Παρακολουθώντας τις πρόσφατες δημοτικές και περιφερειακές εκλογές και ενόψει της ορκωμοσίας των νέων δημοτικών και περιφερειακών αρχών, αυτό που προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση είναι η απουσία οποιασδήποτε αναφοράς στις δυνατότητες που δίνουν σήμερα οι ψηφιακές τεχνολογίες για να βελτιώσουν την καθημερινότητα του πολίτη. Ακόμα και για μια χώρα που βρίσκεται στις χαμηλές θέσεις της ευρωπαϊκής ψηφιακής οικονομίας με πολλαπλά και διογκούμενα ψηφιακά χάσματα, η έλλειψη πολιτικού διαλόγου και τεκμηριωμένων προγραμμάτων σε τοπικο επίπεδο για τους ποικίλους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσε η τεχνολογία -στις διάφορες εκφάνσεις της- να δώσει ώθηση στην παραμελημένη ελληνική επαρχία δημιουργεί τεράστιο προβληματισμό. Από την άλλη πλευρά, θα μπορούσε κάποιος βέβαια να αναρωτηθεί: όταν οι περισσότερες ελληνικές περιφέρειες ερημώνουν και συνεχίζουν να συγκαταλέγονται στις φτωχότερες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μήπως φαντάζει πολυτέλεια η οποιαδήποτε αναφορά σε ψηφιακη καινοτομία και επιδραστικες τεχνολογίες;
Η διεθνής εμπειρία μάς δείχνει πως διαχρονικα κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Για την ακρίβεια, πολλές περιφέρειες και δήμοι στον σύνολο σχεδόν της Ευρώπης που βρέθηκαν σε δυσχερή κατά καιρούς θέση σημείωσαν ραγδαία ανάπτυξη και μετατράπηκαν σε πόλους οικονομικού και τουριστικού ενδιαφέροντος με υψηλό βιοτικό επίπεδο ακριβώς επειδή αξιοποίησαν παραγωγικά τα σχετικά ευρωπαϊκά ψηφιακα προγράμματα. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των ευρωπαϊκών πόλεων και περιφερειών λαμβάνει σάρκα και όστα στα Fab Labs της Βαρκελώνης, στο δίκτυο LoRaWAN της Ζυρίχης που επιβλέπει την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα, διαχειρίζεται το δίκτυο υδάτων της πόλης και τις θέσεις στάθμευσης μέσω έξυπνων βάσεων δεδομένων αλλά και στο σύστημα MaaS στο Ελσίνκι και στο Βερολίνο όπου η διαχείριση της κυκλοφορίας γίνεται με τρόπο που παρέχει στον πολίτη πολλαπλές επιλογές μετακίνησης σε πραγματικό χρόνο. Πολλές άλλες ευρωπαϊκές πόλεις χρησιμοποιούν τις ψηφιακές τεχνολογίες για να εισάγουν έξυπνα συστήματα διαχείρισης των απορριμμάτων, ενημέρωσης για ακραία καιρικά φαινόμενα, προσβασιμότητας και συμμετοχής στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων.
Δυστυχώς αυτά τα παραδείγματα και οι τεράστιες δυνατότητες που προσφέρουν οι τεχνολογίες για να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των μεγάλων πόλεων και να αναζωογονήσουν την ταχέως φθίνουσα ελληνική περιφέρεια, μένουν για μια ακόμα φορά εκτός της ελληνικής πολιτικής πραγματικότητας σε τοπικό επίπεδο. Η περιθωριοποίηση των ζητημάτων αυτών εν πολλοίς οφείλεται και στην έλλειψη ενδιαφεροντος και τεχνογνωσίας των περισσότερων δήμων στα ζητήματα αυτά και στην διαχρονική αδυναμία τους να δράσουν με συνέπεια και να επωφεληθούν της συσσωρευμένης ευρωπαϊκής εμπειρίας. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η χώρα μας υποεκπροσωπειται σε όλα τα ευρωπαϊκά δίκτυα smart cities και πολλές φορές τα όποια οφέλη των πιλοτικών εφαρμογών συγκεκριμένων τεχνολογιών δεν διαχέονται εν τέλει σε όλους τους πολίτες και παραμένουν φωτεινές εξαιρέσεις σε μια σκληρη, «αναλογική» πραγματικοτητα.
Θα μπορούσε να ανατραπεί αυτή η πραγματικότητα; Θα μπορούσε η σταδιακή ψηφιοποίηση του κεντρικού κράτους να συμπασυρει δημιουργικά και τις τοπικές αρχές σε κάθε επίπεδο; Θα μπορούσαμε να ελπίζουμε ότι η ψηφιακή καινοτομία θα καταστεί κτήμα των τοπικών κοινοτήτων και θα λειτουργεί εις όφελος της καθημερινότητας των ηλικιωμένων, των παιδιών και κάθε παραγωγής μικρής κλίμακας κάτι που ήδη αποτελεί κεκτημένο στις περισσότερες ευρωπαϊκές περιφέρειες; Θα μπορέσουν οι νέες τοπικές αρχές να αξιοποιήσουν τουλάχιστον όσες τεχνολογικές εφαρμογές έχουν «ωριμασει» διεθνώς στους τομείς των μεταφορών, της εκπαίδευσης, του πολιτισμού και να τις προσαρμόσουν στις καθημερινές ανάγκες των δημοτών τους δημιουργώντας ένα νέο αφήγημα για το glocalisation και τα ψηφιακά κοινά;
Από την υποβολή ερωτημάτων σε πραγματικό χρόνο στην διάρκεια δημοτικών συμβουλίων μέσω ειδικής πλατφόρμας μέχρι την οργάνωση τοπικών ομάδων για μια ευρεία γκάμα δράσεων όπως την ψηφιακη γεωργια, η τεχνολογία θα μπορούσε να λειτουργήσει καταλυτικά για την επανασύνδεση του πολίτη με τα κοινά. Ας ελπίσουμε ότι οι νέοι τοπικοί άρχοντες θα αντιληφθούν επιτέλους τις δυνατότητες των νέων ψηφιακών τεχνολογιών όχι μόνο ως μέσο άντλησης κοινοτικών πόρων αλλά και ως ένα δυναμικό κοινωνικό εργαλείο, το οποιο εάν χρησιμοποιηθεί σωστά, θα μπορούσε να επανανοηματοδοτησει τον ρόλο του ίδιου του πολίτη και να αναδείξει την ιδιαίτερη και πολυδιάστατη σημασία της τοπικότητας σε ένα ολοένα και πιο παγκοσμιοποιημενο ψηφιακό περιβάλλον.
* O Δρ. Μιχάλης Kρητικός είναι ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ και Επίκουρος Καθηγητής σε θέματα Τεχνητής Νοημοσύνης και Ψηφιακής Μετάβασης στη Σχολή Διακυβέρνησης του Vrije Universiteit Brussel
Latest News
Τα κριτήρια ESG στις επιχειρήσεις του κλάδου ενέργειας: οι τάσεις για το 2025
Ο κλάδος καλείται να αντιμετωπίσει πληθώρα προκλήσεων για την επίτευξη των στόχων ESG και την εφαρμογή τους
Ο Τραμπ ρίχνει λάδι στη φωτιά των crypto - Τα πονταρίσματα για το Bitcoin
Ο Trump ρίχνει λάδι στη φωτιά, με το νέο του κρυπτονόμισμα $TRUMP
Υποβολή Ε9 για τις τροποποιήσεις του φορολογικού έτους 2024
Τροποποίηση στις ημερομηνίες υποβολής του εντύπου «Δήλωσης Στοιχείων Ακινήτων», του γνωστού εντύπου Ε9 καθώς και στην καταβολή του φόρου ΕΝΦΙΑ.
Ψηφιακή έκδοση και διαβίβαση παραστατικών διακίνησης (Ι’ Μέρος)
Η Ενιαία κωδικοποίηση ειδών
Ασθένεια εργαζόμενου: Υποχρεώσεις και δικαιώματα εργαζομένου και εργοδότη
Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν εργαζόμενοι και εργοδότες
Για πόσο ακόμα θα συνεχιστεί η φρενίτιδα στη Wall Street
Κέρδη καταγράφουν οι βασικοί χρηματιστηριακοί δείκτες στις ΗΠΑ για το πρώτο εικοσαήμερο του έτους. Και τα πονταρίσματα για την ανοδική συνέχεια είναι χοντρά.
Η σημασία της Xρηματοοικονομικής εκπαίδευσης από το δημοτικό
Ο Χρηματοοικονομικός Αλφαβητισμός αυξάνει την κοινωνική και οικονομική κινητικότητα των πολιτών και μειώνει δραστικά τις υπάρχουσες κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες
Να θέσουμε τον δάκτυλο επί των τύπων των ήλων
Παρέμβαση Προέδρου Ε.Β.Ε.Π., Βασίλη Κορκίδη στην Ημερίδα του ΣΕΕΝ στο Ίδρυμα Ευγενίδου «Σύγχρονες Ακτοπλοϊκές Μεταφορές – Βιώσιμη Ανάπτυξη των Νησιών»
H οικονομία μπροστά στον εναπομείναντα 21ο αιώνα
Η ελληνική κοινωνία δεν είχε τις πνευματικές δυνάμεις να αντεπεξέλθει αποτελεσματικά στην κρίση, την οποία, άλλωστε, μόνη της δημιούργησε. Είναι, όμως, αυτό καταδικαστικό για το μέλλον;
Διευθύνσεως πρόσωπα YA 90972/21 και ΑΠ 480/2023 Τμήμα Β1
Πώς προέκυψε η ανάγκη να θεσπιστούν κριτήρια για τον χαρακτηρισμό μισθωτού ως «διευθύνοντος υπαλλήλου»