Εντός των αμέσως επόμενων ημερών αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία η ηλεκτρονική πλατφόρμα ναύλωσης (e – Charter Permission) για σκάφη άνω των 35 μέτρων που δεν διαθέτουν ελληνική επαγγελματική άδεια.

Πρόκειται για μία εξέλιξη που όπως εκτιμάται από παράγοντες του κλάδου θα αλλάξει την αγορά των σκαφών αναψυχής στην Ελλάδα καθώς θα δίνεται η δυνατότητα σε σκάφη που ανήκουν σε εταιρείες που δεν έχουν ελληνική επαγγελματική άδεια, να ναυλώνονται στην Ελλάδα για ναυλώσεις από ελληνικό σε ελληνικό λιμάνι.

Super yachts: «Ούριος άνεμος» στην αγορά πολυτελών σκαφών

Μέχρι τώρα τα σκάφη αυτά έρχονταν στη χώρα μας ως διερχόμενα. Με την χρήση όμως της πλατφόρμας θα μπορούν να δηλώνουν ναυλώσεις που ξεκινούν από ελληνική λιμάνι και να καταλήγουν σε ελληνικό λιμάνι.

Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Ναυτιλίας, Ευάγγελο Κυριαζόπουλο, απομένουν ακόμη κάποιες τεχνικές διορθώσεις και σε λίγες ημέρες η πλατφόρμα θα βγει στον αέρα.

Η δυνατότητα αυτή επιτράπηκε με τον νόμο 4926/2022 που ψηφίστηκε τον Απρίλιο του 2022, κάτω υπό ορισμένες προϋποθέσεις.

Ωστόσο μέχρι σήμερα δεν υλοποιήθηκε καθώς δεν έχει ακόμη εκδοθεί η ερμηνευτική υπουργική απόφαση που αφορά τα άρθρα οκτώ και εννέα του νόμου που επιτρέπουν την δραστηριοποίηση των ξένων σκαφών ενώ δεν έχει «βγει στον αέρα» και η ηλεκτρονική πλατφόρμα (e – Charter Permission) στην οποία θα δηλώνονται οι ναυλώσεις.

Οι συμβάσεις

Η εκκρεμότητα αυτή αντιμετωπίζεται από τον Υπουργό Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης και πρόσφατα όπως έγινε γνωστό παρουσιάστηκε από πλευράς του Υπουργείου η πλατφόρμα σε ενδιαφερόμενους της αγοράς σκαφών αναψυχής και στο Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος και όλοι πλέον περιμένουν την επίσης ανάρτηση της μέσα στον Νοέμβριο.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με άρθρο 8 του νόμου για τη δραστηριοποίηση, «εντός της Ελληνικής Επικράτειας, ανεξαρτήτως σημαίας και πλην της ελληνικής, που έχει χαρακτηριστεί ως επαγγελματικό αναψυχής, σύμφωνα με το δίκαιο του κράτους της σημαίας που φέρει και είναι ολικού μήκους άνω των τριάντα πέντε (35) μέτρων», απαιτείται «Άδεια εκναύλωσης ορισμένης ισχύος επαγγελματικού πλοίου αναψυχής αναγνωρισμένου σύμφωνα με το δίκαιο άλλης χώρας» (“Specified Period Charter Permission”).

Η μέγιστη διάρκειά της καθορίζεται σε είκοσι μία (21) ημέρες ανά ημερολογιακό έτος, ένα χρονικό διάστημα που μπορεί να αντιστοιχεί σε μία ή περισσότερες συμβάσεις ολικής ναύλωσης. Επίσης προβλέπεται η τοποθέτηση φορολογικού εκπροσώπου.

Το ΦΠΑ

Με την ρύθμιση αυτή γίνεται δυνατή η καταβολή ΦΠΑ επί του ναύλου από τον φορέα εκμετάλλευσης του πλοίου όπως και η καταβολή, σύμφωνα με το άρθρο εννέα, ενός τέλους (Τέλος Επαγγελματικού Πλοίου Αναψυχής αναγνωρισμένου σύμφωνα με το Δίκαιο Άλλης Χώρας – Τ.Ε.Π.Α.Δ.Α.Χ.).

Ωστόσο η ναύλωση στη χώρα μας σκαφών αναψυχής χωρίς να έχουν ελληνική επαγγελματική άδεια έχει προκαλέσει τα τελευταία χρόνια που συζητείται το θέμα, μια διελκυστίνδα στον κλάδο.

Η μια πλευρά καταγράφει μόνο οφέλη από την δραστηριοποίηση των ξένων σκαφών η άλλη χωρίς να είναι αντίθετη στην απελευθέρωση της αγοράς επισημαίνει ότι δημιουργούνται δύο μέτρα και δύο σταθμά σε βάρος των ελληνικών σκαφών και προτείνει ορισμένα μέτρα για να υπάρξει κάποια «ισορροπία»

Ανταγωνισμός

Από την πλευρά του ο κ. Μιχάλης Σκουλικίδης, Πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού επισημαίνει ότι θα πρέπει να διευκρινισθούν μία σειρά σημείων των άρθρων οκτώ και εννιά του νόμου που επιτρέπει τη ναύλωση πλοίων χωρίς ελληνική επαγγελματική άδεια ώστε να μην υπάρχει θέμα αθέμιτου ανταγωνισμού.

Ενδεικτικά αναφέρει ότι είναι απαραίτητο να γνωρίζει η πολιτεία τον beneficial owner του σκάφους, προκειμένου να υπάρχει μια διαφάνεια καθώς ζούμε σε μια εποχή με κυρώσεις σε πολλούς Ρώσους και έρευνες για ξέπλυμα μαύρου χρήματος.

Επίσης απαιτείται η δημιουργία ενός μηχανισμού εύρεσης των πραγματικών τιμών ναύλωσης, όπως συμβαίνει με τα ελληνικά πλοία που οι ναύλοι τους βρίσκονται στο Yachtfolio.

Ακόμη η έκπτωση στο ΦΠΑ θα πρέπει να γίνεται στο τέλος του χρόνου και αφού αποδειχθεί ότι, κατά τη διάρκεια του ναύλου, το 60% του ταξιδιού και του χρόνου του σκάφους ήταν έξι ναυτικά μίλια μακρύτερα από την αιγιαλίτιδα ζώνη του λιμένος αναχώρησης, κάτι που ισχύει και για τα σκάφη με ελληνική επαγγελματική άδεια.

Οι έλεγχοι

Επιπλέον η ιδιόχρηση του σκάφους να γίνεται μόνο από τον πλειοψηφούντα μέτοχο της πλοιοκτήτριας εταιρείας. Επίσης πρέπει να διασφαλιστεί ότι οι 21 ημέρες θα ελέγχονται και επιπλέον το ΤΕΠΑΔΑΧ θα έπρεπε να είναι της τάξεως 12-15% στην πραγματική τιμή ναύλωσης και όχι το προτεινόμενο στο νόμο μικρότερο ποσό.

Από την άλλη πλευρά η κ. Τζίνα Πολέμη αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Επαγγελματιών Θαλάσσιου Τουρισμού (HCPY) βλέπει πολλά θετικά καθώς εκτιμά ότι θα αυξηθούν τα άμεσα κρατικά έσοδα από την είσπραξη Φ.Π.Α. επί του ναύλου και του τέλους ενώ θα αυξηθούν και τα έμμεσα κρατικά έσοδα από πολλές κατηγορίες επιχειρήσεων και επαγγελματικών κλάδων που δρουν υποστηρικτικά στο επαγγελματικό yachting, όπως επιχειρήσεις εφοδιασμού πλοίων, ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις, μαρίνες, τοπικά αεροδρόμια, επιχειρήσεις εστίασης, χάρη στον αυξημένο αριθμό επαγγελματικών πλοίων αναψυχής που αναμένεται να δραστηριοποιηθούν στη χώρα.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία