Νέες δυνατότητες δίνει στην αγορά των δεξαμενοπλοίων η απόφαση των ΗΠΑ να άρουν προσωρινά τις κυρώσεις στη κυβέρνηση Μαδούρο μέσω της έκδοσης εξάμηνης γενικής άδειας που επιτρέπει την παραγωγή, την πώληση και την εξαγωγή αργού πετρελαίου και φυσικού αερίου από τη Βενεζουέλα.

Σε μια περίοδο που λόγω των εξελίξεων στο Ισραήλ η αγορά δεξαμενοπλοίων πλέει εν μέσω αβεβαιοτήτων, η είδηση αποτελεί θετική εξέλιξη για τον κλάδο, αναφέρουν οι αναλυτές, καθώς θα αυξηθεί η προσφορά αργού πετρελαίου.

Ναυτιλία: Πρωταγωνιστές οι Έλληνες εφοπλιστές στις πωλήσεις των παλιών δεξαμενόπλοιων

Οι ροές προς τις ΗΠΑ έχουν αυξηθεί από μηδενικές παλαιότερα σε περίπου 130.000 βαρέλια την ημέρα φέτος λόγω της ειδικής άδειας για εξαγωγές που εξασφάλισε η Chevron.

Η Βενεζουέλα, σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Gibson, εξάγει επί του παρόντος μεταξύ 400.000 και 600.000 βαρελιών την ημέρα, αν και οι πραγματικοί αριθμοί μπορεί να είναι υψηλότεροι, δεδομένων των προσπαθειών που καταβάλλονται για την απόκρυψη της εμπλοκής στο εμπόριο πετρελαίου της χώρας.

Οι ροές προς τις ΗΠΑ έχουν αυξηθεί από μηδενικές παλαιότερα σε περίπου 130.000 βαρέλια την ημέρα φέτος λόγω της ειδικής άδειας για εξαγωγές που εξασφάλισε η Chevron. Επίσης και αρκετές ευρωπαϊκές μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες έχουν επίσης εισαγάγει περιορισμένες ποσότητες, επίσης με άδεια.

Οι υπόλοιπες ποσότητες πιστεύεται γενικά ότι καταλήγουν στην Κίνα ή αναμειγνύονται στα ασιατικά ύδατα πριν επανεξαχθούν.

«Σκοτεινός στόλος»

Αν και αναλυτές του κλάδου εκτιμούν ότι θα είναι δύσκολο για τη Βενεζουέλα να αυξήσει σημαντικά τις εξαγωγές καθώς απαιτούνται πρόσθετες επενδύσεις στην παραγωγή πετρελαίου και στην αναβάθμιση των εγκαταστάσεων εξαγωγής, ωστόσο η άρση των περιορισμών από τις ΗΠΑ είναι αναμφίβολα θετική για την αγορά δεξαμενοπλοίων, καθώς αναμένεται να μετατοπίσει τον όγκο των εξαγωγών από τον επονομαζόμενο «σκοτεινό στόλο» στα νόμιμα δεξαμενόπλοια.

Η βάση δεδομένων πλοίων του Gibson υπολογίζει ότι τουλάχιστον 169 δεξαμενόπλοια άνω των 25.000 dwt συμμετέχουν στο εμπόριο της Βενεζουέλας από την έναρξη ισχύος των κυρώσεων, αποτελούμενα από πάνω από 50 VLCC, 80 Suez/Aframaxes και περισσότερα από 30 LR1/MR/Handies.

Ενώ τα πλοία αυτά είναι απίθανο να εξαφανιστούν εν μία νυκτί, ενδέχεται σύντομα να περιθωριοποιηθούν καθώς εμφανίζονται νέοι αγοραστές για τα φορτία της Βενεζουέλας, τονίζει ο Gibson.

Ο ίδιος οίκος εκτιμά ότι η ζήτηση θα αυξηθεί κυρίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ινδία, τους μεγάλους κινέζους αγοραστές, καθώς και τα σύνθετα ευρωπαϊκά διυλιστήρια.

Μετατόπιση πλοίων

Εξάλλου, σύμφωνα με έναν άλλο οίκο τον Poten, τα δεξαμενόπλοια της κατηγορίας Suezmaxes και aframaxes φαίνεται ότι θα είναι τα ωφελημένα. Αναμένεται μετατόπιση πλοίων από τον Ειρηνικό στον Ατλαντικό καθώς η Βενεζουέλα θα χρησιμοποιήσει περισσότερα Aframaxes και Suezmaxes και λιγότερα VLCC, σημειώνει ο Poten, προσθέτοντας ότι το πιο σημαντικό είναι ότι η άρση των κυρώσεων θα επιτρέψει στην κρατική εταιρεία πετρελαίου (PDVSA) της χώρας να χρησιμοποιήσει κανονικά δεξαμενόπλοια αντί να βασίζεται στον (ακριβό και αναξιόπιστο) σκοτεινό στόλο.

Πάντως, πολλά θα εξαρτηθούν από τη διάρκεια ισχύος αυτής της άρσης των κυρώσεων καθώς το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ ανέφερε σε ανακοίνωσή του ότι είναι έτοιμο να ανακαλέσει την εν λόγω άδεια ανά πάσα στιγμή, εάν οι εκπρόσωποι του Μαδούρο δεν τηρήσουν τις δεσμεύσεις τους στο πλαίσιο της συμφωνίας με την αντιπολίτευση και ότι η απαλλαγή από τις κυρώσεις θα ανανεωθεί μόνο εάν η Βενεζουέλα τηρήσει τη δέσμευσή της για τη διεξαγωγή ελεύθερων και δίκαιων εκλογών.

Premium έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία