Καθώς το 2024, πλησιάζει η ναυτιλιακή βιομηχανία προετοιμάζεται για την σταδιακή συμμετοχή της στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (ΣΕΔΕ-EU ETS) από την 1η Ιανουαρίου. Μία συμμέτοχή που όταν ολοκληρωθεί το 2026 εκτιμάται ότι θα έχει επιφέρει συνολικό κόστος μεταξύ 8-10 δισ. ευρώ. Το ΣΕΔΕ της ΕΕ, προβλέπει να απελευθερώσει στην αγορά περίπου 80 εκατομμύρια δικαιώματα εκπομπών (EUA), στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού στόχου να επιτύχει μείωση των εκπομπών κατά 55% έως το 2030, αναφέρει σε ένα report ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες εντάσσονται στο EU ETS σταδιακά, με την υποβολή 40% των δικαιωμάτων το 2024, το 70% το 2025 και φτάνοντας στο 100% μέχρι το 2026. Οι οικονομικές επιπτώσεις είναι σημαντικές, με τον τομέα να επιβαρύνεται ενδεχομένως με κόστος μεταξύ 8-10 δισεκατομμυρίων ευρώ έως το 2026, τονίζει η Intermodal.

Ναυτιλία: Έρχονται αλλαγές για τα ξένα σκάφη άνω των 35 μέτρων

Η τιμολόγηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο πλαίσιο του ΣΕΔΕ της ΕΕ, η οποία είναι γνωστή για τη μεταβλητότητά της, θα διαμορφώσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος (OPEX) των στόλων και των επενδυτικών στρατηγικών. Οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να διαχειριστούν στρατηγικά το αποτύπωμα άνθρακα και να προσαρμοστούν στο εξελισσόμενο τοπίο κόστους των δικαιωμάτων εκπομπών. Παράγοντες όπως οι κανονιστικές αλλαγές, η προσφορά σε δημοπρασίες και οι περιβαλλοντικοί στόχοι θα επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό αυτές τις τιμές. Επιπλέον, και σε αυτό το πλαίσιο υψηλής μεταβλητότητας, το ΣΕΔΕ της ΕΕ βρίσκεται στα πρόθυρα σημαντικών αλλαγών που θα επηρεάσουν σημαντικά το λειτουργικό κόστος και τις επενδυτικές στρατηγικές.

Τα πρότυπα τιμολόγησης

Σε μια καίρια αλλαγή που επιβεβαιώνεται από τον κανονισμό που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο οποίος εκκρεμεί ακόμη προς επίσημη έγκριση από το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο της ΕΕ, η ετήσια προθεσμία συμμόρφωσης για τις εγκαταστάσεις της στεριάς και του τομέα των αερομεταφορών, αλλάζει και από τις 30 Απριλίου μεταφέρεται στις 30 Σεπτεμβρίου 2024. Η προσαρμογή αυτή αναμένεται να διαταράξει τα συμβατικά πρότυπα τιμολόγησης των EUA. Η αναλύτρια της Intermodal Χαρά Γεωργούση εκτιμά ότι αντί αναμενόμενης ανοιξιάτικης αύξησης των τιμών των EUA, αυτή τωρα θα «μεταφερθεί» προς το καλοκαίρι, εξέλιξη που θα μπορούσε να μεταβάλει σημαντικά τη δυναμική των συναλλαγών και να επηρεάσει τη ρευστότητα της αγοράς.

Για τους πλοιοκτήτες, αυτές οι αναθεωρημένες προθεσμίες παρουσιάζουν νέες προκλήσεις. Πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτό το νέο χρονοδιάγραμμα για την απόκτηση και την παράδοση δικαιωμάτων εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα, το οποίο θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις στον οικονομικό τους σχεδιασμό και στον προϋπολογισμό τους για το κόστος των εκπομπών. Αυτή η αλλαγή στις προθεσμίες μπορεί επίσης να οδηγήσει σε διακυμάνσεις στις τιμές της αγοράς, γεγονός που καθιστά αναγκαία την αναθεώρηση των στρατηγικών διαχείρισης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για την προσαρμογή σε αυτές τις νέες δυναμικές της αγοράς, προειδοποιεί η Intermodal.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
Στυλιανίδης: «Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ανάλογο, ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων από ό,τι ήταν πέρυσι»
Ακτοπλοΐα |

«Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων», λέει ο Στυλιανίδης

Η απάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Κωνσταντίνου – Βασίλειου Μεταξά