Τέλος Αυγούστου του 2020. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με ανάρτησή του στο τότε Twitter, νυν X, έδινε συγχαρητήρια στην InstaShop «για τη μεγαλύτερη εξαγορά ελληνικής ίδρυσης Start-up επιχείρησης που έχει γίνει ως τώρα».

H ελληνικών συμφερόντων startup Instashop, μια εφαρμογή παράδοσης προϊόντων παντοπωλείου, μόλις είχε πωληθεί στον γερμανικό κολοσσό της Delivery Hero, που στην Ελλάδα τον γνωρίζουμε μέσω της efood, έναντι του αστρονομικού ποσού των 360 εκατ. δολαρίων.

InstaShop: Επισήμως τίτλοι τέλους για την Instashop στην Ελλάδα

Τρία χρόνια μετά, πολλά άλλαξαν. Το ρεκόρ του μεγαλύτερου deal στην ιστορία του ελληνικού οικοσυστήματος καινοτομίας ανήκει πλέον στην εξαγορά της Viva Wallet από την JP Morgan έναντι τιμήματος που εκτιμάται άνω των 800 εκατ. ευρώ, ενώ η ηλεκτρονική πλατφόρμα Instashop κατέβασε ρολά στη χώρα μας, με τον εγχώριο κλάδο του online delivery να μετράει το 6ο λουκέτο μέσα σε κάποιους μήνες.

Συγκεκριμένα η InstaShop, που ίδρυσαν το 2015 οι Γιάννης Τσιώρης και Ιωάννα Αγγελιδάκη, στις 31 Δεκεμβρίου 2023 τερματίζει τη λειτουργία της, σύμφωνα με την ενημέρωση που απέστειλε στις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, όπως ΑΒ Βασιλόπουλος, My Market, Θανόπουλος, Bazaar, Prasino Biomarket και Ergon House, Ναταλί Green Family, αλλά και άλλες λιανεμπορικές αλυσίδες, όπως την Κωτσόβολος, Pet City, καθώς και μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων, φαρμακεία κ.ά.

Πάντως η εταιρεία συνεχίζει τη δραστηριότητά της στις αραβικές χώρες (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Μπαχρέιν, Αίγυπτο, Κατάρ, Λίβανο, Σαουδική Αραβία, Ομάν και Κουβέιτ) όπου και γιγαντώθηκε, προσελκύοντας το επενδυτικό ενδιαφέρον των Γερμανών.

Το ακριβό μοντέλο λειτουργίας και ο κορωνοϊός

Με διπλάσιο τζίρο αλλά και διπλάσιες ζημιές το 2022, η InstaShop φαίνεται ότι στην Ελλάδα έπεσε θύμα του μοντέλου λειτουργίας της πέραν φυσικά των αλλαγών που επήλθαν στην αγορά των ηλεκτρονικών πωλήσεων όταν ο κορωνοϊός έπαψε να είναι νοσηρή κανονικότητα.

Η εταιρεία είχε μεγάλο γκελ μεταξύ των επιχειρήσεων της οργανωμένης λιανικής, καθώς ήταν από τις λίγες που έκανε αυτή τη συλλογή της παραγγελίας (picking), διαθέτοντας δύο άτομα ανά κατάστημα, προκειμένου να διασφαλίζεται ότι η παράδοση στους πελάτες θα γινόταν όντως μεταξύ 45 – 60 λεπτών.

Ωστόσο, η διασφάλιση της ταχύτητας εξυπηρέτησης σε μια μικρή αγορά όπως η ελληνική δεν στάθηκε ικανή να φέρει και κέρδη. Άλλωστε το σπορ quick commerce είναι αρκετά ακριβό ακόμη και για παγκόσμιους κολοσσούς, που πλέον αναζητούν νέα κατεύθυνση και νέες πηγές χρηματοδότησης.

Το double στις ζημιές και η αποχώρηση του ιδρυτή

Το μήνυμα ότι κάτι αλλάζει στην InstaShop ήρθε στις αρχές Νοεμβρίου όταν ο ιδρυτής και CEO της εταιρείας, Γιάννης Τσιώρης, αποφάσισε να εγκαταλείψει τη θέση του επικεφαλής, με τον Nikola Cabarkapa, ο οποίος κατέχει το ρόλο του COO, να αναλαμβάνει τα ηνία.

Είχε προηγηθεί η ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων στην Ελλάδα, που δεν ήταν και τα αναμενόμενα.

Με βάση τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις της Instashop για τη χρήση του 2022, ο κύκλος εργασιών της ανήλθε σε 3,18 εκατ. ευρώ, διπλάσιος συγκριτικά με το 2021 που ήταν 1,54 εκατ. ευρώ.

Εξίσου διπλάσιες όμως ήταν και ζημιές της εταιρείας. Συγκεκριμένα, το αποτέλεσμα περιόδου μετά από φόρους διαμορφώθηκε σε ζημιές 3,56 εκατ. ευρώ, όταν το 2021 οι ζημιές μετά φόρων ήταν 1,24 εκατ. ευρώ, ενώ οι ζημιές εις νέο αγγίζουν τα 5 εκατ. ευρώ.

Το ενδιαφέρον είναι πως πέρσι η εταιρεία σχεδόν διπλασίασε και το απασχολούμενο προσωπικό (από 66 εργαζόμενους το 2021 σε 107 εργαζόμενου το 2022).

Η χρυσή διαδρομή από το Ντουμπάι στο Βερολίνο

H Instashop δημιουργήθηκε το 2015 στο Ντουμπάι από δυο νεαρούς απόφοιτους από τη Σχολή Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης στην Κρήτη.

Την ιδέα της άμεσης παράδοσης κατ’ οίκον καταναλωτικών προϊόντων είχε ο Γιάννης Τσιώρης, που είχε πάει στην πρωτεύουσα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων από το 2013 για να δουλέψει σε μια θυγατρική εταιρεία φωτισμού του ολλανδικού ομίλου Philips.

Μάλιστα πριν ξεκινήσει το Instashop είχε δοκιμάσει μια άλλη ιδέα, την Vound – μια φωνητική εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης, αλλά δεν πέτυχε.

Την αρχική χρηματοδότηση ύψους 750.000 ευρώ παρείχε το fund VentureFriends, ενώ σύντομα η Instashop τράβηξε την προσοχή κι άλλων επιχειρηματικών κεφαλαίων, όπως η Jabbar Internet Group, που διοικείται από τους Ιορδανούς επιχειρηματίες Hussam Khoury και Samih Toukan.

Τα υπόλοιπα μέχρι το 2020, όταν εξαγοράστηκε προς 360 εκατ. δολάρια από την Delivery Hero, είναι ιστορία.

Στην Ελλάδα η εταιρεία ομόσταβλη, του efood, έχει έδρα στη Θεσσαλονίκη και δραστηριότητα τόσο στην συμπρωτεύουσα όσο και στην Αθήνα.

Το έκτο λουκέτο

Η ενημέρωση για τον τερματισμό της λειτουργίας της Instashop εντός ελληνικών συνόρων είναι το έκτο λουκέτο που μετράει η νεοσύστατη αγορά του quick commerce στην εγχώρια αγορά, ακολουθώντας την παγκόσμια τάση αποκαθήλωσης των μπακάλικων… εξπρές.

Είχε προηγηθεί πριν ενάμισι το οριστικό κλείσιμο της Pop Market, ενώ προηγήθηκε μέσα στο φετινό καλοκαίρι η διακοπή της λειτουργίας της Rabbit, περίπου έναν χρόνο απ’ όταν ξεκίνησε να δραστηριοποιείται. Ήταν ένας ακόμη «παίκτης» στην κλάδο του on demand delivery, η οποία κυριαρχείται από τη Wolt και την efood.

Η Rabbit είχε βασικό επενδυτή τον Dany Kharrat (80%) και δεύτερο μέτοχο (20%) τον Λιβανέζο Malek Fattee, ο οποίος υπήρξε έως το 2020 country director της InstaShop. Η εταιρεία διέθετε 4 dark stores στην Αθήνα.

Λίγο ακόμη πιο πίσω χρονικά και συγκεκριμένα πέρσι τον Αύγουστο είχε γίνει η εξαγορά της εταιρείας ferto των Μιχάλη Σφικτού, Ekin B. Ozturk και Αλέξανδρου Θεοδωρίδη από την Pop Market.

Πέρσι ήρθε και έφυγε σαν πύραυλος και η ουκρανική Rocket Delivery που ήθελε συναγωνιστεί την ισπανική Glovo και την αμερικανική Uber Eats. Μισό σχεδόν χρόνο από την είσοδό της στην ελληνική αγορά, ξαφνικά διέκοψε τη δραστηριοποίησή της αφήνοντας ξεκρέμαστους δεκάδες διανομείς.

Επίσης, εν μέσω της καλύτερης περιόδου για το συγκεκριμένο κλάδο, δηλαδή το 2021, μια άλλη εταιρεία, η JOKR ματαίωσε τα σχέδια της να μπει στην ελληνική αγορά αν και είχε συστήσει εταιρεία και είχε προσλάβει προσωπικό.

Η απάντηση της InstaShop

Σε σχετική απαντητική της ανακοίνωση η εταιρεία αναφέρει:

«Πρόσφατα ανακοινώσαμε στους συνεργάτες μας ότι οι υπηρεσίες της InstaShop στην Ελλάδα θα διακοπούν οριστικά μέχρι το τέλος του χρόνου. Παρόλα αυτά,  επιθυμούμε να διευκρινιστεί ότι το tech hub το οποίο βρίσκεται στην Ελλάδα, παραμένει κρίσιμο και αναπόσπαστο κομμάτι των παγκόσμιων δραστηριοτήτων της εταιρείας μας, συνεπώς θα παραμείνει πλήρως λειτουργικό και θα εξελιχθεί περαιτέρω, αποτελώντας κεντρικό κόμβο για πρωτοβουλίες καινοτομίας και στρατηγικής τεχνολογικής ανάπτυξης. Η απόφαση αυτή υπερτονίζει την εμπιστοσύνη μας στην υψηλά καταρτισμένη και ταλαντούχα τεχνολογική κοινότητα της Ελλάδας.

Λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες δυσμενείς συνθήκες της αγοράς και του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, προτεραιότητα της InstaShop είναι να εφαρμόσει ακόμα πιο αποτελεσματικές διαδικασίες και να κινηθεί προς μία πιο ευέλικτη στρατηγική ως εταιρία στο σύνολό της. Για να πετύχουμε κάτι τέτοιο, ως μέλος της Delivery Hero, αξιολογούμε και ενισχύουμε συνεχώς τις οργανωτικές μας υποδομές προκειμένου μακροπρόθεσμα να επιτύχουμε τις φιλοδοξίες μας και να γίνουμε μια κερδοφόρα και βιώσιμη επιχείρηση.

Η κύρια προτεραιότητά μας αυτή τη στιγμή είναι να φροντίσουμε τους εργαζομένους που επηρεάζονται από την απόφαση αυτή. Ευχαριστούμε θερμά όλους τους συναδέλφους μας για τον χρόνο και την προσπάθειά τους.»

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις