τροφίμων και ποτών μέχρι κατασκευαστές ιατρικών συσκευών, σε κατακόρυφη πτώση. Οι εταιρείες -και όχι μόνο- ανακαλύπτουν σταδιακά ότι οι συμπεριφορές των καταναλωτών μεταβάλλονται από τα φάρμακα τύπου Ozempic, αγοράζοντας λιγότερα προϊόντα, στρέφοντας την πλάτη τους σε σνακ και αναψυκτικά.

Το Ozempic, το υπερφάρμακο κατά της παχυσαρκίας, έχει ήδη έναν δυνατό ανταγωνιστή

Την ίδια στιγμή οι αναλυτές του ομίλου Goldman Sachs προβλέπουν ότι τα εν λόγω φάρμακα αποτελούν μια μοναδική ευκαιρία 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων, με την Eli Lilly και τη Novo Nordisk να ηγούνται, σύμφωνα με το Bloomberg.

Η Eli Lilly, στον κατάλογο των φαρμάκων της οποίας περιλαμβάνεται το Mounjaro, είναι σήμερα η μεγαλύτερη εταιρεία παροχής υγειονομικής περίθαλψης στον κόσμο με βάση την αξία της αγοράς. Εν τω μεταξύ, η Novo Nordisk έγινε η πιο κερδοφόρα εισηγμένη εταιρεία της Ευρώπης τον περασμένο μήνα, ενισχυμένη από τον ενθουσιασμό της αγοράς για τα φάρμακά της Ozempic και Wegovy. Οι μετοχές και των δύο εταιρειών έχουν σημειώσει άνοδο φέτος.

Πώς αντιδρούν οι εταιρείες

Μέχρι στιγμής, ο φόβος έχει οδηγήσει τους επενδυτές να πουλήσουν μετοχές που εξαρτώνται από τους τελικούς καταναλωτές. Ανάμεσά τους η Mondelēz International Inc. που παρασκευάζει τα μπισκότα Oreo, Constellation Brand Inc. με την μπύρα Modelo και άλλες, δημιουργώντας μια κατηγορία που έχει υποχωρήσει σχεδόν 9% από τις αρχές Αυγούστου με απώλειες περίπου διπλάσιες από εκείνες του δείκτη S&P 500, ενώ οι κατασκευαστές προϊόντων όπως οι αντλίες ινσουλίνης έχουν χάσει σχεδόν το ένα τρίτο της αξίας τους κατά την ίδια περίοδο εν μέσω ανησυχιών ότι ολοένα και λιγότεροι άνθρωποι θα χρειάζονται τα προϊόντα τους.

Η ευρύτερη υιοθέτηση των φαρμάκων απώλειας βάρους μειώνει τον όγκο των τροφίμων και των ποτών κατά 1% έως 2% – και αυτό θα μπορούσε να είναι επιζήμιο και για άλλους τομείς δραστηριότητας, όπως οι παραγωγοί συσκευασιών και περιτυλίγματος σνακ, σύμφωνα με τον αναλυτή της Citigroup Anthony Pettinari, ο οποίος μείωσε τους στόχους τιμών για τις Ardagh Metal Packaging SA και Crown Holdings Inc.

Η PepsiCo Inc. έδωσε τον τόνο την περασμένη εβδομάδα, υποστηρίζοντας ότι τα φάρμακα που καταστέλλουν την όρεξη δεν την επηρεάζουν. Ο γίγαντας αναψυκτικών και σνακ αύξησε τις προβλέψεις για τα κέρδη του 2023, καθώς οι καταναλωτές δαπάνησαν περισσότερα σε σνακ υψηλότερης τιμής. Η ανταγωνίστρια Coca-Cola Co. είναι η επόμενη που θα ανακοινώσει αποτελέσματα στις 24 Οκτωβρίου, ενώ την επόμενη εβδομάδα ακολουθούν η Hershey Co. και η Keurig Dr Pepper Inc.

Λίγες ημέρες νωρίτερα, ο διευθύνων σύμβουλος της μητρικής των Pringles και των Cheez-Its, Kellanova, δήλωσε ότι η εταιρεία μελετά τον πιθανό αντίκτυπο των GLP-1 στη διατροφική συμπεριφορά. «Όπως κάθε τι που ενδεχομένως επηρεάζει την επιχείρησή μας, θα το εξετάσουμε, θα το μελετήσουμε και, αν χρειαστεί, θα το μετριάσουμε», τόνισε ο Steve Cahillane, ο διευθύνων σύμβουλος της Kellanova.

Ομοίως, οι επενδυτές εστιατορίων φοβούνται τα χειρότερα, σύμφωνα με τον αναλυτή της BTIG Peter Saleh. Η πλειονότητα του δείκτη S&P Composite 1500 Restaurants Index έχει κάνει σπειροειδή πτώση κατά τους τελευταίους δύο μήνες, πλησιάζοντας σε χαμηλό 12 μηνών την περασμένη εβδομάδα πριν ανακάμψει.

Τι είδε η Walmart

Ο αμερικανικός retailer, που πωλεί τα φάρμακα GLP-1 μέσω των φαρμακείων του, επισήμανε ότι ήδη βλέπει τον αντίκτυπο στη ζήτηση για αγορές τροφίμων από άτομα που λαμβάνουν το φάρμακο για τον διαβήτη Ozempic, το Wegovy και τα υπόλοιπα σκευάσματα. «Σίγουρα βλέπουμε μια μικρή αλλαγή σε σύγκριση με το συνολικό πληθυσμό, μια μικρή υποχώρηση στο συνολικό καλάθι», δήλωσε ο John Furner, διευθύνων σύμβουλος της Walmart στις ΗΠΑ.

Σε έρευνές της στην πελατειακή της βάση σχετικά με το πώς εξελίσσονται τα αγοραστικά μοτίβα, η εταιρεία είδε μια τάση, τονίζοντας ωστόσο πως είναι πολύ νωρίς για να δούμε οποιαδήποτε μακροπρόθεσμη επίδραση στις καταναλωτικές συνήθειες. Οι πωλήσεις των συγκεκριμένων φαρμάκων στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 300% μεταξύ 2020 και 2022, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Trilliant Health.

«Εξακολουθούμε να αναμένουμε ότι τα τρόφιμα, τα αναλώσιμα και η υγεία και η ευεξία, κυρίως λόγω της δημοτικότητας ορισμένων φαρμάκων GLP-1, θα αυξηθούν ως ποσοστό του συνόλου στο δεύτερο εξάμηνο», διευκρίνισε σχετικά ο διευθύνων σύμβουλος της Walmart, Doug McMillon.

Η αντίδραση της Nestlé

Από την άλλη η Nestlé, που είδε τις μετοχές της να έχουν πέσει σχεδόν 5% τον τελευταίο μήνα, εργάζεται πάνω σε προϊόντα που θα μπορούσαν να συμπληρώσουν τις νέες θεραπείες απώλειας βάρους, τα οποία μειώνουν απότομα την επιθυμία για φαγητό.

Η ελβετική πολυεθνική δήλωσε ότι το μεγαλύτερο μέρος του χαρτοφυλακίου της δεν θα επηρεαστεί από τη δημοτικότητα των φαρμάκων, καθώς οι χρήστες θα συνεχίσουν να πίνουν εμφιαλωμένο νερό καθώς και να αγοράζουν τροφή για τα κατοικίδιά τους. «Ωστόσο είναι μια ευκαιρία να λειτουργήσουμε διαφορετικά» διευκρίνισε ο διευθύνων σύμβουλος Μαρκ Σνάιντερ. «Όταν τρώτε λιγότερο, έχετε συγκεκριμένες ανάγκες σε βιταμίνες, μέταλλα και συμπληρώματα», είπε. «Θέλετε να είστε σίγουροι ότι η απώλεια βάρους υποστηρίζεται. Θέλετε να είστε σίγουροι ότι περιορίζετε την απώλεια άλιπης μυϊκής μάζας».

Τέτοια συμπληρωματικά προϊόντα θα μπορούσαν μια μέρα να δώσουν την απαραίτητη ώθηση στην επιχείρηση της Nestlé στον τομέα των επιστημών υγείας. Ήταν ένας από τους τομείς με τις χειρότερες επιδόσεις για τον όμιλο μέχρι στιγμής φέτος και η εταιρεία καθυστέρησε κατά έξι μήνες τους στόχους πωλήσεων και κερδοφορίας για το 2025.

Τα γλυκίσματα, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα έτοιμα φαγητά και τα βοηθήματα μαγειρικής αντιπροσωπεύουν περίπου το ένα τρίτο των πωλήσεων της Nestle. Ομάδες μετόχων επέκριναν αυτόν τον μήνα τη Nestlé αυτή την εβδομάδα για το γεγονός ότι δεν είναι αρκετά φιλόδοξη στο να καταστήσει το χαρτοφυλάκιό της πιο υγιεινό.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή