
Ένα σχέδιο για την κατασκευή ενός από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της Ευρώπης στο κέντρο της Πολωνίας κινδυνεύει, καθώς η νέα κυβέρνηση της χώρας δεσμεύεται να εξετάσει προσεκτικά τα σχέδια που προώθησε το απερχόμενο δεξιό κόμμα Νόμος και Δικαιοσύνη (PiS), αναφέρει το POLITICO.
Το μεγαλεπήβολο έργο Central Communication Port, ή CPK στα πολωνικά, θα μπορούσε να «καταπιεί» έως και 200 δισεκατομμύρια złoty (46 δισεκατομμύρια ευρώ) για την κατασκευή ενός αεροδρομίου σε αγροτικές εκτάσεις περίπου 40 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της Βαρσοβίας, το οποίο θα εξυπηρετείται από 2.000 χιλιόμετρα σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας που θα το συνδέουν με τις περισσότερες πολωνικές πόλεις.
Ελπίδα στις Βρυξέλλες μετά τις εκλογές στην Πολωνία
Η «φιλοδοξία» του PiS ήταν να εξυπηρετεί 40 εκατομμύρια επιβάτες και ένα εκατομμύριο τόνους φορτίου ετησίως όταν ολοκληρωθεί το πρώτο στάδιο το 2028, με στόχο να φτάσει τα 65 εκατομμύρια επιβάτες μέχρι το 2060.
Αυτό θα το καθιστούσε ένα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της Ευρώπης, ξεπερνώντας το Χίθροου του Λονδίνου. Οι υποστηρικτές του σχεδίου προβλέπουν ότι θα είναι κερδοφόρο και θα συμβάλει στη μετατροπή της Πολωνίας σε κορυφαίο κόμβο επιβατών και εμπορευμάτων.
Οι νικητές των εκλογών ζητούν έλεγχο
Ωστόσο, οι γενικές εκλογές της 15ης Οκτωβρίου, στις οποίες ένας συνασπισμός κομμάτων της αντιπολίτευσης κέρδισε την κοινοβουλευτική πλειοψηφία, άλλαξαν την ατμόσφαιρα γύρω από το μεγάλο αεροδρόμιο.
Πριν από τις εκλογές, ο Ντόναλντ Τουσκ, ο ηγέτης του κόμματος Συνασπισμός των Πολιτών και πιθανότατα νέος πρωθυπουργός τον επόμενο μήνα, αποκάλεσε το σχέδιο «αρρωστημένη ιδέα».
Μετά τις εκλογές, τα κόμματα της αντιπολίτευσης δήλωσαν ότι θέλουν να αναλυθεί το «CPK», προτού καθορίσουν το μέλλον του.
«Σίγουρα θα προβούμε σε έλεγχο αυτού του σχεδίου, διότι το κόστος του είναι τόσο τεράστιο που θα έχει μακροοικονομικές επιπτώσεις. Πρέπει να κάνουμε έναν ανεξάρτητο έλεγχο κατά πόσον ένα αεροδρόμιο αυτής της κλίμακας είναι αυτό που πραγματικά χρειάζεται η Πολωνία», δηλώνει ο ο Αν. Ντομάνσκι, νεοεκλεγείς βουλευτής με την Πλατφόρμα των Πολιτών, ο οποίος θεωρείται υποψήφιος για να γίνει ο επόμενος υπουργός Οικονομικών.
«Η Πολωνία πρέπει να θέσει νέους φιλόδοξους στόχους, όπως η οικοδόμηση του νέου αεροδορμίου (CPK) για να γίνει το παράθυρο της Πολωνίας στον κόσμο», έχει δηλώσει ο Πρόεδρος Αντρέϊ Ντούντα , ο οποίος υποστηρίζεται από το PiS, στην εναρκτήρια συνεδρίαση του νέου κοινοβουλίου την περασμένη εβδομάδα.
Τα αεροδρόμια της Πολωνίας και η «πίεση» των αριθμών
«Αυτά τα σχέδια δεν πάνε ποτέ σύμφωνα με το σχέδιο, δεν πάνε ποτέ σύμφωνα με τον προϋπολογισμό και, ειδικά στο πλαίσιο της Ευρώπης, τείνουν να πεθαίνουν πριν γεννηθούν», λέει ο Βαράντι, αναφερόμενος στην επέκταση των αεροδρομίων Χίθροου και Βερολίνου-Βρανδεμβούργου, τα οποία μαστίζονται από καθυστερήσεις και υπερβάσεις κόστους.
Η LOT, ο 18ος μεγαλύτερος αερομεταφορέας της Ευρώπης με στόλο λίγο πάνω από 70 αεροσκάφη, θα δυσκολευόταν να εξυπηρετήσει αυτά τα επιπλέον εκατομμύρια επιβάτες.
«Η πρόκληση θα είναι να πειστούν οι αεροπορικές εταιρείες που δεν έχουν την έδρα τους να το χρησιμοποιήσουν, καθώς και οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους. Τα τέλη αεροδρομίου αποτελούν σημαντικό μέρος του κόστους των αεροπορικών εταιρειών και η ανάκτηση του κόστους επένδυσης είναι πιθανό να σημαίνει ότι αυτά θα είναι υψηλά, προκαλώντας την αντίσταση των αεροπορικών εταιρειών», πρόσθεσε ο Στρίκλαντ.
Το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας (και ο μόνος πραγματικός κόμβος της) είναι το Warsaw Chopin. Πριν από το COVID διακίνησε περίπου 18 εκατομμύρια επιβάτες – λίγο λιγότερο από τη χωρητικότητά του των 20 εκατομμυρίων.
Όταν το αεροδρόμιο κατασκευάστηκε το 1934, βρισκόταν μακριά από το κέντρο της Βαρσοβίας, αλλά έκτοτε η πόλη αναπτύχθηκε γύρω του, καθιστώντας δύσκολη την επέκτασή του.
Η πρόσφατη εμπειρία του Σίπχολ του Άμστερνταμ, όπου η ολλανδική κυβέρνηση προσπάθησε να μειώσει τις πτήσεις για να μειώσει τον θόρυβο, δείχνει ότι τα αεροδρόμια κοντά στις πόλεις έχουν δύσκολο μέλλον.
Πολιτικό κόστος
Τις προοπτικές του έργου «θολώνει» επίσης η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, η οποία στοχεύει στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τις μεταφορές. Από το 2027, οι αεροπορικές εταιρείες της ΕΕ θα πρέπει να πληρώνουν για τη ρύπανση από τον άνθρακα στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας εκπομπών που εχει εφαρμοστεί και οι Βρυξέλλες αποθαρρύνουν τις πτήσεις μικρών αποστάσεων.
Βέβαια, η Πολωνία δεν διαθέτει έναν πραγματικό κόμβο εμπορευματικών μεταφορών, με τις εταιρείες ταχυμεταφορών να προτιμούν αεροδρόμια στη Γερμανία.
Ο Σεμπάστιαν Μίκοζ , πρώην διευθύνων σύμβουλος της LOT, δήλωσε στα πολωνικά μέσα ενημέρωσης ότι, ενώ μπορεί να μην υπάρχει ζήτηση για ένα γιγαντιαίο έργο όπως το CPK, «αυτό που χρειάζεται είναι ένα μεγάλο αεροδρόμιο μετεπιβίβασης με χωρητικότητα 30-35 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως».
Το project του νέου αεροδρομίου CPK ενέχει επίσης πολιτικό κίνδυνο. Οι ντόπιοι που βρίσκονται αντιμέτωποι με την απαλλοτρίωση αντιτίθενται έντονα στο έργο, ενώ μια πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι το 51% των Πολωνών επιθυμεί τη συνέχιση του CPK, ενώ το 40% είναι αντίθετο.
«Θα έτεινα να πιστεύω ότι είναι πολύ μεγάλο, αλλά πιστεύουμε στην πολιτική που βασίζεται σε στοιχεία, ώστε να μπορούμε να επιβεβαιώσουμε ή να αναθεωρήσουμε αυτή την άποψη. Αλλά δεν έχουμε λάβει απόφαση να ακυρώσουμε το σχέδιο CPK ή οποιοδήποτε άλλο σχέδιο του PiS για το θέμα αυτό», δήλωσε ο πιθανολογούμενος ως νέος υπουργός Οικονομικών Αν. Ντομάνσκι.


Latest News

Πόσο πιο πλούσιες έγιναν οι 19 πλουσιότερες οικογένειες των ΗΠΑ πέρυσι
Οι πλουσιότεροι από τους πλούσιους στην Αμερική ελέγχουν τον πλούτο του έθνους σε επίπεδα ρεκόρ

100 ημέρες χάους και ελάχιστα αποτελέσματα από το DOGE του Μασκ
Αδηλο το μέλλον του υπουργείου αποτελεσματικότητας μετα την αποχώρηση Μασκ - Η κριτική για έλλειψη διαφάνειας και τα πενιχρά αποτελέσματα

Από τα τρένα στα... τανκς - Η ιστορική στροφή της Γερμανίας που γεννά ευκαιρίες
Τι αναφέρει δημοσίευμα των FT για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει αυτό το διάστημα η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης

Τραμπ: Ο πόλεμος με την Fed και το βαθύ πλήγμα στην αγορά ομολόγων
Στο κάδρο η ανεξαρτησία της Fed που προστίθεται στις ανησυχίες των επενδυτών για το χρέος, τον εμπορικό πόλεμο και τους τριγμούς στο καθεστώς του ασφαλούς καταφυγίου

H μεγάλη αντεπίθεση της Volkswagen στην Κίνα
Τρία καινούργια μοντέλα σχεδιασμένα ειδικά για την κινεζική αγορά παρουσίασε η γερμανική εταιρεία στη Σανγκάη

Η Nestle παγώνει τις τιμές για να μη χάσει καταναλωτές
Οι δασμοί πυροδοτούν σενάρια ύφεσης και πτώσης της κατανάλωσης - Σε άνοδο τα προϊόντα private label
![Φιλίπ Λέιν [ΕΚΤ]: Οι δασμοί Τραμπ είναι απίθανο να οδηγήσουν σε ύφεση την ευρωζώνη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/lane-ecb-600x432.jpg)
Λέιν: Οι δασμοί είναι απίθανο να οδηγήσουν σε ύφεση την ευρωζώνη
Ο Φιλίπ Λέιν εμφανίστηκε αισιόδοξος - Τι ανακοίνωσε για τα επιτόκια

Μπέιλι: Επικεντρωνόμαστε στο σοκ της ανάπτυξης – Τι είπε για δασμούς και ύφεση
Η Τράπεζα της Αγγλίας θα εξετάσει τις επιπτώσεις από τους δασμούς στην ανάπτυξη και στον πληθωρισμό

Αύξηση των εξαγωγών αλκοολούχων ποτών απο τις ΗΠΑ το 2024
Oι εξαγωγές ουίσκι απο τις ΗΠΑ στην ΕΕ αυξήθηκαν σχεδόν κατά 60% σε 699 εκατ. δολάρια , μεταξύ 2022 και 2024, από 439 εκατ. δολάρια το 2021

Οι δασμοί είναι ιδανική ευκαιρία για την Ευρώπη, λέει ο κεντρικός τραπεζίτης της Λετονίας
«Να ληφθούν τώρα οι αποφάσεις της ΕΕ που δεν πραγματοποιήθηκαν πλήρως», λέει ο διοικητής της τραπεζας της Λετονίας